Aihe: Ubuntu ja Win Xp rinnakkain musiikin tuotannossa
1 2
leipuri123
05.08.2009 09:01:55
Hei,
Minulla on acer aspire t 180 pöytäkone.

Nyt käytössäni on ubuntu 9.04 linux

Ajattelin asentaa RINNALLE Win xp:n

Miten se onnistuisi helpoiten ?

Ei kai Xp pöpöt tule koneeseeni kun ajattelin käyttää xp tä ilman nettiä.

Siis voiko xp:n säätää niin että netti ei mukana vaikka kaapeli on kiinni koneessa ?

Vai onko ainoa vaihtoehto ottaa kaapeli pois koneen takaa ??

Kuinka asennan xp käyttiksen siis ubuntun rinnalle ?

Viekö se kauan aikaa??

Miten on haaveilenko turhaan vai voisiko se onnistua ?

Millaisia etuja ubuntulla on tehdä musiikkia verrattuna xp hen ??
Borlag
05.08.2009 09:59:44

leipuri123: Hei,
Minulla on acer aspire t 180 pöytäkone.

Nyt käytössäni on ubuntu 9.04 linux

Ajattelin asentaa RINNALLE Win xp:n

Miten se onnistuisi helpoiten ?

Aloita asentamalla XP ensin, vasta sen jälkeen asennetaan Ubuntu. Toistepäin laitettaessa yleensä tulee ongelmia bootmanagerien kanssa, XP:llä kun on taipumusta viskata kaikki muu romukoppaan.

Ei kai Xp pöpöt tule koneeseeni kun ajattelin käyttää xp tä ilman nettiä.

XP:n pöpöt vaikuttaa vain ja ainoastaan XP:n puolella, vaikka käyttäisitkin nettiä.

Siis voiko xp:n säätää niin että netti ei mukana vaikka kaapeli on kiinni koneessa ? Vai onko ainoa vaihtoehto ottaa kaapeli pois koneen takaa ??

Kyllä, helpoiten se onnistuu poistamalla verkkokortit käytöstä XP:n puolella, samalla kannattaa poistaa käytännössä kaikki verkkoon liittyvät palvelut.

Kuinka asennan xp käyttiksen siis ubuntun rinnalle ?

Aivan kuten asentaisit XP:n ilman ubuntua. Pidät vain huolen siitä että molemmilla on omat partitiot, työtiedostoille saattaa olla hyvä pitää yksi kokonaan erillinen FAT partitio jota molemmat käyttää. NTFS toimii kyllä, mutta vaatii erillisen kilkkeen joka ei välttämättä ole 100% luotettava. Omassa käytössä en ole törmännyt ongelmiin sen kanssa, mutta varmuuden vuoksi tuo FAT on suositellumpi ja natiivisti tuettu linuxin puolella.

Viekö se kauan aikaa??

Riippuu mistä roikkuu, eli koneen nopeus, paljon lisä sälää kaipaat XP:n puolelle ohjelmien muodossa, kuinka paljon haluat karsia turhuuksia pois asennuksen jälkeen jne jne.

Miten on haaveilenko turhaan vai voisiko se onnistua ?

Kyllä, eikä ole edes vaikeaa...

Millaisia etuja ubuntulla on tehdä musiikkia verrattuna xp hen ??

Jos ihan rehellisiä ollaan, niin vaikka Ubuntu käyttäjä olenkin, sanoisin ettei etuja pahemmin ole. Ohjelma valikoima on yleisesti ottaen todella rajallinen, vaikkakin ihan pätevä kunhan niitä oppii käyttämään. Kannattaa myös muistaa ettei kaikille äänikorteille löydy kunnollista tukea linux puolelta, ja vaikka löytyisikin, se ei aina välttämättä ole täysin toimiva ilman tuntien säätämistä. Jos samaa konetta käytetään internetissäkin, yksi mahdollinen etu on siinä ettei haittaohjelmista tarvitse huolehtia lainkaan. Samalla kone ei hidastu vaikka sitä käytettäisiinkin vuositolkulla, linuxista kun ei löydy sitä surullisen kuuluisaa rekisteriä johon kertyy kaikkea paskaa väkisinkin Windows puolella.
leipuri123
05.08.2009 10:32:14
Borlag: Aloita asentamalla XP ensin, vasta sen jälkeen asennetaan Ubuntu. Toistepäin laitettaessa yleensä tulee ongelmia bootmanagerien kanssa, XP:llä kun on taipumusta viskata kaikki muu romukoppaan.

XP:n pöpöt vaikuttaa vain ja ainoastaan XP:n puolella, vaikka käyttäisitkin nettiä.

Kyllä, helpoiten se onnistuu poistamalla verkkokortit käytöstä XP:n puolella, samalla kannattaa poistaa käytännössä kaikki verkkoon liittyvät palvelut.

Aivan kuten asentaisit XP:n ilman ubuntua. Pidät vain huolen siitä että molemmilla on omat partitiot, työtiedostoille saattaa olla hyvä pitää yksi kokonaan erillinen FAT partitio jota molemmat käyttää. NTFS toimii kyllä, mutta vaatii erillisen kilkkeen joka ei välttämättä ole 100% luotettava. Omassa käytössä en ole törmännyt ongelmiin sen kanssa, mutta varmuuden vuoksi tuo FAT on suositellumpi ja natiivisti tuettu linuxin puolella.

Riippuu mistä roikkuu, eli koneen nopeus, paljon lisä sälää kaipaat XP:n puolelle ohjelmien muodossa, kuinka paljon haluat karsia turhuuksia pois asennuksen jälkeen jne jne.

Kyllä, eikä ole edes vaikeaa...

Jos ihan rehellisiä ollaan, niin vaikka Ubuntu käyttäjä olenkin, sanoisin ettei etuja pahemmin ole. Ohjelma valikoima on yleisesti ottaen todella rajallinen, vaikkakin ihan pätevä kunhan niitä oppii käyttämään. Kannattaa myös muistaa ettei kaikille äänikorteille löydy kunnollista tukea linux puolelta, ja vaikka löytyisikin, se ei aina välttämättä ole täysin toimiva ilman tuntien säätämistä. Jos samaa konetta käytetään internetissäkin, yksi mahdollinen etu on siinä ettei haittaohjelmista tarvitse huolehtia lainkaan. Samalla kone ei hidastu vaikka sitä käytettäisiinkin vuositolkulla, linuxista kun ei löydy sitä surullisen kuuluisaa rekisteriä johon kertyy kaikkea paskaa väkisinkin Windows puolella.

Kiitos ohjeistasi .

Olen iloinen ja uskon, että onnistun tekemään tempun itse kunhan saanmuutamia tarkentavia vastauksia.

kysymys kuuluu:

Miten otan ubuntun ensin POIS aceristani. kokonaan siten että saan XP:n asennettua ensin ?

jos tuo ensimmäinen ubuntun pois saaminen onnistuu niin sitten toinen onglema heti perään :
miten asennan ubuntun takaisin kun minulla ei ole ubuntun live asennus levyä ?

jatketaan kinkkisillä kysymyksillä.
HTMono
05.08.2009 10:39:56

Miten otan ubuntun ensin POIS aceristani. kokonaan siten että saan XP:n asennettua ensin ?

Vaikka sillä XP:n asennusohjelmalla. Se antaa mahdollisuuden formatoida levyn asennuksen yhteydessä

leipuri123: Joo lisää kysymyksiä heti perään..

Minulla on läppäri fujitsu amilo mini..

Sen mukana tuli Win XP home asennuslevy.

Kysymys : Voinko asentaa tuon xp:n tuolta fujitsun levyltä vai pitääkö minulla olla joku acerin windows xp levy siis erikseen ?

Tuo amilon xp levy on joku recovery cd serv. pck 3 :lla

onnistuuko asennus fujitsun levyltä ?

Ei onnistu. Se on recovery cd eli palautuslevy. Ei käy mihinkään muuhun kuin siihen Amiloosi. Jos et normaalia XP:n asennuslevyä omista, niin luulen että sinulla on ongelma, sitä kun ei taida saada ostettua enää mistään. Jos joku voi korjata tämän väittämän niin siitä vaan. Itselle on vain jäänyt sellainen kuva että XP on jo vedetty pois.
If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves.
Borlag
05.08.2009 10:42:04 (muokattu 05.08.2009 10:43:01)

leipuri123: Kiitos ohjeistasi .

XP:n asennuslevyllä onnistuu siinä kohdassa missä kysytään asemaa jolle XP asennetaan.

jos tuo ensimmäinen ubuntun pois saaminen onnistuu niin sitten toinen onglema heti perään :
miten asennan ubuntun takaisin kun minulla ei ole ubuntun live asennus levyä ?

jatketaan kinkkisillä kysymyksillä.

Ubuntun saa ladattua ja poltettua levylle osoitteesta http://www.ubuntu-fi.org/lataa.html

Minulla on läppäri fujitsu amilo mini.. Sen mukana tuli Win XP home asennuslevy.

Kysymys : Voinko asentaa tuon xp:n tuolta fujitsun levyltä vai pitääkö minulla olla joku acerin windows xp levy siis erikseen ? Tuo amilon xp levy on joku recovery cd serv. pck 3 :lla onnistuuko asennus fujitsun levyltä ?

Saattaa onnistua, mutta todennäköisemmin ei. Nuo koneiden mukana tulevat asennuslevyt ovat joko niin sanottuja OEM levyjä jotka sisältävät mm. ajurit sille koneelle jonka mukana se tulee, tai vaihtoehtoisesti palautuslevyjä jotka eivät varmasti toimi eri koneessa. Helpoimmalla ja halvimmalla pääset jos ostat vaikkapa huuto.netistä XP lisenssin asennuslevyineen, olettaen siis ettei sinulla ole XP:n asennuslevyä joka toimisi merkistä riippumatta, tai tuon Acerin omaa levyä.
karkki
05.08.2009 10:46:18 (muokattu 05.08.2009 10:47:47)

heikkimononen: Jos et normaalia XP:n asennuslevyä omista, niin luulen että sinulla on ongelma, sitä kun ei taida saada ostettua enää mistään. Jos joku voi korjata tämän väittämän niin siitä vaan. Itselle on vain jäänyt sellainen kuva että XP on jo vedetty pois.

Huuto.netistä niitä löytyy, jos ei kaupan hyllyltä saisikaan.

Edit: olin hidas...
Soittoa kuulee tuolta: www.myspace.com/xxkarkki
leipuri123
05.08.2009 11:10:40
Borlag: XP:n asennuslevyllä onnistuu siinä kohdassa missä kysytään asemaa jolle XP asennetaan.

Ubuntun saa ladattua ja poltettua levylle osoitteesta http://www.ubuntu-fi.org/lataa.html

Saattaa onnistua, mutta todennäköisemmin ei. Nuo koneiden mukana tulevat asennuslevyt ovat joko niin sanottuja OEM levyjä jotka sisältävät mm. ajurit sille koneelle jonka mukana se tulee, tai vaihtoehtoisesti palautuslevyjä jotka eivät varmasti toimi eri koneessa. Helpoimmalla ja halvimmalla pääset jos ostat vaikkapa huuto.netistä XP lisenssin asennuslevyineen, olettaen siis ettei sinulla ole XP:n asennuslevyä joka toimisi merkistä riippumatta, tai tuon Acerin omaa levyä.

Joo kiitos ,, siis todellakaan acerin levyä en omista, koskapa acerissa oli vista silloin kun ostin acerini , ja vistaan ei ollut levyä paketissa mukana.

, joten taitaa olla uuden läppärin osto sittenkin edessä.

Huuto nettiä en osaa käyttää ja en aio opetellakkaan.. eli sieltä ostaminen vaatii isomman järjestelyn siten, että joku ostaa sen levyn sieltä itelleen ja sitten myy sen xp levyn minulle minulle erikseen ja ottaa provikat itelleen siitä toki .

joten bisnes on se joka tässä haisee ja kalliiksi taitaa tulla mulle musan teko acerilla.
leipuri123
05.08.2009 11:14:06
leipuri123: Joo kiitos ,, siis todellakaan acerin levyä en omista, koskapa acerissa oli vista silloin kun ostin acerini , ja vistaan ei ollut levyä paketissa mukana.

Huuto nettiä en osaa käyttää ja en aio opetellakkaan.. eli sieltä ostaminen vaatii isomman järjestelyn siten, että joku ostaa sen levyn sieltä itelleen ja sitten myy sen xp levyn minulle minulle erikseen ja ottaa provikat itelleen siitä toki .

joten bisnes on se joka tässä haisee ja kalliiksi taitaa tulla mulle musan teko acerilla.

No niin jatketaan kysymyksiä.

Löysin antiikki vitriinistäni Windows Xp levyn joka sisältää serv.pack 2 sen.

mahdollisesti minulla ei ola tähän levyyn mitään produkt key tunnareita , joten vaikeaksi menee..
leipuri123
05.08.2009 11:16:38
leipuri123: No niin jatketaan kysymyksiä.

Löysin antiikki vitriinistäni Windows Xp levyn joka sisältää serv.pack 2 sen.

mahdollisesti minulla ei ola tähän levyyn mitään produkt key tunnareita , joten vaikeaksi menee..

jos lasken kulut yhteen niin taitaa tulla halvemmaksi ostaa se mini läppäri tuolta verkkokaupasta suoraan ja siihen aito win XP sitä kun myydään muutamiin merkkeihin ..

Nyt ei auta tinkiä mistään superkoneesta, koska xp on antiikki kamaa... musa piirreissä ja läppäreissä myös ..

otettava se kone missä tulee toi xp mukana ja sillä tehtävä musaa cakewalkin kanssa ..

miten on onko muita vaihtoehtoja ?
leipuri123
05.08.2009 11:18:25
leipuri123: jos lasken kulut yhteen niin taitaa tulla halvemmaksi ostaa se mini läppäri tuolta verkkokaupasta suoraan ja siihen aito win XP sitä kun myydään muutamiin merkkeihin ..

Nyt ei auta tinkiä mistään superkoneesta, koska xp on antiikki kamaa... musa piirreissä ja läppäreissä myös ..

otettava se kone missä tulee toi xp mukana ja sillä tehtävä musaa cakewalkin kanssa ..

miten on onko muita vaihtoehtoja ?

Itse ajattelin , että linux ja ubuntu valjastettaisiin musan tekoon ja midien tuottamiseen .

Mulla kun on soitin prs 550 aidolla 3,5 asemalla ja midi kaapelit ulkoisella erillis adapterilla .
Borlag
05.08.2009 11:24:44

leipuri123: Joo kiitos ,, siis todellakaan acerin levyä en omista, koskapa acerissa oli vista silloin kun ostin acerini , ja vistaan ei ollut levyä paketissa mukana.

Siis häh? 30-50e maksaa tuo XP:n ostaminen tuota kautta. Jos käsitin oikein olet mielummin maksamassa 300-500e jostain miniläppäristä jotta saisit sen XP:n jota et kuitenkaan voi asentaa tuohon Aceriin...

No, bisnes on bisnestä juu, vie toki rahasi kauppaan mieluummin ja osta tuote jolla et tee yhtikäs mitään musahommien kanssa. Sääli että olen töissä tällä hetkellä, muksu olisi niin tykännyt röllin kanssa juttelusta.
leipuri123
05.08.2009 11:28:13
Borlag: Siis häh? 30-50e maksaa tuo XP:n ostaminen tuota kautta. Jos käsitin oikein olet mielummin maksamassa 300-500e jostain miniläppäristä jotta saisit sen XP:n jota et kuitenkaan voi asentaa tuohon Aceriin...

No, bisnes on bisnestä juu, vie toki rahasi kauppaan mieluummin ja osta tuote jolla et tee yhtikäs mitään musahommien kanssa. Sääli että olen töissä tällä hetkellä, muksu olisi niin tykännyt röllin kanssa juttelusta.

OK jos se ei enempää maksa niin tehdään kaupat:

Sinä ostat sen xp.n minulle ja minä ostan sen sinulta sitten ..

sopiiko ?

Sellainen xp mihin käy cakewalkin versio pro audio 8.0

vai onko xp sittenkään se oikea tarvitsenko win 98 se:n

sitä tuskin löytyy..

Miten on ??
Borlag
05.08.2009 11:29:00

Jos olet joskus osannut tänne rekisteröityä, osaat kyllä tehdä saman huuto.netissä.
leipuri123
05.08.2009 11:41:39
Borlag: Jos olet joskus osannut tänne rekisteröityä, osaat kyllä tehdä saman huuto.netissä.

joo siellä sen olen jotenkin tehnytkin aikoinaan mutta eipä minulla ole enää mitään salasanoja yms tallessakaan ...

joten onko rekisteröidyttävä uudelleen .. ????
Borlag
05.08.2009 11:44:50

leipuri123: joo siellä sen olen jotenkin tehnytkin aikoinaan mutta eipä minulla ole enää mitään salasanoja yms tallessakaan ...

joten onko rekisteröidyttävä uudelleen .. ????

http://www.huuto.net/fi/order_own_information.php3
leipuri123
05.08.2009 12:18:32
4lp1
05.08.2009 16:32:08 (muokattu 05.08.2009 16:32:32)
http://www.huuto.net/fi/register.php3

Sieltä niin rekisteröidyt, step-by-step (askel askeleelta), ohjeiden mukaan, ihan ekana valitset että olet yksityiskäyttäjä, ellei sulla ole firmaa, tai sen Y-tunnuksia.

Huuto.netistä sitten menet ATK -> PC-ohjelmat -> Käyttöjärjestelmät (Windows), ja sieltä etsit jonkun XP:n. Se, että onko siinä SP1, 2 tai 3 ei haittaa, kuitenkin kun käyttis asennetaan on hyvä kytkeä kone hetkeksi verkkoon, jotta se saa ladattua kaikki päivitykset.

Huutonetissä kannattaa tarkistaa, että onko paketissa aito CD-levy ja koodi, kysy vaikka toimittajalle.
Hyvä vaihtoehto on vaikka XP Pro:n OEM -versio, joita näytti olevan liikkeellä runsaasti. (OEM = laitteiden kokoonpanijoille yms. tarkoitettu versio, joka ei sisällä MS:n käyttäjätukea yms. Perjaatteessa ei saisi myydä yksittäin kuluttajille.)

Kyllä tuo Cakewalk pro 8 näyttäis toimivan XP:ssä.

Kerroit löytäneesi jostakin XPSP2:sen levyn, johon sulla ei ole tunnuksia. Soittamalla Windowsin puhelintukeen, saatat saada uudet tunnukset, mikäli perustelet asiasi hyvin. Pienoinen totuuden vääristely tuskin haittaa ketään ;). itse ainakin on varsin hyviä kokemuksia puhelintuesta faijan kautta.
Pitkät hiukset ja kitara, loppu sujuu kuin itsestään.
leipuri123
06.08.2009 14:50:48
Borlag: Siis häh? 30-50e maksaa tuo XP:n ostaminen tuota kautta. Jos käsitin oikein olet mielummin maksamassa 300-500e jostain miniläppäristä jotta saisit sen XP:n jota et kuitenkaan voi asentaa tuohon Aceriin...

Sain ilmoituksen huuto netistä, että joku sälli myy xp lisenssi tarran 21 eurolla mutta ilman hv ta.

Tarra ei paljoa auta kun pitäisi se levykin saada ..
leipuri123
06.08.2009 14:51:59
leipuri123: Sain ilmoituksen huuto netistä, että joku sälli myy xp lisenssi tarran 21 eurolla mutta ilman hv ta.

Tarra ei paljoa auta kun pitäisi se levykin saada ..

Verkkokauppa myy sitä lisensoitua XP levyä pro versiolla hintaan 88 eur.

käykö tämä levy aceriini ?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)