Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tyhmiä kysymyksiä saksofonista
1 2
jacques_norris
13.07.2009 02:40:12 (muokattu 13.07.2009 02:41:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi kaikki, saksofonin hankinta on ollut pitkäaikainen haave, ja nyt se olisi askeleen lähempänä. Selailin täällä usein esiintyviä kysymyksiä, joista osasta oli paljonkin iloa ja osa meni täysin ohi - ilmeisesti pitää perehtyä saksofonien anatomiaan vielä hiukan. Pari tyhmää kysymystä joka tapauksessa jäi:
 
a) Missä olette itse harjoitelleet aloittelijana? Voiko kerrostalossa harjoitella, vai meneekö ääni käytännössä läpi joka seinästä niin, että naapurien hihat palavat saman tien? Talo taitaa olla rakennettu joskus 1930-luvulla.
 
b) Miten paljon aikaa menee saksofonin huoltoon joka soittokerran jälkeen - eli kuivaamiseen ym? Mietin, että jos aina välillä 1h lounastauon duunista, niin ehtisi pyöräillä himaan, heittää nopeasti jotain mättösafkaa naamaan ja sitten soittaa puolisen tuntia. Päiväsaikaan häiriö naapureille on todennäköisesti vähäisempi..
 
c) Missä Helsingissä asuvan kannattaisi opetella soittamista, löytyykö jotain yksityisopettajia vai voiko tällainenkin tumpelo tosiaan kävellä musiikkiopistoon tms?
 
d) Kannattaako saksofoni säilyttää laukussa, vai voiko sen nostaa esimerkiksi seinälle? Älyttömän tyylikkäitä vehkeitä nimittäin, mieluusti sen pitäisi näkyvillä varsinkin kun lattian pinta-ala on vähän rajoitettu
 
Suurkiitos kaikille vastaajille!
 
Klezberg
13.07.2009 11:33:16 (muokattu 13.07.2009 13:38:34)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jacques_norris: Moi kaikki, saksofonin hankinta on ollut pitkäaikainen haave, ja nyt se olisi askeleen lähempänä. Selailin täällä usein esiintyviä kysymyksiä, joista osasta oli paljonkin iloa ja osa meni täysin ohi - ilmeisesti pitää perehtyä saksofonien anatomiaan vielä hiukan. Pari tyhmää kysymystä joka tapauksessa jäi:
 
a) Missä olette itse harjoitelleet aloittelijana? Voiko kerrostalossa harjoitella, vai meneekö ääni käytännössä läpi joka seinästä niin, että naapurien hihat palavat saman tien? Talo taitaa olla rakennettu joskus 1930-luvulla.

 
Foni on äänekäs, varsinkin aloittelijan käsissä, eikä aloittelijan soitto välttämättä muutenkaan ole kovin nautittavaa kuultavaa. Seinien yms. lisäksi aika paljon riippuu itse naapureista. Kerrostalossa ääni kuuluu niin monelle että joukkoon mahtuu helposti joku joka ärsyyntyy.
 
Ensimmäiset puoli vuotta soitin paritalossa jonka toinen puoli oli tyhjillään. Kun sen omistaja rupesi sitä myymään, hän kävi aina pyytämässä etten soita näytön aikana. Sitten muutin itse pois, rivitaloon, ja jaoin naapureille lapun jossa kerroin soittamisesta ja pyysin ilmoittamaan jos siitä on häiriötä. Heti alkuun kun soittelin, alkoi kuulua hirveää koputusta ja soittohalut menivät. Siirryinkin sitten ennen pitkää klarinettiin. Taloyhtiön juhlissa soitin kerran fonia, eikä kukaan ainakaan ole myöntänyt koputelleensa häiriön takia. Ehkä se oli väärinkäsitys.
 
Eräs tuttu oli harjoitellut kerrostalon kellarissa. Siitäkin oli tullut häiriötä.
 
Erilaisia vaimentimia on myös kaupan. Niistä ainoa joka ilmeisesti kunnolla tehoaa, on e-sax ( http://www.saxophones.co.uk/e-sax.htm ) jossa foni laitetaan kokonaan suljettuun koteloon. Aika vaivalloinen ja kallis ratkaisu, eivätkä alaäänet varmaankaan enää soi. Muutenkin aloittelijan pitäisi totutella foniin ilman tuollaisia.
 
b) Miten paljon aikaa menee saksofonin huoltoon joka soittokerran jälkeen - eli kuivaamiseen ym? Mietin, että jos aina välillä 1h lounastauon duunista, niin ehtisi pyöräillä himaan, heittää nopeasti jotain mättösafkaa naamaan ja sitten soittaa puolisen tuntia. Päiväsaikaan häiriö naapureille on todennäköisesti vähäisempi..
 
Eipähän siihen monta minuuttia mene. Kuivaa ja laittaa koteloon. Voi sitä telineessäkin pitää, mutta silloin se kerää pölyä ja voi herkemmin vahingoittua.
 
c) Missä Helsingissä asuvan kannattaisi opetella soittamista, löytyykö jotain yksityisopettajia vai voiko tällainenkin tumpelo tosiaan kävellä musiikkiopistoon tms?
 
Yksityisopettajia on, täältä mnetin wanted-ilmoituksista löysin itse kun halusin aluksi hiukan opastusta.
 
d) Kannattaako saksofoni säilyttää laukussa, vai voiko sen nostaa esimerkiksi seinälle? Älyttömän tyylikkäitä vehkeitä nimittäin, mieluusti sen pitäisi näkyvillä varsinkin kun lattian pinta-ala on vähän rajoitettu
 
Laukku on varmin. Laittialla seisova teline käy varsinkin lyhytaikaiseen säilytykseen soittokertojen välillä. Seinälle en laittaisi. Sen verran kalliita ja herkkiä pelejä ovat. No, voihan sitä jotenkin ajatella jos olisi juuri saksofonille tarkoitettu seinäteline. Ehkä vaurion riskit seinällä olisivat pienemmät kuin lattiatelineessä. Mutta pysyvä säilytys näkyvillä kerryttää sitä pölyä.
 
EDIT: näyttääpä noita fonin seinätelineitäkin olevan kaupan: http://locoparasaxo.com/stands/index.php?stand=Saxophone+stands&lang= . Periaatteessa, jos telineen rakenne tukee fonia samalla tavalla kuin lattiatelineessä, niin mikä ettei. Suurin riski taitaa olla tiputtaa fonin kun on laittamassa sitä telineeseen tai ottamassa siitä.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Murgo
13.07.2009 14:32:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jacques_norris: Moi kaikki, saksofonin hankinta on ollut pitkäaikainen haave, ja nyt se olisi askeleen lähempänä. Selailin täällä usein esiintyviä kysymyksiä, joista osasta oli paljonkin iloa ja osa meni täysin ohi - ilmeisesti pitää perehtyä saksofonien anatomiaan vielä hiukan. Pari tyhmää kysymystä joka tapauksessa jäi:
 
a) Missä olette itse harjoitelleet aloittelijana? Voiko kerrostalossa harjoitella, vai meneekö ääni käytännössä läpi joka seinästä niin, että naapurien hihat palavat saman tien? Talo taitaa olla rakennettu joskus 1930-luvulla.

 
Kyllä ääntä tosiaan lähtee sen verran että takuulla kuuluu naapuriin, eli riippuu naapureista häiriintyvätkö. Itse soittelin kellarissa iltapäivisin n.16-18 aikoihin mikä häiritsi 3 kerroksessa asuvaa henkilöä, kyseessä tosin nähtävästi "helposti häiriintyvä" henkilö joka kokee kaiken, vaimeankin, äänen häiritsevänä. 1 kerroksen mummot taas kyselivät sitten että miksen enää soita kun sitä oli niin kiva kuunnella. Yhden musiikki on toisen meteliä.
 
Nykyään treenaan joko bändin treenikämpällä, joka tosin on turhan "kuollut" eli kaiuton akustisesti jolloin ääni omaan korvaan kuulostaa tukkoiselta ja vaimealta ellei soita mikrofoniin ja aja ääntä PA:n kautta, tai sitten työpaikalla isossa korjaamohallissa jossa taas on varsin miellyttävä, juuri sopiva kaiku.
 
b) Miten paljon aikaa menee saksofonin huoltoon joka soittokerran jälkeen - eli kuivaamiseen ym? Mietin, että jos aina välillä 1h lounastauon duunista, niin ehtisi pyöräillä himaan, heittää nopeasti jotain mättösafkaa naamaan ja sitten soittaa puolisen tuntia. Päiväsaikaan häiriö naapureille on todennäköisesti vähäisempi..
 
Olen vetänyt kuivausliinan läpi fonista sekä toisen pienemmän kaulasta ja huuhdellut lehden ja suukappaleen hanan alla aina soiton jälkeen, kestää n. puoli minuuttia. Silloin tällöin on hyvä myös pyyhkiä ulkopinnat puhtaiksi, riippuu pintakäsittelystä (hopeointi, lakkaus) kuinka usein tämä on tarpeen.
 
c) Missä Helsingissä asuvan kannattaisi opetella soittamista, löytyykö jotain yksityisopettajia vai voiko tällainenkin tumpelo tosiaan kävellä musiikkiopistoon tms?
 
Myös itse löysin opettajan wanted-palstan kautta nyt kun päätin vihdoin ottaa reilun vuoden itseopiskelun jälkeen muutaman tunnin varmuuden vuoksi. Helsingissä siis käyn kun ei Riihimäellä juuri opettajia liene.
 
d) Kannattaako saksofoni säilyttää laukussa, vai voiko sen nostaa esimerkiksi seinälle? Älyttömän tyylikkäitä vehkeitä nimittäin, mieluusti sen pitäisi näkyvillä varsinkin kun lattian pinta-ala on vähän rajoitettu
 
Suurkiitos kaikille vastaajille!

 
Riippuu tietysti soittotiheydestäkin, jos on pidempään käyttämättä niin laukku lienee paras vaihtoehto, toisaalta taas ainakin itsestäni tuntuu että liinan jäljiltä pilliin mahdollisesti jäävä kosteus kuivuu nopemmin kun foni on telineessä ilman suukappaletta että ilma kiertää, joten pidän noita yleensä telineessä lattialla.
 
Toisaalta jos asunnossa liikkuu eläimiä, lapsia tai vahvasti humalaisia aikuisia, niin silloin laukkuun ja miluummin vielä laukku kaappiin, senverran herkkä mekanismi tosiaan on kyseessä että jos telineestä lattiallekin kaatuu niin vähintään säädettävää tulee helposti, eli asiaa korjaajalle ellei itse osaa säätää.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Kukkis 77
14.07.2009 03:04:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jacques_norris:
 
a) Missä olette itse harjoitelleet aloittelijana? Voiko kerrostalossa harjoitella, vai meneekö ääni käytännössä läpi joka seinästä niin, että naapurien hihat palavat saman tien? Talo taitaa olla rakennettu joskus 1930-luvulla.
 
Ekan kerran torveen puhallettuani seinän takana asuva vuokraisäntäni ilmoitti että et vittu treenaa ainakaan himassa enää. Meinasi kuulemma mennä pullakahvit väärään kurkkuun. Ja on sentään tiiliseinät. Sittemmin oon mölynnyt treenikämpällä.
 
b) Miten paljon aikaa menee saksofonin huoltoon joka soittokerran jälkeen - eli kuivaamiseen ym?
 
Komppaan aiempia vastaajia. Jopa minuutin verran.
 
c) Missä Helsingissä asuvan kannattaisi opetella soittamista, löytyykö jotain yksityisopettajia vai voiko tällainenkin tumpelo tosiaan kävellä musiikkiopistoon tms?
 
Suosittelen ihan yksityistunteja, M-netin Wanted-palsta on oikein oivallinen opettajan hommaamiseen.
 
d) Kannattaako saksofoni säilyttää laukussa, vai voiko sen nostaa esimerkiksi seinälle? Älyttömän tyylikkäitä vehkeitä nimittäin, mieluusti sen pitäisi näkyvillä varsinkin kun lattian pinta-ala on vähän rajoitettu

 
Mä säilytän laukussa. Ellei sitten ole ollut kiimaiset soittosessiot ja ränni täynnä kuolaa. Tällöin kuivaan sen, laitan laukkuun ja jätän laukun yöksi auki että kosteudet haihtuvatten.
 
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki
joona.h
22.07.2009 19:34:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

a) Missä olette itse harjoitelleet aloittelijana? Voiko kerrostalossa harjoitella, vai meneekö ääni käytännössä läpi joka seinästä niin, että naapurien hihat palavat saman tien? Talo taitaa olla rakennettu joskus 1930-luvulla.
Soittelin kotosalla, joka on tosin omakotitalo. Nykyään asustelen kerrostalossa, ja en oo puhaltanu siellä ensimmäistäkään ääntä. Kuuluu nimittäin todella hyvin seinien läpi, ja voisin kuvitella ettei naapureita tuuttaus kauheesti innosta. Treenaan konsalla, joka on ihan asuntoni vieressä. Oon kylläkin miettiny, että missäs sitten puhaltelen kun ei enää ole kyseistä opiskelupaikkaa. Pitää kai hakea johonkin muuhun musiikkioppilaitokseen joka on mahdollisen tulevan opiskelupaikan lähellä tai jotain.
 
b) Miten paljon aikaa menee saksofonin huoltoon joka soittokerran jälkeen - eli kuivaamiseen ym? Mietin, että jos aina välillä 1h lounastauon duunista, niin ehtisi pyöräillä himaan, heittää nopeasti jotain mättösafkaa naamaan ja sitten soittaa puolisen tuntia. Päiväsaikaan häiriö naapureille on todennäköisesti vähäisempi..
Aikaa kuluu sen verran että vetää rätit rungon, kaulan ja suukappaleen läpi. Eli juurikin se vajaa minuutti. Ei niitä vedellä pestä tarvi.
 
c) Missä Helsingissä asuvan kannattaisi opetella soittamista, löytyykö jotain yksityisopettajia vai voiko tällainenkin tumpelo tosiaan kävellä musiikkiopistoon tms?
Musiikkiopistot ja konservatoriot on hyviä. Pääsykokeiden kautta, ne on useimmiten keväällä. Jos on kiinnostusta, kannattaa ottaa yhteyttä opistoihin ja kysellä. Tai sitten haalit jostain yksityisopettajan. Tosin random yksityisopettajan taso voi olla sitä tai tätä, mut vasta-alkajalle tuskin on niin justiinsa.
 
d) Kannattaako saksofoni säilyttää laukussa, vai voiko sen nostaa esimerkiksi seinälle? Älyttömän tyylikkäitä vehkeitä nimittäin, mieluusti sen pitäisi näkyvillä varsinkin kun lattian pinta-ala on vähän rajoitettu
Laukussa se on suojassa sekä itseltä että toisilta. Eikä se pölyynny. Itekkin oon miettiny että nättihän se olis standissa huoneessa, mut kerää vaan turhaa pölyä siinä, joten säilytän mieluummin laukussa.
 
NeliX4
12.08.2009 16:52:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joona.h:Laukussa se on suojassa sekä itseltä että toisilta. Eikä se pölyynny. Itekkin oon miettiny että nättihän se olis standissa huoneessa, mut kerää vaan turhaa pölyä siinä, joten säilytän mieluummin laukussa.
Joo eihän sitä fonia soitettavaksi ole tehty.
 
nisti
13.08.2009 12:30:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voiko mulla olla altosaksofonissa (Jupiter 567) vikaa kun en saa millään kaikkein korkeimpia ääniä, jos en ensin soita sitä missä painetaan pelkästään OL:ää ja vaihda siitä (silti todella vaikeaa). Oon kokeillu vähän jäykempää kieltäkin, ja sillä oli helpompi. Voiskohan vaan olla sitten puhaltamisessa vikaa.. Vai onko saksofoni vaan niin vaikea soitin?
 
Klezberg
13.08.2009 12:40:44 (muokattu 13.08.2009 12:41:59)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisti: Voiko mulla olla altosaksofonissa (Jupiter 567) vikaa kun en saa millään kaikkein korkeimpia ääniä, jos en ensin soita sitä missä painetaan pelkästään OL:ää ja vaihda siitä (silti todella vaikeaa). Oon kokeillu vähän jäykempää kieltäkin, ja sillä oli helpompi. Voiskohan vaan olla sitten puhaltamisessa vikaa.. Vai onko saksofoni vaan niin vaikea soitin?
 
Eli mistä sävelkorkeudesta alkaen äänet eivät soi? Ja miten se ilmenee... kuuluuko väärä ääni vai eikö ollenkaan soi.
 
On ihan mahdollista, että oktaavimekanismissä on vikaa tai säätämistä.
 
Ja mikä on OL?
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Sax-pappa
13.08.2009 12:56:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Eli mistä sävelkorkeudesta alkaen äänet eivät soi? Ja miten se ilmenee... kuuluuko väärä ääni vai eikö ollenkaan soi.
 
On ihan mahdollista, että oktaavimekanismissä on vikaa tai säätämistä.
 
Ja mikä on OL?

 
Olisikohan OL = oktaaviläppä. Mutta tosiaan näillä tiedoilla on vielä vaikea olla avuksi.
 
joona.h
13.08.2009 13:20:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laukussa se on suojassa sekä itseltä että toisilta. Eikä se pölyynny. Itekkin oon miettiny että nättihän se olis standissa huoneessa, mut kerää vaan turhaa pölyä siinä, joten säilytän mieluummin laukussa.
 
NeliX4: Joo eihän sitä fonia soitettavaksi ole tehty.
 
Joo sillä fonillahan soitetaan tunnetusti 24/7 joten säilytyskysymyshän on toki turha. Itse kuitenkin soitan yleensä vain muutaman tunnin päivässä, joten suurimman osan ajasta soittimeni on laukussa. Mut ei siinä mitään, toiset tykkää muhkummasta.
 
Klezberg
13.08.2009 14:10:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Olisikohan OL = oktaaviläppä. Mutta tosiaan näillä tiedoilla on vielä vaikea olla avuksi.
 
Niin tietysti. Mutta eipä tuosta vielä hahmotu.
 
Oktaavimekanismia voi itsekin katsoa sen verran, että oktaaviläppä on pohjassa ja painelee sormituksia alhaalta ylöspäin, g:hen asti pitäisi alemman läpän olla auki ja siitä ylöspäin ylemmän.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Murgo
13.08.2009 14:27:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli siis se "pelkästään oktaaviläppä" lienee yä-Cis, eli "lusikoiden" saamisessa soimaan on vaikeuksia?
 
Se on ainakin oman kokemukseni mukaan alussa ihan normaalia ettei "lusikoille" ihan helposti pääse, vaatii harjoittelua. Baritonissa en tahdo vieläkään saada ylä-F:ää soimaan muuten kuin alempaa liu-uttamalla, ehkä hiukan pehmeähkö lehti tosin käytössä.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
NeliX4
14.08.2009 16:32:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murgo: Eli siis se "pelkästään oktaaviläppä" lienee yä-Cis, eli "lusikoiden" saamisessa soimaan on vaikeuksia?
 
Se on ainakin oman kokemukseni mukaan alussa ihan normaalia ettei "lusikoille" ihan helposti pääse, vaatii harjoittelua. Baritonissa en tahdo vieläkään saada ylä-F:ää soimaan muuten kuin alempaa liu-uttamalla, ehkä hiukan pehmeähkö lehti tosin käytössä.

 
Paikka hieman yläsävelsarjojen puhaltelulle, joskin sehän kuulunee jokaisen fonistin päivärutiineihin. Kyllä ne ylä-äänet tulee ilman lusikoitakin, kun tekniikka on kunnossa. Jotkut kovat jätkätkin vetää kaikki altissimoäänet vain vasurin rillillä avustamalla. Ne läpäthän fonissa vain hieman helpottaa äänen löytymistä.
 
NeliX4
14.08.2009 16:34:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joona.h: Joo sillä fonillahan soitetaan tunnetusti 24/7 joten säilytyskysymyshän on toki turha. Itse kuitenkin soitan yleensä vain muutaman tunnin päivässä, joten suurimman osan ajasta soittimeni on laukussa. Mut ei siinä mitään, toiset tykkää muhkummasta. Itse pidän sitä sängyssä öisin ja muutoin telineessä. Henkinen kynnys repäistä foni telineestä 15min oktaavi-iloittelulle on suht paljon pienempi verrattuna laukkuun. Harva meistä muista muutamaa tuntia jaksaa fonia äheltää kotosalla päivittäin.
 
nisti
16.08.2009 12:08:31 (muokattu 16.08.2009 12:13:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa ylä-D:ssä ja sitä korkeampien äänien saamisessa mulla on ongelmia. Jos en saa niitä ääniä niin niissä kaikissa kuuluu se lähes samanlainen "tuhina". Ylä-Cis tulee jotenkuten.
 
Lehti mitä käytän on joku Vandoren V16 2,5. Pitäisikö kokeilla jäykempää?
 
Tarkistin tuon oktaavimekanismin. Ylempi läppä aukeaa G:n kohdalla mutta todella vähän? Se liikkuu ehkä 0.5mm vaikk olisi varaa nousta yli sentti (kokeilin liikuttaa kädellä).
 
Klezberg
16.08.2009 12:30:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisti:
Tarkistin tuon oktaavimekanismin. Ylempi läppä aukeaa G:n kohdalla mutta todella vähän? Se liikkuu ehkä 0.5mm vaikk olisi varaa nousta yli sentti (kokeilin liikuttaa kädellä).

 
Ei saisi aueta g:ssä vaan vasta a:ssa. Omassa altossani läppä nousee arviolta 3-4 milliä. 0.5 milliä lienee liian vähän.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Murgo
16.08.2009 14:58:11 (muokattu 16.08.2009 15:01:53)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Ei saisi aueta g:ssä vaan vasta a:ssa. Omassa altossani läppä nousee arviolta 3-4 milliä. 0.5 milliä lienee liian vähän.
 
Kannattaa tarkistaa oktaavimekanismi, jos kaulan läppä ei nouse kunnolla syy on usein joko liikkeen fonin rungossa sijaitsevasta mekanismista kaulaläpän "lenkkiin" siirtävän puikon ympärillä äänenvaimentimena olevan muoviletkun kuluminen tai poisputoaminen, korjaantuu laittamalla uusi letku/kutistesukka tms. tai sitten kaulaläpän varren/"lenkin" tai em. puikon (joka saattaa taipua vaikkapa jos fonia kuljetetaan kotelossa ilman kaulan tilalle tulevaa tulppaa/rassia jolloin tappi ulkonee fonin yläpäästä ja on altis iskuille) taipuminen jostain syystä jolloin mekanismissa on liikaa klappia ja liike jää lyhyeksi. Oktaavinappia painettaessa puikon ja lenkin välillä pitäisi olla juuri havaittava (alle millin) välys ennenkuin ottaa kiinni. Jos välys on liian pieni (eli sitä ei ole lainkaan), oktaaviläppä jää raolleen jolloin alaäänet muuttuvat vaikeiksi. Jos taas välys on suuri läppä ei aukea kunnolla mikä vaikeuttaa ylä-ääniä kuten sinulla.
 
Tarkistapa vielä aukeaako G:ssä vai A:ssa, ei ainakaan heti keksi miten voisi vikaantua niin että oktaaviläpät "vaihtaisivat" liian aikaisin.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Klezberg
16.08.2009 15:16:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murgo:
 
Tarkistapa vielä aukeaako G:ssä vai A:ssa, ei ainakaan heti keksi miten voisi vikaantua niin että oktaaviläpät "vaihtaisivat" liian aikaisin.

 
En minäkään, mutta muistelen nähneeni semmoista että yläläppäkin aukesi aivan hiukan jossain tilanteessa missä sen piti olla kiinni.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Murgo
16.08.2009 21:13:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toinen paikka mikä kannattaa tarkistaa on korkki siinä vivussa joka pitää alemman oktaaviläpän suljettuna korkeissa äänissä, jos se on pudonnut pois, niin molemmat oktaaviläpät aukeavat hiukan sensijaan että ylempi aukeaisi kunnolla ja alempi pysyisi kiinni.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Rock and roll punk hard rock
14.11.2010 16:58:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysyn tässä, että miten alttosaksofonilla soitetaan rokkia bändissä. Menisikö tuo ainoana puhaltimena bändissä, vaikka äkkisellä vilkaisulla tenori näyttää olevan suositumpi?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «