Aihe: Kosketinsoittimen ostajille!
1 2 3 4 525 26 27 28 2951 52 53 54 55
eptupala
22.07.2009 21:01:14
Tere!
Tässä kovasti oon kattellu noita clavia nord electroja ja tullut siihen tulokseen että sellaisen hankin. olen toki myös kyseistä soitinta koittanut ja testaillut. Lähinnä funk/blues/jazz -musiikkiin. Kysyisin nordin tuntevilta, kannattaako ostaa hyväkuntoinen electro 2, vai kannattaako saman tien satsata kolmoseen.. ja tietääkö kukaan kuinka erilainen soundimaailma vehkeissä on.. kun olen kuullut että kolmosessa olis paremmat soundit.. jopa huomattavasti..?

Kiitoksia etukäteen.
eptupala
DansQ
23.07.2009 10:39:54
Moro!

Haluaisin koskettimet joissa on paljon erilaisia soundeja ja myös tämä leslie hammond mallinnus olisi ehdoton. Itselleni ei ole koskaan ollut koskettimia. Soitan pääasiallisesti kitaraa, mutta ostaisin koskettimet taustanauhojen äänityksiin ja rumpuja varten.

Miten koskettimien äänitys onnistuu tietokoneella, mitä tarvitaan?

Mikä olisi hyvä malli? Soittelisin lähinnä rautalankaa, van halenin jump tyylistä ja jotain muuta :P. Kotiin kun vehje tulee niin ei tarvitse olla mitkään huippu soundit vaan mielellään nauhotus mahdollisuudet ja monipuoliset soundit.

En tiedä onko tämä liikaa vaadittu, mutta en käytä vehkeeseen yli 300 €. Soitan kuitenkin pääasiallisesti kitaraa.

Itse olen katsonut Casio CTK-900 219 € thomanilla. Ei paha hinta ja vaikuttaa erinomaiselta.

Otan mielelläni vastaan ehdotuksia ja neuvoja asiaa koskien : )

Kiitos

Daniel
Vessajono
24.07.2009 01:24:58
DansQ: Moro!

Haluaisin koskettimet joissa on paljon erilaisia soundeja ja myös tämä leslie hammond mallinnus olisi ehdoton. Itselleni ei ole koskaan ollut koskettimia. Soitan pääasiallisesti kitaraa, mutta ostaisin koskettimet taustanauhojen äänityksiin ja rumpuja varten.

Miten koskettimien äänitys onnistuu tietokoneella, mitä tarvitaan?

Mikä olisi hyvä malli? Soittelisin lähinnä rautalankaa, van halenin jump tyylistä ja jotain muuta :P. Kotiin kun vehje tulee niin ei tarvitse olla mitkään huippu soundit vaan mielellään nauhotus mahdollisuudet ja monipuoliset soundit.

En tiedä onko tämä liikaa vaadittu, mutta en käytä vehkeeseen yli 300 €. Soitan kuitenkin pääasiallisesti kitaraa.

Itse olen katsonut Casio CTK-900 219 € thomanilla. Ei paha hinta ja vaikuttaa erinomaiselta.

Otan mielelläni vastaan ehdotuksia ja neuvoja asiaa koskien : )

Kiitos

Daniel

Noh, Casiot on...Casioita. Jos budjetti on max 300 € niin kannattaa unohtaa uudet soittimet ja ruveta kattelemaan jotain vanhoja työasemasyntikoita käytettyinä. Rolandin XP-sarja (50,60,80) osunee koko lailla tuohon budjettiin. Korgilla on kait joku 01/W samaa osastoa.

Ja tietysti jos on kyse pelkästään kotona äänittelystä niin yhdistelmä soundimoduuli + midikeyboard tulee varmaan vielä halvemmaksi. Rolandin (jep, ärsyttävää mainostusta mutta minkäs teet kun en muista merkeistä juurikaan mitään tiedä) JV-sarjan moduuleita saa varmaan parhaimmillaan alle 200 eurolla.
"On tietysti monta tapaa huvitella mutta eihän vanhaa kunnon känniä voita mikään muu kuin krapula." - Petri Walli || http://felisdomesticus.org
Jaska777
28.07.2009 23:56:24
Olen miettinyt jo pitkään jonkinnäköisen synan/midi-jutun hankkimista. Ongelma on vaan se, että en tiedä niistä oikeastaan mitään. Ideana olisi kokeilla jonkinnäköisen kämäsen ambient-jutun tekemistä tietokoneen avulla. Olisiko tähän tarkoitukseen järkevämpi hankkia jonkinnäköinen midi-controlleri jonkun ohjelman kanssa? Itsellä lähinnä vähän kokemusta kitaransoitosta, ei ollenkaan tietokonepuolen hommista. Voisiko joku vähän valaista minua näistä asioista? Niin ja sekin vielä askarruttaa, että onko tämä ideani edes mahdollinen 400 euron budjetilla?
Maxwell von Karma
30.07.2009 22:02:58
Kyselisin, että tietääkö kukaan, onko linkissä olevaan keyboardiin olemassa pedaalille omaa reikää? Itse en löytänyt listasta ja kyselyyn ei henkilökunta ei vastannut kysymykseeni.

http://www.f-musiikki.fi/kosketinso … sre413_kosketinsoitin_/_yamaha.html
migreenimies
31.07.2009 01:15:25
Maxwell von Karma: Kyselisin, että tietääkö kukaan, onko linkissä olevaan keyboardiin olemassa pedaalille omaa reikää? Itse en löytänyt listasta ja kyselyyn ei henkilökunta ei vastannut kysymykseeni.

http://www.f-musiikki.fi/kosketinso … sre413_kosketinsoitin_/_yamaha.html

Hmm.. aika tyhmää kun ei oo mainittu, mutta kyllä siinä on pedaalille oma reikä, mistä mainitaan esim. tuolla: http://www.thomann.de/fi/yamaha_psre413.htm
Salieri strikes back!!!
Maxwell von Karma
31.07.2009 14:07:06
Kiitän kovasti.
Arello
02.08.2009 16:50:49 (muokattu 02.08.2009 21:22:06)
Minä olen miettinyt hankkivani jonkun uuden synan edellisen rinnalle. Nykyään minulla on siis Rollen Juno-D. Olen kaavaillut jotain, jolla saisi tehtyä hyviä liidejä ja monipuolisia soundeja, ehkä joku Korkki.

Tykkään siis sävellellä lähinnä omia tekeleitä, jotka on jossain määrin jotain progea, joten ominaisuuksien monipuolisuus ym. on suhteellisen tärkeä kriteeri. Toisaalta en ole kuitenkaan vielä mikään järin perehtynyt syntikoihin, muuta kuin hieman tuohon Juno-D:hen, joten en haluaisi mitään liian monimutkaistakaan kapistusta.

Rahaa ei hirveästi ole käytettävissä, ainakaan tällä hetkellä. Vuoden lopussa minulla on kahisevaa käytettävissä varmaan jotain neljänsadan tienoilla. Ekana mieleen on tullut tuo Korgin Microkorg XL, mutta pitäisikö säästää vielä enemmän johonkin muuhun ja olisiko tuo kyseinen Korg kuinka hyvä ratkaisu...?

Eli, kannattaako harkita Microkorg XL:n ostamista vai jonkun muun, tai pitäisikö vielä perehtyä enemmän Juno-D:hen ja odottaa kunnes rahaakin on enemmän?

EDIT: Niin, soittelen myös akustista pianota, joten samankaltainen tuntuma olisi myös plussaa...
baron
02.08.2009 18:22:35

Arello:EDIT: Niin, soittelen myös akustista pianota, joten samankaltainen tuntuma olisi myös plussaa...

Akustisen tuntuma on akustisessa piste/period/....
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Arello
02.08.2009 19:27:35
baron: Akustisen tuntuma on akustisessa piste/period/....

Niinhän se on... Lähinnä vaan tarkoitin, että olisi hyvä, jos seuraavassa syntikassani olisi sellaiset painotetut koskettimet yms., kun käsittääkseni joissakin sellaiset on. Kunhan vaan olisi mahdollisimman lähellä akustisen tuntumaa... Tuossa Microkorg XL:ssä oli myös joku "natural touch" -systeemi, mikä kiinnosti myös, mutten ole täysin varma toistaiseksi, että mitä se käytännössä tarkoittaa...
baron
02.08.2009 20:45:15

Arello: Niinhän se on... Lähinnä vaan tarkoitin, että olisi hyvä, jos seuraavassa syntikassani olisi sellaiset painotetut koskettimet yms., kun käsittääkseni joissakin sellaiset on. Kunhan vaan olisi mahdollisimman lähellä akustisen tuntumaa...

Mä ajoin sitä takaa että vaikka kosketus muistuttaisi akustista niin se ääni mikä siitä lähtee ei ole kovin hyvin suhteessa oikeaan akustiseen.
Mun mielestä pitää lähteä siitä että digisoittimet on eri soittimia.
Tietysti niittenkin joukossa on erilaisia kosketuksia ja joku miellyttää enemmän kuin joku toinen.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Vessajono
02.08.2009 21:26:55 (muokattu 02.08.2009 21:28:56)
Arello: Niinhän se on... Lähinnä vaan tarkoitin, että olisi hyvä, jos seuraavassa syntikassani olisi sellaiset painotetut koskettimet yms., kun käsittääkseni joissakin sellaiset on. Kunhan vaan olisi mahdollisimman lähellä akustisen tuntumaa... Tuossa Microkorg XL:ssä oli myös joku "natural touch" -systeemi, mikä kiinnosti myös, mutten ole täysin varma toistaiseksi, että mitä se käytännössä tarkoittaa...

Pianotatsi taitaa kyllä olla aikalailla toissijainen asia noissa muutaman oktaavin virtuaalianalogeissa, olkoonkin että en ole kyllä Microkorgia koskaan hipelöinyt. Painotettuja koskettimia alkaa löytyä lähinnä n. tonnin pintaan olevista työasemista. Jos siis uusista vehkeistä puhutaan.

edit: ja kaikkihan riippuu tietysti siitä että minkälaisia soundeja on hakusessa?
"On tietysti monta tapaa huvitella mutta eihän vanhaa kunnon känniä voita mikään muu kuin krapula." - Petri Walli || http://felisdomesticus.org
Arello
02.08.2009 21:43:18
viksa: Pianotatsi taitaa kyllä olla aikalailla toissijainen asia noissa muutaman oktaavin virtuaalianalogeissa, olkoonkin että en ole kyllä Microkorgia koskaan hipelöinyt. Painotettuja koskettimia alkaa löytyä lähinnä n. tonnin pintaan olevista työasemista. Jos siis uusista vehkeistä puhutaan.

edit: ja kaikkihan riippuu tietysti siitä että minkälaisia soundeja on hakusessa?

Joo, mainitsinkin sen tuntuman lähinnä plussana, mutjoo soundeiksi olisi hakusessa sellainen monipuolinen valikoima keskittyneenä lähinnä liideihin ja padeihin, joidenka editointimahdollisuudet olisivat mahdollisimman kattavat.
Vessajono
02.08.2009 22:01:57
No joo, sitten oot kyllä ihan oikealla suunnalla. Itselläni ei oo minkäänlaista kokemusta tosin Microkorgista - tai mistään muistakaan Korgeista - mutta kovasti niitä on kehuttu.

Mulla on itellä Alesis Micron joka edustaa aika pitkälti samaa osastoa. Liidit, bassot ja padit sillä saa ruuvattua tosi hyvin ja kaikenlaista häröilyefektimaisemaakin sillä saa hyvin aikaseksi. Editointimahdollisuudet ovat sinänsä hyvät mutta vehkeen ohjelmointi saa toisinaan tatin kasvamaan otsaan koska valikoissa pitää liikkua yhdellä nupilla ja se näyttö on melko tuskaisen pieni. Jos uskoo kestävänsä tämän niin voin suositella lämpimästi.

Ja jos ei oo pakko olla uus soitin niin kannattaa seurailla jos onnistuisi löytämään jostain Alesis Ionin. Muuten sama laite kuin Micron mutta pidemmällä koskettimistolla ja soundien muokkaus paljon miellyttävämpää kun eri toiminnoille on omat nappinsa eikä tartte selailla niitä valikkoja.
Thothmes
17.08.2009 12:51:10
eptupala: Tere!
Tässä kovasti oon kattellu noita clavia nord electroja ja tullut siihen tulokseen että sellaisen hankin. olen toki myös kyseistä soitinta koittanut ja testaillut. Lähinnä funk/blues/jazz -musiikkiin. Kysyisin nordin tuntevilta, kannattaako ostaa hyväkuntoinen electro 2, vai kannattaako saman tien satsata kolmoseen.. ja tietääkö kukaan kuinka erilainen soundimaailma vehkeissä on.. kun olen kuullut että kolmosessa olis paremmat soundit.. jopa huomattavasti..?

Kiitoksia etukäteen.
eptupala

Jonkin verran kakkosia ja kolmosia testanneena olen nyt ostamassa kolmosta. Kakkonen on kieltämättä oikein kelpo laite urkujen ja sähköpianojen osalta, mutta kolmonen on vielä kelvompi. Kolmosen urkuhan on suoraan otettu sellaisenaan C1:stä, joka on sulattanut monien Hammond-puritaanien sydämet, ja kyllä siinä on kakkosen urkua enemmän rähinää ja sellaista epämääräistä elävyyttä. En ole vielä päässyt testaamaan 73-koskettimista versiota sustainpedaalin kanssa, mutta en usko senkään tuottavan suurta pettymystä.

Pianopuolellakin kolmonen on edennyt vielä suuremman harppauksen, kun kaikki Nord Stagen pianot käyvät nyt NE3:een. Kosketus nyt ei pianonsoittoon häävi ole, mutta soundeissa ei pitäisi vikaa olla, vaikkakin ihan terävimpään kärkeen ei mielestäni Nordin pianot yllä. Sekin on makuasia.

Kakkosessa on siis todella hyvät urut ja sähköpianot ja kelvollinen akustinen piano, mutta kolmosessa on loistavat urut ja sähköpianot, todella hyvä akustinen piano ja lisänä samplemahdollisuus. Joka saralla on siis edetty.

Kolmosessa on efektivalikoima paljon kakkosta laajempi ja lisänä on täysin uutena samplemahdollisuus, joka itseäni kyllä kiinnostaa, vaikka jääkin nähtäväksi kuinka paljon sitä oikeasti tulee käytettyä. Joka suhteessa tuo NE3 on kyllä parempi, mutta eihän se ole kyllä läheskään halpa. Melkein puoleen hintaan saa hyväkuntoisen, käytetyn NE2:n.

Pelkään, että jos ostaisin kakkosen, niin kuuntelisin sen soundeja aina sillä korvalla, että miten kolmonen kuulostaisi tässäkin paremmalta. Lisäksi urkusoundin elävyys on minulle aika tärkeä pointti, joten ajattelin purra hammasta ja syödä makaroonia tulevan talven, mutta ostaa sen NE3:n. Sittenpähän ei voi enää selitellä itselleen, että tämäkin kuulostaisi paremmalta jos olisi parempi soitin :)
thgz
18.08.2009 21:31:08 (muokattu 22.08.2009 15:19:18)
Olisko kellään vinkkiä soittimesta jonka pääpaino olisi hyvissä soitinäänissä? Etsin soitinta, joka kävisi vähän mihin tahansa yleissoitteluun ja joka olisi "tasaisen hyvä" kaikilla osa-alueilla. Lähtökohtaisesti tarkoituksiani vastaava soitin voisi olla vaikkapa Yamahan Tyros 1 / 2 / 3, joiden soundit ensikuulemalta löivät kyllä ällikällä. Etenkin Tyros kolmosen Hammond-mallinnus oli varmasti parasta mitä olen kuullut ikinä tällaisessa "all-around" -vehkeessä (joskin Yamahan oma urkudemo oli epärealistisesti soitettu). Ongelma on kuitenkin se että varsinkin uudemmat tyrosit maksavat aivan liikaa - jopa käytettyinä. Rolandin Fantom-G:tä kävin testailemassa, mutta siinä on aivan liikaa turhaa enkä luultavasti käyttötarkoitukseni huomioon ottaen saisi rahoilleni riittävästi vastinetta. Soittimen ei siis ole pakko olla työasema, koska nauhoitushommat hoidan joka tapauksessa aina koneella. Budjetti olis noin 1200-1500 e, joskin voin ehkä venyttää 1800 e:hen asti. Käytetytkin kelpaavat.

Edit: Eipä taida Tyros mallintaa Hammondissa mitään muuta kuin Leslietä (toivottavasti edes sitä). Uudehkoissa Rolandin työasemasynissa (Sonic cell, fantom-g...) törmäsin urkupuolella leslie-efektiin, jonka nopeussäädin on tyyppiä "on / off" eikä "fast / slow". Tällä tarkoitan sitä, että nopeus ei lähde lainkaan kiihtymään vaan nopeutta vaihdetaan lennossa hitaalta nopealle aivan kuin olisi kyse eri samplesta. Ihme että toteutus oli Fantom-g:ssäkin vielä näin kelvoton.
thgz
19.08.2009 17:38:48
jonir: Jonkin verran kakkosia ja kolmosia testanneena olen nyt ostamassa kolmosta. Kakkonen on kieltämättä oikein kelpo laite urkujen ja sähköpianojen osalta, mutta kolmonen on vielä kelvompi. Kolmosen urkuhan on suoraan otettu sellaisenaan C1:stä, joka on sulattanut monien Hammond-puritaanien sydämet, ja kyllä siinä on kakkosen urkua enemmän rähinää ja sellaista epämääräistä elävyyttä. En ole vielä päässyt testaamaan 73-koskettimista versiota sustainpedaalin kanssa, mutta en usko senkään tuottavan suurta pettymystä.

Totta. Ne2:sen urku on äänenmuodostuksen kannalta jo tosi hyvä, mutta siinä ei ole sellaista tiettyä eloisuutta ja lämpöä mitä mä ainakin odotan hyvältä urkusoundilta. Bändikäytössä nyt tällaista sinänsä pientä puutetta ei huomaa, joten siihen käyttöön olisi kakkonen luultavasti ihan kelpo soitin.

Pelkään, että jos ostaisin kakkosen, niin kuuntelisin sen soundeja aina sillä korvalla, että miten kolmonen kuulostaisi tässäkin paremmalta. Lisäksi urkusoundin elävyys on minulle aika tärkeä pointti, joten ajattelin purra hammasta ja syödä makaroonia tulevan talven, mutta ostaa sen NE3:n. Sittenpähän ei voi enää selitellä itselleen, että tämäkin kuulostaisi paremmalta jos olisi parempi soitin :)

Sama täällä. Jos ostaisin Ne2:sen, olisi sen soittaminen kyllä "vähän tällasta vaan mitä nyt sattuu löytymään". Peruskoskettimien urkupatchien kanssa kävi samalla lailla: Olin niihin melko tyytyväinen kunnes sitten kokeilin GSi:n VB3-vst-urkua (erinomaisen loistava plugari muuten - kuulostaa jopa paremmalta kuin Native Instruments B4II) ja sen jälkeen eivät ne synan urut kuulostaneetkaan oikein miltään.
thgz
22.08.2009 15:13:38
thgz: Olisko kellään vinkkiä soittimesta jonka pääpaino olisi hyvissä soitinäänissä? Etsin soitinta, joka kävisi vähän mihin tahansa yleissoitteluun ja joka olisi "tasaisen hyvä" kaikilla osa-alueilla. Lähtökohtaisesti tarkoituksiani vastaava soitin voisi olla vaikkapa Yamahan Tyros 1 / 2 / 3, joiden soundit ensikuulemalta löivät kyllä ällikällä. Etenkin Tyros kolmosen Hammond-mallinnus oli varmasti parasta mitä olen kuullut ikinä tällaisessa "all-around" -vehkeessä (joskin Yamahan oma urkudemo oli epärealistisesti soitettu). Ongelma on kuitenkin se että varsinkin uudemmat tyrosit maksavat aivan liikaa - jopa käytettyinä. Rolandin Fantom-G:tä kävin testailemassa, mutta siinä on aivan liikaa turhaa enkä luultavasti käyttötarkoitukseni huomioon ottaen saisi rahoilleni riittävästi vastinetta. Soittimen ei siis ole pakko olla työasema, koska nauhoitushommat hoidan joka tapauksessa aina koneella. Budjetti olis noin 1200-1500 e, joskin voin ehkä venyttää 1800 e:hen asti. Käytetytkin kelpaavat.

Vertailin vähän budjettini mukaisen hintaluokan Yamahoita ja erittäin lupaavalta vaikuttaisi PSR-S900. Mm. Tyrosista lainaillut soundit ja ominaisuudet vakuuttivat demovideon pohjalta. Kokemuksia? Hyviä / huonoja puolia? Todennäköisesti en lähde myymään vielä vanhaa Juno-G:tä pois, vaan pidän sen rinnalla synajuttuja varten.
suissel
27.08.2009 20:17:33
Hei, tarttisin apua ensimmäisen syntikan ostamisessa. Minulla ei ole mitään kokemusta asiasta joten olen aivan pihalla.
Syntikan pitäisi olla sellainen mistä suht. helposti oppisi kaikki filtterit sun muut härpäkkeet. Tietääkseni useimmissa syntikoissa ei ole kaiuttimia joten mihin sen voi kytkeä? Olisi mukava myös tietää miten homma toimii tietokoneen kanssa että voin tehdä esim rumpuluupit koneella ja soittaa/äänittää päälle. Budjetti on n.700e. Trance ja house -musiikin tekeminen kiinnostaa. Kiitos jo etukäteen
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)