dyydfromhell 04.08.2009 14:36:40 | |
---|
Mulla on teräskielinen ja nailonkielinen, jotka molemmat jotainvähän päälle 100e rimpuloita. Molemmissa action ihan sairaan korkealla, mitä voisin tehä asialle. Mitään kallista säätöö liikkeessä en viittis tehä, mut voisinko ite vähä madaltaa satulan kohalta jollain työkalulla? |
Numb 04.08.2009 14:56:48 | |
---|
dyydfromhell: Mulla on teräskielinen ja nailonkielinen, jotka molemmat jotainvähän päälle 100e rimpuloita. Molemmissa action ihan sairaan korkealla, mitä voisin tehä asialle. Mitään kallista säätöö liikkeessä en viittis tehä, mut voisinko ite vähä madaltaa satulan kohalta jollain työkalulla? Vähän riippuu, että mistä kohtaa kaulaa kielet ovat korkealla. Jos satulan päästä: satula irti ja pohjasta pois hiomalla sopivaksi. Jos tallan päästä: kaularaudan säätö ja tallaluuta matalammaksi. Jos molemmista päistä, niin molemmat (tai pyhittää sen teräskielisen slidelle...) Ja joskus nämä halppikset on rakennettu siten, ettei kieliä yksinkertaisesti saa kovin alas. A waist is a terrible thing to mind. |
PappaSF 04.08.2009 15:01:02 | |
---|
dyydfromhell: Mulla on teräskielinen ja nailonkielinen, jotka molemmat jotainvähän päälle 100e rimpuloita. Molemmissa action ihan sairaan korkealla, mitä voisin tehä asialle. Mitään kallista säätöö liikkeessä en viittis tehä, mut voisinko ite vähä madaltaa satulan kohalta jollain työkalulla? Kyllähän noita voi ite madaltaa, mutta onko satula liian korkea vai tallassa oleva muovi kappale, ite ehkä lähestyisin asiaa ekaksi tallan muoviosan madaltamisella siten, että kävisin liikkeessä hankkimassa vastaavan muovisen tai miksei luusta tehdyn tallapalan ja lähtisin sitä työstämään ja katsoisin miten tuo vaikuttaa actionin korkeuteen. Alkuperäisestä tallasta saa katottua ja mitattua niiden kielien tarkan paikan missä kielet ovat ja siitä mittailemalla merkitsee uuteen tallapalaan paikat. Ite olen yhden tallapalan madaltanut ja sitä varten kävin kaupasta hakemassa tallapalan josta tein sitten matalamman kuin alkuperäisestä (alkuperäinen on hyvä olla tallessa jos jotain menee pieleen eli jos vaikka madaltaa liian paljon). Satulaa en ole ikinä joutunut työstämään kun ne ovat olleet juuri hyviä. PS. Nykyisin mulla ei enää ole tuota akustista teräskielistä josta madalsin sen muovisen tallapalan. |
Piece Of My Mind 06.08.2009 21:13:26 | |
---|
Eppujen En saa mielestä sinua kappaleeseen sointuja etsein, vaan ei näin äkkiseltään löytynyt!? Osaako joku jelppiä!? |
Joonaz__ 11.08.2009 21:37:25 | |
---|
Mistähän mahtaisi löytyä tallaluu ihan tarvikkeena? Ideana olisi vaihtaa tälläinen halppis HB:n folkki kitaraan. Olisiko jotain sivustoa tarjota, mistä enemmänkin virittely tarvikkeita akustisiin olisi tarjolla! Kiitoksia (: Kitaristin Kitarisat |
Numb 12.08.2009 14:51:25 | |
---|
Joonaz__: Mistähän mahtaisi löytyä tallaluu ihan tarvikkeena? Luuisi olevan ihan hyllytavaraa lähimmässä musakaupassa. Jos ei, niin Spelektroniikassa on ainakin ollut. Teoria ja käytäntö ovat teoriassa sama asia, mutta käytännössä eri. |
Kysyin joskus aikasemmin, kysyn ny uudestaan En löytänyt täältä mitään kunnon infoa akkarin teräskielistä, tai sitten olen vain urpo mutta joka tapauksessa kaipaisin vähän apua. Hommasin tässä melkein juurikin tämän http://www.thomann.de/fi/fender_cd60_ce_bk.htm akkarin ja siinä nyt on aika tuhnut tehdaskielet valmiina. Ovat kauhen jäykät ja kovat ja sattuvat painaessa. Elikäs nyt kysyisin että olisiko ideoita hyviksi kieliksi tuohon, olisivat melko ohuet, hyvin bendautuvat eikä olisi pahitteeksi jos pitäisivät vireenkin hyvin. Elikäs sellaiset kivat sooloilukielet. Olisikos teillä siis jotain ideaa, en kuitenkaan ihan arvalla viitsi mennä ostamaan, mielellään kohtuullisen hintaiset vielä, työtön kun olen:D "You tried your best, and you failed miserably. The lesson is, never try."
"No matter what you do there's always someone who's better"
- Homer Simpson |
Joonaz__ 13.08.2009 11:11:39 | |
---|
Numb: Luuisi olevan ihan hyllytavaraa lähimmässä musakaupassa. Jos ei, niin Spelektroniikassa on ainakin ollut. ..taitaa olla poistunut Spelektroniikan valikoimista. :( Kitaristin Kitarisat |
Numb 13.08.2009 11:37:49 | |
---|
Teoria ja käytäntö ovat teoriassa sama asia, mutta käytännössä eri. |
Satiainen 31.08.2009 20:52:44 (muokattu 31.08.2009 20:59:44) | |
---|
Käyvätkö D andrean sitruunaöljy ja GHSn Fastfret myös klassisen kitaran hoitoon? En ole tarpeeksi suosittu ollakseni erilainen. |
Zeeboo 01.09.2009 06:58:10 | |
---|
Satiainen: Käyvätkö D andrean sitruunaöljy ja GHSn Fastfret myös klassisen kitaran hoitoon? Fast Fretiä olen käyttänyt myös klassiseen, ja toimii ihan täyttä päätä. "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
darrell 02.09.2009 08:15:10 | |
---|
Lape: ... ja siinä nyt on aika tuhnut tehdaskielet valmiina. Ovat kauhen jäykät ja kovat ja sattuvat painaessa. Elikäs nyt kysyisin että olisiko ideoita hyviksi kieliksi tuohon, olisivat melko ohuet, hyvin bendautuvat eikä olisi pahitteeksi jos pitäisivät vireenkin hyvin. Elikäs sellaiset kivat sooloilukielet. Olisikos teillä siis jotain ideaa, en kuitenkaan ihan arvalla viitsi mennä ostamaan, mielellään kohtuullisen hintaiset vielä, työtön kun olen:D Tuosta Thonannin referenssi: http://www.thomann.de/fi/elixir_11002.htm Tämä Elixirin setti on akustisen kielisatsiksi erittäin ohut (mun mielestä). Kuitenkin suosittelen Elixirejä lähinnä siksi, kun ne kestää kuoleentumatta huomattavasti pidenpään, kuin perushalpa kielisetti. Myös uusien kielten mukavan kirkas klangi säilyy pitkään. Tietysti sitten tulee kalliiksi tää setti, jos kieliä katkeilee usein tms. Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen. |
SamPpaa 07.09.2009 19:12:56 | |
---|
Tekemällä oppis.. |
Cujo 07.09.2009 19:34:28 | |
---|
|
SamPpaa 07.09.2009 22:10:59 | |
---|
Cujo: No hintaeroa tulee ainakin siitä, että kalliimmassa on kansi kokopuuta (solid spruce top) kun taas tuossa alemmassa ei. Enpä epähuomiossa huomannut tuota kun speksejä katoin... Tekemällä oppis.. |
Joonaz__ 12.09.2009 12:31:15 | |
---|
Planet Waves SH-01 "Screeching Halt". Planet Waves kaikuaukko vaimennin... Kokemusta edeltävästä, hyödyt/haitat? Kitaristin Kitarisat |
Murmurmeli 27.09.2009 20:31:04 | |
---|
Olisi sellainen kummallinen ongelma tuon elektroakustisen kanssa ( http://www.thomann.de/fi/ibanez_ael20_evv.htm ). Kitara on ostettu joskus alkukesästä ja ongelma on ollut olemassa koko ajan, mutta pahentunut viimeaikoina. Eli kun soittaa jotakin (akustisesti) ja demppaa kielet nopeasti, voi kuulla seuraavat 5s kuinka kitaran sisään jää soimaan ääniä. Ääni on metallinen, joten arvelen sen olevan sisällä olevien mikrofoni-säätö-systeemien resonanssia. E-sävel tuntuisi jäävän parhaiten soimaan. Yritin jo ulkopuolelta kiristää säätö-palikan ruuveja, mikä ei tehnyt asialle mitään. Ilmiö on hyvin ärsyttävä soittaessa, kun tarkoitetun hiljaisuuden täyttää epävireiset äänet. Eli siis mitä tehdä? Takaisin kauppaan takuuseen, itse sörkkiä jotenkin vai jollekin kitarakorjaajalle, joka osaisi tehdä asialle jotakin? |
Zeeboo 27.09.2009 20:48:28 | |
---|
Murmurmeli: ...Eli siis mitä tehdä? Takaisin kauppaan takuuseen, itse sörkkiä jotenkin vai jollekin kitarakorjaajalle, joka osaisi tehdä asialle jotakin? Samanlaista vaivaa on ollut joskus omissa soittimissa. Tuohon voi olla useampiakin syitä, esim: - kannen rimoitus on jostain kohti irti ja resonoi. - jotain muuta irtosälää kopan sisällä, piuhoja tms. - tms... "Paras" omassa ollut vaiva oli löysällä ollut hihnatappi, joka alkoi istualtaan ilman hihnaa soittaessa resonoimaan. Ei antautunut ihan helpolla... Käy näyttämässä korjaajalla. "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
mie 02.10.2009 11:56:23 | |
---|
Omistan 12-kielisen Landolan, jonka kaula on mutkalla eteenpäin, eli neljännen nauhan kohdalla kielet ovat jo liian korkealla otelaudasta ja 12 nauhan paikkeilla matkaa otelautaan on lähes sentti. Avosoinnut sillä pystyy soittamaan suhtkoht puhtaasti, mutta barret ensimmäiseltäkin nauhalta ovat aika tuskaa. Soittimella on lähinnä pelkkää tunnearvoa ja sen takia haluan säätää sitä itse. Jos menee pieleen niin ompahan ainakin nätti koriste. Voisiko joku kokeneempi korjata virheet joita aion tehdä: - Otan kielet pois ja löysään (?) kaularautaa. Tätähän ei saanut tehdä liian nopeasti, eli puoli kierrosta päivässä maksimissaan. - jatkan tätä niin kauan että kaula on suora (vai vähän yli, eli kaulan keskikohta on ulompana kuin päät), ja laitan kielet paikalleen - Hion tallaa millin kerralaan jos kielet ovat vieläkin liian korkealla. Äla ajattele. Pää hajoaa |
Numb 02.10.2009 12:16:13 | |
---|
mie:Voisiko joku kokeneempi korjata virheet joita aion tehdä: - Otan kielet pois ja löysään (?) kaularautaa. Tätähän ei saanut tehdä liian nopeasti, eli puoli kierrosta päivässä maksimissaan. Väärä suunta... Sitä pitää kiristää, jos kaula kovasti notkollaan on. - jatkan tätä niin kauan että kaula on suora (vai vähän yli, eli kaulan keskikohta on ulompana kuin päät), ja laitan kielet paikalleen Ei yli, silloin on homma persiellään. Eikä aivan suorakaan, vaan inasen kaarella juuri siihen suuntaan minne se on nytkin. Mutta siis vähän... Hion tallaa millin kerralaan jos kielet ovat vieläkin liian korkealla. Tallan korkeus vaikuttaa kielten korkeuteen siellä tallan päässä ja kaularaudan säätö satulan päässä, noin vähän yksinkertaistaen. Sitten on tietenkin vaihtoehtona viedä soitinrakentajalle trimmaukseen. Maksaa 50-100 euroa. Kaihomielinen ja poissaoleva jahkailija, joka vetäytyy mieluusti musisoimaan. |