Aihe: Keikoilla kuultua
1 2 3 4 5 6
Hotlicks
13.07.2009 21:04:27
Oltiin jonkun firman kekkereillä soittamassa ja roudausajaksi oli ilmoitettu joku hyvinkin normaali iltapäiväaika. Oltiin täsmällisesti paikalla ja alettiin roudata kamoja sisään. Tässä vaiheessa kuitenkin ilmoitettiin, ettei lavaa saa täyttää, koska ohjelmassa on näytelmä ennen bändiä. Selvä.

Kyseltiin sitten uutta roudausaikaa jonka ilmoitettiin olevan heti sen viis minuuttia ennen keikan alkua. Yritettiin selittää, ettei ihan tolla vaihdolla ehditä, muttei mennyt läpi. Ajateltiin poistua paikalta, koska takahuonetta/odottelutilaa ei ollu ja keikan alkuun kuitenkin reilut neljä tuntia aikaa. Eiköhän sieltä tulla kysymään josko mikrohvoonia sais lainata. Tottakai!

Ei kun PA:ta sisään ja taas ilmoitettiin, ettei vielä saa roudata, kun vaan mikkiä tarvittaisiin. Luulin että tarvitsivat vain rekvisiitaksi ja ei kun viiskasi rouvalle kouraan. Tämä täti-ihminen kuitenkin alkoi koputtelemaan mikkiä ja ihmettelemään, kun ei kuulu... Huono mikki vissiin. Pienen selvittelyn jälkeen PA löysi tiensä lavalle ja poistuttiin paikalta.

Kun tultiin takaisin ja oltiin saatu kamat kasailtua lavalle nostoa vaille valmiiksi ruvettiin miettimään miten saataisiin balanssista edes jotain tolkkua. Miksaajaa ei nimittäin ollut matkassa. Paikalla oli ammattikuvaaja filmaamassa tilaisuutta ja päätettiin kysyä apua.

K:"Anteeksi. Voisitkohan mahdollisesti hieman kuunnella balanssia parin ekan biisin aikana, että laulukin kuuluu kunnolla?"
V:"Balanssi... Toi nyt on semmosta turhaa hienostelua. Käännätte ne nappulat vaan keskiasentoon, niin sehän on sit hyvä."

Ei varmaan tartte arvailla mikä meininki oli kekkereissä muutenkin...
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!
markotetri
13.07.2009 21:30:49
Viime perjantaina Naantalissa: artisti esittää omaa ohjelmistoaan kun päihtynyt, ylipainoinen lady tulee äänipöydän äärelle. -"Nyt teidän on pakko soittaa CCR:ää tai... tai... tai minä en kuse hunajaa!"

Toisaalta, heti ekan biisin alussa joku täti kävi kysymässä valomieheltä: "ootteko te jotain amatöörejä vai?"
Artificiality is normal to the medium.
rintapek
13.07.2009 22:18:01

Hotlicks: Oltiin jonkun firman kekkereillä soittamassa ...

Mä melkein nauraisin jos toi ei olis aivan liian totta. Ja milloin toi on totta, ni se vie hymyt persiiseen jo paikanpäällä.
One kind of music only - the good kind
TheEsa
14.07.2009 00:32:25 (muokattu 14.07.2009 00:39:17)
Tälläistä nyt olis ainakin tullut vastaan:

Lähes jokaisella keikalla löytyy aina joku tyyppi joka tulee selittämään kaikenlaista soittamisesta ja siihen liittyvästä ja ilmoittaa soittavansa itse rumpuja tai kitaraa, mutta nyt justiin ei pariin vuoteen oo ollu yhtään mitään aktiivista bänditoimintaa.

Joskus tulee niitä tyyppejä, joilla on suhteita ties minne ja hän lupaa hommaavansa meidät soittaamaan milloin minnekkin festareille tai ulkomaille. Jostain kumman syystä näistä tyypeistä ei sitten sen jälkeen kuulekkaan...

Aina tietenkin yleisöstä toivotaan biisejä laidasta laitaan. Kotimaisesta iskelmästä siihen kuuluisaan Paranoidiin. Yleensä aina ilmoitetaan, että soitetaan meidän oma ohjelmisto eikä olla mikään cover- tai bilebändi.
Kerran yksi mies änkesi aivan lavan eteen ja huusi että "soittakaa metallican Whiskey in the Jar" johon sitten vastasin että "ensinnäkin se ei edes ole metallican biisi vaan se on thin lizzyn biisi eikä oikeestaan edes niidenkään vaan se on vanha irlantilainen kansalanlaulu, jonka säveltäjää ei vissiin edes tiedetä" ja äijä sitten hiljeni ja häipyi.

Kerran tuli mielestäni outo tilanne keikan järjestäjän puolelta, kun pyysin paria kaljakoria vahvistimien alle (joka on käsittääkseni ihan suhteellisen yleinen tapa) kun hän ihmetteli suuresti ja sanoi että eihän niitä sinne voi laittaa, kun nehän on hirveen rumia. Sain kuitenkin korit...
http://www.freewebs.com/rock-ugly
rintapek
14.07.2009 01:00:00

TheEsa: Tälläistä nyt olis ainakin tullut vastaan:

Lähes jokaisella keikalla löytyy aina joku tyyppi

Joskus tulee niitä tyyppejä, joilla on suhteita ties minne ja hän lupaa hommaavansa meidät soittaamaan milloin minnekkin

Tuohon asti luulin, et soitamme samassa bändissä...

eikä olla mikään cover- tai bilebändi

Tuon jälkeen en luullut. Mut kokemukset silti on ihan samat.
One kind of music only - the good kind
cozmo
14.07.2009 03:17:44 (muokattu 14.07.2009 03:18:06)

http://nikolaasonen.blogspot.com nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
zelmi
21.07.2009 23:58:02
Tarina koulumaailmasta:
Kevätjuhlassa poikien bändi soitti. Kappaleen aikana naishenkilö eturivistä tulee sanomaan miksaajalle, että voisiko rumpuja laittaa selvästi hiljemmalle, sillä sattuu korviin.

Ei siinä muuten mitään, mutta rumpuja ei ollut mikitetty ollenkaan...
Marzi
22.07.2009 00:52:05 (muokattu 22.07.2009 00:54:13)

zelmi: Tarina koulumaailmasta:
Kevätjuhlassa poikien bändi soitti. Kappaleen aikana naishenkilö eturivistä tulee sanomaan miksaajalle, että voisiko rumpuja laittaa selvästi hiljemmalle, sillä sattuu korviin.

Ei siinä muuten mitään, mutta rumpuja ei ollut mikitetty ollenkaan...

Kuulin saman lauseen erään Suomen myydyimpiin kuuluvan naisartistin konserttisalikeikalla. Tosin kuulija istui takarivissä. Eikä TOD. tullut rummut liian kovaa. Moitti myös, että kuinka kys. artistin lauluääni kuulostaa radiossa niin hienolta, eikä täällä lainkaan samalta. Piti yrittää selvittää, että live on live ja levy on levy, vaikka mieli teki sanoa, et kuuntele vaan sitä radiota himassa. Ikää rouvalla kai +60, ettei siinä hipin selitys varmaan auttanut muutenkaan mitään. :) Eipä se kyllä kiukkuinen ollut, halusi vaan ilmaista mielipiteensä.

Edit. Rummut oli kyllä mikitetty, mutta kanavat oli kiinni. Sutikohdissa vissiin vähän overeita auki.
Liikaa on tarpeeksi. Tarpeeksi on liian vähän.
hautakivi
28.07.2009 21:49:40 (muokattu 28.07.2009 21:58:25)

"Mikäs oli tossa teidän ekassa biisissä ei laulut kuulunu hyvin?"
"Joo no siihen voi olla sellanen syy, että se on instrumentaali"

Kysyttiin Sime Rockin bändikilpailujen aikana keikan jälkeen.

Toinen mikä tuli:

"Mikäs tossa teidän basistissa on vikana kun se on noin pieni?"

Siihen en osannut vastata mitään... Bändin keski ikä on 15 ja basisti oli tuolloin vielä 13:sta jos en väärin muista :D

EDIT:

Ongelmia miksaajan kanssa:

Ja samoissa kisoissa vielä sanottiin soundcheckissä, että soolokitaraa kovemalle, kun ei kuulu mihinkään. Mies ei nostanut liukua. Livenä sitten kappaleen lopuksi soolokitaristi sano herralle, että: "Nostappas nyt sitä soolokitaran liukua kun ei kuulu mitään." no keikan loputtua mies sanoi, että: "Hyvin se olis kuulunu" ja kun kysyttiin yleisössä olleelta porukalta, että kuuluko ekassa kahdessa biisissä mitään sooloista. niin joku päräytti tulemaan: "Mietittiinkin, että onkohan tämä, joku playback jossa te pelleilitte, kun kesken riffin yks kitaristi alkaa muka vetämään sooloa..."
Suffering the, Neverending Pain These flames they burn me, Again
mika.paananen
03.08.2009 14:28:27

Nyt oli pakko kirjottaa kun samalla keikalla lauantaina tuli kaksi niin hyvää kommenttia!

A=Asiakas
M=Minä

1.
A: Anteeksi että häiritse. Toivottavasti et suutu jos neuvon teitä hieman?
M: Juu ei mitään neuvokaa vain!
A: Voisko tuota haikkaa saada hieman lujempaa??
M=No tottakai!

2.
A: Anteeksi olisiko mitenkään mahdollista saada tuonne sivulle kuulumaan laulajan ääntä.
(Selvennys paikasta: Lavan vasen reuna 15m lavasta ja pihalla)
M= Nyt ei mitenkään ole mahdollista valitan. Mutta jos haluaa kuunnella kunnolla niin kehotan siirtymään tänne lavan eteen.
A: No joo emmä tiedä ku tuolla on tuo kiikku.
M= Asia kunnossa!

Että sellasta!
miffe
09.08.2009 08:01:42
"Miten teillä toi työnjako menee, kun teitä on kaksi miksaajaa?"

Äänimies sit häthätää selittää, että toi toinen (eli minä) tekee valoja. Että näin...

Vantaa oli tämä sivistyksen kehto.
turkulainen
Sami_T
09.08.2009 19:41:46

Miten teillä toi työnjako menee

Niinhän se näkyy olevan että jos vain jotain musiikkia soi niin suuren yleisön mielestä lähtökohtaisesti kaikki jotka hiplaa jotain teknistä vehjettä on DJ:ta. Ja joskus harvakseltaan miksaajia.

Mitään muita ei edes oo olemassa.

Ja se DJ (tai miksaaja) myös tarjoilee, säilyttää käsilaukut/juomat ja hoitaa järjestyksenvalvontaa.

Tampereella perjantaina. Disco/yökerho, n. 20-30 vee väkeä. DJ soittaa levyjä. Istun etupäässä ja hieron läppärin kanssa valo-ohjelmiin viime hetken muutoksia.

50-vee nainen tulee.

Nainen: "Hyvää iltaa. Ollaan istuttu tuolla pöydässä nyt 20 minuuttia ja tarjoilijaa ei oo tullu vieläkään. Sitäpaitsi tää potpuri on ihan paska, kuinka kauan tätä vielä kestää"

Minä: "Noin seitsemän minuuttia."

Nainen: "Kiitos." (ja poistuu)
Itse olette lihava.
Roadari
10.08.2009 02:00:18
Nää miksaajan sekoittaminen deejiihin antaa aika useasti edes pienet naurut.

Keski ikäistyvä nainen: Voisiks sää laittaa seuraavaks jotain yölintua?
Minä: Asia selvä, seuraavaksi tulee!

noin 5min

K: Hei mihis se yölintu jäi?
M: Tulee seuraavaksi!
K: OK

noin 5min

K: Sä et taida ottaa mua kovin tosissaan?
M: Juu, en! Kiitti ja hyvää päivän jatkoa.

-Roadari

Ps. En mä aina noin ilkee ole. Sillon vaan vitutti!
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
dewil
10.08.2009 13:25:46

Olin kerrattain miksaamassa räppibileissä, kun joku tulee kyseleen:
-"Do you have tupac?"
-"This is non smoking restaurant"
-"No no, i mean Tupac, rapper you know?"
-"Sorry but i have to concerate mixing this live now."
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Simo78
10.08.2009 15:00:55 (muokattu 10.08.2009 15:02:01)
dewil: Olin kerrattain miksaamassa räppibileissä, kun joku tulee kyseleen:
-"Do you have tupac?"
-"This is non smoking restaurant"
-"No no, i mean Tupac, rapper you know?"
-"Sorry but i have to concerate mixing this live now."

Mä oon ollut kerran räppikeikkaa miksaamassa- Eivät koskaan mitään maksaneet mulle, kun tapahtuma tuotti persnettoa. Sellainen underground tapahtuma oli kyseessä, minkä puolitutut järkkäsivät(luulin näiden kavereiden olevan luotettavia). Sankari esiintyjät valittivat mm. siitä koska artistit joutuvat roudaamaan kamoja(ihan nobody jengiä kyseessä). Ilmeisesti mun ois pitänyt subbaritkin äheltää yksinään sisään(pois päin roudatessa niin jouduin tekemäänkin, kun ei ketään lupauksista huolimatta tullut paikalle). Olivat niin vitun kännissä jo soundchekissä, alkoivat tappelemaan keikkojen jälkeen. Yksi esiintyjä lähti pois ennnen esiintymistään, koska oli kuulemma liian vähän jengiä--> kyseessä tais vielä olla tän jätkän eka keikka:-). Rokkarit ja popparit ovat perseilyistään huolimatta ihan eri maasta tai sitten vain sattui huono tuuri :-)

Pyysivät vielä uudestaan miksamaan, mutta enpä mennyt. Oisivat kuulemma maksaneet velkansa pois samalla, kun maksaisivat uuden liksan, mutta mieluummin olin ilman rahojani:-D.
cozmo
11.08.2009 02:16:29

Männäviikolla olin etupäänvahtina todistamassa kun eräs herrasmies kävi ohjeistamassa miksaajaa sijoittamaan kovaääniset teltan ulkopuolelle kun kuulemma tuli liian kovaa...
http://nikolaasonen.blogspot.com nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
Timi
11.08.2009 19:50:34
Tämä nyt ei varmaan kummallista.Mutta vuosien saatossa jokusen asiakkaan ohjannut pöytään ja jopa tilauksen välittänyt henksulle.Kun olen ennen keikkaa pällistellyt keikkahaarniskassa(Smokki) jossain oven pielessä tai baarissa.Onneksi eivät viinilistoja kysyneet:)
Vaikea.Mutta varma!
TheEsa
11.08.2009 23:43:39
Joillain keikkapaikoilla siis baarikeikoilla saa itse ottaa ja tehdä juomia tiskin takana (harvemmin toki, mutta jotkut kokevat sen hyväksi ratkaisuksi). Siinä sitten kun jotain väsäilee ei voi välttyä siltä, että joku tulee tilamaan ties mitä. Siinä sitten pitää yrittää selittää, että emmä oo täälä töissä vaan soitan tuossa bändissä... ehkä joskus voisi summissa jotain paukkua väsätä :D
http://www.freewebs.com/rock-ugly
JoKo
12.08.2009 09:36:51
Olin kerrattain miksaamassa räppibileissä, kun joku tulee kyseleen:

Jep, tiedän tunteen, räppibileet ovat ihan oma lukunsa.

Kesken soundcheckin räbäyttäjä tulee kysymään lisää kaiuttimia. Ihmettelen ja sanon että eiköhän noi (4 kulmaa lavan edessä+sidefillit) kata koko lavan etuosan ihan reippaasti, laitetaan niitä kovempaa jos ei kuulu. Toiseksi tän räbäyttäjän jälkeen esiintyy yli kymmenhenkinen bändi joten loput kajarit ois senkin takia hyvä pitää paikallaan... No kaveri ei millään usko ja kannanhan mä sille sitten loppujen lopuksi ne kaikki monitorit rekvisiitaksi ettei hänelle tulisi paha mieli.

Toisissa bileissä tehtiin KOLME tuntia yhden ryhmän (yksi mikki ja levarit) soundcheckiä. En ole ikinä nähnyt sellaista vaiheilua ja tyyppi on kuitenkin ihan kansainvälisesti tunnettu artisti...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)