Aihe: Taktiikkasi kappaleen opettelemiseen? | |
---|
|
En ole varma löytyykö tämän kaltaista aihetta vielä, mutta olen kuullut että ihmiset opettelevat kappaleita eri tavalla persoonasta riippuen. Kiinnostaisi tietää miten porukka opettelee soittamaan kappaleen alusta loppuun tällä foorumilla. Itselläni se menee suunilleen tällä tavalla: 1. Löydän biisin mikä kiinnostaa. 2. Lataan version Guitar Prolle. 3. Kuuntelen sen läpi, jos liian haastavan näköinen niin en vaivaudu opettelemaan. 4. Opettelen riffit hitaammassa tempossa. 5. Soittelen useimpia riffejä peräkkäin hitaammassa tempossa. 6. Opettelen biisin ulkoa. 7. Opettelen soittaa kappaleen hitaammassa tempossa alusta loppuun. 8. Opettelen soittamaan riffejä normaali tahdissa. 9. Opettelen soittamaan koko biisin normaali tahdissa. Ja näin osaan biisin :) |
Jzci 11.08.2009 16:17:01 | |
|
Pistän kappaleen soimaan ja koitan soittaa perässä. Jossain vaiheessa osaan biisin, tai sitten en. Jos biisissä tulee jotain kohtia joista on hankala saada kiinni niin sitten niitä voi hidastaa esim. winamp plugari pacemakerilla. |
|
Archferumphis: Itselläni se menee suunilleen tällä tavalla: 1. Löydän biisin mikä kiinnostaa. 2. Lataan version Guitar Prolle. 3. Kuuntelen sen läpi, jos liian haastavan näköinen niin en vaivaudu opettelemaan. 4. Opettelen riffit hitaammassa tempossa. 5. Soittelen useimpia riffejä peräkkäin hitaammassa tempossa. 6. Opettelen biisin ulkoa. 7. Opettelen soittaa kappaleen hitaammassa tempossa alusta loppuun. 8. Opettelen soittamaan riffejä normaali tahdissa. 9. Opettelen soittamaan koko biisin normaali tahdissa. Kokolailla näin. Paitsi välillä (huolestuttavan usein) opettelen vain yhden riffin sieltä täältä. Mutta näin se yleensä itsellänikin menee. |
|
Riippuu mulla tyylilajista ja vaikeusasteesta. Mulla on hiukan eri vaihtoehtoja ja käytän niistä milloin mitäkin. Tapa 1: 1. GP-versio koneelle 2. Kuuntelu 3. Treenaan riffit ym tabuja/nuotteja tuijottamalla GP:stä 4. Eikun soittamaan uudestaan läpi GP:n/alkup. biisin kanssa Tapa 2: 1. GP-versio koneelle 2. Joko 100% tai 50-75% vauhdilla biisi soimaan ja samaan aikaan soitan suoraan ruudulle pomppaavista nuoteista/tabuista ja siten harjoittelen biisin Tapa 3: 1. Kuuntelen alkup. biisin muutamaan otteeseen, siten että se jää mieleen 2. Otan kitaran käteen ja tsekkaan mistä biisi lähtee ja sitten kokeilemalla katson riffit läpi Tapa 4: 1. Kuuntelen biisin muutamaan kertaan 2. Biisi soimaan uudestaan ja uudestaan ja samaan aikaan yritän päästä kitaralla mukaan Noita kahta viimeistä tapaa olen käyttänyt enää nykyään oikeastaan, se edistää musiikillisuutta enemmän. Viimeinen uusi biisi jonka opettelin, opettelin sen tota kolmatta ja neljättä tapaa yhdistelemällä, ja biisi oli RHCP - Stadium Arcadium. Toi on aika helppo biisi tosiaan oppia. Samaan tyyliin olen opetellut RHCP:ltä mm. Paraller Universen. Siitä voisi toki katsoa tabutkin koska saattaa olla että välillä soitan basson osuuksia tai sitten sitä soinnun kolmatta säveltä. (Kun tossa biisissä suureksi osaksi basso ja skeba rämppäävät yhtä säveltä tahdin tai parin ajan kuudestoistaosina. |
Brik 11.08.2009 16:54:10 | |
|
1. Kuulen kappalleen jonka haluan opetella 2. Kuuntelen ja katson esim. youtubesta miten paremmat soittajat ovat soittaneet sen. 3. Opettelen biisin läpi kohta kerrallaan edeten korvakuulolla, tabeista tai nuoteista. 4. Tutkin soittotyyliä ja miten luoda sama tunnelma ja saundi. Ja sit eiku vaan soitteleen! |
|
Ainiin, jäi puuttumaan tuo että tarkistan miten muut soittavat biisin YouTubessa. Joku tuossa mainitsi. |
aalataur 11.08.2009 19:02:29 (muokattu 11.08.2009 19:04:56) | |
|
Tranrcribe!:llä aika usein hidastan/luuppaan nopeita kohtia ja itse kuuntelen miten homma menee. Netistä otetut tabit ovat usein väärin. PowerTab/GP-tabi sitten siihen tueksi jos on vaikeampaa. Myös sormituksia mietin nettitabien kohdalla, eli että voisiko saman jutun soittaa eri kohdasta jotenkin helpommin. Sooloa varten usein teen itse jonkin karun taustan, jossa on kuitenkin samat soinnut ja tempo kuin alkuperäisessä. Mukavampaa kuin metronomin kanssa, mutta kuuluu virheet silti selvästi toisin kuin levyn kanssa, eikä kuulosta kuitenkaan niin hirveältä kuin midi. Soolosta soitan yleensä vaan niitä vaikeita kohtia yksi kerrallaan ja sitten yhdistän kaiken oppimani. Turha soittaa sellasia kohtia joka kerran, jotka menee helposti. |
|
Kuuntelen biisiä pitkän aikaa, jolloin rakenne on jo muistissa. Sitten vain soittelen mukana kunnes riffit natsaavat. Jos jokin kohta ei selkene, katson netistä jostain tabista suuntaa ja korjaan tarvittaessa. |
|
Torniojaws: Kuuntelen biisiä pitkän aikaa, jolloin rakenne on jo muistissa. Sitten vain soittelen mukana kunnes riffit natsaavat. Jos jokin kohta ei selkene, katson netistä jostain tabista suuntaa ja korjaan tarvittaessa. Aikalailla sama. Joskus lähtee ihan ässärihviä setvimään korvilla ja siitä innostuu opettelemaan koko biisin. Samoin noi tabit on se viimeinen oljenkorsi. Ne kun ei soittoon vaikuta loppupeleissä pätkääkään, oli siellä päässä vaikka kuinka monta kappaletta muttei ole halua tai taitoa oppia lisää ilman apuja. |
|
Jzci: Pistän kappaleen soimaan ja koitan soittaa perässä. Jossain vaiheessa osaan biisin, tai sitten en. Jos biisissä tulee jotain kohtia joista on hankala saada kiinni niin sitten niitä voi hidastaa esim. winamp plugari pacemakerilla. Tämä. Mitään tabeja ei viitsi käyttää, koska ne ovat usein iha päin helevettiä. Lisäksi korvakuulo (yksi muusikon tärkeimpiä ominaisuuksia imho) ei tabien avulla harjaannu kovinkaan tehokkaasti... Ostetaan soittotaito. |
|
Eddie: Tämä. Mitään tabeja ei viitsi käyttää, koska ne ovat usein iha päin helevettiä. Lisäksi korvakuulo (yksi muusikon tärkeimpiä ominaisuuksia imho) ei tabien avulla harjaannu kovinkaan tehokkaasti... Näinpä..valitettavan usein se tabi tulee kuitenkin kaivettua esiin, voi olla laiskuutta, kun ei oikeen jaksa korvakuulolta:D Itsellä lähinnä menöö: GP pohjaksi, treenailen sitä myöten, sitten hion tatsit yms. kohdat tarkemmin sen oikean biisin voimin...jos oikeen vielä mopo karkaa käsistä, niin voisi etsiä kyseisen biisin vaikkas live vedon ja katsoa miten se jantteri vetää/mistä kohdin sen soolon Uuno pidätkö sinä pikkulinnuista...see riippuu kastikkeesta |
|
Kuuntele, opi ja kokeile...toista sama. jossain vaiheessa huomaat olevasi keskellä biisiä jne. Vaikeat kohdat hidasta ja kuuntele puolitempolla. Harjoittele 1/4 vauhdilla. Näillä eväillä ainakin itse menen. Mitäs tähän nyt sanoisi ;) |
|
Eddie: Mitään tabeja ei viitsi käyttää, koska ne ovat usein iha päin helevettiä. Lisäksi korvakuulo (yksi muusikon tärkeimpiä ominaisuuksia imho) ei tabien avulla harjaannu kovinkaan tehokkaasti... Näinhän se on. Korvien pitäisi ehdottomasti olla tärkein työkalu biisien opettelussa. Ite kuuntelen biisin sen pari-kolme kertaa, jonka jälkeen se ei yleensä lähde päästä vaikka haluaisinkin. Äänitteen mukana soittelu on kans kätevä tapa varmistaa, että on tullut opeteltua oikein. Tietty "biisin osaaminen" on hirveen musatyylisidonnainen juttu: hevirämpimiset pitää yleensä opetella ja vetää aika pitkälti nuotti nuotilta. "Kevyemmässä kaurassa", kuten peruspop, -rock, jazz, country, blues, tanssimusiikki jne. olennaista on osata biisin sointukulku ja rakenne - soinnut sinänsä saa (ja kannattaakin) soittaa välillä vähän eri kohdasta ja erilaisilla hajotuksilla. Myös aivan erilaisia rytmityksiä on yleensä mahdollista kokeilla komppipuolella, eikä soolojenkaan tarvitse mennä joka kerta samalla lailla. Tietyssä mielessä länsimaisella taidemusiikilla ja tiukasti sovitetulla metallimusiikilla on paljon yhteistä: taiteellisille kokeiluille ja improvisoinnille ei yleensä ole paljoakaan sijaa. |
oksatboys 12.08.2009 20:05:31 (muokattu 12.08.2009 20:05:58) | |
|
Archferumphis: En ole varma löytyykö tämän kaltaista aihetta vielä, mutta olen kuullut että ihmiset opettelevat kappaleita eri tavalla persoonasta riippuen. Kiinnostaisi tietää miten porukka opettelee soittamaan kappaleen alusta loppuun tällä foorumilla. 1.Katson nuotista "perustietoja", kuten tahti-ja sävellajin. 2. Rämmin koko teoksen läpi 3. Treenaan palanen kerrallaan, esim. yksi tahti, vaikeita kohtia metronomin kanssa aloittaen hyvin hitaalla temmolla ja nopeuttaen sitä vähitellen. 4. Soitan koko teosta läpi metronomin kanssa ja ilman, aloittaen jälleen hitaalla temmolla.... Näin oppii kappaleen ulkoa melko nopeasti. 5. Kun teos on teknisesti toteutettavissa kiinnitän huomiota säveltäjän mahdollisesti antamiin ohjeistuksiin, kuten dynamiikkamerkintöihin. 6. Etsin teoksen mahdollisten osien välille erilaisia tunteita. 7. Soitan koko teosta kaikilla mausteilla. |
|
Kaikessa yksinkertaisuudessaan: Laitan kappaleen soimaan ja koitan samanaikaisesti saada soinnut/riffit kohdilleen. Bassoa kuuntelemalla saa helpoissa pop-biiseissä melko vaivattomasti kiinni kappaleen sointukulusta. Tabeja en ole ikinä käyttänyt, eihän musiikissa lukemisesta ole kyse, vaan kuuntelemisesta. |
|
Jucciz: Tietyssä mielessä länsimaisella taidemusiikilla ja tiukasti sovitetulla metallimusiikilla on paljon yhteistä: taiteellisille kokeiluille ja improvisoinnille ei yleensä ole paljoakaan sijaa. Tietysti metallimusiikissa sooloissa saa sitä vapautta jos haluaa, ja biisi antaa myöten. Mutta riffit ja harmoniat ym. ovat metallimusiikissa yleensä niin tarkkaan suunniteltu ettei niissä voi soittaja paljoa vapauksia ottaa. |
hemuu 13.08.2009 15:53:40 (muokattu 13.08.2009 15:55:07) | |
|
Aryon: Tabeja en ole ikinä käyttänyt, eihän musiikissa lukemisesta ole kyse, vaan kuuntelemisesta. Olen kuullut samaa ennenkin: ehdottomasti ei lueta niitä tabeja/nuotteja. Mutta eikö se ole myös aika tärkeä taito soittamisessa, joillekin ihan välttämätön? Ei aina pysty kuuntelemaan biisiä muutamaa kertaa läpi ennen esittämistä. Itse ainakin haluisin pystyä soittamaan biisin lähes suoralta kädeltä suoraan nuoteista/tabeista ilman mahdollisuutta kuulla biisiä juuri sillä hetkellä. Äläkä ymmärrä väärin, en väheksy korvakuulolta opettelua. |
|
Aryon: Kaikessa yksinkertaisuudessaan: Laitan kappaleen soimaan ja koitan samanaikaisesti saada soinnut/riffit kohdilleen. Bassoa kuuntelemalla saa helpoissa pop-biiseissä melko vaivattomasti kiinni kappaleen sointukulusta. Tabeja en ole ikinä käyttänyt, eihän musiikissa lukemisesta ole kyse, vaan kuuntelemisesta. Mulla on suunnilleen samanlainen menettelytapa. Cover-bändissä kun soitin, niin joku meni hakemaan sointuja netistä ja printtasi ne sitten muille. Niistä voi katsoa, jos ei korvalla tahdo joku kohta löytyä. Sitten kun biisiä on treenattu muutama kerta, niin koetan miettiä, että miten biisin dynamiikka menee (yleensä olen silloin ulkona kävelyllä) ja miten mä voin sitten soittamalla tukea sitä (monissa levytetyissä biiseissä on paljon porukkaa soittamassa tai ihan eri kokoonpano kuin missä itse on, niin silloin täytyy tulkintaa laajentaa). Joskus biisejä jammaillaan ihan eri meiningillä ja silloin voi syntyä kokonaan uusi tulkinta. Se on kivaa. Yleensä jos biisissä on joku tunnistettava kohta, niin saatan opetella sen huolellisesti. Bändit soittaa aika usein biisejä eri tempoissa kuin ne alkuperäiset menee, ja silloin ei kaikkea edes voi soittaa samalla tavalla. Jotkut koukut on niin kuluneita, että niitä ei viitsi kerrata. Niin ja ei kaikkia biisejä aina viitsi niin tarkkaan opetella. Jos jossain bailuissa soittaa, niin kukaan ei välitä vaikka muutama välisointu jää soittamatta, kunhan kitaran pitää vireessä ja soittaa tahdissa ja oikeassa sävellajissa. |
|
Tabulatuurien/guitar pron hyödyntämisen sijasta olen viime ajat käyttänyt eri kappaleiden opettelemiseen huomattavasti enemmän korvaa. Rutkasti työläämpi tiehän se kyllä on, mutta myös niin paljon antoisampi. Asiaa helpottaa sekin, että olen valinnut sellaisia kappaleita harjoiteltavaksi, joihin harvemmin löytyy edes minkäänlaisia tabulatuureja. Eipä tule houkutusta "huijata" ja motivaatio jonkin asian oppimiseen on suurempi, vaikka toisinaan päätä saa hakata seinään tuntitolkulla. Sen olen tosin huomannut, että pitäisi kuunnella jokin tietty kappale useammin läpi ajatuksella, ennen opettelua. Hätäisen kokonaiskatsauksen jälkeen käteen saattaa jäädä vain riffejä sieltä täältä ja osa rakenteesta voi jäädä pimentoon... Kyllä noita tabejakin tulee tietty hankalan paikan edessä toisinaan sitten vilkaistuakin, mutta ennen sitä koitan etsiä youtubesta vaikka jotain livevetoa, josta voisi ensin koittaa hakea ne pulmakohdat. Sellasta. |
|
Doinkki: Tabulatuurien/guitar pron hyödyntämisen sijasta olen viime ajat käyttänyt eri kappaleiden opettelemiseen huomattavasti enemmän korvaa. Jep, sama täällä. Olen pyrkinyt noudattamaan myös vanhaa totuutta siitä, että "hiljaa hyvä tulee". Vaikeaksi kokemassani kappaleessa en edes yritä ahmaista koko biisiä kerralla. Kulloisenkin mielialan mukaan joko hinkkaan jotain helppoja - ja mukavia! - juttuja tai yritän saada tolkkua ko. biisin jostain sillä hetkellä vaikeana pitämästäni kohdasta. Apuja käytän, tottakai. Tuossa jo mainittiinkin Guitar Pro ja Winampin plugari. Kumpikin ovat väsymättömiä treenikavereita. "Sikavaikea" sointujako tai soolonpätkä hidastettuna luuppiin 157 kertaa, kyllä se siitä! Mukavampi vaihtoehto on kilauttaa kaverille, ja ruveta kimpassa ko. biisiä työstämään. Tämä vaihtoehto, ikävä kyllä, usein tulee kalliimmaksi kuin tuo edellinen: nuottiöljyä kun tuppaa noissa sessioissa kulumaan... Call me a relic, call me what you will. Say I'm oldfashioned say I'm over the hill. Today's music ain't got the same soul, I like that old time rock'n'roll" -Bob Seger |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|