Aihe: Pianonsoitto - kuinka oppia?
1
ssoppa
05.08.2009 10:58:18
Moi.
Olen 15-vuotias poika. Aloitin musiikkiharrastukseni kuusi vuotta sitten (eli yhdeksän vuoden ikäisenä) musiikkiopistossa pääaineenani trumpetti. Olen soittanut tähän päivään asti välillä suuremmalla ja välillä taas pienemmällä mielenkiinnolla - koko ajan on kuitenkin ollut halu oppia lisää ja kehittyä soittajana.
Jo muutaman vuoden ajan olen kuitenkin harmitellut sitä, etten alkanut soittaa pianoa. Ensinnäkin koen, että pystyisin saamaan harrastuksestani paljon enemmän irti jos soittimenani olisi piano - pianollahan voi soittaa ihan mitä vain, vain mielikuvitus on rajana (mieti koskettimien määrää)! Lisäksi tykkään sävelillä leikittelystä, erilaisten sointujen kokeiluista etc. - ja mikäs sen parempi soitin improvisoinnin toteuttamiseen kuin piano.
Toisekseen olen kyllästynyt soittamaan trumpettiaa. Ko. vaskipuhallin on toki hieno soitin, mutta.. katso tässä kohtaa ensimmäinen selitykseni.
Tuo tunne on vahvistunut tämän kevään ja kesän kuluessa ja johti siihen, että pidän seuraavan vuoden taukoa soitostani.
Olen pienestä pojasta asti pimputellut pianoa ja soittanut korvakuulolta pieniä lauluja. Tekniikka eli sormien nopeus, osumatarkkuus jne. on siksi mielestäni korkeaa tasoa - ainoa kompastuskivi on se vietävän f-avain.
Vaikka pystyn soittamaan mm. Mozartin Rondo alla Turcan tosi sujuvasti oikeassa temmossa, en silti kykene soittamaan suorilta prima vistana edes yksinkertaisimpia kappaleita. Entä miten sitten opin soittamaan Turkkilaisen marssin - no tyylillä "joo, okei, tuo nuotti on g, sit tuon täytyy olla fis jne.."
Miten voisin siis oppia soittamaan pianolla sujuvasti suoraan nuoteista? Olen yrittänyt vain sitkeästi harjoitella, mutta turhauttaa äärimmäisen paljon ajatella että tekniikan puolesta nuokin kappaleet voisi soittaa heittämällä - siksi treenit tahtoo loppua alkuunsa (kuitenkin ehkä jonkinlaista kehitystä on kesän mittaan tapahtunut).
Olisiko kellään antaa vinkkejä harjoitteluun? Ehkä jotain pianonsoitto-oppaita? Pianotunteja tuskin enää mistään saan johtuen iästäni.
Kiitos paljon vastauksista - ja edes siitä että jaksoit lukea tänne asti :)
Quru
05.08.2009 11:41:54
Pitää vain soittaa, lukea niitä nuotteja ja soittaa. Ei se luonnollisuus nuottien lukemiseen ja niistä soittamiseen muuten tule. Ikävää, mutta varsin totta.
Muusikko on kaupallistunut kun Em C G D
baron
05.08.2009 12:07:04

Pianotunteja tuskin enää mistään saan johtuen iästäni.

Ei pidä paikkaansa.
Mee ilman muuta tunneille. Pianonsoittoa on harrastettu 300 vuotta eikä sun kannata toistaa niitä virheitä itse, mitä tänä aikana on tehty,
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
EP
05.08.2009 12:16:37 (muokattu 05.08.2009 12:27:10)
ssoppa: Moi.
Olen 15-vuotias poika. Aloitin musiikkiharrastukseni kuusi vuotta sitten (eli yhdeksän vuoden ikäisenä) musiikkiopistossa pääaineenani trumpetti. Olen soittanut tähän päivään asti välillä suuremmalla ja välillä taas pienemmällä mielenkiinnolla - koko ajan on kuitenkin ollut halu oppia lisää ja kehittyä soittajana.
Jo muutaman vuoden ajan olen kuitenkin harmitellut sitä, etten alkanut soittaa pianoa..

Otappa selvää jos pystyisit vaihtamaan pääainetta siellä musiikkiopistossa, ainakin ennen se oli mahdollista ja ainakin sivuaineeksi pystyy ottamaan
ja siitä sitten pikkuhiljaa siirtyä kokonaan pianoon.

E: toisaalta vois kyllä aatella jos aikoo musiikista ammattia itselleen, niin puhaltajia kyllä tarvitaan, kokonaan ei kannattais sitäkään (trumpettia) ehkä lopettaa.
Pebbe
05.08.2009 12:16:58
ssoppa: Pianotunteja tuskin enää mistään saan johtuen iästäni.

Väärin. Kannattaa ehdottomasti etsiä opettaja, joka opettaa vaparia ja klassista. Toisille sopii erilainen lähestymistapa, mutta voin opiskella helposti itse teoriaa, mutta tehokkaammin se opettajan avulla iskostuu omaan soittoon käytännössä.
EP
05.08.2009 12:26:48 (muokattu 05.08.2009 12:27:54)
Oops... moka!
ainuli
05.08.2009 13:10:49
Itse aikoinani opettelin lukemaan nuotista vertailutekniikalla, eli juurikin niinkuin kuvailit, jos tuo nuotti on g niin tuon on oltava fis. Kannattaa opetella muutama nuotti ulkoa, esim. Suuri C toisella ala-apuviivalla, alimman viivan suuri G, pienen c:n paikka ja esim. pieni f. Keski-C:n tunnistaa helposti apuviivan ansiosta. Nämä nuotit voi aluksi vaikka piirtää lyijykynällä kappaleen viivaston alkuun. Näiden avulla on jo paljon helpompi navigoida. Sitten vaan vertaat nuotteja edellisiin, mihin suuntaan ne liikkuu ja onko vierekkäiset koskettimet vai hyppy, jos on hyppy niin mikä intervalli. Intervallien hahmottaminen auttaa suuresti, jos muistaa että parittomissa intervalleissa (priimi, terssi, kvintti, septimi jne.) intervallin molemmat nuotit on joko viivalla tai viivojen väleissä. Esim. terssin ja kvintin erottaa tällöin nopeasti toisistaan. Ja sitten soitat soittamasta päästyäsi. Ja harjoittele paljon pelkästään vasemmalla kädellä.

Tunteja saat ihan varmasti, jos et saa sivuainetta musaopistolta nin hanki yksityinen opettaja, kysy vaikka niitä musaopiston opettajia. Paikkakunnasta riippuen luulis kyllä näitä yksityisiä olevan tarjolla. Varmista kuitenkin opettajan pätevyys!

Tsemppiä pianonsoiton opiskelussa!
Thothmes
05.08.2009 14:36:34
Nuoteista oppii soittamaan soittamalla nuoteista. Opettajasta on aivan varmasti tässä hyötyä, mutta eipä se kai välttämättömyys ole. Niinikään aika toimiva keino opetella nuoteista soittamista on kirjoittaa nuotteja. Silloin joutuu ajattelemaan asiaa päinvastoin, ja se on aika tehokasta.

Pianotunteja saa aivan varmasti ihan minkä ikäinen vain. Itse kävin tunneilla viimeksi vissiin 21-vuotiaana, eikä puhettakaan että opettaja suhtautuisi mitenkään karsaasti. Oppilaita on varmasti ikäluokassa 4-80 vuotta. Ja varmaan nuorempia ja vanhempiakin. Ei se ikää katso, hittolainen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)