Aihe: Lisää volumea sooloihin?
1 2
MuzaK
11.08.2009 14:46:14
Mielestäni paras keino on jo mainittu vola-potikan käyttö, koska se mahdollistaa adaptoitumisen muiden soittoon ja volyymeihin. Ja yleensä soundaa paremmalta kun komppi on selkeämpi vähempigeininen ja soolossa on sitten enemmän pöhinää.

Kannattaa opetella se potikoiden veivaaminen!
pietari-poika
11.08.2009 14:58:10
MuzaK: Mielestäni paras keino on jo mainittu vola-potikan käyttö, koska se mahdollistaa adaptoitumisen muiden soittoon ja volyymeihin. Ja yleensä soundaa paremmalta kun komppi on selkeämpi vähempigeininen ja soolossa on sitten enemmän pöhinää.

Kannattaa opetella se potikoiden veivaaminen!

Tähän en luottaisi hevitouhuissa. Kovilla säröillä kun laskee potikkaa kympistä alaspäin niin se vain leikkaa säröjä pois, ei hiljennä merkittävästi. Pienemmillä säröillä toimii hyvin muttei kovilla säröillä mielestäni.
McNulty
11.08.2009 15:02:12
Täällä yksinkertainen asia on ratkaistu yksinkertaisesti. Pedalboardista löytyy Ernie Ballin Volume Jr. jota voi jalalla kontrolloida haluamansa mukaan. Esim. siinä "about puolivälissä" sopiva komppivolume ja sitten painaa kaasun pohjaan kun pitää kuulua koko möykän ylitse. Kun soolo tai muu vastaava on saatu ulkoistettua, ei muuta kuin kevyt nilkkaliike ja palauttaa volumepedaalin siihen keskelle.

Simple yet effective.
Ylimielistä besserwisseröintiä m.netissä jo vuodesta 2003 lähtien!
Björn E. Borg
11.08.2009 15:13:23
pietari-poika: Tähän en luottaisi hevitouhuissa. Kovilla säröillä kun laskee potikkaa kympistä alaspäin niin se vain leikkaa säröjä pois, ei hiljennä merkittävästi. Pienemmillä säröillä toimii hyvin muttei kovilla säröillä mielestäni.

Komppaan kyllä tätä kommenttia. Olisi hyvä, että tällaisissa kysymyksissä annettaisiin riittävästi pohjatietoja. Tunsin itseni vähän tyhmäksi kun selitin plektroista sun muista.

Itse olen sitä mieltä että kitaransoitto on jota kuinkin epäkiinnostavaa puuhaa, jos särönuppi on kaakossa jo ennen kuin kahviautomaatti on saatu päälle. Jos etuvahvistin kiehuu punaisella, niin ainoa tapa saada aikaan lisää potkua on tietysti joko volyymipotkin tai sitten tuo eq, joka on siitä järkevä ratkaisu, että siinä voi tuoda soittimen "eteen" ilman että kokonaisvolyymi nousee sairaalle tasolle.

Miksauksessa muuten taka-alalla (komppi) voi olla enemmän reverbiä ja edessä (soolo) vähemmän. Joskus sooloissa pannaan kauheasti lisää kaikua, se voi olla väärä taktiikka.

Paitsi jos solisti on huono-niin no silloin soolon voisi soittaa joku muu.
hapan
11.08.2009 15:22:39
Björn E. Borg:
Miksauksessa muuten taka-alalla (komppi) voi olla enemmän reverbiä ja edessä (soolo) vähemmän. Joskus sooloissa pannaan kauheasti lisää kaikua, se voi olla väärä taktiikka.

Mun mielestä taas kaikki ylimääräinen tilaefekti kompissa on perseestä. Riippuen kompista biisin tyylistä siellä voi olla joku lyhyt reverbi tai vastaava. Soolossa sen sijaa voi olla enempikin, koska nuotit ovat yksittäisiä.

Paitsi jos solisti on huono-niin no silloin soolon voisi soittaa joku muu.

Tai jos se kuuluu sooloon sellainen pitkä kallionkiellekedelay. Ei se soittovirheitä poista, vaan pikemminkin toistaa ne paremmin huomattavaksi.
GrooverMan
11.08.2009 17:16:08
Björn E. Borg: 1) Gain boost ennen vahvistinta, vaikkapa ELECTRO HARMONIX NANO LPB-1

Tää pedaali on mulle toimiva vaihtoehto, hintakaan ei päätä huimaa.
Never Odd Or Even
kivi
11.08.2009 20:28:28
Björn E. Borg: Ilmeisesti keskustelu koskee siis ns. heavykitaran soittoa. Ei mulla ole ainakaan koskaan niin paljon gainia, että dynamikka häviäisi kokonaan.

Nii juu ja pikkusormella voi vetäistä myös kitaran volumepotikan ylös kun soolo alkaa, jos on vain yksi mikrofoni käytössä ja tuupata sen sitten soolon loputtua kohdilleen.

Simppelit ratkaisut ei koskaan kelpaa, jos on olemassa myös mahdollisuus ostaa joku laite, mielellään mahdollisimman eksklusiivinen ja kallis
:-D

Muistan ikuisesti sen valaistumisen, kun nuorna miesnä ja efektien ostelun huumassa tapasin kerran kitaristin, jolla oli mielestäni loistava dynamiikka. Soolot kuului aina läpi, kompit oli tismalleen uniksessa basson kanssa, välillä mentiin ihan kyykkyyn hiljaa näppäillen ja välillä ihan puhtaasta tasaisesti paisuttaen hirveään driveen. Koko ajan kuului. Eikä lattialla näkynyt mitään efektilaitteita, piuha Les Paulista meni suoraan Marshallin JCM800:n.

Rohkaisin mieleni ja menin kysymään kitarasankarin salaisuutta. "En mä tiedä" vastasi kaveri - "mä luulen että noi rumpali ja basisti soittaa kai vähän hiljempaa sooloissa, ja muutenkin kuuntelee missä mennään. Mä vain soitan."

Seuraavana päivänä treeneissä ehdotin soolokitaristille, ettei tämä polkaisisikaan toista säröä päälle soolon alussa, vaan itse siirtyisin "harjaamaan" sointuja otelaudan puolelta siksi aikaa mikäli tarvitaan pitkää nuottia, muuten demppaisin itseni sivuun soolon alta, ja rumpali pistäisi haitsua kiinnemmäs. Sillä tiellä ollaan vieläkin.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Juicy
11.08.2009 20:37:12 (muokattu 11.08.2009 20:37:22)

duc: Juu, ja tuota pedaalia voi käyttää myös käänteisesti, eli kompatessa pedaali pällä leikkaamassa tasoja ja soolon alkaessa polkaistaan pedaali poi späältä. Näin voi kannattaa tehdä jos pedaalilla boostatessa nouseepi kohina liikaa...

Mulla on vähän samaa ideaa: Leikkaan tasoja ylä- ja alapäästä, ja sitten EQ:n volumella nostan volaa isommaksi.
"...pala kaulam yhdem elimem, pitkä tappi."
kruiseri
12.08.2009 08:56:55
Kiitokset kaikille vinkeistä, eiköhän näistä joku ratkaisu löydy meidänkin bändiin. Tuohan se olisi melkein parasta, jos komppikitaristi malttaisi soittaa hiljempaa soolojen aikana eikä tarvitsisi itse alkaa buustaileen volumea niihin, kun tuota möykkää tulee jo muutenkin enemmän kuin tarpeeksi. :)
Louhimo
12.08.2009 11:24:09

Hömm auttaiskohan tuo Treble Bleed modi kovasti tuohon volumepotikan veivaamiseen? Tuntuu muuten kätevältä käyttää sitä soolojen boostaukseen ja kompata sitten vähän kevyemmällä volalla, mutta kun tuntuu siltä että tasot 3 - 10 on vain pieni ero volumesäädössä ja sitten 0 - 3 laskee äänet melkein laakista pois :) Ja ei, se ei ole rikki, mittailin jo yleismittarilla mutta säröllä soitettaessa näin tuntuu käyvän... Vaikea vain soolon jälkeen pudottaa se vola tasan siihen 2 - 4 alueelle ettei jää liian voimakkaaksi mutta myös kuuluu johonkin!
Vauhti korjaa virheet!
HS
12.08.2009 12:14:52
Terve

kivi: ...Muistan ikuisesti sen valaistumisen, kun nuorna miesnä ja efektien ostelun huumassa tapasin kerran kitaristin, jolla...

Ei Kivi lähettäis tähän!
Toi kuuluis nyt ehdottomasti tonne Soittaminen -alueelle.
Painoin varoitusta! (not!) :D
"Soita sillain... sillain... silleen niinku... sillain... ...hyvin".
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)