Aihe: Edullinen 4x12 kaappi, paras hinta-laatusuhde?
1 2 3 4
Henkka370
30.07.2009 16:01:08
Juicy: Paraniko soundit? =)

Soundeista en tiä, mut ainaki mojoa ja rispektiä tuli lisää :D
Jos jäsen on alle 18-vuotias niin pitääkö tässä olla huoltajan allekirjoitus?
Ben_D
30.07.2009 20:35:00

Peavey Windsor kaappia tarjottu....ei ole mitään kokemusta Peaveyn kaapeista ylipäätään. Halpissarjaahan toi on, mutta tiedä sitten onko yhtään sen paskempi tai parempi kun muutkaan hintaisensa kaapit. Täytyis käydä tesiajolla.
Fleshred New EP Streaming@http://www.myspace.com/fleshred
Antti1
30.07.2009 23:27:27
Cucumber?: Pakko palata vielä aiempaan kommenttiin, mistä saa Carvin kaappia 410e hintaan? Siis uutena?

Ei mistään, mutta kuten sanoin SAI, huomaa aikamuoto. Musik Schmidt on se kauppa, josta niitä tohon hintaan sai.
I don't believe in Peter Pan, Frankenstein or Superman! All I wanna do is BICYCLE BICYCLE BICYCLE!
rheinone
30.07.2009 23:51:35
pekurides: hmm. hiukan tuo 35kg paino arveluttaa että mitenkähän "tukevasti" rakenneltu... hinta ei kyllä paha.

Marsu 1960ax painaa 37.7 kg, joten ero ei ole suurensuuri. Joku m.net-toverihan tilas tommosen H&K:n vast'ikään? Tulkoon tänne raportoimaan.
Dropped C
31.07.2009 00:00:25
Joo, en mäkääm oikein usko tohon paino/piereskely teoriaan, jos vaan on rakenne muuten kohdallaan. Varsinkaan kun on sellaisia pasuunakaappeja ("vaivaiset 4x10") mikkä hyväksyy 800W sisään ja painaa 25 kg ja ei röpötä! Niin miten kitarakaappi sitten röpöttää teholla mikä on paljon alle tehonkeston? Eiköhän se oo elementit tai resonanssitaajuus mikä siinä koetaan jonain röpötyksenä?
Antti1
31.07.2009 00:16:00
Dropped C: Joo, en mäkääm oikein usko tohon paino/piereskely teoriaan, jos vaan on rakenne muuten kohdallaan. Varsinkaan kun on sellaisia pasuunakaappeja ("vaivaiset 4x10") mikkä hyväksyy 800W sisään ja painaa 25 kg ja ei röpötä! Niin miten kitarakaappi sitten röpöttää teholla mikä on paljon alle tehonkeston?

Bassokaapeissa käytetään usein neodyymimagneetteja elementeissä ja 10" elementin ominaispaino on muutenkin huomattavasti 12" vastinetta pienempi --> eroa tulee jo tuosta yksistään toistakymmentä kiloa pahimmillaan/parhaimmillaan. Sen lisäksi 4x10" kotelo on mahdollista rakentaa huomattavasti 4x12" kaappia pienemmäksi. Mä en tarkoita tällä nyt sitä painoa vaan tota piereskelyä. Ihan siltä kantilta, että pienempi kotelo on todella paljon helpompi rakentaa vastaavasta materiaalista tehtyä isoa lootaa jäykemmäksi. Isompi levy vaan yksinkertaisesti heiluu, vatkaa edestakas ja resonoi helpommin.

Eiköhän se oo elementit tai resonanssitaajuus mikä siinä koetaan jonain röpötyksenä?

Ei pelkästään näin. Kyllä kaikki vähemmän ilmatiiviit kaapit rupeaa jossain vaiheessa "farttailemaan". Esimerkiksi Orangen yläkaappi on hyvä esimerkki moisesta ja se pieru johtuu just tasantarkkaan siitä rakenteesta.
I don't believe in Peter Pan, Frankenstein or Superman! All I wanna do is BICYCLE BICYCLE BICYCLE!
oiva tumpeloinen
31.07.2009 00:18:25
Antti1: Bassokaapeissa käytetään usein neodyymimagneetteja elementeissä ja 10" elementin ominaispaino on muutenkin huomattavasti 12" vastinetta pienempi --> eroa tulee jo tuosta yksistään toistakymmentä kiloa pahimmillaan/parhaimmillaan. Sen lisäksi 4x10" kotelo on mahdollista rakentaa huomattavasti 4x12" kaappia pienemmäksi. Mä en tarkoita tällä nyt sitä painoa vaan tota piereskelyä. Ihan siltä kantilta, että pienempi kotelo on todella paljon helpompi rakentaa vastaavasta materiaalista tehtyä isoa lootaa jäykemmäksi. Isompi levy vaan yksinkertaisesti heiluu, vatkaa edestakas ja resonoi helpommin.

Moni on pönkännyt Marsuistaan etu- ja takalevyn jollain palikalla. Ei lisää paljon painoa, mutta vähentää pörinöitä kummasti. Siltä pohjalta en oikein siihen painoindeksiin lähtisi....

Tuosta rakenteesta sinänsä ihan samaa mieltä.
Antti1
31.07.2009 00:20:57
oiva tumpeloinen: Moni on pönkännyt Marsuistaan etu- ja takalevyn jollain palikalla. Ei lisää paljon painoa, mutta vähentää pörinöitä kummasti. Siltä pohjalta en oikein siihen painoindeksiin lähtisi....

Nyt meni kyllä ohi ja pahasti. Toistatko vielä Turun-kielellä, että minäkin ymmärrän? :D

Siis liittyikö tää painoindeksi jotenkin tuohon mun tekstiin, vai missasinko mä jotain? Toi puupökkelö on ihan vakiokikkoja ja osasta kaappeja moinen jo valmiiksi sisältä löytyykin.
oiva tumpeloinen
31.07.2009 00:23:24
Antti1: Nyt meni kyllä ohi ja pahasti. Toistatko vielä Turun-kielellä, että minäkin ymmärrän? :D

Siis liittyikö tää painoindeksi jotenkin tuohon mun tekstiin, vai missasinko mä jotain? Toi puupökkelö on ihan vakiokikkoja ja osasta kaappeja moinen jo valmiiksi sisältä löytyykin.

Se liittyi lähinnä siihen painokeskusteluun, jossa epäiltiin kaappia huonoksi painon perusteella. Sen oli tarkoitus vain kertoa esimerkkinä, miten pienellä touhulla saadaan niitä eroja aikaan, eikä sen tarvitse liittyä kaapin painoon. Onks ny Turkuu?
Antti1
31.07.2009 00:28:58
oiva tumpeloinen: Se liittyi lähinnä siihen painokeskusteluun, jossa epäiltiin kaappia huonoksi painon perusteella. Sen oli tarkoitus vain kertoa esimerkkinä, miten pienellä touhulla saadaan niitä eroja aikaan, eikä sen tarvitse liittyä kaapin painoon. Onks ny Turkuu?

Joo, ny ollaa Turust. :)

Mä en myöskään voi yhtyä tuohon painon ja laadun korreloimiseen. Sehän riippuu jo vaikka vanerin kohdallakin käytetyn puumateriaalin tiheydestä ja ominaispainosta yms. Sen lisäksi paino ei liity mitenkään käytettyihin liitosratkaisuihin, joilla on erittäin iso rooli kaappeja rakentaessa. Huonot liitokset falskaa. Kaiken kukkuraksi painavampia pönttöjä saadaan tehtyä vaikka betonista ja väittäisin soundin olevan perinteisessä mielessä huono. Kitarakaapin olennainen osa on myös se tietynlainen värittyneisyys, joita noi sinänsä ihan umpipaskat kaiutinkotelot teettää.
Dropped C
31.07.2009 00:29:01
Antti1: Bassokaapeissa käytetään usein neodyymimagneetteja elementeissä ja 10" elementin ominaispaino on muutenkin huomattavasti 12" vastinetta pienempi --> eroa tulee jo tuosta yksistään toistakymmentä kiloa pahimmillaan/parhaimmillaan. Sen lisäksi 4x10" kotelo on mahdollista rakentaa huomattavasti 4x12" kaappia pienemmäksi. Mä en tarkoita tällä nyt sitä painoa vaan tota piereskelyä. Ihan siltä kantilta, että pienempi kotelo on todella paljon helpompi rakentaa vastaavasta materiaalista tehtyä isoa lootaa jäykemmäksi. Isompi levy vaan yksinkertaisesti heiluu, vatkaa edestakas ja resonoi helpommin.

Ei pelkästään näin. Kyllä kaikki vähemmän ilmatiiviit kaapit rupeaa jossain vaiheessa "farttailemaan". Esimerkiksi Orangen yläkaappi on hyvä esimerkki moisesta ja se pieru johtuu just tasantarkkaan siitä rakenteesta.

Mutta täällähän juuri väitettiin että se pienempi kitarakaappi kyykkäilee? En silti oikein oikein usko näihin judskiin, että se kaappi itsessään kyykkää. Kun ei tuollainen aika pienikokoinen 4x10" pasuunakaappikaan kaappina sinällään kyykkää vaikka sinne tunkee 500W+ tehoa sisään. Elementit rupee jossain vaiheessa moukumaan kyllä. No okei se bassokaappi on melkein aina edestä portattu refleksi, mutta silti....
Antti1
31.07.2009 00:42:19 (muokattu 31.07.2009 00:43:45)
Dropped C: Mutta täällähän juuri väitettiin että se pienempi kitarakaappi kyykkäilee?

Mä en kyllä tuollaista väitettä ole nähnyt, tai sitten en vaan ole ymmärtänyt jotain. Missä kohtaa niin sanotaan?

En silti oikein oikein usko näihin judskiin, että se kaappi itsessään kyykkää.

Kyykkää ja kyykkää, mitä se oikein tarkoittaa? Kyykkääminen mun mielestä liittyy putkivahvarin sagiin lujaa soittaessa, eikä kaappiin. Mä puhun pelkästään siitä, että rakenteet alkavat resonoimaan, liitokset falskaa ja lopputuloksena alapääntoistosta tulee pörisevä --> pieree. Ei se ole mikään uskon asia, kun ihan kokeilemalla selviää A/B-testillä. Kaksi ominaisuuksiltaan toisiaan lähellä olevaa komeroa samoilla elementeillä ja ruvetaan nostamaan äänenvoimakkuutta. Siinä on toisinaan hyvinkin paljonkin eroa missä vaiheessa rupeaa homma pörisemään. Eihän tuo ole mitenkään kliininen ja labrakelpoinen testi, mutta ainoastaan noi todellisissa tilanteissa havaitut erot merkitsevät musiikkikamoilla.

Mun nähdäkseni sillä ei ole mitään todellisuusperää, että isommat kaapit pystyisivät käsittelemään bassoa pienempiä paremmin resonoinnin yms. suhteen. Päinvastoin, kuten jo tuossa aiemmin kerroin. 10x10m vaneri on helpompi saada taivutettua, kuin 10x10cm. 4x12" kaapin rakenne on erittäin epäkiitollinen just noiden resonanssien suhteen, kun se on tommonen iso ja syvyytensä puolesta melko vaatimaton "neliö". Ylikokoisista pöntöistä usein lähtee toki bassoa enempi, mutta vastaavasti silloin voi kääntää vahvarista eq:ta pienemmälle --> kaappin tuleva signaali ei ole yhtä bassopitoinen. Sekin varmasti vaikuttaa kuultuun lopputulokseen.

Kun ei tuollainen aika pienikokoinen 4x10" pasuunakaappikaan kaappina sinällään kyykkää vaikka sinne tunkee 500W+ tehoa sisään.

Miten tämä teho liittyy nyt tähän mitenkään? Edelleen: se pienempi kaappi on paljon paljon paljon helpompi rakentaa jäykemmäksi --> se ei resonoi yhtä herkästi.

No okei se bassokaappi on melkein aina edestä portattu refleksi, mutta silti....

Tää on yks ihan olennainen pointti myös bassokamoja ihmetellessä ja miksei refleksikaappeja kitaroillakin. Kun päätevahvistimesta loppuu potku ja mennään äärirajoilla, loppuu myös kontrolli elementeistä. Jos refleksiportti on suunniteltu väärin sisääntulevaa signaalia ajatellen (liian korkealle viritetty), menee kontrolli sen viritystaajuuden alta tulevalta ääneltä ihan totaalisesti --> ilmajousi uupuu ja elementti on jopa vaarassa hajota. Nämä kaksi kun yhdistyy lujaa tykittäessä ei välttämättä hyvää seuraa.
pekurides
31.07.2009 02:02:30

oiva tumpeloinen: Se liittyi lähinnä siihen painokeskusteluun, jossa epäiltiin kaappia huonoksi painon perusteella. Sen oli tarkoitus vain kertoa esimerkkinä, miten pienellä touhulla saadaan niitä eroja aikaan, eikä sen tarvitse liittyä kaapin painoon. Onks ny Turkuu?

noo, kyllä siitä painosta "ehkä" voipi jotain arvuutella (ainakin hevanderiosastolla), otetaan vaikka joku mesa tai ENGL raskas komero ja vastavasti marshall tai framus samoilla V30 elementeillä.

Ikuna en ole kuullut valituksia että xxxl ENGL tai mesa piereskelee mutta sen tyylisiä tarinoita useamminkin näihin kevyempiin marsu jne. kaappeihin liitetään.

Tietenkin paino ei kaikkea kerro, voihan sitä puuta olla väärissäkin paikoissa ja joku toinen osa tehdä sen kaapin jämäkäksi vähemmällä tavarallakin, ehkä:)

Painavia kaappeja pidetään "pieruvapaina" mutta siihen voi miinuspuolena liittyä myös ettei raskasti tehty kaappi sen takia ehkä pääse resonoimaan tarpeeksi luonnollisesti ja siksi esim. monet sanoneet raskaita ENGL komeroita kylmän kuuloisiksi ja itsekin sen olen huomannut..syitä vaan en tiedä, ihan arvuuttelua.

Toinen hommeli mitä ei heti tule ajatelleeksi tuossa painovertailussa on myös elementtien painoerot, halvemmissa kun tuppaa usein olevan heppoisemmat elementit mitkä monesti painaa vähemmän.

Alle hain pientä vertailua tötteröiden painoista,
kun perusmarsukaapin g12t-75 painaa 3,5kg ja vaikka mesan V30 4,7kg niin tuleehan siitä jo 4,8kg eroa pelkästään elementeistä johtuen!

G12H 4,7kg
G12K-100 4,7kg
V30 4,7kg
G12M "GB" 3,6kg
G12t-75 3,5kg
G12 century vintage 1,7KG!!!
seventy 80 3,1kg

Eminence V12 legend 3,7kg
Eminence tonker 5kg

kermana päällä:
EVM12L Black Label 8,6kg !!!

hmm. näköjään mun KranK skobe painaa jonkun diilerin mukaan 99lbs=45kg ja kun olen siihen V30 vaihtanut(+4kg) niin päästään jo heviuskottavaan 49KG :) nyt taas kehtaa dempata!

... vaikkei kaapin rakenne mihinkään muuttunut.... se keskipalkki ehdoton.
Tunteella päin vittua.
Juicy
31.07.2009 02:13:42

hmm. näköjään mun KranK skobe painaa jonkun diilerin mukaan 99lbs=45kg ja kun olen siihen V30 vaihtanut(+4kg) niin päästään jo heviuskottavaan 49KG :) nyt taas kehtaa dempata!

Mun itsetehty V30-kaappi painaa 60kg...

Sanomattakin selvää, että astetta järeämmästä materiaalista on tehty. =)
"...pala kaulam yhdem elimem, pitkä tappi."
pekurides
31.07.2009 02:31:28 (muokattu 31.07.2009 02:53:05)

Juicy: Mun itsetehty V30-kaappi painaa 60kg...

Sanomattakin selvää, että astetta järeämmästä materiaalista on tehty. =)

Itte pitäs kaikki tehdä nii tulisi kerralla kunnolla:)

Taitaa itse puiden painoissakin olla eroja jonninverran, peruslastulevy taitaa olla aika painavaa verrattuna johonkin "kokopuuhun" , baltic Birch taisi Krankki omasta kokopuustaan mainita ja jossain myös poppelista ollut puhetta.

Muutenkin mielenkiintoinen tuo kokopuu määritelmä.

Onko "kunnon" puusta tehty vaneri ilman sahanpuruja tai "roskapuita"välissä sitten kokopuuta?

Ekana tulee mieleen että silloin pitäisi ollla ihan kokonaiset lankut sahattu levyksi...

tuommoisen ketjun kuvineen löysin Krank foorumilta missä jotkut arveli että krank kapin sivut olisi tehty Poppeli puupaneelista..... jaa mene ja tiedä, etulevy ja takalevy ainakin on ihan vaneria.(baltic birch?)

http://97.74.42.103/krankforum/yaf_ … ng-project-of-the-Krankenstein.aspx

(krankin sivuilla oli ainakin joskus tehdaskierros klippi missä näyttivät miten tekevät kaapit, jA tietenkin kehuvat maailman parhaiksi:)

http://www.youtube.com/watch?v=G6GMLWHOp0Y

http://www.krankamps.com/krank-tv?tubepress_page=2

ps. mielenkiintoisena verrokkina behkun ultrastack painaa myös jotain 50-60kg luokka heppoisilla jensenin elementeillä....

etulevy ainakin vaikutti olevan jotain pehmeätä selluloosamassaa, mds tai sinnepäin materiaalia, korkkaa ruuvit samantien ja saundaakin hiukan ontolta!

taitaa se puristettu sahanpuru ja muu mitä sahan lattialta kerättu matsku olla heviä shittiä...? ..tai sitten sitä on laitettu reilusti....
Tunteella päin vittua.
pekurides
31.07.2009 03:05:11

Juicy: Nyt käsitteet selväksi:

Vaneri: http://fi.wikipedia.org/wiki/Vaneri
Liimalevy: http://fi.wikipedia.org/wiki/Liimapuu
Lastulevy: http://fi.wikipedia.org/wiki/Lastulevy
MDF: http://fi.wikipedia.org/wiki/MDF-levy

Huom. En vihjaa että ne olisi sulla hukassa, laitoin vain tähän jotta voi tarkistella muutkin faktoja nopeasti.
.

Kyllä ne aika hakusessa täälläkin on:)

Vanerin ja lastulevyn sentään erotan toisistaan, mutta hyvä kun tulee faktaa tiskiin loppuu mutuilu hetkeksi.

wou! 32mm, ei luulisi piereskelevän:=).... rispektiä.... ja voimia!

Paljolla teet mulle mahonki/leppä/vaahterakaapin? ...............

Kyllä näissä kaapeissa vaan eroja on paljon enemmän mitä pääällepäin näkyy.

Mielenkiinnosta olis myös kiva kaivaa juutuubista joku MESAn jne. tehdaskierros , ...nyt ei jaksa, öitä.
Tunteella päin vittua.
Juicy
31.07.2009 03:11:22

...ja voimia!

No sitä kyllä tarvitaan. Tosin siinä on aika järeät renkaatkin alla, ei mitään sohvapöydän rattaita kuten HB:n Vintage-kaapissa...

Paljolla teet mulle mahonki/leppä/vaahterakaapin? ...............

Voisin ehkä tehdäkin, jos olisin vielä töissä firmassa missä pääsee käsiksi paloittelusahaan. =) Vaan sinne ei ole enää paluuta, valitettavasti.
"...pala kaulam yhdem elimem, pitkä tappi."
Ben_D
31.07.2009 08:11:28

Kiitos näistä hyödyllisistä tiedoista koskien alkuperäistä kysymystä :D
Fleshred New EP Streaming@http://www.myspace.com/fleshred
rheinone
31.07.2009 08:23:54 (muokattu 31.07.2009 08:24:19)
Ben_D: Kiitos näistä hyödyllisistä tiedoista koskien alkuperäistä kysymystä :D

Ostat JuSulta sen Huttusen&Kettusen greenbäk-komeron ku se kyllästyy siihen. Piste.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)