Aihe: kyseenalaisia hajatelmia kaiutinkotelorakennukseen liittyen
1
efunkelist
02.08.2009 23:33:15

Olen väsynyt ja mielessä räiskyy toinen toistaan hullumpia ja epäonnistumaan tuomittuja ideoita. Tästä syystä ajattelin viritellä miedosti rönsyilevää keskustelua kaiutinkoteloinnista, jättäen elementit pois keskustelusta.

Ihan vain siksi että kävi miten kävi, elementtini tulevaan 1x12" projektiin olen jo valinnut :D

Varmaahan olisi lähteä tekemään koivuvanerista simppeleillä piirustuksilla mutta ehkä keskustelu muistuttaisi miksi tekisin niin jälleen (vaikkakin se on hieman tylsää) tai miksi en kokeilisi jotain mitä en ole tehnyt ja näin.
Kyllähän tätä voisi verrata keittiössä kokkaamiseen että makaronilaatikon resepti toimii alkuperäisenä aina. Mutta kun sinne alkaa työntämään kiwiä ja raejuustoa ja curryä sekaan niin joko jää nälkäiseksi tai voi rikastua gourmet-reseptikirjallisuutta tuottamalla.

Tässä vaiheessa jos alkaa olla huuli pyöreä niin olen todella univelkainen ja väsynyt yms mieltä heikentävää, niin ja kitaranuppigas. Siksihän mä kaiutinta aloin suunnittelee..

Noh. Mutta jotain mitä en ole ajatellut ihan loppuun asti:

Tavoitteita:
-keikkakelpoinen kotelo: ei liian painava, ei liian iso, ei liian huono soundi. Tarpeeksi kestävä.
Soundista voi ihan snadisti jopa karsia koska keikoilla soundit on kuitenkin "sinnepäin" eli riittää kun kuulostaa "kitaralta" ja studionysväämiseen mulla on jo hifistely boutiqueta tarpeeksi. Jossain tapauksessa soitan ilman koko kaiutinta ja soundit kulkee linjassa mallinnettuina mutta tästä haetaan
A) itselle monitoria
B) pitäähän lavalle saada feedbackia
C) elävämpi se huonosti mikitetty soundi on kuin mallinnos. ja voihan nämä kaksi yhdistääkin

kyseenalaisia toteutuskeinoja:
-koteloa kutistetaan niin pieneksi kuin vain käytännön kannalta on toimivaa. esim niin leveä että pieni nuppi pysyy päällä. syvyydestähän saisi paaaljon volyymiä vähemmäksi mutta pitää sen kaapin pystyssäkin pysyä.
-kotelomateriaaliksi mahdollisimman ohutta vaneria. lujuus kärsii mutta voihan sitä tukea rimoituksella.
tai kenties jopa jotain muuta materiaalia? alumiini jäisi kevyeksi ja olisi jäykkää, pitäähän kaiuttimen kestää aikuisen miehen istua sen päällä. ehkä kyljet voisi tehdä alumiinilevystä ja etu/takaseinän puusta?

tai jos käyttäisi jotain muuta, mitä, materiaalia? teollisuusetolasta jotain?

kuinka ohutta vaneria uskaltais käyttää? 9mm?
mua ei haittaa vaikka etu/takalevy "soi" elementin mukana mutta muuten rakenteellista lujuutta pitää löytyä keikkailua ja roudailua sietämään.

ja kun kotelosta tulee volyymiltään pieni niin ajattelin kyllä ilmajousta sinne aiheuttaa villalla/pumpulilla.
voihan ne sitten nyhtää pihalle jos tuntuu että soundi on parempi ilman.

saa myös esittää hulluja ehdotuksia mitä tulee mieleen mutta mitä ei välttämättä itse lähtis tekemään :)
mulla on jo 2kpl diy-kaappeja joten ainoaksi tämä ei tule niin voihan siihen kokeilla jotain uuttakin lähestymistapaa. tai sitten vanhaakin.
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
efunkelist
02.08.2009 23:41:19

www.finnforest.fi

tuollahan on kaaakenlaista levyä.
miten ois melamiinipinnoitettu 6mm mdf?
kotelon sisällehän voi tulla levyn pinnan suuntaisesti rimaa tueksi (kuten akkareiden kansissa) mutta myös poikittain levystä toiseen. rimoituksillahan voi hyvin saada lujuutta aikaiseksi eikä joku kevyt mäntyrima paljoa paina. pysyisi kevyenä.

kajarista ei missään nimessä pidä tulla kaunis joten materiaalien esteettisyys on sivuseikka. voinhan lopuksi vaikka liimata pinnat täyteen 2v poikani piirroksia ja suihkia lakat päälle tms ihkusöpöö
efunkelist
02.08.2009 23:56:04

niin, no, alumiinilevyistä tehty kotelo taitaa jäädä perverssiksi päiväuneksi koska itse en osaa työstää kuin puuta... tuskin sieltä etolastakaan mitään oikotietä onneen löytyis
gasser
03.08.2009 00:30:47
Tää nyt tuskin jeesaa yhtään, mutta joskus oon funtsinu tekeväni puupöllinpätkästä moottorisahalla kaivertamalla kajarikotelon. Tässä erittäin hieno kuvitelma valmiista pöntöstä: http://muusikoiden.net/dyn/users/61571.jpg Sopis ehkä jollekin metsähevipoppoolle, jonka raiderissa lukis "100w marsu ja kuus mottia kajareita"
-?-
efunkelist
03.08.2009 07:40:56

Eiku toihan sopii aiheeseen erinomaisesti vaikkei mun kajarisuunnitelmiin. Aika isoa pölliä pitäis vaan saada jos isoa elementtiä käyttää. Mutta design on mun mielestä hieno! Pisteet ideasta!
Pienemmällä elementillä ottaisin moisen kyllä kotisoitteleenkin :)
Murgo
03.08.2009 08:45:55

gasser: Tää nyt tuskin jeesaa yhtään, mutta joskus oon funtsinu tekeväni puupöllinpätkästä moottorisahalla kaivertamalla kajarikotelon. Tässä erittäin hieno kuvitelma valmiista pöntöstä: http://muusikoiden.net/dyn/users/61571.jpg Sopis ehkä jollekin metsähevipoppoolle, jonka raiderissa lukis "100w marsu ja kuus mottia kajareita"

Tuohonhan löytyy valmis konekin, ns. linnunpönttösorvi (joka, tekniikan miehenä on pakko lisätä, ei itseasiasse ole sorvi vaan porakone koska terä pyörii ja työkappale on paikallaan).

Saattais olla vaikka miten hyvä kaiutinkotelo.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Hannu A
03.08.2009 09:01:42

Murgo: Tuohonhan löytyy valmis konekin, ns. linnunpönttösorvi (joka, tekniikan miehenä on pakko lisätä, ei itseasiasse ole sorvi vaan porakone koska terä pyörii ja työkappale on paikallaan).

Saattais olla vaikka miten hyvä kaiutinkotelo.

Siis himputti sentään, tossahan jollekin yritteliäälle olis markkinarakoa, alkaa jossain maakunnassa myydä tollasia ulukomaan turisteille ja muille erikoisuuden tavoittelijoille hifikajareiksi. Kaikenkokosia tietty. Ja mäntyrunkoista, koivurunkoista, jne....
Elämässä pitää olla runkkua -Juhani Leskinen (1950-2006)
efunkelist
03.08.2009 18:46:54

kunhan pölkyn kuivaus onnistuu halkeamatta.
Antti1
03.08.2009 19:01:15
efunkelist: kunhan pölkyn kuivaus onnistuu halkeamatta.

Se onkin pitkä projekti, jos oletetaan että se perusvauhti on noin sentti per vuosi paksuuden puolesta puuta kuivattaessa ilman sen kummempia välineitä/tiloja. Voihan sen tietty valmistaa aihioksi ennen sitäkin ja sitten tarvittaessa fiksata sisältä tiiviiksi vaikka metallikartiolla tms.
I don't believe in Peter Pan, Frankenstein or Superman! All I wanna do is BICYCLE BICYCLE BICYCLE!
gasser
03.08.2009 19:36:41
Kah, tarviiko sen nyt niin kuiva olla? Sammaloituu nätisti ja syksyllä voi nyppiä kyljestä sienet keikkaevääksi. :) Eikös tuon voi uittaa jossain kyllästysaineessa tai lakassa? Porattuna siis. Tai lämpökäsitellä kuivassa saunassa?
Mutta sitten semmoista, että hifikäyttöön ei tämä rakenne ainakaan sylinteriporattuna kovin helposti taivu, sillä taajuusvaste on melko aaltoileva käppyrä. ( http://www.createdigitalmusic.com/images/2007/jan/enclosurechart.jpg kuva C) Sylinterinpätkähän käyttäytyy vähän kuin urkupilli. Siksi mä ainakin tekisin sisuskaluista jollain tapaa epäsymmetrisen, vaikka sitten ihan randomisti moottorisahalla röytäen. Toisaalta, instrumenttikäytössä toi epätasaisuus voi olla jopa positiivinenkin juttu - tapauksesta riipuen.
-?-
efunkelist
03.08.2009 22:17:07

en kitarasoundia vahvistaisi urkupillissä. epäsymmetria sinne sisälle on helppo luoda väliseinämillä.
gasser
03.08.2009 22:40:34
efunkelist: en kitarasoundia vahvistaisi urkupillissä. epäsymmetria sinne sisälle on helppo luoda väliseinämillä.

Juu, tapoja on monia.

Sotketaanpas nyt vielä vähän ideaa pidemmälle. Kokonaan läpiporattuun koteloon kun asentaisi liikuteltavan männän, niin sillä voisi säätää taajuusvastetta, joka muuten muistuttaa hieman flangerin vastetta - miedompana tosin. ( http://users.sa.chariot.net.au/~gmarts/pix/f_flange.gif ) Tämän männän liikkeen kun vielä automatisoisi sähkömoottorin pyörittämällä kampikoneistolla, niin siinähän sitä sitten olisi mekaanis-akustistinen muljutin. Pieni huohotusreikä pohjaan, ettei elementti pullahda männän liikkeestä, ja avot. Siinähän se, vaan mikä?

Meni juu taas vähän pellepeloton-osastolle, mutta mikäs näitä pohtiessa...
-?-
Antti1
03.08.2009 22:48:15
gasser: Meni juu taas vähän pellepeloton-osastolle, mutta mikäs näitä pohtiessa...

Ehkäpä tuollainen männällä varustettu viritys olisi muutenkin vähän mielekkäämpi rakentaa jostain muusta materiaalista, kuin puupölkystä ja vieläpä moottorisahailemalla. :)

Tässähän on yksi keino, miten voitte hyödyntää kaverien vanhat rummut.
I don't believe in Peter Pan, Frankenstein or Superman! All I wanna do is BICYCLE BICYCLE BICYCLE!
Tuomoo
04.08.2009 23:50:27 (muokattu 05.08.2009 14:21:42)
gasser: Tää nyt tuskin jeesaa yhtään, mutta joskus oon funtsinu tekeväni puupöllinpätkästä moottorisahalla kaivertamalla kajarikotelon. Tässä erittäin hieno kuvitelma valmiista pöntöstä: http://muusikoiden.net/dyn/users/61571.jpg Sopis ehkä jollekin metsähevipoppoolle, jonka raiderissa lukis "100w marsu ja kuus mottia kajareita"

Paras idea mitä oon pitkään aikaan lukenu kaiutinkaappien saralla. Tuostahan saa kyhättyä vaikka mitä. Mieti nyt miten olis kotiteatterisarjankin kajarit upotettuna metrisen koivupöllin sisään. Saatan kyllä kopioida sun ideaas jossain vaiheessa.
Rajataan ongelma määrittelyn ulkopuolelle ja ongelmaa ei ole olemassa.
Kumiankka
05.08.2009 06:43:20
Jos vaikka olisi tosi ison puun rungosta kahden metrin pätkä niin siitä saisi kaksi 2-metristä TQWT / Voigt putkea kun ajaisi kiilaksi ja kovertaisi ontoksi ja laittaisi suorasta levystä yhden seinän. Levyn pinta pitäisi ehkä harmaannuttaa rautasulfaatilla ja laittaa pintaan vielä heinäseipäät jäykisteeksi. Maskotiksi voisi laittaa toiseen täytetyn oravan ja toiseen linnun, tai sitten laittaa tekoturkista somisteeksi tai hirvensarvet, niin aidompi ei voisi olla. Elementti olisi 1/3 kohdalla kapeammasta päästä eli valmiiksi sopivalla korkeudella. Täytteeksi vois laittaa hiukan pitkäkarvaista biodynaamista lampaanvillaa valkaisemattomana.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)