Aihe: Bogner Shiva
1 2 3
nikander
14.08.2009 19:02:44
XTC ei ole ainakaan kovin kuuluisa puhtaistaan.
Antti1
14.08.2009 19:05:13
nikander: XTC ei ole ainakaan kovin kuuluisa puhtaistaan.

Ai..? No ei se varmasti kuulu niiden yleisimpien suositeltujen "puhdas-koneiden" joukkoon joo, mutten mä ole muistaakseni nähnyt/kuullut kenenkään sanovan, että siinä olisi missään mielessä huonot puhtaat.
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
JeKo
14.08.2009 19:23:17 (muokattu 14.08.2009 19:31:55)

Antti1: Digitaalisen? Mitä sä tuolla tarkoitat?

Lähinnä säröissä oli jotain mikä toi mulle vähän mallintavat mieleen. Aavistuksen muovinen soundi. Osasyy toki varmasti se, että ne clipit tais olla soitettu aika hiljasella ja päätteen soundia ei pahemmin mahtunu mukaan. Toisissa klipeissä ei taas esiintyny samaa, ainakaan yhtä selkeesti.
Instrumentaalikitarointia Mikseri
Bilemeininkiä Tsekkaa ulos!
Antti1
14.08.2009 19:33:42
Linkkiä näytteisiin, jossa kuulostaa oudolta? Ei meinaan todellakaan kuulosta mallintavalta, korkeintaan Axe FX pääsee melko samoihin oman mallinnoksensa kanssa taitavan säätäjän kanssa.
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
JeKo
14.08.2009 19:46:12

Perskeles, jossain tuolla Juutuupissa niitä oli. Ei nyt sattunu enää silmään noita samoja klipsuja. Mä laitan tänne, jos sattuu vielä silmään osumaan. Varmasti paska mikki jne. vaikuttaa, mut vähän semmonen dynaamiton mielikuva jäi kuitenkin.
T-Stag
14.08.2009 19:46:36 (muokattu 14.08.2009 19:46:55)
nikander: XTC ei ole ainakaan kovin kuuluisa puhtaistaan.

Jaa tuollaistakin mielipidettä liikkuu. Mä löysin Bognerin keskustelupalstalta äärimmäisen hienot ohjeet millä saa XTC:n puhtaan kanavan kuulostamaan Deluxe-Fenderiltä. Tässä linkki:

http://bognerampforum.informe.com/viewtopic.php?t=257

Aika tyhjentävät ohjeet ja täytyy sanoa, että toimii kuin tauti.

XTC:a löytyy useampaa versiota ja aiemmasta versiosta ("pre-2004") löytyy todella helppo modi, kuten myös julkaisemattomasta (oli vaihtoehto vuoden 2004 hi-gain -modille) "Cameron" -modista joka on forumin kommenttien mukaan uskomattoman hieno ja avaa punaisen kanavan dynamiikan aivan uusiin ulottuvuuksiin. Joku jantteri on valmistanut helposti asennettavia piirilevyjä joista löytyy molemmat modit ja alkuperäinenkin saundi pysyy vahvistimessa (modit kolmiasentokytkimen takana), kaikki modit siis punaiselle kanavalle.

Itse soitan modaamattomalla vuoden 2007 XTC:llä ja olen erittäin tyytyväinen. Aion kuitenkin kokeilla modeja lähitulevaisuudessa...
nikander
14.08.2009 21:18:57
T-Stag: Jaa tuollaistakin mielipidettä liikkuu.

Jep, mähän en puhtaista mitään ymmärrä. Oon huomannut, että keskusteluissa harvoin kehutaan XTC:n puhtaita, vaan huomio keskittyy siniseen (se välikanava tms.) ja punaiseen kanavaan. Niistähän määkin tykkään kuin hullu puurosta.
oiva tumpeloinen
14.08.2009 21:29:50 (muokattu 14.08.2009 21:30:21)
nikander: Jep, mähän en puhtaista mitään ymmärrä. Oon huomannut, että keskusteluissa harvoin kehutaan XTC:n puhtaita, vaan huomio keskittyy siniseen (se välikanava tms.) ja punaiseen kanavaan. Niistähän määkin tykkään kuin hullu puurosta.

Mun mielestä Shivan ja XTC:n puhtaat on aika pitkälti samanlaiset. Vaikeaksi tän tietenkin tekee, ettei ne olleet vierekkäin testissä. Mutta hyvin samankaltaiset ovat. Shivan puhtaita taas kuulee kehuttavan useammassakin paikassa. Ehkäpä XTC:n puhtaiden mainitsematta jättäminen johtuu siitä, että ne särökanavat (varsinkin nimenomaan se sininen) on vielä parempia....=)

E: T-Stagille kiitos tuosta linkistä. Pitääkin kokeilla....
T-Stag
15.08.2009 02:19:25
T-Stagille kiitos tuosta linkistä. Pitääkin kokeilla....

Pistähän kommenttia kun olet testannut, suosittelen! Stratolla kuulosti kyllä hyvältä kyseiset asetukset tänän, vaikka tekikin mieli sattuneesta syystä soittaa Les Paulilla koko keikka...
kimurantti1
15.08.2009 13:16:59
Antti1: No siis no... Joo ja ei. Noissahan on molemmissa ihan pirusti säätövaraa ja niistä saa säädettyä varsinkin sen leadisärön todella lähelle toisiaan. Sitä lähinnä tarkoitin. Mättösäröillä mun mielestä Diezel on enempi siellä huudeilla, ku Bogner. Kaikki kevyemmät metelit Antroid varmaan saa aika komeasti siitä Buddastaan.

Puhtaista en osaa oikein sanoa, kun ei oo silloin Einsteinin omistusaikana se puoli just ollu niin paljoa pinnalla omassa soitossa. Niissä taitaa Bogneri viedä, jos hakee sellaisia puhdaspuhtaita.

Ei ne samanlaisia ole, mutta säätämällä niistä saa hyvin samankaltaisia soundeja. Jostain netin uumenista löytyis vähän clippejäkin aiheesta, mutten jaksa millään ruveta metsästämään...

EDIT: Tarkempaa analyysia en osaa antaa valitettavasti, kun en oo omistanut tuota Ecstacya. Joku muu ehkä osaa verrata?

Mun mielestäni puhdas soundi oli Einsteinin heikoin lenkki. Sen etuaste menee ruvelle tosi aikaisin, eikä pääte sitten millään. Se soundi oli ja pysyi kliinisenä ja ponnettomana vaikka mitä teki. Mättöhommat Einstein varmasti hoitaa paremmin kuin Bogner, sitä en epäile pätkän vertaa. Ylipäätään jos hakee todella hifiä ja ultrakliinistä soundia, niin Einstein on kova juttu, mutta jos ei, niin katsoisin jotain aivan muita vahvistimia. Tietysti onhan se niin, että jos laitetaan rinnakkain viisi modernimpaa hi-gain vahvistinta ja väännetään niihin suht. saman tyyppinen delaylla kuorrutettu soolosoundi, niin harva pystyy niitä erottamaan varsinkaan bändin seasta, mutta kyllä Einstein oli niin omanlaisensa laite, etten kyllä lähtisi vertaamaan sitä ainakaan Bognereihin.
JeKo
01.10.2009 21:47:47 (muokattu 01.10.2009 21:54:52)

Päivitystä aiheeseen...

Nyt tuossa vieressä kököttää upouusi 20th Anniversary Shiva, ensimmäinen Suomessa (kuva löytyy profiilista). Mahtava peli kaiken kaikkiaan! Nyt sitten alkaa armoton kaappimetsästys. Jos jollain on kokemuksia Shivasta eri 2x12" kaapeilla, niin mielellään otan ehdotuksia vastaan. V30:t on kuitenkin poissuljettu vaihtoehto, kun eivät mielestäni toimi Shivan kanssa kovin hyvin. Oliskohan esim. Marsun 1936 tarpeeks "laadukas" Shivalle?
kimurantti1
01.10.2009 22:49:20
Huuaa! Pääsitkö kokeilemaan Shivan normaalimalliakin? Miten nuo kaksi eroavat soundiltaan?
JeKo
02.10.2009 15:06:38

kimurantti1: Huuaa! Pääsitkö kokeilemaan Shivan normaalimalliakin? Miten nuo kaksi eroavat soundiltaan?

Joo molempia testailin. Anniversary veti kyllä selkeesti pidemmän korren monipuolisuudellaan. Tuossa uudessa mallissa on enemmän säröä tapissa, scooppaus- ja modern-napit särökanavalle (lähentelee jo aikalailla Ecstacya), uudistettu ykköskanavan boosti ja semmonen jännä säätö, jolla saa alapään määrää säädettyä eri kaapeille sopivaksi. Perussoundi molemmissa oli aika pitkälti sama, mutta normi-Shiva oli ehkä hitusen kompressoidumman kuuloinen, ja tää uusi ehkä vähän avoimempi ja jytympi.

Mites joko on XTC löytynyt?
JeKo
11.10.2009 14:32:06

Wankkaus jatkuu...

Osaisko kukaan suositella elementtejä Shivalle? 2x12" closed-back kaappi alla. V30 kuulostaa ihan liian yläpäävoittoselta. Tykkään kyllä sen tiukkuudesta, mutta tuo ylämiddlepiikki häiritsee aikalailla. Trebleä ja presenceä joutuu pitään n. klo ysissä.

Löytyisköhän Celestionilta tai Eminenceltä jotain elementtiä, missä on suht tasaiset tajuudet? Celestion Goldia suositeltiin, mutta vähän epäilyttää, kun ei ole päässyt sitä ikinä testaamaan.

Mitä ne puheet on, että Shiva on muka tummasoundinen? :)
svilo
11.10.2009 15:27:17
JeKo: Wankkaus jatkuu...

Osaisko kukaan suositella elementtejä Shivalle? 2x12" closed-back kaappi alla. V30 kuulostaa ihan liian yläpäävoittoselta. Tykkään kyllä sen tiukkuudesta, mutta tuo ylämiddlepiikki häiritsee aikalailla. Trebleä ja presenceä joutuu pitään n. klo ysissä.

Löytyisköhän Celestionilta tai Eminenceltä jotain elementtiä, missä on suht tasaiset tajuudet? Celestion Goldia suositeltiin, mutta vähän epäilyttää, kun ei ole päässyt sitä ikinä testaamaan.

Onko elementit sisään soitettu? Soitatko bändissä ko kapineella?

/sv
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
Huikki
11.10.2009 16:09:05

JeKo: Wankkaus jatkuu...

Mulla oli Bognerin 2 x 12 open back -kaapissa V30:set, jotka livat liian yläpäävoittoiset Shiva-nupin kanssa. Vaihdon elementit Eminencen Cannabis rexeihin ja pahin yläpään piikki hävisi. Miekin oon aina ihmetellyt tuota että Shiva olisi muka tummasoundinen... Shivassa pystyy putkilla tekemään aika isoja muutoksia soundiin. Eniten soundiin tuntuu vaikuttavan V7:ssa sijaitseva phase inverter -putki. Kaiken maailman putkia on tullut tuohon kokeiltua, mutta ylivoimaisesti tähän mennessä paras on ollut ihan perus Sovtek 12AX7LPS.
JarnoH
11.10.2009 16:42:29

Huikki: Mulla oli Bognerin 2 x 12 open back -kaapissa V30:set, jotka livat liian yläpäävoittoiset Shiva-nupin kanssa. Vaihdon elementit Eminencen Cannabis rexeihin ja pahin yläpään piikki hävisi. Miekin oon aina ihmetellyt tuota että Shiva olisi muka tummasoundinen... Shivassa pystyy putkilla tekemään aika isoja muutoksia soundiin. Eniten soundiin tuntuu vaikuttavan V7:ssa sijaitseva phase inverter -putki. Kaiken maailman putkia on tullut tuohon kokeiltua, mutta ylivoimaisesti tähän mennessä paras on ollut ihan perus Sovtek 12AX7LPS.

Tuli hommattua juuri Shiva-nuppi ja tuntuu, että nyt on vahvistinten vaihtelu tullut tiensä päähän. Olen kyllä tykännyt ihan V30-elementtien soundista sen kanssa, mutta toisaalta muista kaiuttimista ei ole paljoa kokemusta. Mietin alustavasti, että hommaisin Orangen open back 2x12 -kaapin V30-elementeillä. Tai miksipä ei sitten saman tien tuo vastaava Bögneri. Trebleä, middleä ja presenceä on reippaasti asetuksissa, joten nuo taitaa olla makuasioita. Soitan ilmeisesti aika räikeillä soundeilla. =) En kuitenkaan sanoisi Shivaa tummasoundiseksi noin ylipäätään.

Tuolla oli noita klippejä Shivasta eri elementtien kanssa http://www.bobsavage.net/bogner/bogner.htm
JeKo
11.10.2009 20:20:08

svilo: Onko elementit sisään soitettu? Soitatko bändissä ko kapineella?

Aika uutukaiset kyllä on. Ekat treenit Shivan kanssa ens viikolla. Varmaan kyllä bändin seassa erottuu hyvin soundi noilla V30:sillä, mut haluun myös soundin, jolla on mukava jammailla ihan yksistäänkin.

Pitää varmaan eri putkivaihtoehtoja katella, kun tulee ajankohtaseksi (toivottavasti ei kuiteskaan ihan heti :) Bogner suosittelee eniten Svetlanan putkien käyttöä, mutta eiköhän muutkin pelitä ihan jees.

Kuuntelin nuo klipit ja yllättäen V30 kyllä kuulosti parhaalta. G12T-75 oli vähän tunkkainen ja Greenbackit taas aikamoista sirinää. Ilmeisesti samassa kaapissa noita elementtejä oltiin kokeiltu, joten jonkinlaista osviittaa noista klipeistä pitäis saada. Toki nää nettiklipit on aina vaan niin eri juttu kuin se, että pääsee ite kokeilemaan omalla kaapilla, kitaralla, asetuksilla jne. Pitäisköhän sitten miettiä sellastakin comboa, että laittais yhen V30 ja G12T-75:sen. Samaahan on kokeiltu siinä Bognerin omassa 4x12" kaapissa.

Tuo Bognerin oma 2x12" on kyllä ihan perskeleen kallis. Melkein sais jo 4x12" samalla rahalla...
Terry Pantheras
11.10.2009 21:00:10
Mulla on vähän semmonen perstuntuma, että V30:t toimii mikitettyinä tasapainoisemmin kuin kaapin edessä kuunneltuna... Mulla siis pari kk vanha Orangen kaappi jossa moiset ja vähän samaa ongelmaa ylämiddlen kanssa. Vois itsekin kokeilla jotain muita ämyreitä ristiin, tai sit vaan odottaa, että tulevat sisäänsoitetuiksi.
MASTEROID ~~ stoner rock - doom - heavy - death metal ~~
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)