Aihe: Putkinuppia bluesiin ja rockiin.
1 2 3 4 5
Bluesmies
12.08.2009 15:16:14
Päivitähän Väsykäsi sitten tilannetta... lähtikö hurina, vaihdoitko nupin toiseen vai mitä teit?
Väsykäsi
12.08.2009 15:52:29
No iskä vei vahvarin Deluxeen kohta käydään siellä toivottavasti kyseessä olisi se pelkkä päätemuuntajan resonointi chassikseen... Päivitän tilannetta käynnin jälkeen.
Itse asiassa niska on viivasuora ja toiminta on erittäin alhainen.
Bluesmies
12.08.2009 19:25:20
Pilkut, anybody??
Väsykäsi
12.08.2009 19:44:17
No sori ei toi äikkä ole vahvin aineeni. Mutta, Deluxessa huoltomies siirsi päätemuuntajan paikkaa niin ettei se resonoi koteloon. Nyt vahvari toimii kuin tauti. Artikkelin teen kun ehdin (jaksan).
jo_tu
12.08.2009 20:33:12
Noista fenkun malleista: 50-luvun tweed vahvistimet ovat enemmän keskiäänipainoitteisia ja katodibiasoituina koneina päätesärön luonne on erilainen. 60-luvun blackfacet taas ovat enemmänkin treblevoittoisia mielestäni, ja näissä päätteet on fixed bias tyyppisiä. Kai noi päätteiden tyypit vaikuttaa atakkiin. Joku sähköteknikko näistä varmaan voisi enemmän selittää...

Myös noita 50'luvun fenkkuja kannattaa vehvistinrakentelijoilta kysyä, ne kun on simppeleitä pelejä -> helppo tehdä. Löytyyhän bluetonen sivuiltakin 50-luvulta ainakin tweed deluxe...

tossa kai tuota suuntaviivaa. Blackfaceissa on sit usein mukana reverbi ja vibrato, ja niiden tarpeellisuus on makuasioita.

Noi tweed fenkut on vissiin aika lailla etusen osalta samoja koneita, päätteen koko vain vaihtelee, ja kaiutin konffit kans. Blackfaceissa on enemmän erilaisuutta myös etusen puolella, esim princeton vs twin...
pedaaleita, vahvistimia, kitaran fiksausta? kysy niin suunnitellaan.
Lippuja halvalla Madonnan Jätkänsaaren keikalle.
artopee
12.08.2009 21:26:49 (muokattu 12.08.2009 21:28:47)

bonecrusher: Saanen hieman varastaa threadia? Jospa Fenkku-henkistä putkicomboa 20W tienoilla?
Fender '57 Twin Clark Beaufort Victoria 20112... vaiko ehkäpä Bluetone Deluxe?

Käyttökohde = se mihin nuo kaikki onpi suunniteltu... roots osastolle! Musatyylinä siis IHAN laidasta laitaan. Halutaan hyvä puhdas, vintagempaa soundia, kevyttä blues/rock runtua. Loput otetaan sitten soittimesta tai erillisistä lattiarasioista.

Näistä Fenkun Twini on n. 2000 euroa. Victoria ja Clark n. 1500 euroa. Bluetone tais olla n. 1200e. Osaako joku sanoa suurimmat erot, plussat ja miinukset. Haluan kuulla risuja ja ruusuja. Ei haittaa onko laitetta testattu 5min vaiko omistettu 5 vuotta... kaikenlainen "ajatuksen juoksu" kiinnostaa.

Tarkoituksena olisi korvata minun nykyinen pieni Tweed-combo, eli Swart Space Tone Reverb 5W. Kenties myös studiolle "vuokrakoneeksi", eli styrkkari mitä eri kitaristit rautalangasta rokkiin ja humpasta heviin voisivat hyödyntää.

Näistä Fenkun Twini on n. 2000 euroa. Victoria ja Clark n. 1500 euroa. Bluetone tais olla n. 1200e. Osaako joku sanoa suurimmat erot, plussat ja miinukset. Haluan kuulla risuja ja ruusuja. Ei haittaa onko laitetta testattu 5min vaiko omistettu 5 vuotta... kaikenlainen "ajatuksen juoksu" kiinnostaa.

Tarkoituksena olisi korvata minun nykyinen pieni Tweed-combo, eli Swart Space Tone Reverb 5W. Kenties myös studiolle "vuokrakoneeksi", eli styrkkari mitä eri kitaristit rautalangasta rokkiin ja humpasta heviin voisivat hyödyntää.

Itsellä on omatekoinen 5E3-kytkennällä (point-to-point, turretlevyllä) oleva Tweed Deluxe Weberin 12" Classic Alnico-elementillä.

Olen käyttänyt sitä useammalla genrellä, (rootsista jazziin, rokkenrollista humppaan) kuitenkin siten, että enempi siistimpää ja cleanimpää soundia tarvittaessa olen vaihtanut etuasteeseen gain-putkeksi 12AX7:n tilalle hiukan kesymmän etuasteputken. (nyt 12AT7) Tällöin kone ei muroudu niin aikaisin kuin 12AX7:lla.

Hienointa tässä vahvistimessa on sen dynaamisuus. Se vastaa aivan tajuttoman hyvin siihen, millä tatsilla soitat kitaraa. Jos soitat nätisti ja keveällä kädellä, toisto on 1/1:een sama. Kun taas räppäät kunnolla, vastaa 5E3 uskomattoman hyvin siihen ja atakkia löytyy kuin Markku Alenilta aikanaan Jyskälässä...

Uskon, että kaikki yllä mainitsemasi vahvistimet vastaavat huutoosi. Uudesta Fenkun reissue-mallista en osaa sanoa mitään tarkempaa. Se ei kuitenkaan ole kytkennältään ihan sama kuin mitä on originaali '57 Tweed Deluxe

Tässä muutama kuva:

http://s126.photobucket.com/albums/ … ion=view¤t=IMG_2524k.jpg

http://s126.photobucket.com/albums/ … ion=view¤t=IMG_2528k.jpg

http://s126.photobucket.com/albums/ … ion=view¤t=IMG_2533k.jpg
Arabian Lauri
12.08.2009 21:56:58
Väsykäsi95: No sori ei toi äikkä ole vahvin aineeni. Mutta, Deluxessa huoltomies siirsi päätemuuntajan paikkaa niin ettei se resonoi koteloon. Nyt vahvari toimii kuin tauti. Artikkelin teen kun ehdin (jaksan).

Hyvä! Kiva kuulla että homma selvisi. Sitä vitutuksen määrää ei nimittäin voi kuvailla kun uudessa laitteessa on jotain feelua...
Sen jälkeen on helppoa kun ensin selvittää mitä haluaa
Väsykäsi
12.08.2009 23:04:05
McNulty
13.08.2009 00:46:11 (muokattu 14.08.2009 11:57:39)
artopee: Itsellä on omatekoinen 5E3-kytkennällä (point-to-point, turretlevyllä) oleva Tweed Deluxe Weberin 12" Classic Alnico-elementillä.

Kuulostaa hyvältä. 5E3/5E8 kiikarissa täälläkin.

Olen käyttänyt sitä useammalla genrellä, (rootsista jazziin, rokkenrollista humppaan) kuitenkin siten, että enempi siistimpää ja cleanimpää soundia tarvittaessa olen vaihtanut etuasteeseen gain-putkeksi 12AX7:n tilalle hiukan kesymmän etuasteputken. (nyt 12AT7) Tällöin kone ei muroudu niin aikaisin kuin 12AX7:lla.

Totta. 12AT7 tai AU7 varmasti siistii ja vähentää gainia. Tätä samaa kuviota mie olen Swartin ja MatAmpin kanssa soveltanut. Etenkin silloin kun haluan pitää itse styrkkarin soundin puhtaana ja ottaa särön esim. fuzz-pedaalista tms.

Hienointa tässä vahvistimessa on sen dynaamisuus. Se vastaa aivan tajuttoman hyvin siihen, millä tatsilla soitat kitaraa. Jos soitat nätisti ja keveällä kädellä, toisto on 1/1:een sama. Kun taas räppäät kunnolla, vastaa 5E3 uskomattoman hyvin siihen ja atakkia löytyy kuin Markku Alenilta aikanaan Jyskälässä...

Loistavaa. Juuri tällaista haen minäkin. Swartissa on todella hyvin dynamiikkaa, mutta se ei täysin vastaa soundeiltaan ja "potkultaan" sitä mitä haen. Sen sijaan omistamani Dr.Z Z-28 (~20-22 wattinen nuppi) puhaltaa juuri oikealla tavalla. Siksi siis joku 15-20W tweed-henkinen combo olisi passeli.

Nimenomaan hyvää olisi se, että vahvistin reagoi soittajan soittoon. Silloin siitä on mahdollista repiä studiossakin monenlaista irti.

Uskon, että kaikki yllä mainitsemasi vahvistimet vastaavat huutoosi. Uudesta Fenkun reissue-mallista en osaa sanoa mitään tarkempaa. Se ei kuitenkaan ole kytkennältään ihan sama kuin mitä on originaali '57 Tweed Deluxe

Ok. Mitähän tuohon Reissueen on muuteltu? "Onks tiatoo?" kysy Reinikainen. Tietyllä tavalla tuo logo houkuttaisi, mutta samalla tavalla esim. BlueTonen Harryn Deluxe Tweed kotimaisuudellaan. Saisi ainakin just sellaisen kun haluaa... eikä hintakaan ole paha.
Ylimielistä besserwisseröintiä m.netissä jo vuodesta 2003 lähtien!
Joees
13.08.2009 01:03:57
bonecrusher: Tietyllä tavalla tuo logo houkuttaisi, mutta samalla tavalla esim. BlueTonen Harryn Deluxe Tweed kotimaisuudellaan. Saisi ainakin just sellaisen kun haluaa... eikä hintakaan ole paha.

Plus että Bluetonen tapauksessa palvelu pelaa mainiosti. Mun valinta olis tässä tapauksessa Bluetone - ja olikin... ;-)
Loafers
Grunge-garagerokin räimettä höystettynä powerbluesilla á la Zepukat -fox
Vaseliinia!
Varjo1
13.08.2009 08:45:43
http://www.ceriatone.com/productSubPages/AC5E3/AC5E3Cabinet.htm

Tuossa edullinen ja laadultaan mainio vaihtoehto. Ainakin mun Ceriatone 1987- plexi on työn laadultaan ja soundeiltaan parasta A-luokkaa. Saa joko rakennus sarjana tai valmiiksi koottuna.
En ole hullu, mutta pidän lentävistä eläimistä.
Bluesmies
13.08.2009 21:18:53
Väsykäsi95: Tässä kuva kamoista:

http://muusikoiden.net/dyn/users/61954.jpg

Nyt sitten vaan ääninäytettä, kiitos!
Väsykäsi
13.08.2009 21:35:21
Bluesmies: Nyt sitten vaan ääninäytettä, kiitos!

Sitä saa mitä tilaa. Viikonloppuna tulee näytteitä.
HTMono
13.08.2009 22:01:38
Varjo1: http://www.ceriatone.com/productSubPages/AC5E3/AC5E3Cabinet.htm

Tuossa edullinen ja laadultaan mainio vaihtoehto. Ainakin mun Ceriatone 1987- plexi on työn laadultaan ja soundeiltaan parasta A-luokkaa. Saa joko rakennus sarjana tai valmiiksi koottuna.

Haluisitko muuten vähän kertoa tuosta vehkeestä. Tilasitko itse osina vaiko valmiiksi kasattuna? Kattelin tuossa noita ja näyttäs aika jänniltä. Tuliko hirmuisesti kuluja Suomeen asti tuotuna?
If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves.
artopee
14.08.2009 09:59:43

bonecrusher: Ok. Mitähän tuohon Reissueen on muuteltu? "Onks tiatoo?" kysy Reinikainen. Tietyllä tavalla tuo logo houkuttaisi, mutta samalla tavalla esim. BlueTonen Harryn Deluxe Tweed kotimaisuudellaan. Saisi ainakin just sellaisen kun haluaa... eikä hintakaan ole paha.

Reissuen kytkentää on nähtävästi hiukan modernisoitu alkuperäisestä, kuitenkin originaalin 5E3:n "henki" säilyttäen.

Vahvistin:
http://ampwares.com/amp.asp?id=56

Originaali kytkentä ja layout:
http://ampwares.com/schematics/deluxe_5e3.pdf

57 deluxe Reissuen kytkentäkaavio ja layout:
http://www.fender.com/support/amp_s … %2057%20Schematics%20(01%20JUN%2007).pdf
Bluesmies
17.08.2009 09:46:18
Väsykäsi95: Sitä saa mitä tilaa. Viikonloppuna tulee näytteitä.

Puhetta kyllä riitti, mutta missä näytöt?!?
Arabian Lauri
17.08.2009 11:34:23
Bluesmies: Puhetta kyllä riitti, mutta missä näytöt?!?

Näyttäisvät olevan tuolla Maihinnousun puolella.
Sen jälkeen on helppoa kun ensin selvittää mitä haluaa
Väsykäsi
17.08.2009 17:08:16
Jep Maihinnousun puolelle laitoin mutta en muistanut ilmoittaa täällä, pahoittelen. Nuo tosiaan ovat jotain nopeasti ilman ajatusta soitettuja juttuja.
Varjo1
17.08.2009 17:38:51
heikkimononen: Haluisitko muuten vähän kertoa tuosta vehkeestä. Tilasitko itse osina vaiko valmiiksi kasattuna? Kattelin tuossa noita ja näyttäs aika jänniltä. Tuliko hirmuisesti kuluja Suomeen asti tuotuna?

Tilasin sen valmiiksi kasattuna kotelon kera. Kuluja tuli senverran, et tais pyöreesti 900 egee kustantaa kaikkinensa, veroineen tulleineen ja rahteineen. Työn laatu minun silmään huippua, soundeista puhumattakaan. Tilauksesta siihen, että paketti kotona meni n. kuukausi. Ja sähköpostiin miekkonen vastaa todella ripeästi. En voi muuta kuin suositella!!
En ole hullu, mutta pidän lentävistä eläimistä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)