Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Overdrive/booster
1 2
spk78
10.08.2009 23:05:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt pitäisi aika pikaisesti hankkia joku todella hyvä overdrive tahi boosterpedaali! Onko kokemuksia?
Rouheaa putkimaista saundia olisin hakemassa. Tyylilajina jonkin sortin indie/postrock meiningit. Olisi hyvä jos saundin saisi tarvittaessa todella räkäiseksi mutta tarvittaessa myös vain pientä boostia ja rosoa. Vahvistimena on ac15.
Rahaakin olen valmis pistämään noin kolmisensataa eli otan mielelläni suosituksia vastaan ja kuulisin kommentteja eri laitteista. ettei tule tehtyä virhearviointeja eikä jää mitään ottamatta huomioon.
Ainakin Hughes & Kettnerin tube factorista ja tubemanista kiinnostais kuulla kokemuksia, samoin Xotic-nimisen firman tekeleistä.. Fulltone?
 
Se mikä kuulostaa oikealta on oikein, Se mikä kuulostaa väärältä on oikein.
Satu ja Tuija
10.08.2009 23:10:07 (muokattu 10.08.2009 23:11:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkälaista musaiuukkia toi post rock on niin ehkä voisin auttaa ku mul on ollu kyllä pedaalejakin. Tai riippuu kuinka rouheeta säröä tarkotat.
 
kimurantti1
10.08.2009 23:12:29 (muokattu 10.08.2009 23:16:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No tuota, ei mistään pedaalista lähde putkivahvistinta vastaavaa soundia. Ihan hyvää soundia kyllä, mutta ei putkivahvistinta vastaavaa, varsinkaan isommilla säröillä. Mä olen nyt vuodenpäivät sellaista purkkia etsinyt, aika montaa kokeillut hintaluokassa 20-300 euroa, eikä mikään ole ihan vakuuttanut. Lähimmäs on päässyt erään Jyväskyläläisen tyypin itse tekemä (ja jo joitain vuosia kehittelemä) Sputnik -niminen säröpedaali. Se oli todella hyvä, muttei sekään vahvistimen säröä korvaa. Jos sellainen pedaali olisi, niin kaikkihan niitä käyttäisivät. Mulla on kylläkin Xoticin BB Preamp ja Voodoo Labin Sparkle Drive, muttei vahvistimen säröä korvaamaan.
 
Mitä haluaisit Xoticin pedaaleista tietää? Ne on aika värittömiä, ja jos haluat että soundi pysyy mahdollisimman samanlaisena, mutta vaan enemmän säröä tai gainia, niin siihen tarkoitukseen Xoticin pedaalit on hyviä. RC Boosteria oon kokeillut ja BB Preampin omistan. Jälkimmäisestä lähtee aika paljon säröä ja tarvittaessa 30db boosti, kun taas RC Booster on paljon miedompi. AC Booster menee kuulemma noiden kahden väliin, mutta sitä en ole kokeillut.
 
Fulltonen OCD on tosi hyvä purkki myös. Tai en mä alkuperäistä ole kokeillut, mutta yhtä aika tarkkaan tehtyä (kai) kloonia, ja se oli tosi hyvä. OCD on mun suositukseni siinä tapauksessa, että haluat soundin nimenomaan muuttuvan jotenkin.
 
Imper
10.08.2009 23:47:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timmy on eniten amplike noista purkeista!
 
Everyone is a per-son
Satu ja Tuija
10.08.2009 23:53:33 (muokattu 11.08.2009 07:59:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Virhe! Liian lyhyt tai tyhjä kirjoitus!
 
Mesa/Boogie
11.08.2009 00:34:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Fulltonen OCD on tosi hyvä purkki myös. Tai en mä alkuperäistä ole kokeillut, mutta yhtä aika tarkkaan tehtyä (kai) kloonia, ja se oli tosi hyvä. OCD on mun suositukseni siinä tapauksessa, että haluat soundin nimenomaan muuttuvan jotenkin.
 
OCD on kova. Toisaalta sillä hintalapulla on ehkä syytäkin olla. Laudassa ennestään olleet Hot Cake, Sparkle Drive ja Tonebone Classic kohtasivat kaikki voittajansa, kun OCD tuli. Onhan noi toki vähän erityylisiä purkkeja, mutta OCD:n yleissävy on vaan niin paljon rikkaampi.
 
aristoteles666
11.08.2009 00:39:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tube factoria kokeile ihmeessä ennen kuin ostat mitään
 
Ziggy Bubba
11.08.2009 00:42:30 (muokattu 11.08.2009 00:47:59)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos sulla on noinkin iso budjetti, niin miksei samantien kaksi purkkia, yksi kevyeen boostiin ja toinen siihen "todella räkäiseen" menoon. Kevyttä boostia saa lukemattomista eri overdrive-purkeista, joista löytyy paljon juttua.
 
Räkäiseen menoon joku rouhea fuzz vois olla omiaan. Jos oikein hullutteluun haluaa heittäytyä, niin eikun Fuzz Factoryä kehiin.
 
Miedompina (ja ehkä monikäyttöisempinä) vois tsekata Mi Audion Neo Fuzzin ja GI Fuzzin. Itellä Neo on toiminut todella mehevänä boostina, joka lisää vaan räyhää keskialueelle pitäen soinnut heleinä. Isommilla fuzz-asetuksilla tuon kanssa kaatuu aitaa ihan tosissaan, varsinkin pienen putkiroson kera spedu on omimmillaan. Räkääkin tosiaan löytyy reippaasti.
 
The Crookmachine Project
McNulty
11.08.2009 00:44:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MI Audio Neo Fuzz on todella hyvä, ja monipuolinen rasia Indie ja PostRock menoon. Siitä irtoaa miedompi overdrive-tyylinen möykkä, kuin myös äärimmäisen moderni fuzz. Itse hankin tuon nimenomaan siksi, että saan samasta rasiasta Hendrixit ja Foo Fightersit... Black Sabbathit ja muut late 60s garage ja psychedelic rock touhut.
 
Ylimielistä besserwisseröintiä m.netissä jo vuodesta 2003 lähtien!
Jucciz
11.08.2009 00:57:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleisräkätouhuihin ja pörinään MI Audio Neo Fuzz, rikkaaseen ja tarvittaessa heleään "suht vahvistinmaisesti reagoivaan särösoundiin" Fulltone OCD. Molemmat on laudassa, eivätkä ihan helpolla siitä mihinkään lähde.
 
Jos näistä mitään apua on, tässä OCD-pätkää Stratocasterilla ja Les Paulilla:
http://mp3.jucciz.com/fulltone_ocd/
 
spk78
11.08.2009 10:46:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia vastauksista. Vielä kun ehtis musaliikkeisiin kokeilemaan kaikkia....
Sen verran vielä että kun vahvistimen oma saundi on melko diskanttivoittoinen, olisi hyvä että overdrivella saisi tukevaa alapäätä saundiin. Isoa saundia siis oon hakemassa. Delayta ja reverbiä tulee yleensä käytettyä melko rutkasti myös...
 
Se mikä kuulostaa oikealta on oikein, Se mikä kuulostaa väärältä on oikein.
spk78
11.08.2009 11:53:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kellään minkäänlaista kokemusta Keeler Designin Push pedalista? Saa Harmony centralissa täyttä kymmpiä ja alkoi kiinnostaa...
 
Se mikä kuulostaa oikealta on oikein, Se mikä kuulostaa väärältä on oikein.
Terry Pantheras
11.08.2009 12:07:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse boostaan Soltaanoani Fulltonen Fulldrive 2:lla ja saan sillä toivotun tuloksen: tiukentaa ja kuumentaa soundia sooloissa ja tietyissä sahauksissa; se on kuin sulattaisi voita pannulla ja toimii crunchin päälle "täydellisesti". Paahtiksen päälle kuumaa voita... :)
 
Siinä on myös boosteri samassa lootassa, jolla saa viulumaiset leadit aikaseksi, mutta ei siitä itsestään mitään varsinaisia häiriösoundeja saa irti...
 
Big Muff - wah - phaser -akselilta otan sitten ne häiriösoundit...
 
Mut ehkä toi mainittu OCD-fuzz-yhdistelmä toimis sun tapauksessa hyvin.
 
MASTEROID ~~ stoner rock - doom - heavy - death metal ~~
Krice
11.08.2009 12:36:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

spk78: Olisi hyvä jos saundin saisi tarvittaessa todella räkäiseksi mutta tarvittaessa myös vain pientä boostia ja rosoa.
 
MXR distortion+. Hyväsoundinen ja monipuolinen, vaikka siinä on vain kaksi nappia. Ei ehkä perinteinen od, toimii ehkä paremminkin kovemman särön kanssa, mutta riippuu varmaan siitä mitä hakee. Kannattaa kokeilla. Hevisärön kanssa menee hauskasti fuzzin puolelle jos gain on yli puolenvälin.
 
s8na
11.08.2009 13:49:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: MXR distortion+. Hyväsoundinen ja monipuolinen, vaikka siinä on vain kaksi nappia. Ei ehkä perinteinen od, toimii ehkä paremminkin kovemman särön kanssa, mutta riippuu varmaan siitä mitä hakee. Kannattaa kokeilla. Hevisärön kanssa menee hauskasti fuzzin puolelle jos gain on yli puolenvälin.
 
Komppia, oli pakko ostaa takasi tää pedaali tollasen futsimaisen overdriven vuoksi. myös aika neutraali äänensävyltään ja mieto boostaus onnistuu. Demppisoundeja tästä ei kuitenkaan saa, alapää on hyvin löysä (velhon hiha).
 
Bluesmies
11.08.2009 14:07:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisin suositella Mad Professorin Little Green Wonderia. Tsekkaas toi.
 
http://www.youtube.com/watch?v=ym1qr5InwKI
dbasteroid
12.08.2009 15:15:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi ehdotus joka kannattaa ainakin ostaa:
 
EHX Nano LPB1 hinta 39e
 
http://uraltone.com/kauppa/product_ … l&XTCsid=bkg4ig3lr5sn9do0h95mo1c053
 
Toimii ainakin mun putkimarsun kanssa loistavasti. Isontaa ja muhkeuttaa vahvistimen jo valmista särösoundia. Tän purkin myötä olen itse luopunut kaikista muista booster/säröpurkeista... Ei varmasti ainoa mikä sun kannattaa ostaa, mutta hintansa vuoksi hyvä lisä!
T:ANT
 
Hanok
12.08.2009 15:54:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dbasteroid:
EHX Nano LPB1 hinta 39e

 
Täytyy sanoa, että tämä pedaali pääsi viikonlopun studiosessioissa yllättämään positiivisesti. dbasteroidin kuvaus oli varsin osuva. Saatiin esim Stratolla soitettuun kevyeen crunch-soundiin juuri oikealla tavalla lisää fättiä ja auktoriteettia. Sangen erilainen vaikutus kuin esim Tubescreamerilla, tässä tapauksessa huomattavasti parempi soundi. Kannattaa testata, vaikka onkin "liian halpa".
Klapp
12.08.2009 16:57:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Täytyy sanoa, että tämä pedaali pääsi viikonlopun studiosessioissa yllättämään positiivisesti. dbasteroidin kuvaus oli varsin osuva. Saatiin esim Stratolla soitettuun kevyeen crunch-soundiin juuri oikealla tavalla lisää fättiä ja auktoriteettia. Sangen erilainen vaikutus kuin esim Tubescreamerilla, tässä tapauksessa huomattavasti parempi soundi. Kannattaa testata, vaikka onkin "liian halpa".

 
Tämäkin kuvaus on kohdillaan. Kaikki yksinkertainen on aina niin hyvin kaunista, ja useimmiten myös aika halpaa, sanotaan jossain. EHX:t on kaikki muutenkin tosi ihania. Vähänku Ben & Jerrys, samallaista hippeilyä.
 
"Tahdikkuus ja pidättyväisyys ovat aivan paikallaan ihmisten kanssa rupatellessa, mutta ei pidä kierrellä ja kaarrella, kun on kysymys musiikista." -David Mitchell: Pilvikartasto
Andy J.
12.08.2009 20:24:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

spk78: Kiitoksia vastauksista. Vielä kun ehtis musaliikkeisiin kokeilemaan kaikkia....
Sen verran vielä että kun vahvistimen oma saundi on melko diskanttivoittoinen, olisi hyvä että overdrivella saisi tukevaa alapäätä saundiin. Isoa saundia siis oon hakemassa. Delayta ja reverbiä tulee yleensä käytettyä melko rutkasti myös...

 
Z Vexin Box of Rockista olen itse tykännyt osittain nimenomaan "isoutensa" takia, joitain sen bassokorostus taas häiritsee; Vexillä tarjolla myös uudempi Distotron, jossa bassoa saa leikattua kolmiasentoisella kytkimellä ja oli kai siinä jokin muukin ekstrakytkin BoRiin verrattuna? Boostia Distotronissa ei ole. BoR toimii omasta mielestäni parhaiten juurikin hieman hillitymmän, korkeintaan "medium-gain"-tyyppisen särön parissa, ja volumeboostia löytyy ihan särökanavan takaakin julmetusti, itsenäisesti toimivaa cleanboostia unohtamatta.
 
Yksi BoRin positiivisimpia puolia on mielestäni sen hyvin putkivahvistimen lailla käyttäytyvä dynamiikka; kovaa soittamalla soundi menee ruttuun ja puhtaamman soundin saavuttamiseksi itselläni riittää kosketuksen keventäminen, ja vaikka itse en juurikaan ruuvaile volapotikoita kesken soiton, mutta sama päte(ne)e pedaalin reagoinnissa niiden säätämiseen.
 
...AC15:a kanssa BoRia olen tosin kokeillut vain kerran, eikä silloin ollut liiemmälti aikaa ruuvailla ja testailla.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «