Aihe: Vintagetietäjät! Apuanne tarvitaan.
1
Väsykäsi
06.08.2009 21:53:46
Niin tulipa taas hyvä otsikko.

Eli sain sedältäni tälläisen 70luvun puolessa välissä tehdyn Marquis 4x12 kaapin jossa tällä hetkellä 2 Goodmans Power range elementtiä. Nyt Mnetin vainukoirat (ja kettu) kertokaas minulle tästä harvinaisemmasta vintage kaapista. Olisi muuten hauska tietää moniko ohminen tuo mokoma on niin ei vahvariaan hajota.

Kuvia:

http://allu95.kuvat.fi/kuvat/Soittokamat/IMG_3717.JPG

http://allu95.kuvat.fi/kuvat/Soittokamat/IMG_3718.JPG

http://allu95.kuvat.fi/kuvat/Soittokamat/IMG_3721.JPG
Itse asiassa niska on viivasuora ja toiminta on erittäin alhainen.
harryk
06.08.2009 22:08:12

Näyttävää siltä, että siinä on kaksi rinnankytkettyä 12" Audiom kitaraelementtiä, joiden elementtien yhteinen tehonkesto on 2x50W eli 100W. Elementtien impedansseista ei ole mainintaa, mutta jos ne ovat 16 ohmin elementtejä, on kaapin kokonaisimpedanssi 8 ohmia ja vastaavasti jos ne ovat 8 ohmin elementtejä, on kokonaisimpedanssi 4 ohm. En usko, että kaappiin on laitettu kahta 4 ohmin elementtiä rinnakkain. Kaappi on tarkoitettu alunperin neljälle elementille ja kun se sisältää nyt vain kaksi, on siitä ehkä tehty ns. "detuned" kitarakaappi, joka on yksi tapa lisät mm. kaapin alataajuuksien toistoa ym. Nuo Audiomin elementit voivat olla jopa keräilytavaraa nykyään, joten ei kannata hukata niitä mihinkään noin vain. Harry
Väsykäsi
06.08.2009 22:31:58 (muokattu 06.08.2009 22:34:02)
Loistavaa tietoa kiitos Harrylle +++ Muuten hajoaako nuppi jos kokeilee vääriä inpedansseja (menikö oikein). Ja paljonkohan mokoman kaapin rahallinen arvo on vaikka sitä myymässä en olekaan. Ja mitenköhän kaappi käyttäytyy jos Audiomien kavereiksi lyö vaikka Greenbackit?
harryk
06.08.2009 22:42:23

Nuppi ei varmaankaan hajoa jos kokeilee varsinkin alkuun pienillä tehoilla. Noiden elementtien parametreistä (herkkyys, impedanssi ym.) ei ole tarkempaa tietoa. Kuukkelilla voisi etsiä netistä lisää infoa. Jos laittaa erilaisia elemettejä neljä kpl, olisi hyvä tietää niiden impedanssit (onko 4,8 vai 16 ohmin elementti), jotta voi kytkeä ne samaan kaappiin järkevällä tavalla. Pahin vaihtoehto mielestäni on se, jos kaapin kokonaisimpedanssi on 2 ohmia ja vahvistimen ulostuloimpedanssi on asetettu 16 ohmiin. Silloin saattaa syntyä tilanne isoilla tehoilla soittaessa, että päätemuuntaja ja pääteputket voivat hajota. En ole tuota juttua itse ikinä vielä käytännössä testannut, joten asia on teoreettisella tasolla koska päätemuuntaja ja putket maksavat liikaa testimielessä. t. Harry
pekurides
06.08.2009 22:45:50

Yleismittarilla mittaat resisitanssin niin saat suuntaa antavat lukemat.

Yleensä tuppaa näyttämään pikkasen vähemmän mitä oikea impedanssi mutta jyvälle pääse kuitenkin.
Tunteella päin vittua.
Väsykäsi
06.08.2009 22:56:11
Hahaa löysin tiedon että ovat 15 ohmisia. Eli olisiko ollenkaan järkevää eli noi Goodmanit ja 16ohm Greenbackit? Pitäisikö innostua näistä kuvista:

http://www.vintagemarshall.co.uk/gallery.htm

En malta odottaa että pääsen testaamaan kaappia lisää infoa kaivataan silti.
fox
06.08.2009 23:43:03

harryk: Nuo Audiomin elementit voivat olla jopa keräilytavaraa nykyään, joten ei kannata hukata niitä mihinkään noin vain. Harry

Taikka todennäkösesti ovatkin. Goodmanssin Audiom P:t toki oli "se toinen" joita löyty vaikka mistä brittikaapeista, siis niistä, joissa ei ollu Rola-Celestioneja..
Täs nimenomaisessa tapauksessa saattas tulla vaikka kyseeseen, että ottais nuo Goodmanssit veks ja korvais ne ei-vintage -kajareilla, sikäli mikäli tuon skoben ottaa "kovaan käyttöön". Ja jos ei detuned-skobella halua paiskoa menemään, niin ostaa vaikka neljät 12" Eminencet. Tai Kiinan-Celestionit.
Ihan hyvännäkönen slanted-kaappi tuo on, tosin tuo brändi on vieras mulle.. kaapin fillarit ja muu olemus kyllä näyttää ihan valmistajan tekemältä. =)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Väsykäsi
07.08.2009 01:27:03
fox: Taikka todennäkösesti ovatkin. Goodmanssin Audiom P:t toki oli "se toinen" joita löyty vaikka mistä brittikaapeista, siis niistä, joissa ei ollu Rola-Celestioneja..
Täs nimenomaisessa tapauksessa saattas tulla vaikka kyseeseen, että ottais nuo Goodmanssit veks ja korvais ne ei-vintage -kajareilla, sikäli mikäli tuon skoben ottaa "kovaan käyttöön". Ja jos ei detuned-skobella halua paiskoa menemään, niin ostaa vaikka neljät 12" Eminencet. Tai Kiinan-Celestionit.
Ihan hyvännäkönen slanted-kaappi tuo on, tosin tuo brändi on vieras mulle.. kaapin fillarit ja muu olemus kyllä näyttää ihan valmistajan tekemältä. =)

Kiitos ketullekin. Itse tykkään kaikesta vintagesta joten noita goodmaneja en ota pois vaan pääsevät vähän töihin. Pistin Wirtalalle pikaviestiä. Haluan soittaa vintage soundilla koska se nyt vaan on parhautta ei mitkään nyky kiina skobet korvaa sitä fiilistä minkää saa vintagesta. Joo ite tykkään kaapin ulkonäöstä hirveästi kiva kun on jotain mitä muilla ei ole (ainakaan monilla) =) Lupaan laittaa soundinäytettä tuosta detuned mallilla. Mitenkäs muuten ohmit menee jos on 2x15ohm ja 2x16ohm?
fox
07.08.2009 01:56:27

Väsykäsi95: Mitenkäs muuten ohmit menee jos on 2x15ohm ja 2x16ohm?

Vähän riippuu, miten kytket. Kannattaa katella nuo FAQit ym. läpi, siellä on mm. linkkejä eri moisiin laskentaohjelmiin. Ja tuiki tarpeellista, jos ei oo perehtyny noihin kajarikytkentöihin..
Itse asiassa tuo 2x 15 tuos rinnankytkennässä tuottaa sellasen 7,5 ohmia joka taas ei oo kovin haitallinen , sikäli mikäli se toinen pari tuottaa sen 8..
Näin sen näkisin..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
pekurides
07.08.2009 16:04:02

Väsykäsi95: Mitenkäs muuten ohmit menee jos on 2x15ohm ja 2x16ohm?

puhutaan niin pienistä eroista ettei kä'ytännössä mitään vaikutusta.

yleisimpiä vehkeitä saapi pikku mismatchillä melkein luvallisesti yhden pykälän pieleen laittaa ja ei pitäisi isompia savuja tulla ....

isot pojar kertoilleet ja saman itsekin huomannut kun ajellut vuosikausia väärällä impoedansilla erästä sysyteemiä..vahingossa.

mun "mielestä" kunhan nupin ohmit eivät alita kaappia niin ei hätää, saundi hiukan tummenee ehkäpä vain, toisin päin ohenee,ei huva.
Tunteella päin vittua.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)