Aihe: Koskettimet eivät toimi kunnolla
1
Chimera
05.08.2009 18:31:05 (muokattu 05.08.2009 18:38:30)
Suurin huolenaihe on se, että minulla on ollut tässä lainassa kaverini Korg TR, josta hän itse ei ainakaan ole aiemmin huomannut häiriöitä missään koskettimissa. Näin ollen syytän itseäni siitä, että yksi kosketin (toiseksi ylimmän oktaavin C) tavallaan "ottaa heikosti" signaalia. Ääni kuuluu, jos sitä painaa oikein tosissaan, mutta ei normaalisti painamalla.

Omat koskettimeni taas ovat jo ikivanhat (Roland D70) ja niissä taitaa olla neljä kosketinta enemmän tai vähemmän rikki. Yhdestä ei kuulu pihaustakaan ja kolmesta taas särähtävä tai liian kova ääni.

Mitä siis olisi tehtävissä? Osaisiko niitä mitenkään itse korjata purkamalla koko vekotinta ja tutkimalla juotoksia tai mitä ikinä sieltä sisältä löytyykään? Tuolla tarkoitin lähinnä tuota omaa vanhaa rotiskoani. Sen lopullisessa särkemisessä ei kovin kummoista tappiota tulisi, jos alkaisimme sähkötekniikasta melko paljon ymmärtävän isäni kanssa sitä purkamaan ja tutkimaan. En ole kosketinsoitinten uumeniin koskaan tutustunut sen erikoisemmin, koska koskettimet eivät ole pääsoittimeni.

Entä paljonko maksaisi vian korjauttaminen jossain alan liikkeessä? Varmastikin monella muullakin on ollut sama vika jossain vaiheessa.

Tapanani ei ole soittaa mitenkään erityisen rajusti, eli tyyliin Cradle of Filthin From Cradle to Enslave -videossa, saati muutenkaan kohdella kaltoin etenkään lainassa olevaa soittopeliä. Korkeintaan tulee aika voimakkaasti painettua koskettimia toisinaan, koska kuvittelen niiden sen verran kestävän. :/

HALP!
Se on ihan hyvä :: THV-klubi #25 (ps. sääh)
Chimera
13.08.2009 01:31:47 (muokattu 13.08.2009 01:35:43)
Murgo: Kosketinmattojen putsaus usein auttaa. Tässä (aikoinaan minun aloittamani) ketju aiheesta. http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=36&t=159023#p7958030
Vaikka vastasin toiseen ketjuun jokseenkin myöntyväisesti niin en ala ainakaan lainassa olevaa vehjettä itse purkaa. Kenties tärkein syy on se, että laitteen omistaja tietää millainen poropeukalo olen ylipäätään sähkölaitteiden kanssa.

Kysyn siis edelleen, että mikäli joku on vienyt koskettimensa moiseen huoltoon niin paljonko kyseinen lysti on kustantanut?

Asun Jyväskylässä, eli saapa vapaasti suositella, että missä moinen vika olisi edullisinta korjauttaa.

Olen oikeasti huolissani.
Se on ihan hyvä :: THV-klubi #25 (ps. sääh)
WanhaWetäjä
13.08.2009 09:41:34

Kysyn siis edelleen, että mikäli joku on vienyt koskettimensa moiseen huoltoon niin paljonko kyseinen lysti on kustantanut?

Mun Trinityyn ei ihan vastaavaa toimenpidettä tehty vaan vaihdettiin kaikki ulostulot kun niissä oli kosketushäikkää/hapettumia, muistikuvaa hinnasta ei ole muuta kuin että ei ollut mitenkään sikakallista, sen muistaisi kyllä jos olisi ollut.

Asun Jyväskylässä, eli saapa vapaasti suositella, että missä moinen vika olisi edullisinta korjauttaa.

Ens alkuun soittaisin Korgin maahantuojalle http://www.yritysopas.com/tiedot/Vantaa/Em_Nordic_Finland_Oy/ ja paikallisiin musaliikkeisiiin, tiedän Jyväskylän lähistöllä asustavan yhden muusikon joka tekee kaikenmoista elektroniikkaan liittyvää korjausta, vaan kun en muista kaverin nimeä.Pirkanmaalaisena Audiotaso http://www.luettelomedia.fi/audiotaso-tmi-tampere-148471/ on se liike missä mä asioin.

Olen oikeasti huolissani.

http://www.huolto-kalle.fi/ tollasen löysin J-kylästä...
MPPelli
04.09.2009 14:11:44
Jos ongelma on vielä ajankohtainen, voisin ehkä auttaa. Lähinnä omia laitteitani olen tähän mennessä fiksaillut - niinhän sitä sanotaan että jos vintage-syntetisaattoreita harrastaa täytyy olla itse elektroniikkahuoltomies tai ainakin asua lähellä sellaista. Keski-Suomessa ei tietääkseni kosketinsoittimiin erikoistuneita huoltohemmoja ole. Ja Huolto-Kallenkin työnjälki on ollut soitinpuolella... hmm... vaihtelevaa.

Referenssiä eli tällaisiin on tullut kajottua (pääasiassa siis omaa kalustoa):

Korg Trinity V3, Mono/Poly, DW-8000, M1R, 01/W, Polysix, Poly-61, Delta, CX-3, EX-800

Roland Jupiter-4, SH-1000, W-30, Juno-60, JX-8P, Alpha Juno 2, S-10

Moog Minimoog, Fender Chroma Polaris, Sequential Prophet 2000, Teisco 100-P, Hohner Clavinet D6 ja niin edelleen.

Pikaviestillä tavoittanee tai saa soittaakin jos on aiheeseen liittyvää (040-5090143).
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)