Aihe: Kaikki mitä olet halunnut tietää efektilaudasta=pedalboardista
1 2 3 4 561 62 63 64 65128 129 130 131 132
Exhausted
30.07.2009 10:58:06

Käytätkö vahvistimesta säröä? Käytätkö overdrivea boostina vai säröpedaalina? Käytätkö boosteria volumen vai särön lisäämiseen? Käytätkö säröpedaaleita samaan aikaan? Saako delayn jälkeen tulla säröä? Onko käytössä efektilenkkiä?

Lähtökohtana ehdottaisin järjestystä viritin - fuzz - od - booster - delay, mutta kun vastailet noihin kysymyksiin niin ollaan jo viisaampia :)
palomaeki
30.07.2009 15:40:58
Exhausted: Käytätkö vahvistimesta säröä? Käytätkö overdrivea boostina vai säröpedaalina? Käytätkö boosteria volumen vai särön lisäämiseen? Käytätkö säröpedaaleita samaan aikaan? Saako delayn jälkeen tulla säröä? Onko käytössä efektilenkkiä?

Lähtökohtana ehdottaisin järjestystä viritin - fuzz - od - booster - delay, mutta kun vastailet noihin kysymyksiin niin ollaan jo viisaampia :)

Vahvistimena on '64 Klemt Echolette BS40 eli efektilenkkiä ei ole.
Perusoundi ilman mitään purkkeja on melko rosoinen puhdas.

Käytän aika paljon kaikkea päällekkäin ja eri purkkeja toisiensa kanssa ristiin ihan vaan sen vuoksi että toimivat niin eri lailla toistensa kanssa käsikynkässä.

OD on ollut särökäytössä jo aika pitkään ja ennen kuin fuzz tuli taloon toimi tuo LPB fuzzina/boosterina kun ei sitä puhtaana boostina voi oikeastaan edes käyttää.

Fuzz varmaankin korvaa siis meikän käytössä tuon boosterin melko nopeaa, ellen sitten lyö boosteria jonnekin jossa se ei säröä pääse niin paljoa lisäämään.

Memory Man on yleensä ollut ihan viimeisenä, mutta mietin kyllä sitäkin että boosteri ainakin tulisi sen jälkeen?
Tuo Muistimies kun boostaa itsessäänkin aika paljon kun volkkaa siitä nostaa ja menee särölle kans...
Siihen kun heittää ennen sitä tuosta LPB:stä sen 500000000dB boostin mitä se antaa niin ei paljoa enää delayta kuulu.

Eri vaihtoehtoja siis oon käyny kyllä läpi ja tiedän mikä mahtaisi parhaiten toimia.
Mielenkiinnosta vaan muiden ehdotuksia kuuntelen kun en oikein tiedä miten muut noita purkkejaan järjestelee. (:
kitara on kiva.
tommijk
06.08.2009 15:01:21 (muokattu 06.08.2009 15:05:00)
Mitä noista cordialin piuhoista ihmiset on käyttäneet pedaalilaudassa? Näyttää olevan isot valikoimat. Vai onko niissä edes suurta eroa, kaikki varmaan laadukkaita..

esit. siis pelkistä kaapeleista oli kyse. Neutrikin kulmaplugit ajattelin kavereiksi.
Lennu
09.08.2009 16:14:25

Jucciz: Zoomin multihirviön polkeminen vie jotenkin vähemmän huomiota ja energiaa pois soitosta kuin oikeiden pedaalien polkeminen? Minusta molempia kuitenkin poljetaan ja käyttötarkoitus on sama: toinen vaihtoehto vaan kuulostaa hirveälle.

Tästä syystä mäkin jonkin aikaa sitten luovuin pedaalilaudasta ja ostin Tonelabin. Mutta nyt on taas intoa alkaa kasaamaan uudestaan pedaalilautaa. Onhan se kuitenkin 'kovemman jätkän' merkki, kun on paljon erilaisia kikottimia siinä laudassa, vaikka se hurisee ja pöriseekin.
Ei roudareita eikä kuskia, omat loppuunnussittu PA ja mersu. Yöt teltassa.
Juicy
09.08.2009 16:24:59 (muokattu 09.08.2009 16:27:46)

Mulla ei tällä hetkellä lauta pidä mitään ylimääräisiä hurinoita, ja siinä on 6m piuhat efektiloopissa, sekä kitaran ja laudan välissä. 3m piuha sitten laudalta vahvistimen etuasteeseen.

Kasvaako hurinat oleellisesti, jos laitan vahvarin ja laudan välille 9m piuhat? Ajattelin vielä niputtaa ne kaikki yhdeksi paksuksi letkuksi. Siinä kulkisi kahden efektiloopin piuhat, etuasteelle menevät piuhat sekä kanavanvaihtopedaalin piuhat.

Onko muilla vastaavia toteutuksia? Piuhoina käytän cordial/rean-yhdistelmää.
"...pala kaulam yhdem elimem, pitkä tappi."
ilopertti
18.08.2009 15:35:53

The Tunkki: Mulla on Zoom 3030 multieffekti. Jätin laudalla steppaamisen toistakyt vuotta sitten. Jää aikaa soittamiseenkin lavalla.

Voi asiat toisinkin tehdä. Tänään/huomenna pitäis viritellä lauta valmiiksi ja komentokeskuksena toimii carl martinin octa-switch.
"xxxxxx: sää oot kyllä suomen mick mars"
Fortune
18.08.2009 15:56:49 (muokattu 18.08.2009 15:57:44)
Juicy: Mulla ei tällä hetkellä lauta pidä mitään ylimääräisiä hurinoita, ja siinä on 6m piuhat efektiloopissa, sekä kitaran ja laudan välissä. 3m piuha sitten laudalta vahvistimen etuasteeseen.

Kasvaako hurinat oleellisesti, jos laitan vahvarin ja laudan välille 9m piuhat? Ajattelin vielä niputtaa ne kaikki yhdeksi paksuksi letkuksi. Siinä kulkisi kahden efektiloopin piuhat, etuasteelle menevät piuhat sekä kanavanvaihtopedaalin piuhat.

Onko muilla vastaavia toteutuksia? Piuhoina käytän cordial/rean-yhdistelmää.

Minulla oli ennen (kun vielä käytin efektilenkkiä) sellainen multicore-kaapeli, jossa meni sisällä neljä johdinta, sai kaksi inputeihin menevää signaalipiuhaa ja efektilenkin piuhat samaan letkuun.

Tuollaisesta kolvailin kaapelin itse kasaan ja hyvin toimi: http://www.thomann.de/fi/sommer_cable_quantum_highflex_multipair_4.htm

Noitahan saa vaikka 8-, 16- tai 32-johtimisinakin.
"Look behind you, a three-necked bass guitar!"
Juicy
18.08.2009 16:27:33 (muokattu 18.08.2009 17:22:57)

Fortune: Minulla oli ennen (kun vielä käytin efektilenkkiä) sellainen multicore-kaapeli, jossa meni sisällä neljä johdinta, sai kaksi inputeihin menevää signaalipiuhaa ja efektilenkin piuhat samaan letkuun.

Tuollaisesta kolvailin kaapelin itse kasaan ja hyvin toimi: http://www.thomann.de/fi/sommer_cable_quantum_highflex_multipair_4.htm

Noitahan saa vaikka 8-, 16- tai 32-johtimisinakin.

Hmm... Mulla tulis 2 efektilenkkiä ja etuasteelle menevä piuha, joten viiden johtimen piuha olis kaiketi optimi? Onko noissa jokainen johdin suojattu erikseen, vai onko niillä yhteinen suojaus?

Onko siitä mitään hyötyä, jos yhden johtimista maadoittaisi 6 johtimen piuhassa? Eipä ole ennen tullut multicore-piuhojen kanssa häslättyä. =)

E: Tulikin mieleen, että kun rakennan tässä kanavanvaihtopedaalia Savagelle, niin totta nuo releiden ohjaukseen menevät kytkennät saa laittaa samaan multicorepiuhaan? Siis näillä näkymin 16 johtimen piuhaa tarvitsen...

Englin foorumeilta sain tietää, että vahvistin lykää 24V b+ jännitettä releilleen, aiheuttaako se mahdollisesti häiriöitä tai ongelmia?
"...pala kaulam yhdem elimem, pitkä tappi."
Fortune
18.08.2009 22:01:11
Juicy: Hmm... Mulla tulis 2 efektilenkkiä ja etuasteelle menevä piuha, joten viiden johtimen piuha olis kaiketi optimi? Onko noissa jokainen johdin suojattu erikseen, vai onko niillä yhteinen suojaus?

Erilliset suojaukset, ison kumituubin sisällä monta pienempää johdinta, joilla myös oma suojatuubi.

Onko siitä mitään hyötyä, jos yhden johtimista maadoittaisi 6 johtimen piuhassa? Eipä ole ennen tullut multicore-piuhojen kanssa häslättyä. =)

Tästä ei mitn tietoa, itse vetelin ihan kuin olisin niputtanut kaapeleita normaalisti (sitäkin olen tehnyt, mutta kun en jaksanut etsiä mitään niputtavaa kutistetta tms., niin melkoinen solmuun menevä kasahan siitä nippusiteitä käyttäen tuli - vaivalloista.

E: Tulikin mieleen, että kun rakennan tässä kanavanvaihtopedaalia Savagelle, niin totta nuo releiden ohjaukseen menevät kytkennät saa laittaa samaan multicorepiuhaan? Siis näillä näkymin 16 johtimen piuhaa tarvitsen...

Englin foorumeilta sain tietää, että vahvistin lykää 24V b+ jännitettä releilleen, aiheuttaako se mahdollisesti häiriöitä tai ongelmia?

Itse vedin aikanaan signaalipiuhojen kanssa yhdessä nipussa räkistä lautaan 9 volttia, se ei ainakaan tuottanut suurempia ongelmia, en oikein usko että 24V olisi paljoa kummempi. Verkkovirta alkaisi jo varmasti tehdä hallaa, luulen. Mutta tämä on ihan vain puolimutua ja omiin kokemuksiin nojaavaa, viisaammat sanokoot vastaan.

16-kaapelinen multicore alkaa olla toki metrihinnaltaan jo aika tyyristä, mutta toisaalta niin on 16 kaapelia erikseenkin :D
"Look behind you, a three-necked bass guitar!"
ilopertti
19.08.2009 16:44:00

Eka versio alustavassa kuosissa:
http://www.ruoste.com/guitars/IMG_0423-e.jpg
Jucciz
19.08.2009 23:38:36
ilopertti: Eka versio alustavassa kuosissa:
http://www.ruoste.com/guitars/IMG_0423-e.jpg

Tota. Seuraa suoria, mutta asiallisia ystävän neuvoja:

Nyt ihan eka heität nuo Sssnaket roskiin. Et halua olla keikalla noitten kanssa. Ne poksahtaa yksi kerrallaan viikon sisällä, eka jo tänä iltana. Näyttää piuhojen osalta ihan yhtä kauhealta kuin mun ensimmäinen lauta: http://jucciz.com/kuvia/kitarat/crop_lauta1.jpg (vuodelta 2003)

En halua olla tyly, mutta noi paukkulangat on ihan itsemurhaa: ne pilaa soundin ja ne ihan oikeasti ei kestä mekaanisesti edes kotikäyttöä, keikkakäytöstä nyt puhumattakaan. Itse kun ostin noita aikanaan hölmönä jonkun 30 kappaletta kerralla, niistä oli yli 10 rikki jo suoraan paketista.

Jos hennot yhden keskivertopedaalin verran sijoittaa kunnon piuhoihin, saat todella vastinetta rahoillesi. Ei oo pakko olla edes George L, joskin ne on mun mielestä parasta, mitä lautaan voi asentaa.

Aika pitkä matka on tultu reilussa kuudessa vuodessa:
http://jucciz.com/kuvia/kitarat/lauta14_viisto.jpg
ilopertti
20.08.2009 01:00:17

Jucciz: Tota. Seuraa suoria, mutta asiallisia ystävän neuvoja:

Niinhän siinä luki että "alustavassa kuosissa", yrjöt on matkalla ämöricästä suomeen.
oiva tumpeloinen
20.08.2009 01:01:52
ilopertti: Niinhän siinä luki että "alustavassa kuosissa", yrjöt on matkalla ämöricästä suomeen.

Törkeä häväistys aiheen piiristä, mutta ilmeisestikin olet seurannut, että mistä tällä hetkellä halvimmat Georget?
ilopertti
20.08.2009 01:07:54

oiva tumpeloinen: Törkeä häväistys aiheen piiristä, mutta ilmeisestikin olet seurannut, että mistä tällä hetkellä halvimmat Georget?

En tiedä onko halvimmat mutta ebaystä 69,90$ + vajaa 13$ postikuluja + tulli (14e)
Eli yhteensä about 73e 10 plugia ja piuhaa
oiva tumpeloinen
20.08.2009 01:12:08
ilopertti: En tiedä onko halvimmat mutta ebaystä 69,90$ + vajaa 13$ postikuluja + tulli (14e)
Eli yhteensä about 73e 10 plugia ja piuhaa

Piuhaa oli ilmeisesti sen kolmisen metriä? Kiitokset tiedosta. Siihen kait ne nykyisin asettuu aina...
ilopertti
20.08.2009 01:23:18

oiva tumpeloinen: Piuhaa oli ilmeisesti sen kolmisen metriä? Kiitokset tiedosta. Siihen kait ne nykyisin asettuu aina...

Juu, about 3m lenkura.
chemic
25.08.2009 22:35:09

Tommy The Cat: Mitä noista cordialin piuhoista ihmiset on käyttäneet pedaalilaudassa? Näyttää olevan isot valikoimat. Vai onko niissä edes suurta eroa, kaikki varmaan laadukkaita..

Ite käyttäny Cordialin CIK 122 piuhaa, perus laadukasta instrumenttikaapelia. Istuu täydellisesti Neutrikin liittimien sisään. Viimeksi Tampereen Elektorista ostin 20 metriä, eikä ollu juurikaan kalliimpaa kuin T-kaupassa varsinki ku myyjä veti varmaa metrin extraa siitä rullasta...
teleman
03.09.2009 15:11:26
Löytyykö käyttökokemuksia Gator Pedal Tote-laudasta? Minkä tasoista velcroa pinnasta löytyy ja miten hyvin pedaalit kestävät siinä kiinni?
Hinta on ainakin melko edukas ja jonkin tason pussikin tulee mukaan.

http://www.beatman.fi/product_details.php?p=1020
loituma
03.09.2009 21:40:55
teleman: Löytyykö käyttökokemuksia Gator Pedal Tote-laudasta? Minkä tasoista velcroa pinnasta löytyy ja miten hyvin pedaalit kestävät siinä kiinni?
Hinta on ainakin melko edukas ja jonkin tason pussikin tulee mukaan.

http://www.beatman.fi/product_details.php?p=1020

Mulla on tollanen, omiin tarpeisiin nähden aivan kelpo lauta. Ja kyllä ne pedaalit siinä pysyy.
http://www.mikseri.net/artists/exitium.115257.php
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)