Aihe: Uutta kitaraa n.1000
1 2 3
9292
03.08.2009 21:52:37 (muokattu 03.08.2009 22:50:32)

Jees.. Näitä topicceja on miljoona jo valmiiksi niin nostan sit tämän.

Mullakin on tarkoituksena ostaa uutta kitaraa -les paul malliseen suntautuen. Tyylilajeina on rokki/hard rock. Myös bluesit ja popimpi tavara pitäisi irrota samalla kitaralla. Rankimmat soundit ovat siis jotain Kotiteollisuus tyylistä riffittelyä ym ja siitä kevyempää. Katseet ovat olleet lähinnä Gibsonin Les Paul Studiossa, myös Tokain kitarat voisivat olla ihan OK. Myös Atlaksen kitaroita olen katsellut, niistä olen kiinnostunut ainakin Elegantista ja ehkä myös tuosta Star Sapphiresta eli siitä PRS-kopiosta
Kriteereinä ovat Les Paul-kitaralle ominainen paksu mahonkirunko, vaahterakannella tai ilman ja mielellään passiivimikit. Nämä siis muodostamaan se pohjasoundi. Ruusupuuotelaudat ja eebenpuiset otelaudat käyvät molemmat aivan hyvin. Se mikä on esimerkiksi Tokain kitaroissa jonkun verran kiikastaa, on tehdasmikit joista täälläkin on kirjoitettu jonkun verran huonoa sanottavaa. En halua heti ensimmäisenä olla vaihtamassa kitarasta mikkejä joten torilta löytyvät Tokait jotka ovat päivitetyt vaikka Duncanin tai BKP:n mikeillä ovat varmaan ihan ok. Myös tuo musta Edwardsi mikä tuolla torilla oli niin olisi voinut olla se minun kitara, harmi vain että nopeat syövät hitaat. Gibsonin ovat lukemani/kuulemani mukaan ihan peruskauraa ja niillä uskoisin voivani selvitä.
Kaulaprofiileista sen verran, että en hirveän nirso ole, millaisella kaulalla soitan. Esimerkiksi tuossa nykyisessä Epiphonen lessussa on melko paksu kaula, joka ei minua haittaa -tottumiskysymys. Käyn varmaan ensi viikon alussa kokeilemassa Lahdessa eri kauloja ja tsekkailemassa mikä kitara tuntuisi hyvältä tassuun. Lahdesta taitaa ainakin noita Gibsonin ja Tokain tuotteita löytyä, mutta olen avoimin mielin liikkeellä, jos jotain mitä en vielä ole listannut tulee vastaan. Esimerkiksi tuo Schecterin Solo 6 malli näyttää ihan kelpo pelillä, mutta sitäkin haluan testata jos sitä edes löytyy. Jos päädyn Atlaksen tuotteisiin niin luultavasti joudun tilaamaan sokkona joka tarkoittaa sitä että kaulaprofiilin sopivuutta itselleni en pääse kokeilemaan.
Vinkkejä ja linkkejä saa antaa. Tosiaan budjetti n 1000 euroa eikä tuohon budjettiin ole tulossa sitä "säästä vielä pari sataa" lisää. Budjettiin haluan sekä kitaran että kovan laukun. Iso kiitos etukäteen kaikille jotka vaivautuvat vastaamaan. Tosiaan käyn lähiaikoina testaamassa joitakin kitaroita mutta vinkkejä etukäteen saa antaa.

E: Myös ehkä Gibsonin exploreri voisi kiinnostaa cherryn värisenä mutta osaako joku kertoa, kuinka paljon tuommoisen soundi eroaa sitten les paulin soundista ja millä lailla

-Tuukka
Mikääs vitsin allekirjoitus?
Unionflag
06.08.2009 14:07:46
Mitä väliä sillä värillä on? Itse olen nähnyt metallia soitettavan Les Paul Standardilla jonkunäköisellä oranssilla värityksellä(en nähnyt mikä), ja siihen vielä päälle zebra mikitys. Kyllä se hyvin kulki, ja toi vähän eloa niihin muiden mustiin örrimörrihevi kepukoihin;)
Miskapa
07.08.2009 13:15:52
Unionflag: Mitä väliä sillä värillä on? Itse olen nähnyt metallia soitettavan Les Paul Standardilla jonkunäköisellä oranssilla värityksellä(en nähnyt mikä), ja siihen vielä päälle zebra mikitys. Kyllä se hyvin kulki, ja toi vähän eloa niihin muiden mustiin örrimörrihevi kepukoihin;)

Kun joku (lue: minä) aikoo kuluttaa 1000€ kitaraan, niin siinä vaiheessa ei kyllä ruveta tekemään kompromisseja sellaisen asian kuin värin kanssa. Uskon kyllä, että sunburst ja muut "vintagemmat" väritykset eivät ole este metallimusiikin soittamiseen, mutta jos ei tunnu omaan silmään hyvältä, niin en kyllä maksa tonnia, jotta saan ruman kitaran. Lisäksi kommenttini kitaran värin ja metallimusiikin yhteensopivuudesta saattoi sisältää pieniä määriä sarkasmia ;)
Miskapa
07.08.2009 13:18:31 (muokattu 07.08.2009 13:19:36)
Edit: mokasin
varo
07.08.2009 13:19:43
Tuli muuten tässä mieleen, että miksi les pauleissa ei ole ikinä vaahteraotelautaa?
Unionflag
07.08.2009 13:24:54
Miskapa: Kun joku (lue: minä) aikoo kuluttaa 1000€ kitaraan, niin siinä vaiheessa ei kyllä ruveta tekemään kompromisseja sellaisen asian kuin värin kanssa. Uskon kyllä, että sunburst ja muut "vintagemmat" väritykset eivät ole este metallimusiikin soittamiseen, mutta jos ei tunnu omaan silmään hyvältä, niin en kyllä maksa tonnia, jotta saan ruman kitaran. Lisäksi kommenttini kitaran värin ja metallimusiikin yhteensopivuudesta saattoi sisältää pieniä määriä sarkasmia ;)

Joo enhän minäkään väärän väristä kitaraa ostaisi. Päätinpähän nyt vain mainita tuon.:)
9292
07.08.2009 13:25:12

varo: Tuli muuten tässä mieleen, että miksi les pauleissa ei ole ikinä vaahteraotelautaa?

http://www.thomann.de/fi/gibson_les_paul_studio_raw_power_sagh.htm

Noissa on myös runko vaahteraa.

http://www.thomann.de/fi/gibson_les … id=671339b964e99d82516497233d8e4cb0

Myös tuossakin on vaahteraotelauta mutta tuo onkin signature keppi.
s8na
07.08.2009 13:29:58

varo: Tuli muuten tässä mieleen, että miksi les pauleissa ei ole ikinä vaahteraotelautaa?

http://www2.gibson.com/Products/Ele … -USA/Les-Paul-Studio-Raw-Power.aspx

Siinä on vaahteraa koko kepakko.

Mut vastaus kysymykseen on ehkä se että kun tuo Les Paul on tietääkseni vähän niiku herra Les Paulin spekseillä tehty ja siihen speksiin ei vaan kuulu vaahtera. Nyt myöhemmin sitten on alkanut Gibsonilta tulemaan kaikenlaista kokeilua tuohon malliin.
Miskapa
07.08.2009 13:31:45
Kiitos kaikille kommenttien antajille.

Nyt on sitten kitaroita testailtu ja alkaa näyttää siltä, että Tokain LC95 wr vie voiton.

Ajattelin tilata tuon ihan Japanista asti:
http://www.kurosawagakki.com/items/detail/27797.html

Hinta 76000 yen = 555€

(Mahdollinen tulli 555 x 1.25 = 693€)

plus postikulut 20000 yen = 146€

Eli loppujenlopuksi hintaa tulisi uudelle soittimelle 693€ + 146€ = 839€
tai ilman tullia 555€ + 146€ = 701€

Mielestäni aika halpaa, kun täälläpäin maailmaa tuo maksaa sen 1000€

Kannattaako ja onko kokemuksia tuosta nettikaupasta??
Ziggy Bubba
07.08.2009 13:37:35

Kannattaa sitten varautua siihen, että nuo "Customit" on pirun painavia. Jokunen LC-sarjalainen on tullut nimittäin Musamaailmassa vastaan.
The Crookmachine Project
oiva tumpeloinen
07.08.2009 13:49:50
Miskapa: Kiitos kaikille kommenttien antajille.

Nyt on sitten kitaroita testailtu ja alkaa näyttää siltä, että Tokain LC95 wr vie voiton.

Hinta 76000 yen = 555€

Alv ja tulli peritään myös postimaksuista. Eli saat sen kolmisen kymppiä heittää päälle vielä. Sen varaan, että niitä ei perittäisi, ei paljoa kannata laskea.
Izer
07.08.2009 14:18:52
E: Myös ehkä Gibsonin exploreri voisi kiinnostaa cherryn värisenä mutta osaako joku kertoa, kuinka paljon tuommoisen soundi eroaa sitten les paulin soundista ja millä lailla

Omat kokemukset Gibsonin Studio ja Standard Les Paulien ja Explorerin juhlamallin omistuksesta:

Studiossa on paksuin kaula, Standardi minulla on 60s profiililla joten se on ohuempi. Explorerissa on jonkin verran myös kaulassa paksuutta mutta se on jotenkin erimallinen, joka tekee siitä ohuemman oloisen kuin Studiossa. Plussaa myös siitä, että Explorerilla pääsee helpommin ylänauhoille.

Itse soundista: Omassa Explorerissa, perus-explorerissa ja tuossa Studiossa on ilmeisesti kaikissa vähän erilaiset mikit. Luulen kuitenkin, että niiden luonne on aika samanlainen. Stankun mikit ovat selkeästi vähän iisimmät, mutta tuo Studio ja Explorer kyllä räyhäävät. Les Paul saattaa olla vähän paksumpi/tummempi ja Explorer terävämpi. Väitän kuitenkin ettei levyltä tunnista kummalla kitaralla on soitettu. Sen takia kannattaakin miettiä enemmän sitä muotoa ja kokeilla mikä sopii paremmin käteen ja valita sen mukaan.
Ridin' with the wind!
Morri
07.08.2009 14:59:32
Miskapa: Kiitos kaikille kommenttien antajille.

Hinta 76000 yen = 555€

Kuten tuossa jo sanottiinkin niin alvit vielä mukaan ja se että verot menee myös postikuluista. 100 % varmasti perivät sinulta täällä suomenniemellä kaikki kulut, tulet saamaan Itellalta kirjeen, että tullaavatko skeban sun puolesta, siitä vielä lisää pari kymppiä (näppärä ja mielestäni edullinen palvelu, jos ei satu ihan Tullin vieressä asumaan kun tuovat vielä paketin kotiovelle). Itse tilasin viime kesänä Ishibashilta Edwardsin les paul custom-kopion ja ei ole kuin hyvää sanottavaa Japanin poikien palvelusta, asiallista ja nopeaa palvelua ja erinomaisesti pakattu kitara, lisäksi hintaisekseen loistava keppi eikä ollut mikään maanantaikappale. Uskoisin että tuokin liike on luotettava ja hyvä, eikös siitä täälläkin ole paljon positiivista kirjoitettu ellen väärin muista.

Se kannattaako vai ei on jokaisen oma asia sitten. Rahallisesti halvempi, mutta mitäs jos onkin "susi"? Se on se ikuinen punninta, täällä pääset hipelöimään (jos pääset ;)) kitaraa ennen ostopäätöstä. Mutta eihän elämä ole mitään ilman pientä riskinottoa, eikös niin :D
"Nuotin vieressä on tilaa..."
oiva tumpeloinen
07.08.2009 15:47:35
Morri: Kuten tuossa jo sanottiinkin niin alvit vielä mukaan ja se että verot menee myös postikuluista.

Tuossa oli mun käsityksen mukaan laskettu alv ja tulli ostohinnasta. Pikkaisen alakanttiin kyllä, kun oli kertoimena käytetty 1,25 mutta sinnepäin kuitenkin. Postikuluista se oli jätetty pois. Eli 850 euron paketti kustantaa lähemmäksi 900 euroa.
Grugi
07.08.2009 16:29:58
Sanosin kyllä että menet liikkeeseen kokeilemaan ja jos on niin kurja tilanne että liikkeessä ei kyseistä skebaa ole niin kyllä ne sen sulle sinne tilaa vaikka et sitten ostaisikaan, kyse on kuitenkin noin 1000€ tuotteesta mitä ei kovin moni osta kokeilematta "poikkeuksia on" ja jos liike ei sitä suostu tilaamaan niin sitten vaihtaa liikettä, kyllä sitä palvelua jostakin liikkeestä saa varmasti.
SDMF
Ziggy Bubba
07.08.2009 21:23:18 (muokattu 07.08.2009 21:23:43)

Samanlainen viininpunainen Custom-kopio (vaikkakin LC-85 nimellä, sama kapula) maksaa Musamaailmassa sen 1060 euroa - mielummin hakisin tuon, vaikka reilun satasen joutuisikin enemmän maksamaan. Pääset valitsemaan varmasti passelin yksilön eikä tule itku puseroon, vaikka kitarassa ilmenisi takuuaikana vikoja.

Vielä parempi vaihtoehto olisi ostaa käytetty torilta, hinta on ihan eri luokkaa kuin noissa uusissa.
The Crookmachine Project
Vicious
07.08.2009 21:39:50

Ja nuita pyörii jatkuvasti mustana, punasena ja valkosena torilla. Moniin on vaihettu vielä hyvät mikitki paikoilleen, jotka omassa Lc:ssa aikoinaan tökki vastaan.
I Will kick your ass 'til your dick shoots shit
9292
07.08.2009 22:14:23

Izer: Omat kokemukset Gibsonin Studio ja Standard Les Paulien ja Explorerin juhlamallin omistuksesta:

Studiossa on paksuin kaula, Standardi minulla on 60s profiililla joten se on ohuempi. Explorerissa on jonkin verran myös kaulassa paksuutta mutta se on jotenkin erimallinen, joka tekee siitä ohuemman oloisen kuin Studiossa. Plussaa myös siitä, että Explorerilla pääsee helpommin ylänauhoille.

Itse soundista: Omassa Explorerissa, perus-explorerissa ja tuossa Studiossa on ilmeisesti kaikissa vähän erilaiset mikit. Luulen kuitenkin, että niiden luonne on aika samanlainen. Stankun mikit ovat selkeästi vähän iisimmät, mutta tuo Studio ja Explorer kyllä räyhäävät. Les Paul saattaa olla vähän paksumpi/tummempi ja Explorer terävämpi. Väitän kuitenkin ettei levyltä tunnista kummalla kitaralla on soitettu. Sen takia kannattaakin miettiä enemmän sitä muotoa ja kokeilla mikä sopii paremmin käteen ja valita sen mukaan.

Joo pitää käydä myös tuo exploreri siispä tarkistamassa. Exploreri kiinnostaa vaan siinä mielessä kun niitä vähemmän näkyy liikenteessä kun noita les pauleja vaikka ei tuo explorerikaan mikään harvinainen ole. Mutta juu, avoimin mielin liikenteeseen niin enköhän mä jonkun kepakon saa hommattua :)
Iron Horse
08.08.2009 12:31:23
s8na:
Mut vastaus kysymykseen on ehkä se että kun tuo Les Paul on tietääkseni vähän niiku herra Les Paulin spekseillä tehty ja siihen speksiin ei vaan kuulu vaahtera. Nyt myöhemmin sitten on alkanut Gibsonilta tulemaan kaikenlaista kokeilua tuohon malliin.

No Lesterin spekseihin kyllä kuului jo alunperin vaahtera paljon merkittävämmin, nimittäin kitaran rungon piti olla alunperin vaahteraa ja kannen mahonkia.
http://2a352q3r4.mybrute.com/ `°ºø.,.øº°`°ºø.,~Iron Horse~,.øº°`°ºø.,.øº°
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)