Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ledit ei tottele DMX:ää
1
dust sucker
18.07.2009 00:26:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on noita Led Par 64 lamppua 10mm ledeillä. Kyllä, Stairvillejä.
 
Yritän just saada niitä toimimaan Stairville DDC-6 dimmerillä ja lamppuihin (näissä on 12 pinniä, edellisissä oli 10) ja en saa lamppuja tottelemaan DMX:ää. Harmistus. Mulla on siis pelkkä pinni 1 valittuna. Teenköhän jotain väärin? Piuhojakin olen testaillut.
 
Ohjeen mukaan tän pitäs mennä kai niin, että just tuo pin 1 ja DDC-6:n kanavat täsmää..onko näin, onks onks?
 
Einherjar
18.07.2009 01:02:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dust sucker: Mulla on noita Led Par 64 lamppua 10mm ledeillä. Kyllä, Stairvillejä.
 
Yritän just saada niitä toimimaan Stairville DDC-6 dimmerillä ja lamppuihin (näissä on 12 pinniä, edellisissä oli 10) ja en saa lamppuja tottelemaan DMX:ää. Harmistus. Mulla on siis pelkkä pinni 1 valittuna. Teenköhän jotain väärin? Piuhojakin olen testaillut.
 
Ohjeen mukaan tän pitäs mennä kai niin, että just tuo pin 1 ja DDC-6:n kanavat täsmää..onko näin, onks onks?

 
Tarkistele ohjeesta onko joku niistä pinneistä dmx/musaohjaus-kytkin. Joissakin lampuissa on esim. niin että ilman 10-pinnin "päällelaittamista" laite toimii musaohjauksella, eikä lue siis dmx:ää.
Laitteiden ohjekirkoista yleensä löytyy jonkinmoinen taulukko, jossa lukee niiden dip-kytkimien merkitykset.
 
btw, tuo Stairville ei ole dimmeri, vaan ohjain. Dimmeri on se isompi verme jolla ohjataan passiivilamppujen tehoa.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Sytem
18.07.2009 09:30:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Melko monenlaisia toteutuksia aiheesta olen nähnyt, en osaa sanoa miten juuri tuossa mallisssa on. Tähän mennessä logiikka on kuitenkin aina ollut se että ensimmäiset N dippiä kontrolloivat dmx-osoitetta ja jäljelle jäävät sitten toimintamoodia. N on vaihteleva luku, jos lamppu on tehty fiksusti , N on 9 joilla saadaan säädettyä kaikki osoitteet 512 asti. Halvemmissa lampuissa saattaa olla vain 7 dippiä osoitteelle joka tarkoittaa että suurin mahdollinen osoite on 127.
 
Joissain Stairvillessä taisi olla niinpäin että viimeinen dippi piti olla alhaalla dmx-ohjauksessa, jossain Eurolitessä taas toisinpäin. Kokeilelmalla niitä kolmea viimeistä eri asennoissa tuo selviää, jos manuaali ei auta.
 
dust sucker
18.07.2009 11:49:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo tässä viimeiset 3 dippiä eli 10, 11, 12 pitää olla manuaalista ohjausta varten, esim nämä 3 edellämainittua + 1 ja 2 niin saa punaisen tai 10,11,12 + 3 + 4 niin saa vihreän tai 10, 11, 12 + 5 ja 6 niin tulee sinistä. Kaiken logiikan mukaan pinni 1 pitäs olla se millä saa 7 ekaa kanavaa eli DDC-6:n liu'ut rulettamaan. Ehkä dimmeri....
 
eiku ohjain :-)
 
on rikki?
 
aimotuska
18.07.2009 12:51:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otapa kuva manuskasta, dipeistä ja ohjaimen persiistä niin katotaan.
 
dust sucker
18.07.2009 13:18:13 (muokattu 18.07.2009 13:18:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hjunnila: Otapa kuva manuskasta, dipeistä ja ohjaimen persiistä niin katotaan.
 
Siellä on mun omissa kuvissa Stairville-pokea. Toivottavasti saat selvää!
 
arig
18.07.2009 14:00:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitaa jäädä kanava seiska DDC-6:n ulottumattomiin. Tuo tavu siis ohjaa tuikun masteria. Tarvii siis vähintään 7-kanavaisen ohjaimen.
 
-Turn Me Up!
Sytem
18.07.2009 15:52:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johan on taas hölmössä järjestyksessä kanavat, käytön kannalta ois monesti helpompaa jos noi olisi rgbd ja sit vasta noi muut, harvemmin käytetyt kanavat.
 
Tolla ohjaimella nuo lamput ei siis toimi.
 
Itellä on noita vähän vanhempia stairvillejä joissa on kanavat kohtuullisen fiksussa järjestyksessä, ensin on mode, sit rgb ja viimeisenä speed joka vaikuttaa vain noiden valmiiden ohjelmien nopeuteen. Noi siis käytännössä vie vain neljä kanavaa kun noi turhat kanavat saa mennä päällekkäin. Tai sitten voi kertoa tiskille niiden olevan mode+rgb+dim ja tiskissä tehdä tosta dimmeristä virtuaalin.
 
dust sucker
18.07.2009 16:34:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaha. Tylsempi homma. Ei kun tiskiä vaihtamaan.
 
Henri93
27.07.2009 14:04:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vitsi ku ite oon kaipaillu just tota masteria noihin ledi lamppuihin. Mikä tarkka malli toi sun stairville on ja millon oot hommannu sen?
 
Kätevää kuin poni, helppoa kuin saippua
Dj.Dumbass
28.07.2009 12:35:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisään tähän samaan aiheeseen oman kysymyksen.
 
Ostin uusia Stairvillen isoja led-par -kannuja, PAR64 36x1W ledeillä. Ostin kerralla 8kpl, niistä koneista kolme toimii normaalisti, kuten pitääkin. Yksi toimii ajoittain, suurimman osan ajasta sekoilee omiaan. Loput neljä eivät näytä mitään elon merkkejä kun töpselin kiinnittää. Tarksitin näistä neljästä lampusta sulakkeet, ehjiä ovat ja piirikortissa olevalle tasasuuntaajalle tulee oikea jännite.
Tuotekuvauksessa luki myös, että kannuihin sisältyy kalvoframe; neljässä se oli ja neljästä puuttui.
 
Onko muilla kokemuksia tuosta lamppujen toimimattomuudesta? Lamput eivät kelpaa enää luultavasti takuuseen, saivat pintanaarmuja ja kolhuja runkoon keikka-auton ulosajossa. Pitäisi jotenkin näppärästi saada itse korjattua, tai ylipäätään toimivaksi.
 
But what would Musamies do?
Henri93
28.07.2009 13:41:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ootko varma, että joku dippi ei oo jumittunu ku noissa joskus jumittelee ne dibit ja se adressi hyppää mihin sattuu. Onko sulla jotaki full 512dmx test systeemiä. Itellä ku kosahti omat par 56 ekan viikon jälkeen. Tai niissä ei toiminu oikeen ne ledit niin thomanni lähetti niitä ledi lootia lisää ilman palautusta. Kandee kysästä thomannilta tosta takuusta ku se voi joskus yllättää jos takuu aika vaan riittää. Menikö noi siis uutena rikki?
 
Kätevää kuin poni, helppoa kuin saippua
Dj.Dumbass
28.07.2009 18:02:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri93: Ootko varma, että joku dippi ei oo jumittunu ku noissa joskus jumittelee ne dibit ja se adressi hyppää mihin sattuu. Onko sulla jotaki full 512dmx test systeemiä. Itellä ku kosahti omat par 56 ekan viikon jälkeen. Tai niissä ei toiminu oikeen ne ledit niin thomanni lähetti niitä ledi lootia lisää ilman palautusta. Kandee kysästä thomannilta tosta takuusta ku se voi joskus yllättää jos takuu aika vaan riittää. Menikö noi siis uutena rikki?
 
Olen räplännyt dippikytkimiä virran ollessa kytketty, mutta lamppuihin ei tule elämää. T-marketin takuujuttuja jossain vaiheessa selvittelin, mutta ilmeisesti haluaisivat että lamput lähetettäisiin sinne. Takuutahan niissä on vaikka kuinka. Tilanne oli juuri tuollainen kun otettiin lamput pois paketeista testausta varten, eikä niitä ole vieläkään siis pystytty käyttämään yhdessäkään vedossa.
 
But what would Musamies do?
Henri93
03.08.2009 23:51:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen räplännyt dippikytkimiä virran ollessa kytketty, mutta lamppuihin ei tule elämää. T-marketin takuujuttuja jossain vaiheessa selvittelin, mutta ilmeisesti haluaisivat että lamput lähetettäisiin sinne. Takuutahan niissä on vaikka kuinka. Tilanne oli juuri tuollainen kun otettiin lamput pois paketeista testausta varten, eikä niitä ole vieläkään siis pystytty käyttämään yhdessäkään vedossa.
 
No ethän nää hyödy rikkinäisistä lampuista niin pistät vaan menemään takasten niin sieltä tulee korjattuja yksilöitä takasten tai parhaassa tapauksessa uusia ;).
 
Kätevää kuin poni, helppoa kuin saippua
dust sucker
25.10.2009 11:03:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sytem: Johan on taas hölmössä järjestyksessä kanavat, käytön kannalta ois monesti helpompaa jos noi olisi rgbd ja sit vasta noi muut, harvemmin käytetyt kanavat.
 
Tolla ohjaimella nuo lamput ei siis toimi.

 
Jos noi kanavat on eri tavalla kuin yleisesti ja kanavat eri järjestyksessä kuin on totuttu, niin minkälainen ohjain noille sitten sopii, meinaan toimiiko strobo tai tap tempo noilla lampuilla jos hankin vaikka seuraavan ohjaimen:
 
http://www.thomann.de/fi/stairville_djx_16_dmx_controller.htm
 
aimotuska
25.10.2009 11:41:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dust sucker: Jos noi kanavat on eri tavalla kuin yleisesti ja kanavat eri järjestyksessä kuin on totuttu, niin minkälainen ohjain noille sitten sopii, meinaan toimiiko strobo tai tap tempo noilla lampuilla jos hankin vaikka seuraavan ohjaimen:
 
http://www.thomann.de/fi/stairville_djx_16_dmx_controller.htm

 
Noilla halvoilla ja "tyhmillä" ohjaimilla on sinänsä aivan sama, missä järjestyksessä kanavat menee, kun niillä on melko tuskasta ohjata dimmeriä kummempia vehkeitä joka tapauksessa. Eli jos haluat vähänkään helpompaa+monipuolista ohjausta, niin se alkaa meneen läppärin ja *köh* QLC:n suuntaan.
 
http://picasaweb.google.com/hjunnila/Baah#5381179186100182066
dust sucker
25.10.2009 20:45:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites sitten nämä tyhmät ohjaimet - jos niissä on oma nappi strobolle tai tap tempolle niin luulisi niiden toimivan vain yhden tiettyjen laisten lamppujen kanssa jos lampuissa saattaa olla eri järjestyksessä kanavat/toiminnot?
 
isojussi
08.11.2009 22:19:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ledilamppujen kanssa kannattaa käyttää scanneriohjainta.
 
esim
 
http://www.thomann.de/fi/stairville_dmxmaster_i.htm
 
Mulla on ollu toi 2 vuotta. ihan jees.
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «