Aihe: Huilistille EWI 4000S, EWI USB vai YAMAHA WX5?
1 2 3
Klezberg
06.08.2009 20:58:37

cokekola: Korjasin juuri mun Casio DH100, sehän lähettää aftertouchin. WX5 lähettää valinnan mukaan joko CC 2, CC 7 tai C 11.

Tuon midi-modulin taidoista en osaa vielä sanoa. Periaatteessa se on speksattu GM 1+ mukaan, jolloin sen pitäisi ymmärtää CC 7 ja CC 11.

Se mitä midiviestejä värkki ymmärtää on yksi asia, ja toinen on se mitä syntikka niiden perusteella tekee. Tämän takia sähköpuhaltimia käyttävät valitsevat yleensä syntikkansa tarkkaan ja hankkivat niihin vielä erikseen sellaiset soundit, jotka on viritetty toimimaan puhallinkäytössä. Tai sitten säätävät ne soundit itse sellaisiksi (kuten olen joutunut Roland Fantom XR:n kanssa tekemään).

Tuo CC7 on sitten yleensä se hätäratkaisu jolla homman saa jotenkin toimimaan, koska useimmat syntikat säätävät sen perusteella äänenvoimakkuutta. CC11 käyttöä ei ole mitenkään standardoitu, joten sen vaikutus ääneen on ihan kiinni soundin ohjelmoinnista. Tuo saattaa riittää sinulle. Puhallinsynalle tehdyt soundit voivat myös esim. muuttaa äänen sävyä puhalluksen mukaan.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
cokekola
07.08.2009 13:13:28
Klezberg: Se mitä midiviestejä värkki ymmärtää on yksi asia, ja toinen on se mitä syntikka niiden perusteella tekee. Tämän takia sähköpuhaltimia käyttävät valitsevat yleensä syntikkansa tarkkaan ja hankkivat niihin vielä erikseen sellaiset soundit, jotka on viritetty toimimaan puhallinkäytössä.

Ymmärrän toki. Minulla ensisijaisen syntikan valintaperuste ei kuitenkaan ole soundi, vaan syntikan koko. Sen pitää olla vähintään vyölle sopiva, mieluiten itse soittimeen kiinnitettävissä oleva ja paristoilla toimeen tuleva, johon saa kuulokkeet suoraan kiinni. Tavoitteena on täydellinen standalone kokonaisuus, vaikka soundi olisi hyttysen ininää. Tietty äänen voimakkuuden säätyminen puhalluksen voiman mukaan olisi mitä suurimmassa määrin toivottavaa. Saa nähdä kuinka käy.

Sitten jos ja kun haluan (eli en) erikseen "performer-versiota" soitosta jollekulle muullekin esittää, niin voin käyttää vaikka läppäriä ja tuota sinun plugariasi, mistä erittäin suuret kiitokset.
Huilunsoiton opiskelua ja muuta musiikkiakin sivuavaa: http://flautissimo.wippiesblog.com
Klezberg
07.08.2009 13:45:18 (muokattu 07.08.2009 13:46:06)

cokekola: Ymmärrän toki. Minulla ensisijaisen syntikan valintaperuste ei kuitenkaan ole soundi, vaan syntikan koko.

Sen verran pitää vielä mainita, että mahdolliset ongelmat eivät koske pelkästään soundia, vaan sitä miten soitin tuntuu reagoivan. Esim. että ääni ei reagoi hitaasti alkavaan puhallukseen ollenkaan, tai reagoi myöhässä, tai että se reagoi vain nopeaan voimakkaaseen puhallukseen, tai että jokainen nuotti kuulostaa kielitetyltä vaikka yrität soittaa legatona. Baryton-B tietänee mitä tarkoitan.

Edit: pystyyköhän tuon modulin soundeja itse ohjelmoimaan?
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
cokekola
07.08.2009 14:31:55
Klezberg: Sen verran pitää vielä mainita, että mahdolliset ongelmat eivät koske pelkästään soundia, vaan sitä miten soitin tuntuu reagoivan. Esim. että ääni ei reagoi hitaasti alkavaan puhallukseen ollenkaan, tai reagoi myöhässä, tai että se reagoi vain nopeaan voimakkaaseen puhallukseen, tai että jokainen nuotti kuulostaa kielitetyltä vaikka yrität soittaa legatona. Baryton-B tietänee mitä tarkoitan.

Tämänkin ymmärsin. Ei vaan taida olla kaikkea tuota taitavaa modulia haluamassani koossa, joten pitää tyytyä tähän mikä on käsillä. Kuten sanottu, minulle ensisijaisest iratkaisee koko. Jos koosta pitää luopua, niin silloin tulee käyttöön läppäri.

Edit: pystyyköhän tuon modulin soundeja itse ohjelmoimaan?

Ei. (Ehkä, jos rakentaa koko syntetisaattorin softaplugina itse. Sillon on varmaan helpompaa alkaa kokonaan uudelleen Arduino / PIC -pohjalta.)
Huilunsoiton opiskelua ja muuta musiikkiakin sivuavaa: http://flautissimo.wippiesblog.com
Baryton-B
07.08.2009 15:02:30

Klezberg: Esim. että ääni ei reagoi hitaasti alkavaan puhallukseen ollenkaan, tai reagoi myöhässä, tai että se reagoi vain nopeaan voimakkaaseen puhallukseen, tai että jokainen nuotti kuulostaa kielitetyltä vaikka yrität soittaa legatona. Baryton-B tietänee mitä tarkoitan.

Juu tiedän, mutta en tiedä atk-ohjelmaa, joka tuon tekisi siedettävästi. Sellaista moni muukin kuin minä odottaa. Wallanderia en ole kokeillut. On tosi rasittavaa soittaa kun ääni syttyy miten sattuu. Ei toimi legatot eikä nopea stattaco soitto.
"EWI4000s ei tarvitse ansatsia"
cokekola
07.08.2009 19:28:24 (muokattu 07.08.2009 19:29:28)
Muutamia testejä olen tässä tehnyn, kun sain Casion sekä MIDI:n vihdoin toimimaan.

Casiolla tuntuvat useammatkin softasynat toimivan ihan kohtuullisesti. Erityisen hyvältä vaikutti Reasonin NN-19 -syna, kun vähän soundeja sääteli. Sepä on vain harmillisesti maksullinen.

Mutta latenssi yllätti kyllä ikävästi sekä halpismallilla että M-Audion midi-usb-sovittimella. Kokeilinpa vielä toisella läppärilläkin, eikä merkittävää parannusta tullut. Vaikka synan ja soundien puolesta pelittäisikin, niin latenssi kyllä syö käyttökelpoisuutta pahasti. Onkohan tämä nyt tosiaan näiden läppärien ja softasynien kanssa näin onneton tilanne latenssin kanssa todellakin?
cokekola
07.08.2009 19:52:52
Klezberg: Iso latenssi johtuu useimmiten äänikortin ajureista. ASIO-ajureilla saa yleensä pienimmät latenssit, sitten voi vielä äänikortin säädöistä säätää puskureita pienemmiksi, jos on varaa eli ääni ei pätki eikä naksu. Kaikille äänikorteille ei ole omia ASIO-ajureita, silloinkin jokin asioall voi toimia, itsellä ei ole siitä kokemuksia. Maudion korteilla olen aina saanut siedettävän latenssin.

Kuinka pitkistä viiveistä on kyse. Windowsin oletuksenä käyttämillä ajureilla tulee helposti lähemmäs sekunnin viive: ne on tarkoitettu vain kuunteluun.

Ei tuo nyt ihan sekuntia ole, ehkä noin kahdeksasosa, korkeintaan neljännes aivan maallikkopohjalla arvioiden. Aatoksena olikin jossain vaiheessa hankkia ulkoinen äänikortti. Mistähän noita äänikortin puskureita pääseen säätämään? Tuo ASIOkin on taas ihan uutta asiaa:-)
Klezberg
07.08.2009 20:18:51

cokekola: Mistähän noita äänikortin puskureita pääseen säätämään?

Eipä halpisäänikorteilla oikein mistään. Tosin tuolla asio4all-ajurilla voi hoitua: http://www.asio4all.com/ . Kannattaa katsoa sen FAQ (mm. että ei riitä että ajuri on asennettu, äänityssoftasta (tai millä sitä softasynaa nyt ajaakin) pitää vielä olla oikea ajuri valittuna.

Latenssiasiasta kannattaa lisäkysymykset heittää Tietokonealueen jelppikerhoon.

Mutta tosiaan, useimmille pc-käyttäjille sekunninkaan viiveellä ei ole merkitystä ja siksi perusäänikortit ja varsinkin niiden ajurit on tehty varman päälle, eipä sitten ääni ainakaan pätki.
Baryton-B
07.08.2009 22:27:54 (muokattu 07.08.2009 22:33:12)

Klezberg: Mutta tosiaan, useimmille pc-käyttäjille sekunninkaan viiveellä ei ole merkitystä ja siksi perusäänikortit ja varsinkin niiden ajurit on tehty varman päälle, eipä sitten ääni ainakaan pätki.

Minä olen luullut, että ASIO:n latenssi on eri asia kuin nyt kyseessä oleva huonosta yhteensopivuudesta johtuva viive ym. kenkkuilu. Olen tehnyt aika paljon äänityksiä Nuendolla (Cubase) ja niitä soitettaessa ei ole ongelmia ASIO:n kanssa, joka minulla on säädetty latenssi n. 5 ms. Minun äänikortti on SOUND BLASTER X-FI, eli aika hyvä, mutta ei auta yhteensovitusongelmaan, eli ASIO ei ole syypää. Olen kokeillut monia softia, mutta en tuota Reasonin NN-19. Voisiko Casio olla jotenkin enemmän yhteensopiva kuin EWI noissa MIDI jutuissa? Vai olisiko tuo Reason uudempi ja parempi tässä suhteessa kuin kokeilemani (esim. Kontakt 2). Kokeilluistani on aikaa jo pari vuotta.
Klezberg
07.08.2009 22:37:02

Baryton-B: Minä olen luullut, että ASIO:n latenssi on eri asia kuin nyt kyseessä oleva huonosta yhteensopivuudesta johtuva viive ym. kenkkuilu. Olen tehnyt aika paljon äänityksiä Nuendolla (Cubase) ja niitä soitettaessa ei ole ongelmia ASIO:n kanssa, joka minulla on säädetty latenssi n. 5 ms. Minun äänikortti on SOUND BLASTER X-FI, eli aika hyvä, mutta ei auta yhteensovitusongelmaan, eli ASIO ei ole syypää. Olen kokeillut monia softia, mutta en tuota Reasonin NN-19. Voisiko Casio olla jotenkin enemmän yhteensopiva kuin EWI noissa MIDI jutuissa? Vai olisiko tuo Reason uudempi ja parempi tässä suhteessa kuin kokeilemani (esim. Kontakt 2).

Olet oikeassa että näin etäältä ei pysty tietämään onko kyseessä latenssi vai se, ettei syntikka kunnolla tottele puhallinta. Kun ne syntikat on yleensä tehty koskettimilla soitettavaksi. Tuo selviäisi sillä että kokeilee tuleeko ääni ilman viivettä jos midi tulee koskettimistolta.

Mutta latenssikin voi olla ongelmana varsinkin jos ASIO ei edes ole vielä käytössä (vaan jokin pelkkään kuunteluun tarkoitettu ajuri).
cokekola
08.08.2009 09:51:24
Klezberg:
Tuo selviäisi sillä että kokeilee tuleeko ääni ilman viivettä jos midi tulee koskettimistolta.

Viivettä tuntuu olevan samanverran, kun soittaa softasynia kiipparilla (digipiano). Kun puolestaan soitan pianoa Casiolla, niin viivettä ei ole. Tästä voinee jo kohtuullisella varmuudella päätellä, että softasynissa aiemmin havaittu viive ei varmaankaan johdu Casiosta.

Mutta latenssikin voi olla ongelmana varsinkin jos ASIO ei edes ole vielä käytössä (vaan jokin pelkkään kuunteluun tarkoitettu ajuri).

Joten perehdymme seuraavassa vaiheessa ASIO-ajureiden maailmaan... Näissä elektronisissa härpäkkeissä on se hauska tai, katsantokannasta riippuen, ikävä puoli, että aina tulee "kulman takaa" jotain uutta säädettävää. Koskaan ei näemmä saa valmista aikaan. Nyt ei ainakaan tarvitse pelätä, että huiluharjoituksilla vaivaisi muita, kun ei kaikelta säätämiseltä ehdi enää lainkaan itse soittoa harjoittelemaan.
Klezberg
08.08.2009 09:58:31 (muokattu 08.08.2009 10:42:08)

cokekola:
Joten perehdymme seuraavassa vaiheessa ASIO-ajureiden maailmaan... Näissä elektronisissa härpäkkeissä on se hauska tai, katsantokannasta riippuen, ikävä puoli, että aina tulee "kulman takaa" jotain uutta säädettävää. Koskaan ei näemmä saa valmista aikaan.

Tämä on yksi syy miksi olen itse siirtänyt painopisteen elektronisista soittimista perinteisiin. Saan kyllä muutenkin säätää tietokonehommien kanssa tarpeekseni.

EDIT: Hiukan selitystä: puuhailin viitisentoista vuotta midin, sekvensserien ja syntikoiden kanssa, koskettimilla ja puhallinohjaimilla. Ajatuksena oli kyhätä kasaan äänityksiä joissa soitin eri soitinäänillä. Viitisen vuotta sitten rohkaistuin (taas) oikeiden soitinten kokeiluun omasta mielestäni ihan tarpeeksi hyvällä menestyksellä. Nyt käytän midiä&syntikoita enimmäkseen taustojen tekoon.

Mutta kyllä minullakin oli, kun rupesin soittamaan fonia, ajatus siitä että voisiko sitä harjoitella jotenkin hiljaa sähköisin keinoin. Omalla kohdallani en kokenut että sähköpuhaltimen soittaminen olisi auttanut fonin kanssa. Fonin aloituksessa auttoi, että sormitukset olivat kutakuinkin samat kuin jo nokkahuilusta ja midipuhaltimesta tutut, mutta fonin soiton ongelmiin, joihin tarvitsin eniten harjoitusta, midipuhaltimesta ei ollut apua. Eli ansatsi, kurkun avoimmuus, tuki, kielitys, rekisterinvaihto yms.
cokekola
10.08.2009 09:22:58
Klezberg:

EDIT: Yksi mielenkiintoinen firma on tämä http://www.wallanderinstruments.com/ , tekevät softainstrumentteja puhallinsoittimille. Tottelee mainiosti puhallinohjainta. Ainakin joskus sieltä sai ostaa yksittäisiäkin instrumentteja, kun itsekin hommasin klarinetin näiltä. Mutta vaatii toki tietokoneen. Mutta nyt niillä näyttää olevan jokin iPhonessakun pyörivä juttu.

Käväisin vilkaisemassa sivuja. Joillain firmoilla on tuollainen ärsyttävä tapa olla kertomatta lainkaan maallikkokielellä, mistä ylipäätään on kysymys. Sivuilta ei nyypiölle selvinnyt yhtään mitään, paitsi että itse pitävät tuotteitaan hienoina. Mutta onko kyseessä standalone-ohjelmisto, jotkin lisäpulikat johonkin heidän omaan ohjelmistoonsa, johonkin muuhun ohjelmistoon vai jotain aivan muuta, jäi täysin hämärän peittoon.
Klezberg
10.08.2009 09:35:15

cokekola: Käväisin vilkaisemassa sivuja. Joillain firmoilla on tuollainen ärsyttävä tapa olla kertomatta lainkaan maallikkokielellä, mistä ylipäätään on kysymys. Sivuilta ei nyypiölle selvinnyt yhtään mitään, paitsi että itse pitävät tuotteitaan hienoina. Mutta onko kyseessä standalone-ohjelmisto, jotkin lisäpulikat johonkin heidän omaan ohjelmistoonsa, johonkin muuhun ohjelmistoon vai jotain aivan muuta, jäi täysin hämärän peittoon.

Siis kyseessä on softasyna, joka toimii ainakin VST:llä kuten softasynat yleensäkin. On toteutettu fyysisellä mallinnuksella, eli toisin kuin samplepohjainen, reagoi oikeasti soittoon. Ja ymmärtää puhallusta (ja lehdykkäsoittimilla vielä puristusta).

Taitaa olla, että tämä on niin niche-ala, että sana kulkee suusta suuhun ja saitilla tulijat jo tietävät mistä on kysymys :-)
cokekola
10.08.2009 14:52:39 (muokattu 10.08.2009 14:55:54)
Klezberg: Siis kyseessä on softasyna, joka toimii ainakin VST:llä kuten softasynat yleensäkin. On toteutettu fyysisellä mallinnuksella, eli toisin kuin samplepohjainen, reagoi oikeasti soittoon. Ja ymmärtää puhallusta (ja lehdykkäsoittimilla vielä puristusta).

Taitaa olla, että tämä on niin niche-ala, että sana kulkee suusta suuhun ja saitilla tulijat jo tietävät mistä on kysymys :-)

Niinhän se tapaa olla kaikilla erikoisaloilla. Aloittelijaa joskus vain haittaa tiedon sirpaleisuus melkoisesti: kun itse asiakin on uutta ja omaksuminen voi olla nihkeää, niin sirpaleisen tiedon kokoaminen vie vielä oman energiansa. Toisinaan, kuten em. Wallanderinstrumentsin sivuilla, tuo vain näyttäytyy aloittelijalle ikään kuin ylimielisyytenä, vaikka siitä ei olisikaan kyse. Ei olisi varmaankaan aivan kohtuuton vaiva tehdä lyhyttä yhteenvetoa, mistä oikein on kysymys, asiaa varmaan ei vain ole kukaan tullut ajatelleeksi.

Koetan nyt joka tapauksessa pärjäilla lähiaikoina saapuvan WX5:n kanssa ainakin alkuun tuolla GM-modulilla ja toivottavasti saan myös jonkin softasynan edes vähän ymmärtämään puhalluksen päälle. Kohdallani on nimittäin sellainen ero teihin "konkareihin" verrattuna, että oma soittoharjoitteluni keskittyy vielä pitkään alkeellisesti sormitusten saamiseen selkärankaan ja perusrytmiikan opiskeluun. Tasollani kumpaankin riittää periaatteessa se, että pillistä lähtee ääni, kun puhaltaa ja että ääni on korkeudeltaan (huilun) sormituksen mukainen.

Jos homma ei millään tunnu toimivan, niin täytyy sitten varmaan toivoa, että joulupukki toisi WX5:n kanssa samaa reittiä VL70m:n WX5:n kaveriksi.

Kun sormitus ja rytmiikka on saatu edes alkeismuskaritasoisiksi, niin sitten voi pikkuhiljaa siirtyä muihin asioihin mm. tulkintaan, äänen laatuun, vibraattoon, jne... Siinä vaiheesa kun perustaidot on edes jotenkunten hallussa alkaa ympäristökin kuitenkin ehkä sietää paremmin harjoittelua aidollakin instrumentilla, jolla niiden opiskelu on tietysti luontevampaa. Jäähän joka tapauksessahan ansatsikin aidolla insrumentilla harjoiteltavaksi.
Baryton-B
10.08.2009 18:52:07

cokekola: Kohdallani on nimittäin sellainen ero teihin "konkareihin" verrattuna, että oma soittoharjoitteluni keskittyy vielä pitkään alkeellisesti sormitusten saamiseen selkärankaan ja perusrytmiikan opiskeluun.

Vaikka EWI4000s:ssä on ns. trumpetin sormitus, niin se eroaa kuitenkin sen verran, että pari kansakoulun laulukirjaa piti soittaa läpi saadakseen sormet tottelemaan edes jotenkin vaistonvaraisesti nuotteja lukiessa.

Jos homma ei millään tunnu toimivan, niin täytyy sitten varmaan toivoa, että joulupukki toisi WX5:n kanssa samaa reittiä VL70m:n WX5:n kaveriksi.

Tuo onkin jo yhdistelmä paremmasta päästä, sopivat keskenään, siitä voi Klezberg kertoa tarkemmin sit myöhemmin.

VL-70 ja XV-2020 ei sitten tahdo löytyä Euroopasta muualta kuin eBay-huutokapasta tjmv. Taitaa molempien valmistus olla lopetettu. On täälläkin torilla ollut tuo Roland myynnissä, eli vanhoja voi löytää. Säilyttää hntansa hyvin molemmat, koska niille ei ole vielä tullut kilpalijaa ajatellen näitä win-elektr-soittimia.
Klezberg
10.08.2009 19:16:45

cokekola:Kohdallani on nimittäin sellainen ero teihin "konkareihin" verrattuna, että oma soittoharjoitteluni keskittyy vielä pitkään alkeellisesti sormitusten saamiseen selkärankaan ja perusrytmiikan opiskeluun. Tasollani kumpaankin riittää periaatteessa se, että pillistä lähtee ääni, kun puhaltaa ja että ääni on korkeudeltaan (huilun) sormituksen mukainen.

Klarinetilla ainakin on niin, että hengityksen on toimittava niin tarkkaan yhteen sormituksen kanssa, varsinkin kun mennään rekisteristä toiseen tai jopa saman rekisterin päästä päähän, että senkin harjoitteluun tarvitaan oikea soitin. Ja eipä sellaista sähköistä soitinta olekaan jossa olisi klarinetin sormitus. Vaikka onkin samantapainen.
Klezberg
10.08.2009 19:23:52

Baryton-B:
Tuo onkin jo yhdistelmä paremmasta päästä, sopivat keskenään, siitä voi Klezberg kertoa tarkemmin sit myöhemmin.

Joo, no minulla on WX7 mutta samaa sukuahan ne.

Tosin Fantom-XR:stä orkesterisoundilisäkortilla + itse tehdyillä säädöillä puhallinohjainkäyttöön olen saanut itselleni mieluisamman huilun äänen. Siitä päätellen tuo tuo Baryton-B:n mainitsema XV2020 voisi olla kelpo vaihtoehto.

VL-70 ja XV-2020 ei sitten tahdo löytyä Euroopasta muualta kuin eBay-huutokapasta tjmv. Taitaa molempien valmistus olla lopetettu.

Olisikos Yamaha lopettanut tuon VL:n valmistuksen? Vai onko vain niin että eivät myy Euroopassa kun sille ei WX5:n myyntikiellon takia ole oikein markkinaa.
Murgo
10.08.2009 19:46:40

Klezberg:

No, vaikka itse olen näissä harjoitteluasioissa aika puristi, niin kuivaharjoittelinpa viisirivisen haitarin diskanttia pystyynnostetulla tietokoneen näppäimistöllä, jotta sitten osasin haitarikaupassa hiukan hakea melodiaa.

Oliko sinulla siis joku ohjelmanpätkä jolla tietokoneen näppistä voi käyttää kuten MIDI-koskettimistoa mutta haitarin sormituksilla? Vai treenasitko siis ilman ääntä?

Tuosta Asio4all-ajurista, ainakin omassa läppärissäni koneen omaa sisäistä äänikorttia käytettäessä se lyhentää softasynia soittaessa (koskettimistolla) latenssin jostain lohduttomasta puolesta sekunnista tasolle joka ei ainakaan kohtuunopeudella soittaessa enää haitta mitään, eli sitä ei oikeastaan edes huomaa.

Omilla ajureilla on siis täysin mahdotonta soittaa mitään ainakaan niin että ääni on päällä koska viive sotkee soiton täydellisesti.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)