Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Putkinuppia bluesiin ja rockiin.
1 2 3 4 5
Väsykäsi
01.08.2009 15:18:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro nääs!
 
Asia on vielä suunnittelu asteella mutta kai saa kysyä? Ai ei? Kysyn kummiskin.
 
Elikkä ennen soitin lähes pelkkää bluesia mutta nyt on nämä rokkitouhutkin alkaneet kiinnostaa. Omalta sivulta löytyy joitakin bändejä joista diggaan. Varsinaiseen ongelmaan, eli tossa mun Fenderin Blues DeVillessä on hyvä puhdas ja blues särö mutta kunnollista rokkisäröä en ole siitä saanut. Pedaaleita kokeiltu Tubescreamerista fuzziin ei ole löytyny mitään mitä olen varsinaisesti hakenut. Ja vahvari on vielä kaiken lisäksi hirveän äänekäs eli huono mun käyttöön yli 50 wattia on ihan liika eli max 50w vahvari.
 
Pähkinänkuoressa.
 
- Mieluusti kaksi kanavaa miksei useampi (ei pakollinen)
 
- Täysin putipuhtaita kliinejä ei tarvi olla.
 
- Kevyt blues roso vaikka sitten särö spedulla kliinille kanavalle.
 
- Tärkein: kunnon rock särö siitä Hurriganesista aina popedaan niin hienoa.
 
- Alle 50 wattia mutta silti riittävä teho bändikäyttöön.
 
- Master volume mieluiten edes kohtuullinen sellainen.
 
- Budjetti alle 1000€
 
- Merkillä tai värillä ei ole väliä.
 
Nämä ollu nyt alkuun mielessä:
 
Vox Ac50cph: http://www.dv247.com/invt/64038/
 
Bogner Alchemist: http://www.dv247.com/invt/50058/
 
Hughes & Kettner Statesman: http://www.dv247.com/invt/63818/
 
Marshall Vintage modern: http://www.dv247.com/invt/62509/
 
Ässä: Marshall JVM205H: http://www.dv247.com/invt/61158/
 
Vahvistiminen ostan aikaisintaan marraskuussa joten ei vielä täysin ajankohtainen mutta päätin kysyä hyvissä ajoin niin ei tule sitten kun oston aika tulee tehtyä mitään hätkiköityä.
 
Kertokaa mieluusti omia mielipiteitä yms. Ja tosiaan tuo Fenkku menee myyntiin että jos jotain kiinnostaa niin ilmotelkaa.
 
Itse asiassa niska on viivasuora ja toiminta on erittäin alhainen.
kimurantti1
01.08.2009 15:23:31 (muokattu 01.08.2009 15:24:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä heittäisin tähän sen tossa toisessa rokkivahvari-ketjussakin jo hehkutetun Orange Rockerverbin. Siinä on musta todella hyvä ja terve soundi välillä puhdas - rokkisärö, just siihen Popedaan asti. Siitä rajumpaan kamaan valitsisin jonkun toisen vahvarin. Orangen sivuilta voit käydä lukemassa speksit, mun nähdäkseni ne natsaisi aikalailla. Jos käytetyt kelpaa, niin Mesan F-sarja on musta hintaisekseen todella hyvä vaihtoehto. Noista mainitsemistasi vahvistimista olen kunnolla kokeillut vain Marshallin Vintage Modernia, ja muhun se ei hirveää vaikutusta tehnyt.
 
Numb
01.08.2009 15:24:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Orangellahan olisi Rocker 30 ja AD-30. Erittäin hyviä rokkikoneita molemmat.
 
A waist is a terrible thing to mind.
Väsykäsi
01.08.2009 15:26:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinkas hiljaa noilla Orankeilla voi soittaa. Kysyn koska kun tossa olkkarissa iskän kanssa jammaillaan niin ettei talo ja pää hajoo.
 
Itse asiassa niska on viivasuora ja toiminta on erittäin alhainen.
Numb
01.08.2009 15:28:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Väsykäsi95: Kuinkas hiljaa noilla Orankeilla voi soittaa. Kysyn koska kun tossa olkkarissa iskän kanssa jammaillaan niin ettei talo ja pää hajoo.
 
Niissä on oikein hyvä master volume. Hyvä soundi lähtee hiljaisellakin. Olen Rockeria ihan puhevolalla nauhoitellut, ja hyvä on tullut.
 
A waist is a terrible thing to mind.
Väsykäsi
01.08.2009 15:32:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Missäköhän päin Mansesteria niitä vois testata?
 
Itse asiassa niska on viivasuora ja toiminta on erittäin alhainen.
nannne
01.08.2009 16:08:46 (muokattu 01.08.2009 16:17:45)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hk edition tube on kans aika vinkeä, ainaski. Voin myydäkki jos tahot.
edit: Niin eihän se nuppi tietysti ole :)
 
Arabian Lauri
01.08.2009 23:56:49 (muokattu 02.08.2009 00:04:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos haluat soittotatsiin hyvin reagoivan vaffarin ja tykkäät kontrolloida saundia enemmänkin kitaran säätimillä, niin suosittelen Vintage Modernia, mutta olohuoneeseen se taitaa olla pikkasen liian kovaääninen, sillä sitä pitää luukuttaa niin että masteri on mielellään pitkälle iltapäivässä. Kaappi vaikuttaa tottakai paljon, kaijuttimiksi suosittelen greenbackeja. Tolla kun soittaa niin asiasta ymmärtävällä jengillä jää monttu auki että voiko tää olla oikeesti totta. Digitaalinen reverbi saattaa pelottaa, mutta sen saa kokonaan pois ketjusta. Miinuksena se että kt66-päättäriputkia ei saa ihan joka kioskista.
 
ps. Kannattaa kokeilla myös Blackstarin 1-sarjaa, sieltä löytyy säätönamikka jolla saat pudotettua vaffarin tehoa laadukkaasti aina 10%:n asti, eli 45w kombosta saa 4,5w, 100w nupista 10w jne. Hinta noissa on ilmeisen kohtuullinen valmistusmaan vuoksi. Testeissä takovat täysiä pisteitä jatkuvasti.
 
Sen jälkeen on helppoa kun ensin selvittää mitä haluaa
J.C
02.08.2009 00:27:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostat Orangen AD-sarjan vahvarin. Reagoi hyvin soittoon, ok clean, muta säröllä mielestäni se paras soundi mitä kyseisestä vahvarista irtoo. 15w versiostakin lähtee oiken mukavasti mökää bändi soittoo varten.
 
Olen erilainen nuori, Olen Pentti ja poltan taloja.
Väsykäsi
02.08.2009 11:00:09 (muokattu 02.08.2009 11:01:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyviä ja asiallisia vastauksia kiitos niistä.
 
Nannne: Joo nupin haluaisin ihan siitä syystä että setä lupasi antaa mulle jonkun vintage kaapin 60-70 luvulta merkki oli joku Marquees tai jotain sinnepäin.
 
Arabian Lauri: Joo itselle on todella tärkeää että vahvistin reagoi volume potikkaan ja tatsiin. Mutta jos se tosiaan on niin äänekäs niin se jää pois listasta. Putket ajattelin tilata Uraltonelta joten ne ei pitäisi olla ongelma. Blackstari on omaan budjettiin liian kallis.
 
J.C: Orangeja olen joo noitte ensimmäisten viestien jälkeen pohtinu. Kysyn vielä kerran missä päin Tamperetta noita vois käydä kokeilessa?
 
Itse asiassa niska on viivasuora ja toiminta on erittäin alhainen.
koponen
02.08.2009 11:01:05 (muokattu 02.08.2009 11:01:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

----------------------------------------
 
I'm endorsed by Marshall
taat
02.08.2009 11:25:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kohta tulee Bone ja murskaa tuon avatarin.
 
"Älä unelmoi elämääsi, vaan elä unelmaasi"
Väsykäsi
02.08.2009 11:33:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kai täällä vielä yhelle pepulle tilaa on ;)
 
Itse asiassa niska on viivasuora ja toiminta on erittäin alhainen.
juzi
02.08.2009 13:09:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo itselle on todella tärkeää että vahvistin reagoi volume potikkaan ja tatsiin. Mutta jos se tosiaan on niin äänekäs niin se jää pois listasta. Putket ajattelin tilata Uraltonelta joten ne ei pitäisi olla ongelma.
 
Ei se VM liian äänekäs kotiin ole. Ainakin mä tykkään soundista, vaikka ei masteri ole kuin hieman raollaan. Toki soundi syttyy kunnolla, kun pääte heräilee. Ja 50W VM on hiljaisempi kuin esim. joku muu 50W marsu, koska sen tehot ilmoitetaan "50W distorted, 36W clean". Tai jotain tommosta juttua oli tuolla VM-foorumilla... Ite en ole katunut yhtään, että möin jubileen ja ostin VM:n. Paljon monipuolisemmat ja paremmat soundit ja toimii tosiaan jo hiljaisellakin volumella.
 
I'm just some dude on the internet, though, and could be wrong.
Väsykäsi
02.08.2009 13:11:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin ja ainahan voin kävellä kauppaan ja kokeilla kuinka hiljaa pystyy soittamaan (valaistuminen).
 
Itse asiassa niska on viivasuora ja toiminta on erittäin alhainen.
nannne
02.08.2009 13:45:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa käydä kyllä noita orangeja testaamassa, itsehän kävin ja siksipä tuo HK joutaisi kaupaksi. Kai niitä tampereelta jostain löytyy?
 
Progorava
02.08.2009 13:47:03 (muokattu 02.08.2009 13:47:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jos löydät jostain käytettynä peavey classic 50 nupin niin tuskin kadut. tosin ovat aika harvinaisia. hinta oli uutena 1000€/6000mk.
 
mainitsemasi musatyylit onnistuvat ja on hintaansa nähden erittäin hyväsoundinen jenkkikampe. kaikki taittuu bluesista hard rockiin ja buustaamalla päästä vielä pidemmälle.
 
luottettavuutta ja ääntä ei voi verrata c30:seen joka on paljon heikompi esitys.
 
oman nuppini ostin uutena 10v sitten ja tähän mennessä on huoltoina tehty vain pääteputkien ja kotelotuulettimen vaihto. yksikään potikka ei edes rohise vielä ja keikkoja on takana paljon.
 
Putkinäkö, putkiaivot ja Putkivahvarit...
Ziggy Bubba
02.08.2009 14:15:05 (muokattu 02.08.2009 14:17:21)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rockerverb toimii mainiosti myös ihan himavolyymeillä, toi oli itelle kanssa tärkeää kun olin vahvaria valitsemassa. Ja tästä Orangesta lähtee sitä säröä todella paljon enemmän kuin mitä Popedaan tarvitaan - hyvin lähtee myös hevit :)
 
Tässä nauhottamiani ääninäytteitä Rockerverbillä. Kerrostaloyksiössä nauhoitettu, volyymi on aikas pieni. Kaappina on Orangen oma 2x12 ja nauhoitusmikkinä Zoom H2:
 
Puhdas kanava Les Paul Studiolla, vahvarin oma reverb päällä:
http://maihinnousu.net/s/?song_id=3164
 
Räyhäkästä rokkisoundia samalla Lespalla, OD-pedaali boostaamassa (säröt nollissa, level täysillä):
http://maihinnousu.net/s/?song_id=3165
 
Modernimpaa hevisoundia SG Standardilla (mikkinä EMG 85), boosteri taas samalla tyylillä päällä:
http://maihinnousu.net/s/?song_id=3163
 
The Crookmachine Project
Arabian Lauri
02.08.2009 14:38:10 (muokattu 03.08.2009 17:07:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juzi: Ei se VM liian äänekäs kotiin ole. Ainakin mä tykkään soundista, vaikka ei masteri ole kuin hieman raollaan. Toki soundi syttyy kunnolla, kun pääte heräilee. Ja 50W VM on hiljaisempi kuin esim. joku muu 50W marsu, koska sen tehot ilmoitetaan "50W distorted, 36W clean". Tai jotain tommosta juttua oli tuolla VM-foorumilla... Ite en ole katunut yhtään, että möin jubileen ja ostin VM:n. Paljon monipuolisemmat ja paremmat soundit ja toimii tosiaan jo hiljaisellakin volumella.
 
Joo, noinhan toi menee, eikä se 4x12 aivan kauheaa meteliä pidä, mutta kyllä kun masterin aukaisee kunnolla, niin voipi olla että ei löydy toista nykymarshallia josta tulisi yhtä hyvä pikkuroso/rokkisärö pihalle. Vaffarin perussaundi on niin kohdallaan, että periaatteessa säätimiä ei tarvii paljon keskiasennosta sivuille vääntää. Siellä asuu ne klassiset kitarasaundit, joita mä ite olen hakenu ja hinta on varsin kohtuullinen. Työn laatu on tosi hyvää, niin kombossa, nupeissa kuin a ja b 425-kaapeissa. Kaiuttimet pitää tietty soittaa kunnolla auki ensin. Vaikeuksia tuottaa aluksi se että oppii käyttämään kitaran säätimiä, kitaran volumesta saa ruuvattua periaatteessa vaffarin kaikki särömäärät, ennen kuin volume alkaa pudota ihan loppulukemilla. Tosi mahtavaa kun sitä oppii käyttämään, ja lopettaa sen vola täysillä vola nollilla elämän ja kuuntelle oikeasti mitä sieltä tuutista tulee.
 
Olen ite vähän arastellu Orankeja kun tuttavalle kävi seuraava tapahtumasarja (en nyt muista minkä 30w Orangekombon kanssa se oli): kanavanvaihtaja rikki --> uusi tilalle --> vahvistin rikki --> uusi tilalle --> uudesta kanavanvaihtaja rikki--> uusi sen tilalle --> uusi vahvistin rikki --> uusi sen tilalle. Sain sellaisen käsityksen luotettavuudesta, että ne sopii lähinnä nukkekotiin. Varmasti kaverille sattui pari maanantaikappaletta peräkkäin tai muuten vaan huonoa onnea useamman kerran putkeen... Ite en uskalla edes lainata mokomia vaikka saundipuoli on varsin kohdallaan.
 
Sen jälkeen on helppoa kun ensin selvittää mitä haluaa
Grabel
02.08.2009 14:42:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Väsykäsi95:
Elikkä ennen soitin lähes pelkkää bluesia mutta nyt on nämä rokkitouhutkin alkaneet kiinnostaa

 
Vaikka hyviä vaihtoehtoja on kaupat pullollaan, niin minäkin suosittelen tuon VintageModernin syynäämistä. Vaikka kyseessä on yksikanavainen vehje, niin siitä irtoava soundimaailma on aivan hämmästyttävän laaja. Ja tähän on osasyynä mm. se kaksialueinen pre-gain. Yllättävän hyvin tuo VM toimii myös pienillä volumeilla, mutta treeniksellä kun masterin avaa puolen välin tienoille, niin sitten alkaa nautinto. Tämä ois melko puristinen vaihtoehto. Ja skittavolalla leikkiminen on siistiä ;)
 
Teininä oli aikaa, mutta huonot kamat - vanhempana on hyvät kamat, mutta ei aikaa..
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «