Aihe: Tinnitus?
1 2 3 4 515 16 17 18 19
Kailis
24.01.2009 04:45:49

En jaksa hakea, mutta mitenköhän paljon pelkästään kovakätinen rumbalsmies aiheuttaa meteliä? Ja siihen päälle vielä kitara- ja bassovalli. Veikkaisin jo pelkän virvelin yltävän n. 120 dB:n paikkeille, jopa matkan päästä. Ja joo; se ei kuulu jatkuvasti mutta pahinta on just se. Yllättävät jatkuvat piikit.
pitk
09.02.2009 08:40:52

Eräs kaverini myös oli vuosituhannen vaihteessa Dion, Manowarin ja Mötikan yhteiskeikalla, ja (ilmeisesti Manowaria kiittäminen) siellä 130 dB äänenpaineet.

Mihinkäs moinen mittatulos perustuu? 130dB on miten tahansa mitaten ihan järjettömän paljon. Olin kysestä tapahtumaa todistamassa ja väittäisin, että -15dB vaimentavista tulpista huolimatta olisin tuollaisen möykän kohdatessani lähtenyt paikalta. Juosten. POistuin Manowarin toisen tai kolmannen biisin aikana ihan rauhallisesti kävellen. Syy ei ollut äänenpaineessa.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
aalataur
09.02.2009 09:04:48 (muokattu 09.02.2009 09:19:57)

Mihinkäs moinen mittatulos perustuu? 130dB on miten tahansa mitaten ihan järjettömän paljon. Olin kysestä tapahtumaa todistamassa ja väittäisin, että -15dB vaimentavista tulpista huolimatta olisin tuollaisen möykän kohdatessani lähtenyt paikalta. Juosten. POistuin Manowarin toisen tai kolmannen biisin aikana ihan rauhallisesti kävellen. Syy ei ollut äänenpaineessa.

Mun mielestä siitä oli lehdessä sillon (saatan muistaa väärin). Mä en itse ollut paikalla, joten en tiedä. Joka tapauksessa, kaverini sai pysyvät tinnitukset sieltä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Loudest_band_in_the_world

Tuolta näkyy että Manowaara on joskus ainakin heittänyt 129.5dB keikan. My Bloody Valentine 132dB. En sitten tiedä paljon tuolla konsertissa oli. Tuossa väitetään että Manowar on soittanut Magic Circle Festival 2008 keikalla 139dB... tiedä sitten miten totta:

http://www.meyersound.com/news/2008/manowar/
NHR
09.02.2009 09:21:41

http://en.wikipedia.org/wiki/Loudest_band_in_the_world

Tuolta näkyy että Manowaara on joskus ainakin heittänyt 129.5 dB keikan. My Bloody Valentine 132 dB. En sitten tiedä paljon tuolla konsertissa oli. Tuossa väitetään että Manowar on soittanut Magic Circle Festival 2008 keikalla 139dB... tiedä sitten miten totta:

http://www.meyersound.com/news/2008/manowar/

Onkohan noissa desibelimittauksissa muuten oikeesti joku "etäisyysstandardi" (esim. toi 32 metriä kajareista, mikä mainittiin The Who:n kohdalla tuolla wikilinkissä) mistä kohtaa sitte aina mittaillaan? Kun eihän ne mittaustulokset kai muuten oo mitenkään vertailukelposia ees...
"Division on your fingers is painful!" - Penn Jillette
aalataur
09.02.2009 15:37:11 (muokattu 09.02.2009 15:37:35)

Onkohan noissa desibelimittauksissa muuten oikeesti joku "etäisyysstandardi" (esim. toi 32 metriä kajareista, mikä mainittiin The Who:n kohdalla tuolla wikilinkissä) mistä kohtaa sitte aina mittaillaan? Kun eihän ne mittaustulokset kai muuten oo mitenkään vertailukelposia ees...

Nii-in.. varmaankin se vaikuttaa aika paljonkin. Guinnessin ennätysten kirja ei kuulemma huomioi enää noita meluennätyksiä, koska eivät halua edistää kuulovaurioihin johtavaa toimintaa.
Kuuntele toki soittoani tästä.
FlatOutFucked
09.02.2009 19:07:22
"some reports suggest that New York noise rock band, Swans reached 140 decibels at some gigs."
hehehehehe.

Löytyi ihan hauska artikkeli noista mökäbändeistä:
http://www.quartzcity.net/2006/01/11/the-grateful-deaf/

Noi desibelimittaukset lienee kaikki vähän tulkinnanvaraisia, koska harva niistä lienee kovinkaan ammattimaisesti suoritettuja.

Ei vieläkään soi korvissa, vaikka kyllähän noita keikkoja aina välillä tulee nähtyä. Tulpat on aina mukana, mutta oon huomannu, ainakin kuopion henkassa, että jos lavan edestä astuu taaemmaksi, niin paikan perusrokkivolat pienenevät reippaasti ja ilmankin pärjää. Kyllä mä edelleen olen sitä mieltä että musan pitää aina olla sopivan lujalla, ja jos rocci soi, niin vola pitää tuntea. tulpat sit suojaamaan röörit.
NHR
09.02.2009 19:20:08

Kyllä mä edelleen olen sitä mieltä että musan pitää aina olla sopivan lujalla, ja jos rocci soi, niin vola pitää tuntea. tulpat sit suojaamaan röörit.

Toisaalta kyl ymmärränki, mut silti tuntuu jotenki melko älyttömältä toi. Tulpat korvissa kuunnella (vai pitäsköhän tässä tapauksessa sanoo mieluumminki "kokea"?) musaa, ettei me lopullisesti kuulo. Jotenki ei vaan... "does not compute"

Vaikka olihan jossain dokkarissaki aikoinaan tästä just juttua, että vasta kovilla äänenpaineilla se musa rupee kunnolla "tuntumaan", mikä taas pistää "tanssijalan vipattamaan" vasta. Muistaakseni Status Quon keikoilla olivat tota tutkimusta tehneet sillon.

Ihan hölömön hommia mun mielestä, niinku toki moni muuki rokkiin liittyvä juttu kyllä...
FlatOutFucked
09.02.2009 19:31:44 (muokattu 09.02.2009 19:43:06)
Toisaalta kyl ymmärränki, mut silti tuntuu jotenki melko älyttömältä toi. Tulpat korvissa kuunnella (vai pitäsköhän tässä tapauksessa sanoo mieluumminki "kokea"?) musaa, ettei me lopullisesti kuulo. Jotenki ei vaan... "does not compute"

No tolla on musamaun kanssa myös aika paljon tekemistä; jos mä rokkikeikalle lähden, niin en mä sinne ole menossa kuuntelemaan Kenny G:tä ja hifistelemään, vaan fiilistelemään isoa ääntä. Ja siksipä ne tulpat on päässä, koska kroppa kestää enemmän kuin korvat.
Kuulo tosin huononee iän kuluessa joka tapauksessa. Eikös tulpat pitäis olla päässä myös silloin kun kävelee kaupungilla ruuhka-aikaan?

Sitä paitsi volyymi ja sen kontrastit voivat olla todella kiehtova tehokeino äänitaiteessa.
paice60
09.02.2009 19:42:21
No tolla on musamaun kanssa myös aika paljon tekemistä; jos mä rokkikeikalle lähden, niin en mä sinne ole menossa kuuntelemaan Kenny G:tä ja hifistelemään, vaan fiilistelemään isoa ääntä. Ja siksipä ne tulpat on päässä, koska kroppa kestää enemmän kuin korvat.
Kuulo tosin huononee iän kuluessa joka tapauksessa. Eikös tulpat pitäis olla päässä myös silloin kun kävelee kaupungilla ruuhka-aikaan?

Jaahas. Kyllä mä lähden kuuntelemaan hyvän bändin esittämiä kappaleita hyvin soitettuna. Ei se vola tee sitä fiilistä vaan se bändi, ainakin mulle.
Vittu näitä hommia vieläkin. COVS jäsen n:o 7.
NHR
09.02.2009 19:47:09

Löytyi ihan hauska artikkeli noista mökäbändeistä:
http://www.quartzcity.net/2006/01/11/the-grateful-deaf/

Lemmy sano aika hyvin kyllä tossa jutussa: "How could you expect the audience to stand something that you will not?" Niinpä...
MetalMessiah
12.02.2009 21:48:05
Saattaa olla jo kysymyksiä tähän viitaten, mutten kerennyt pläräämään sivuja.
Eli... mistä saa -15dB tulppia edullisesti? Tai sanotaanko skaala -15- -30dB? Tahtois kokeilla mikä olisi bändikäytössä paras... Nyt käyttänyt isoisän vanhoja Peltor merkkisiä kuulokkeita ja alkaa vituttaan niitten vuosikymmenien hien haju... :)
Vatasen jalat, omat kädet...
Joe-Z
12.08.2009 11:53:46

Exhausted: Muistan että joskus vuoden 1998 paikkeilla sain jonkinasteisen tinnituksen, joka pysyi vuosia, mutta jossain vaiheessa hävisi tai sitten totuin siihen. Kuitenkin vuoden 2007 keväällä muistan että tinnitus paheni ja pelkäsin että se on pysyvää. Kävin kuitenkin kesällä putsauttamassa korvani terveysasemalla ja sen jälkeen tinnituskin katosi. Tinnitushan kuuluu selvemmin jos korvansa peittää. Tarpeeksi pinttynyt vaikku korvassa voi tehdä saman efektin pysyväksi. Eli siis korvien puhdistaminen saattaa auttaa tinnitukseenkin. Etenkin tulppia käyttäessä töhnää saattaa pakkautua korvaan ajan myötä niin, ettei sitä kotikonstein saa pois.

Minulla on ollut bänditreenien jälkeen aina silloin toinen korva tukossa, ja olen epäillyt sen johtuvan siitä, että korvani jotenkin ärtyvät korvatulpista (apteekin keltaiset, ainoat mitkä menevät korviin ja pysyvät siellä). Pari viikkoa sitten meni taas toinen korva pahasti tukkoon, ja samalla siinä alkoi jatkuva pienehkö mutta häiritsevä tinnitys, joka on jatkunut tähän päivään asti.

No, nyt sitten tulin juuri terveysasemalta, missä loppujen lopuksi ei vain toisesta, vaan molemmista korvistani huuhdeltiin pois uskomaton määrä niihin kertynyttä vaikkua (toimenpide kesti puoli tuntia)! Korvien putsauksen tulos tuntui välittömästi, kuulen taas diskanttiääniä joka puolelta: näppäimistön näppäintin kilkatus, vaatteiden kahina, oma hengitykseni, sormien naksuminen jne.... on kuin korvissani olisi koko ajan olleet tiiviisti apteekin vaahtomuovitulpat! Aivan uskomaton fiilis, olen kuin lapsi karkkikaupassa tässä aivan uusien ja ihmeellisten diskanttiäänten maailmassa. En muista milloin olisin viimeksi kuullut näin hyvin, käytännöllisesti katsoen olen ollut viime vuodet aivan kuuro diskanttialueella, ja puheestakin on ollut vaikea saada välillä selvää.

Tinnityskin "hävisi" siinä mielessä, että en kuule sitä muulloin, kuin silloin jos painan korvani kiinni. Silloinkin tinnitys on hyvin pientä. Voi olla (en todellakaan ole varma), että minulla on ollut tuo pieni tinnitys jo vuosia, ehkä jo lapsesta asti. Eihän se mihinkään varmaankaan häviä, mutta nyt en vain todellakaan enää huomaa sitä normaalielämässä kuten ennen korvien puhdistusta, sillä kuulen jatkuvasti kaikenlaisia muita ääniä korkeimmalla diskanttialueella, alkaen oman nenäni tuhinasta kun hengitän ulos. Siinä mielessä voi sanoa että korvien puhdistus todellakin "auttoi" myös tinnitykseen.

Vaikkua pakkautuu korviin ajan myötä, kun käyttää paljon korvatulppia. Kuulo huononee siinä salakavalan hitaasti, ei sitä huomaa. Heräsin itsekin ongelmaan vasta, kun hyvin hiljainen tinnitykseni alkoi kuulumaan hyvin selvästi. Sain lääkäriltä korvasuihkeen, jota käyttämällä kerran viikossa korvat myöskin pysyvät jatkossa puhtaina. Suosittelen kaikille korvien huuhtomista kerran muutamassa vuodessa. Siellä vaan on sitä scheissea niin paljon ettei sitä uskoisi.
Kailis
12.08.2009 12:56:06 (muokattu 12.08.2009 12:57:33)

Mun tinnitus kuuluu ruuhkassa Helsingissä ja meluisassa baarissa. Kyllähän siihen on jo tottunut eikä aina kiinnitä huomiota, mutta joskus stressaantuneena ja väsyneenä korostuu entisestään ja silloin haittaa. Ei oo kiva kaveri mutta aina ei voi ystäviä valita. Valettujen hankkimisen yhteydessä puhdistin korvat, mutta ei mitään dramaattista eroa. Ehkä en ole vaikkua kehittelevää tyyppiä.
baron
12.08.2009 14:58:14

Tinnitus johtuu simpukan kuuloaistinsolujen tuhosta ja vaikun poistaminen vaikuttaa siihen vain "korvien välin" kautta.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Exhausted
12.08.2009 15:08:51 (muokattu 12.08.2009 15:09:48)

En väitäkään että korvien puhdistus parantaisi tinnituksen, se vain nostaa kuuloherkkyyttä niin, että muu ääni estää tinnituksen havaitsemisen useimmissa tilanteissa. Ei tietenkään valitettavasti auta vakavissa tapauksissa, vrt. Kailiksen kuvaus.
Jokapaikanapina
13.08.2009 21:00:39 (muokattu 13.08.2009 22:07:27)
Mulla on oikee korva ollu jonkun aikaa ihan "tukkosen" olone. Jonkin verran ehkä tinnittää, enemmänkin kyllä sellanen kahiseva ääni. Kun liikuttaa korvaa niin vasemmasta korvasta ei kuule ku ne ihan normaalit liikuttamisen äänet mutta oikeesta kuuluu jotain "kahisevaa". Samoin kun nielee niin jokasen kerran jälkeen kuuluu pieni poksahdus oikeesta korvasta. Mitä tapahtuu?

EDIT: Voiko kuuloa vaurioittaa kaivamalla korvaa sellasella puikolla?
Prak
13.08.2009 22:56:34

Meikäläinen sai pienehkön, mutta ärsyttävän tinnituksen kesän pääsotaharjoituksessa rynkyn paukkupatruunan lauetessa kohti korvaa ~1m päässä. Kuulokäyrät mittailtiin, tinnitusta analysoitiin erikoislääkärillä ja määräsivät ampumakieltoa palveluksen loppuun asti. Tinnituksen mittaus perustui toiseen korvaan syötetystä siniaallosta jota sitten vertailin toisessa korvassa olevaan ja toisin päin. Kevyttä musaa kuunnellessa ja eritoten nukkuessa puskee pintaan tuo 3khz vikinä.

Tohtorin mukaan erikoisempia korvauksia ja toimenpiteitä ei tämmösestä tapauksesta ole odotettavissa, kun kuulo ei itsessään vaurioitunut meikäläisellä. Suurella todennäköisyydellä pitäisi kuulemma parantua itsekseen, mutta saa nyt nähdä miten käy. Ennen inttiä muistan havainneeni juuri ja juuri havaittavaa piippausta korvissa vaikka olen aina -18db kuusitulppia tai -15db Elacineja harvakseltaan pidetyissä treeneissä käyttänyt joten vissiin meikäläisellä on vähän herkemmät korvaröörit melulle.
On se.
Antti1
14.08.2009 11:05:37
Moottorivasara: Ennen inttiä muistan havainneeni juuri ja juuri havaittavaa piippausta korvissa vaikka olen aina -18db kuusitulppia tai -15db Elacineja harvakseltaan pidetyissä treeneissä käyttänyt joten vissiin meikäläisellä on vähän herkemmät korvaröörit melulle.

Mulla ei nyt intistä kerrottavaa, mutta sama bändi, samat kuulonsuojaukset. Mulla on tainnut aina piipata jossain vähän ylempänä pikkusen. Heitän lonkalta 5kHz paikkeilla sellanen perusininä, joskus pahempi, joskus miedompi. Häiritsevä se ei sinänsä ole, vaikka sen kuulee hiljaisen taustamusan yms. hälinänkin läpi, jos sattuu ajattelemaan. Tähän vaikuttanee se, että toi vaiva mulla on ollut oikeastaan niin kaukaa lapsuudesta asti, kuin muistoja riittää. Melkolailla normaali olotila siis, enkä varsinaisesti miellä sitä tinnitukseksi.

Omat korvat kuitenkin on sen verran herkät, että ihan täysin kuulonsuojauksen määrästä ja laadusta riippumatta kovaäänisten bänditreenien jälkeen mulla piippaa korvat aina vähän enempi. Keikoilla en voi olla lavalla, enkä yleisössä ollenkaan ilman tulppia, koska sen jälkeen on 2-3 päivää aika hullu ulvonta korvissa. Perseestähän tämä on ja yksi osasyy, miksi hakeuduin jatkokoulutukseen vähän enempi toimistotyön puolelle muotoilijaksi artesaanipuusepän koulutuksen jälkeen.
I don't believe in Peter Pan, Frankenstein or Superman! All I wanna do is BICYCLE BICYCLE BICYCLE!
baron
14.08.2009 21:27:14

Jokapaikanapina:
EDIT: Voiko kuuloa vaurioittaa kaivamalla korvaa sellasella puikolla?

Joo, jos puhkaiset tärykalvon.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)