duc 11.08.2009 14:42:46 | |
---|
|
Numb 11.08.2009 14:42:56 | |
---|
Teoria ja käytäntö ovat teoriassa sama asia, mutta käytännössä eri. |
JuSu 11.08.2009 14:43:39 | |
---|
Krice: Mielestäni vibrakammen puuttuminen on aika huono juttu jopa humppamusiikin soittamisessa. Millä "perusteella" LP taittuu useampaan menoon. Ulkonäön? Lehmusrunko yhdistettynä floikkaan voi aiheuttaa aika ohuen ominaissoundin, mikä erityisesti puhtaalla puolella voi kuulostaa ikävältä. Mä näkisin, että lespaul on miellyttävämpisoundinen laitos, jos pitää soittaa muutakin kuin isommilla gaineilla. Mutta eihän näissä mitään oikeaa ja väärää varsinaisesti ole, onpahan vaan yleisesti hyväksytyt tavat. Eikä ulkonäköseikkoja pidä vähätellä, ne ovat varsin olennainen osa kitaraa ja kitaran valitsemista. On myös hienoa, että sulla on ennakkoluuloton mieli ja kyseenalaistat perinteisiä valintoja ja kaavoihin kangistuneita stereotypioita, mutta joku syy siihen vaan on, että lavoilla noita hevivehkeitä näkee oikeastaan pelkästään siinä hommassa, mihin ne on suunnattu: Metallissa ja muussa raskaammassa rytkeessä. Lespauleja sen sijaan näkee käytettävän eri musatyyleissä oikeastaan läpi koko kentän. Kitaristit ovat umpivanhoillista porukkaa, esim. edelleen vedellään ikivanhaan putkitekniikkaan pohjautuvilla vahvistimilla, ja nykytekniikaan tuomille uudistuksille (mallintavat yms.) lähinnä pyllistetään... =) JuSu Mitäs sulle kuuluu? |
rheinone 11.08.2009 14:46:19 (muokattu 11.08.2009 14:57:11) | |
---|
bonecrusher: Sen sijaan Les Pauleja löytyy myös Bigsbyllä ja Schallerilta saa jälkiasennettavan LP-Tremolon mikäli tuota kapistusta kaipaa, vaikka siihen humppaan. http://schaller-guitarparts.de/hp135042/Assembly-Tremolo-_Les-Paul.htm Elkää hankkiko. Mulla oli kerran tommonen kokeilumielessä SG:ssä kiinni. Helppo kokeilu kun ei tarvinnu porata yhtään reikää. Lyhyeks jäi, kokeilu siis. E: Tossa tulee tallan tapeille liikaa vääntöä, niinku voitte kuvitella. Eli ei kestä. Susi konstruktio. Tappien pitäis olla huomattavasti jytkymmät, mutta sitten katoais se kuningasidea "osta kampi - ei tartte porata yhtään reikää". Sori off-topiikki. |
kivi 11.08.2009 14:46:30 (muokattu 11.08.2009 14:52:30) | |
---|
Krice: Mielestäni vibrakammen puuttuminen on aika huono juttu jopa humppamusiikin soittamisessa. Millä "perusteella" LP taittuu useampaan menoon. Ulkonäön? Humppa onkin niitä harvoja musiikin lajeja, joissa vibrakammesta on mitään hyötyä, kiitos isolta osin tän meikäläisittäin suositun Agents-tyylin humppa-arraamisen melkein tai ihan rautalangaksi. Melkein vois jopa sanoa, että LP sopii useampaan musaan siksi että siinä ei ole vibrakampea - onpahan taas eliminoitu yksi mahdollisuus turmella oma soittonsa typerillä kikkailuilla. Muita hyviä tapoja parantaa soittimen sopivuutta eri tyyleihin on vaihtaa paksummat kielet (sellaiset .013 tai .014 on jo aika munakkaat vaijerit) ja nostaa ne samat kielet ainakin sentin korkeudelle otelaudasta. Vahvistimien osalta yksikanavainen malli ilman säröä on paras, ja enintään 2 metrin piuha ettei tuu liikuttua liikaa vaan pitää keskittyä soittamiseen. ;-D Tosi kovat jätkät kuten Tony Iommi pistää vielä kätensä sirkkeliin, ettei vahingossakaan livahda tappingeja tai muita lirutteluja mukaan. Jos sormien menettäminen auttoi Djangoa pitämään tyylinsä, toimii se muillekin. Hound Dog Taylor nappasi ylimääräisen sormensa pois kirveellä. Heh, anteeksi. Piti vaan sanoa, kun menee liian vakavaksi. Ja mulla on ihan tavalliset kymppisetit kitaroissa, ihan normaalilla actionilla. On muutama kampikitarakin, vaikken mä oikeastaan oo koskaan kampea oppinut tyylillä käyttämään - se on vähän niinku wah-wah - jos mitenkään pärjää ilman, miksi käyttää sitä? Aina kuulostaa paremmalta, mitä vähemmän kikkailee. |
Tinde-95 11.08.2009 15:24:27 | |
---|
Nii sit noita vahvareitaki vois ehdotella, hintakatto n. 350 euroo. Esim Rolandin Cubeja oon kattellu :D |
Björn E. Borg 11.08.2009 15:31:25 | |
---|
Jos mulla ei olisi nyt yhtään kitaraa, ja rahaa olisi vaikka 700 euroa, yrittäisin löytää sopivan ja hyvän Tokain Love Rockin. Kokeilin sellaista jossain kaupassa ja se oli minusta hyvä soitin. Vibrakammen olemassaolo soittimessa on aika pieni asia. Stratocasterissa itse vibratalla luo siihen ominaissointia, mutta enimmäkseen sen käyttö kuulostaa vanhanaikaiselta. Eikä noissa hevikitaroissa kuulu tällaiset yksityiskohdat juurikaan. Voi siitä vibrasta jotenkin koputtelemalla saada mielenkiintoisia soinnahduksia ulos, mutta enimmäkseen kampi on tiellä. |
Trendkeel 11.08.2009 15:33:27 | |
---|
Käyhän musaliikkeessä kokeilemassa Blackstarin HT-5 -vahvaria. Ei löydy jokaista vitkutinta ja efektiä mutta kuulostaa terveemmältä kuin Cube. Ei niissä kuutioissakaan mitään vikaa ole, mutta se saundi on kuin levyltä nappastu: liian valmis, ja hevipuoli on auttamatta liian scoopattu. Mutta jos et suoralta kädeltä osaa sanoa mitään saundimieltymystä, Cube on ihan fine. Torilta saa alta pariin sataan mallista riippuen ja saa vielä vaikka minkä väristä bedallia keltaista sapat vihreä metalika delay u2 siihen kylkeen. |
JuSu 11.08.2009 15:36:28 | |
---|
Maidenisti: Käyhän musaliikkeessä kokeilemassa Blackstarin HT-5 -vahvaria. Meinasin suosittaa samaa, mutta menee vähän yli budjetista... Combo on karvan päälle 400 euroa. Nuppi toki pysyy budjetissa, mutta kaappikin pitäisi sitten hommata... Mutta oivallinen peli tuo. JuSu Mitäs sulle kuuluu? |
Käytetty. Oma meni tasarahalla, 300 e. Jää karkkirahatkin käteen. |
JuSu 11.08.2009 15:43:59 | |
---|
Maidenisti: Käytetty. Oma meni tasarahalla, 300 e. Jää karkkirahatkin käteen. No näin. Ite maksoin siitä pikkustäkista (nuppi + 2 kpl 1x10" -kaappeja) käytettynä 400 euroa... JuSu Mitäs sulle kuuluu? |
Bluesmies 11.08.2009 15:48:56 | |
---|
Tinde-95, kyllä mä suosittelisin tohon rock/hevi linjalle Gibsonilta Les Paulia tai SG:tä. Jos ostat jonku hevisirkkelin, se alkaa viimeistään vuoden päästä vituttaan. Sit isot pojat nauraa, ku reenaat bluesia kitaralla, joka muistuttaa enemmän Fiskarsin kirvestä, ku kitaraa. Joten unohda noi hevihirvitykset. Entäs sitten Stratocaster-osasto? Ootko niitä kattonu? Esim. Iron Maidenin jätkät vetää Stratoilla. |
Tinde-95 11.08.2009 15:52:51 | |
---|
Joo oon jo aikalail luopunu siit Ltd:stä ku aika hevikeppihän se on. Stratoja en oo kyl hirveemmin kattellu mut voishan niitäki... Tiesitkö muute et yks Jimi Hendrixki soitti Stratoja? ;D |
tommiot 11.08.2009 15:54:15 | |
---|
Osta toi mun V... Lähtee bluesista metalliin. How do mix ?! ¯(°_o)/¯ |
Tinde-95 11.08.2009 15:57:32 | |
---|
^^Kylhä sitä vois harkita mut katotaa ny rauhas vaihtoehtoi ;D |
UKKOMIES 11.08.2009 17:52:56 | |
---|
Rohkea rokan syö. |
Bluesmies 11.08.2009 20:12:37 | |
---|
Tinde-95: Tiesitkö muute et yks Jimi Hendrixki soitti Stratoja? ;D En muuten tiennyt, mutta oon tosta Henriksistä joskus kuullu jotain... tekeekö se vielä musaa? Eikö se soita nykyään Steve Vain ja Kirk Hammetin kanssa? |
Jontttu 12.08.2009 13:12:43 (muokattu 12.08.2009 13:21:30) | |
---|
Bluesmies: En muuten tiennyt, mutta oon tosta Henriksistä joskus kuullu jotain... tekeekö se vielä musaa? Eikö se soita nykyään Steve Vain ja Kirk Hammetin kanssa? Minun mielestäni se soittaa siinä Children of Bodomissa. Epäselvää tekstiä M.netissä
jo vuodesta 2008 |
fox 12.08.2009 13:34:35 | |
---|
Tinde-95: Tiesitkö muute et yks Jimi Hendrixki soitti Stratoja? ;D Jollain keikalla tais soittaa.. Mutta kyllä se yhtä sujuvasti käytti Flying V:tä (eiköhän koko Electric Ladyland yhtä raitaa lukuunottamatta ole tuolla V:llä soitettu) ja onpa näkyny SG käsissä myös äijällä. Stankkua ja Customia. :D |
McNulty 12.08.2009 13:50:41 | |
---|
fox: Jollain keikalla tais soittaa.. Mutta kyllä se yhtä sujuvasti käytti Flying V:tä (eiköhän koko Electric Ladyland yhtä raitaa lukuunottamatta ole tuolla V:llä soitettu) ja onpa näkyny SG käsissä myös äijällä. Stankkua ja Customia. :D Ja tosta... http://inat.org/Images/Les.jpeghttp://www.cascadeblues.org/Legends/JimiHendrix/JimiHendrix.jpg Eli kyllähän siellä on ollut käytössä monia tuon aikakauden yleisimpiä soittimia, vaikkakin Les Pauleja olikin vähemmän mitä Stratoja, SG:tä jne. Ylimielistä besserwisseröintiä m.netissä jo vuodesta 2003 lähtien! |