Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tee-Se-Itse overdrive projekti
1 2 3 4 514 15 16 17 18
SirElwood
01.08.2009 02:16:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hoi.
 
Naputtelin tuossa kesäkuussa jo kasaan tämmöisen pienen ohjeen yksinkertaisen overdrive pedaalin tekemistä varten. Lähinnä ajattelin tätä aloittelijaprojektiksi, mutta saa kokeneemmatkin rakentajat tämän tehdä jos tahtoo. Jokatapauksessa tämä on hauska ja hyväsoundinen pikkuprojekti askartelusta kiinnostuneille.
 
Joitain aivopieruja saattaa ohjeessa olla, mutta ei mitään kovin fataalia. Jos on, niin sitten päivitellään tiedostoa. Itse ainakin onnistuin ohjeen mukaan laitteen tekemään. =)
 
http://www.tg-music.com/tee-se-itse-overdrive.pdf
 
Have fun!
 
okabass
01.08.2009 04:57:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SirElwood: Hoi.
 
Naputtelin tuossa kesäkuussa jo kasaan tämmöisen pienen ohjeen yksinkertaisen overdrive pedaalin tekemistä varten. Lähinnä ajattelin tätä aloittelijaprojektiksi, mutta saa kokeneemmatkin rakentajat tämän tehdä jos tahtoo. Jokatapauksessa tämä on hauska ja hyväsoundinen pikkuprojekti askartelusta kiinnostuneille.
 
Joitain aivopieruja saattaa ohjeessa olla, mutta ei mitään kovin fataalia. Jos on, niin sitten päivitellään tiedostoa. Itse ainakin onnistuin ohjeen mukaan laitteen tekemään. =)
 
http://www.tg-music.com/tee-se-itse-overdrive.pdf
 
Have fun!

 
MOI
 
Hieno ja selkeä suomenkielinen ohje. +++
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
Jone the Bone
01.08.2009 15:20:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SirElwood: Hoi.
 
Naputtelin tuossa kesäkuussa jo kasaan tämmöisen pienen ohjeen yksinkertaisen overdrive pedaalin tekemistä varten. Lähinnä ajattelin tätä aloittelijaprojektiksi, mutta saa kokeneemmatkin rakentajat tämän tehdä jos tahtoo. Jokatapauksessa tämä on hauska ja hyväsoundinen pikkuprojekti askartelusta kiinnostuneille.
 
Joitain aivopieruja saattaa ohjeessa olla, mutta ei mitään kovin fataalia. Jos on, niin sitten päivitellään tiedostoa. Itse ainakin onnistuin ohjeen mukaan laitteen tekemään. =)
 
http://www.tg-music.com/tee-se-itse-overdrive.pdf
 
Have fun!

 
Yhdyn Okan edellä olevaan mielipiteeseen - hyvin toteutetut ohjeet, joiden ansiosta aloittelijoidenkin on helppo päästä sisään elektroniikan maailmaan.
 
Mielenkiinnosta kysyisin, mistä olet hankkinut tuota tulostuskalvoa, josta olet tehnyt maskin projektin pedaalille? Itse hommasin kerran vastaavaa tarkoitusta varten muutaman arkin itseliimautuvaa lasertulostuskalvoa, jolla lopputulos on kyllä siisti, mutta kalvojen hinta ja saatavuuskin ovat osoittautuneet ongelmallisiksi.
 
Tokihan tekstit ja logot voit tehdä myös ruotsalaisen putiikkipedaalivalmistaja BJF:n tyyliin käsipelillä, jolloin kaikkiin pedaaleihin tulee oma uniikki-ulkonäkökin - have fun!
 
Entä, mitä maalia (ja lakkaa) olet käyttänyt pintakäsittelyssä? Tavallinen spraymaalihan ei juurikaan iskuja kestä, joten itse olen useimmiten käyttänyt tavallista pensselilevitteistä Miranolia, jota sivelen pariin kertaan kotelolle, jonka olen ensin hiekkapuhalluslaitteilla kevyesti karhentanut. Tällä menetelmällä tulos on toistaiseksi ollut se kestävin, mutta värivalikoima noissa Miranolin pikkupurkeissa on melko suppea.
 
Miranolin pitkä kuivumisaika myös syö miestä, mikäli sattuu olemaan samanlainen hätähousu kuin minä :-)
 
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
UKKOMIES
02.08.2009 01:05:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia ohjeista, pitkään on tehnyt mieli rakentaa fuzzi tai joku särö ja nyt löyty hyvät ohjeet! Tulostelinpa 12 sivua ohjeita :P. Kommentoinpa myöhemmin lisää jos aikaseks saan rakennettu.
 
Rohkea rokan syö.
SirElwood
02.08.2009 14:11:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia kehuista! Ne lämmittävät mieltä. Ja jos porukka innostuu rakentelemaan, niin voisi ehkä jossain vaiheessa jonkin toisenkin laitteen ohjeet tehdä.
 
Jone the Bone: Mielenkiinnosta kysyisin, mistä olet hankkinut tuota tulostuskalvoa, josta olet tehnyt maskin projektin pedaalille?
 
http://banzaieffects.com/Adhesive-Decal-Inkjet-pr-16317.html Tyyristä kamaa, mutta noita pikkupedaaleita yhdestä arkista tekee jonkun kuusi kappaletta ja isompiakin neljä. Jämäpaloista saa tehtyä sitten yksittäisiä tekstejä tai muita tarroja.
 
Entä, mitä maalia (ja lakkaa) olet käyttänyt pintakäsittelyssä? Tavallinen spraymaalihan ei juurikaan iskuja kestä, joten itse olen useimmiten käyttänyt tavallista pensselilevitteistä Miranolia, jota sivelen pariin kertaan kotelolle, jonka olen ensin hiekkapuhalluslaitteilla kevyesti karhentanut. Tällä menetelmällä tulos on toistaiseksi ollut se kestävin, mutta värivalikoima noissa Miranolin pikkupurkeissa on melko suppea.
 
Minä olen käyttänyt "ihan tavallista" spray-maalia ja akryylilakkaa. Merkkejä en nyt muista, mutta halpahallien kamaa kannattaa välttää. Ne maalit irtoaa jos edes aivastaa kohti koteloa. Autotarvikeliikkeissä on mielestäni parempaa (tai ainakin kalliimpaa) maalia jolla itse olen päässyt hyviin tuloksiin. Tuossa maalaamisessahan se valmistelu kumminkin on melkein tärkeämpää kuin itse maalaaminen. Eli juurikin tuo hiominen ja jynssääminen. Lopuksi huolella kaikki rasvat ja paskat pois. Tavallinen käsitiskiainekin toimii kätevästi kotelon puhdistukseen hiomisen jälkeen. Vaikka ihan oikea "pre-paint" aine olisikin parempi.
 
Jossain vaiheessa mietin "jotain systeemiä", että kotelon vain saisi dipattua maalissa ja ripustaisi kuivumaan. Semmoinen olisi huisin hienoa. Tai sitten jossain automaalaamossa maalauttaa, mutta sekin on melko tyyris vaihtoehto ellei useampaa koteloa maalauta kerralla.
 
Miranolin pitkä kuivumisaika myös syö miestä, mikäli sattuu olemaan samanlainen hätähousu kuin minä :-)
 
Mulla taas tuo lakka kuivuu todella pitkään. Voisi melkein sanoa, että tuo pari päivää minkä mainitsen ohjeessa voi olla jopa liian vähän.
 
Lego
02.08.2009 15:04:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hienoa! Itsellä ei ole aikaa tehdä (eikä oikein tarvettakaan) mutta erittäin mukavaa että joku jaksaa tehdä tällaista, jo lukeminenkin oli mielenkiintoista. Hyvä homma.
 
anapena
02.08.2009 15:38:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ikinä nähny näin komeeta ohjetta. Tämän tasoinen meininki kannattaisi jo kaupallistaa jotenkin...
 
Tietynlainen
02.08.2009 18:50:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hienot ohjeet. Toisiko samoilla ohjeilla bassosärönä vai pitäiskö tehdä modauksia. Mä olen sen verran huono näissä(mutta onneksi kaiken voi pistää vielä iän piikkin :D), etten osaisi kattoa mitä pitää muuttaa, jotta toimisi alemmilla taajuuksilla.
 
SirElwood
02.08.2009 19:17:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietynlainen: Hienot ohjeet. Toisiko samoilla ohjeilla bassosärönä vai pitäiskö tehdä modauksia. Mä olen sen verran huono näissä(mutta onneksi kaiken voi pistää vielä iän piikkin :D), etten osaisi kattoa mitä pitää muuttaa, jotta toimisi alemmilla taajuuksilla.
 
En tiedä bassosta... Mutta molempia konkkia (C1 ja C2) suurentamalla ehkä. Voipi vaan olla että aika rumaa röpötystä vaan tulee läpi.
 
Tietynlainen
02.08.2009 21:52:13 (muokattu 02.08.2009 21:53:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SirElwood: En tiedä bassosta... Mutta molempia konkkia (C1 ja C2) suurentamalla ehkä. Voipi vaan olla että aika rumaa röpötystä vaan tulee läpi.
 
Noh... Voin kai sitten tutustua enemmän asiaan, tehdä kitaralle, vaikka sitä hyvin vähän soitankin, tai jättää tekemättä. :/
 
SirElwood
02.08.2009 23:43:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietynlainen: Noh... Voin kai sitten tutustua enemmän asiaan, tehdä kitaralle, vaikka sitä hyvin vähän soitankin, tai jättää tekemättä. :/
 
Voithan olla ensimmäinen joka kokeilee, ja raportoida sitten tulokset! ;)
 
UKKOMIES
03.08.2009 00:36:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen nyt tutkaillut näitä ohjeita ja yksi kohta minua mietityttää, nimittäin layout kuvassa patterista tuleva piuha menee nähtävästi jotenkin kykimen keskiosan kautta, vaikka todellisuudessa siinä ei ole muuta mahdollisuutta kolvailla kuin kytkimen pohjassa olevaan yhdeksään (9) kohtaan.
 
http://www.tg-music.com/images/electra.png tämä lienee sama vehje mutta layout on erillainen patterin luota eikä lediä ole, eli onnistuuko sama homma linkissä olevalla tavalla vaikka PDF ohjeissa on eritavalla, jos muuten teen PDF ohjeilla.
 
Toivottavasti joku sai jotain järkee!
 
Nimimerk. peukalo keskellä kämmentä
 
Rohkea rokan syö.
tommiot
03.08.2009 08:56:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

UKKOMIES: Olen nyt tutkaillut näitä ohjeita ja yksi kohta minua mietityttää, nimittäin layout kuvassa patterista tuleva piuha menee nähtävästi jotenkin kykimen keskiosan kautta, vaikka todellisuudessa siinä ei ole muuta mahdollisuutta kolvailla kuin kytkimen pohjassa olevaan yhdeksään (9) kohtaan.
 
http://www.tg-music.com/images/electra.png tämä lienee sama vehje mutta layout on erillainen patterin luota eikä lediä ole, eli onnistuuko sama homma linkissä olevalla tavalla vaikka PDF ohjeissa on eritavalla, jos muuten teen PDF ohjeilla.
 
Toivottavasti joku sai jotain järkee!
 
Nimimerk. peukalo keskellä kämmentä

 
Mitä tarkoitat kytkimen keskiosalla? Kytkimen keskimmäinen rivi on käytössä merkkivalon kytkentää varten.
 
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
Spiral
03.08.2009 09:48:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SirElwood:
Naputtelin tuossa kesäkuussa jo kasaan tämmöisen pienen ohjeen yksinkertaisen overdrive pedaalin tekemistä varten.

 
Plussaa!
 
Miltä tuo kuulostaa?
Soundinäytteet ois mahtava juttu.
 
SirElwood
03.08.2009 10:39:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

UKKOMIES: Olen nyt tutkaillut näitä ohjeita ja yksi kohta minua mietityttää, nimittäin layout kuvassa patterista tuleva piuha menee nähtävästi jotenkin kykimen keskiosan kautta, vaikka todellisuudessa siinä ei ole muuta mahdollisuutta kolvailla kuin kytkimen pohjassa olevaan yhdeksään (9) kohtaan.
 
En kyllä minäkään ihan nyt tajua mitä tarkoitat... =/
 
http://www.tg-music.com/images/electra.png tämä lienee sama vehje mutta layout on erillainen patterin luota eikä lediä ole, eli onnistuuko sama homma linkissä olevalla tavalla vaikka PDF ohjeissa on eritavalla, jos muuten teen PDF ohjeilla.
 
Tuo onöbauttia sama joo. Suosittelen että teet kuten tuossa pdf:ssä on. Helpompi tehdä yhden kuvan mukaan, kuin alkaa sotkemaan kahta toisistaan eriävää.
 
Spiral: Miltä tuo kuulostaa?
 
Ööh. =D
 
Soundinäytteet ois mahtava juttu.
 
Olisihan ne, mutta nyt just ei pysty lupaamaan.
 
Zeeboo
03.08.2009 11:02:11 (muokattu 03.08.2009 11:06:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä paketti Elwoodilta, ehdottomasti plussien väärti!
 
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
mikkojen
03.08.2009 11:13:40 (muokattu 03.08.2009 11:14:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset todella hyvästä ohjeesta! Itse olin tuosta ohjeesta niin paljon ymmärtävinäni että tässä voisi olla allekirjoittaneellekin puuhasteltavaa tulevien talvi-iltojen ratoksi! Vaikken muutoin sähkötekniikasta juurikaan muuta tiedä kuin että se sähkö yleensä kulkee tai sitten ei.
 
Mutta paukautetaan tähän kaikesta huolimatta yksi tyhmä kysymys lisää, kun en muistaakseni ole verolevyjen kanssa koskaan aiemmin touhunnut: riittääkö verolevyn nauhan katkaisemiseen se jos esim. mattopuukolla varovasti vetää viillon nauhan poikki vai kuinka järeitä toimenpiteitä tuo ihan oikeasti vaatii?
 
carpe diem - memento mori
Zeeboo
03.08.2009 11:21:55 (muokattu 03.08.2009 11:24:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mikkojen: ... riittääkö verolevyn nauhan katkaisemiseen se jos esim. mattopuukolla varovasti vetää viillon nauhan poikki vai kuinka järeitä toimenpiteitä tuo ihan oikeasti vaatii?
 
Vedä kahden peräkkäin olevan reiän yli viilto ja poista väliin jäänyt folio (siis se reikien välissä oleva). Vaihtoehtoisesti viilto reiän kummallekin puolelle ja folio pois reiän ympäriltä.
 
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
SirElwood
03.08.2009 16:13:01 (muokattu 03.08.2009 16:13:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soittelinpa sitten pikapikaa tuossa lyhyen ääninäytöksen. Soittovälineistönä oli skuijerin strato, tuo ohjeen overdrive ja omakuvassani esiintyvä vahvistin. Äänittimenä toimi zoomin H4. Äänipätkän alussa on pari sointua ihan vaan puhtaalla referenssiksi (sorry pieni epävire) ja lopussa on pätkä missä ensin straton volume on 6, sitten 8 ja 10 ja taas 6. Yllättävän kivasti puhdistuu sillä volumepotikalla tuo. Välissä on sitten kaikkea sekalaista.
 
http://www.tg-music.com/overdrive.mp3
 
E: Ainiinjoo. Verolevyn nauhat saa katkottua helpoiten 2.5-3 millin poranterällä. Sitä terää pyöräyttää _käsin_ siinä reiässä minkä kohdalta nauha pitää katkaista.
 
UKKOMIES
03.08.2009 22:13:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moridin: Mitä tarkoitat kytkimen keskiosalla? Kytkimen keskimmäinen rivi on käytössä merkkivalon kytkentää varten.
 
Selitinpä tyhmästi koko homman..
 
Siis tarkoitan että mihin kohtaan katkaisijaa kolvaat patterilta tulevat piuhat (kai tuo musta mötikkä tuossa patterin vieressä, layoutissa on katkasija?) kun ymmärsin homman niin että tossa katkasijassa on 9 kolvaus paikkaa mutta jotenkin sen lisäks layoutin mukaan patterilta tulee jotenkin piuha tuohon katkasijaan sen kautta inputtiin ja sitten toho mötikkään mis on 9 kolvaus jutskaa.
 
Jospa nyt joku hoksais?
 
PS. olipa kivan kuulone vehje!
 
Rohkea rokan syö.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 514 15 16 17 18

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «