Aihe: Rakennetaanpas bändille EDULLINEN valoshow ILMAN valomiestä
1 2 3 4
rintapek
24.04.2009 10:46:59

Henri93: Varmaan kandee unohtaa noi musa ohjaukset.

En mä niitä unohda. Jos mä jotain ohjaan, niin se tapahtuu audiolla.

Otatte tommosen http://www.thomann.de/fi/showtec_showmaster_24.htm tiskin.

En ostamisen riemusta ole ostamassa yhtikäs mitään. Valot ilman valomiestä tarkoittaa samalla, että bändi itte roudaa/pystyttää/purkaa kamat. Ensimmäinen murhe on se, että tellingit tarttee duunata mahdollisimman nopeiksi pystyttää ja helpoiksi roudata. Toinen murhe on sähköistys. Jokainen kanava tarttee oman sähköletkunsa, ni tarttee sekin olla suunniteltu kunnolla. Noita olen tossa enempi suunnitellu, kertoilen niistä sitten tuonnempana. Ohjaussysteemit ratkea sit sen mukaan, kuinka paljon ohjattavaa saa järkevästi kelkassa kulkemaan.

Onko joku syy, miksi tommoinen valotiski olis käytössäni sen kummempi ko mikään muukaan valotiski? En välttämättä hanki ko kymmenkanavaisen kytkintaulun.
Myös ton virrankulutuksen tarttee pysyä tolkun rajoissa. Siinä noi LED- kannut jeesaa, mut tarttee keksiä niitten kans käytettävät muut kannut esim. naamavaloiksi. Ko ne löytyy, ni toi naama-, eli lauluvalon automatisointi on sit pikkujuttu.

Ja sitten tiskistä tekee valmiita chaseja joka biisiin sopiviksi. Sitten lyö sinne johonki sivu pöydälle vaikka rumpalille ja se vaihtelee noita liukuja ja rytmejä. Ja sitten vaan fadea kehiin niin ei haittaa vaikka ei ihan timeen mee.

No mä olen se rumpali. Ja miksaaja. Ja laulaja. En soiton lomassa ala valosäätöjä räpeltämään. Se, mikä ei kunnolla toimi automaattisesti jää sit toteuttamatta. Tolla konstilla syntyy just semmoiset valot, jotka vilkkuu sattumanvaraisesti ja häirittee soittamistani. En o semmoisia tekemässä.
One kind of music only - the good kind
Khimil
24.04.2009 18:51:25

rintapek: Tolla konstilla syntyy just semmoiset valot, jotka vilkkuu sattumanvaraisesti ja häirittee soittamistani. En o semmoisia tekemässä.

Mitä ihmettä tämä nyt on?

Valo-ohjaimella sä saat tehtyä rauhallisia vaihtoja ja ehkä jotain liikettä sinne sun tänne, kun alkaa oikein tanssijalka vipattamaan. Musaohjauksella sä saat aina ja joka tapauksessa diskoa ja just sitä sattumanvaraista vilkkumista.
I could catch a monkey - if I was starving I could. Id make poison darts out of the poison off deadly frogs. One milligram of that poison can kill a monkey. Or a man. Prick yourself, youll be dead within a day. Or longer. Different frogs, different times.
Fed
24.04.2009 22:27:31
Henri93: Varmaan kandee unohtaa noi musa ohjaukset. Otatte tommosen http://www.thomann.de/fi/showtec_showmaster_24.htm tiskin. Ja sitten tiskistä tekee valmiita chaseja joka biisiin sopiviksi. Sitten lyö sinne johonki sivu pöydälle vaikka rumpalille ja se vaihtelee noita liukuja ja rytmejä. Ja sitten vaan fadea kehiin niin ei haittaa vaikka ei ihan timeen mee.

Tuo kuulostaa mun korvaan hyvältä keinolta tehdä bändille valojuttuja ilman valohahmoa. Eli tosiaan rakentaa sen setin käyttämällä vaikka vain pelkästään LED-kannuja/floodeja, kannut telineiden nokkaan, floodit pesemään taustaa ja/tai värjäämään ilmaa, pikkasen savua sekaan ja that's it. Ohjaus jollain tuon showmasterin tyylisellä pikkutiskillä, sinne vaikka kymmenen erilaista tilannetta/chasea liukujen taakse ja niistä sitten biisien välissä valitsee sopivan biisin mukaan. Näin saa vaihtelua valomaailmaan ilman kovin isoa rahallista/ajallista investointia.

Eikä sen tarvii olla rumpali joka sen tekee, voihan sen tehdä vaikka basisti:)
rintapek
24.04.2009 23:10:32

Khimil: Mitä ihmettä tämä nyt on?

Musaohjauksella sä saat aina ja joka tapauksessa diskoa ja just sitä sattumanvaraista vilkkumista.

Hmmm. Hyvät still- valot&värit, sen puitteissa mitä osaan. Siihen päälle automaattisesti syttyvä lauluvalo. Biisien välissä dimmautuu, spiikit ei vilkuttele mitään.
Jos huvittaa, ni soolopaikkoja väritän chaserilla. Ohjaimet saa signaalia tasan tarkkaan itte määrittelemilläni ehdoilla. Ovat timessa. Jos toi on discoa, ni sit on. Sattumanvaraisuus on tosta minust kaukana.

Jos vaan voin, niin kyllä sen discotuksenkin toteutan. Se tulee sinne tanssilattialle.
Henri93
25.04.2009 04:47:40 (muokattu 25.04.2009 04:48:43)

No rehellisesti mun mielestä se automaatti musiikki ohjaus on hirvein asia mitä tiiän. Varsinki sillonku se ottaa kaikki basarin tupla iskut ja laulun karjahdukset ja kaiken muun paskan. Mut mä ooki valomies :P enkä rumpali :D. Mutta siis musta toi faden takana oleva chaser tyylinen ratkasu toimii siksi, että valojen rytmityksellä ei oo väliä vaan ne luo sitä fiilistä. Ja jos on esim. noita ledejä mitä mul on. Niin toi setti toimii tosi hyvin. Ja saahan tohon tiskiin suora vaihdotki. Niitä pitää olla sitten tappaamassa pari kertaa, että saa rytmit kohalleen. Että sen melkeen pitäs jonku ulkopuolisen tehä. Mut noissa musa ohjauksissa on viel just se, että niille pitäs syytää sitä tiettyä tavaraa joka seki tulis niinku yhtenä basarin lyöntinä ja voin sanoa, että se ei vaan toimi. Jos on joku uber paska disko, sillon saatan ehkä laittaa musa ohjaukselle mut seki on vähän aina...näköstä. Huomioikaa kellon aika millon kirjotan tulin just Jyväskylästä Ouluun ja VÄSYTTÄÄ!!
Kätevää kuin poni, helppoa kuin saippua
rintapek
25.04.2009 11:00:08

Henri93: No rehellisesti mun mielestä se automaatti musiikki ohjaus on hirvein asia mitä tiiän. Varsinki sillonku se ottaa kaikki basarin tupla iskut ja laulun karjahdukset ja kaiken muun paskan. Mut mä ooki valomies :P

Tota..., jos valo syttyy ko lauletaan ja sammuu milloin ei lauleta, ni mitä tekemistä sillä on bassarin kanssa?
dust sucker
02.07.2009 21:06:51 (muokattu 02.07.2009 21:07:38)
Te, jotka poljette keikan aikana pedaaleita, kertokaapa hyvästä valopöytä + valojen pedaaliyhdistelmästä LED parreja varten! Ja mitä poljette on off, stroboa, blinderiä?
rintapek
03.07.2009 02:32:42

dust sucker: Te, jotka poljette keikan aikana pedaaleita,

Tota... toi on asia minkä mä ensimmäisenä unohtaisin.
Sitä on bändejä, joilla on miksaajat ja valomiähet erikseen.
Sit on bändejä, joilla ei o.

Mun pändi ny sattuu olemaan keski- ikäisten kaljamahojen stressiklubi, joten mä hoidan niin miksauksen kuin valot. Ittellä tai muualla pändissä ei o ainuttakaan vapaata kättä tai jalkaa tai muistia polkemaan enää yhtikäs mitään.

Mä tiedän, et on kokeneempia/osaavampia/taitavampia bändejä jotka hoitaa valoja/savuja lattiapolkimilla, mut toi ei koskaan tu toteutumaan toimivasti täs mun tressiklupissa.
simiha
29.07.2009 23:37:32
Sohaistaanpas vähän vanhaa kasaa...

Miten musta tuntuu että tässä ei nyt puhuta ihan samoista asioista tai sitten joku ei vaan ymmärrä. Ja se saatan hyvin olla minä.

Henri93: No rehellisesti mun mielestä se automaatti musiikki ohjaus on hirvein asia mitä tiiän.

Onko musiikkiohjaus joku vakiokäsite, ts. näyttääkö musiikkiohjattu valaistus aina samalta? Ite ajattelin toteuttaa musiikkiohjausta tyyliin: tehdään valopöytään hitaasti etenevä chase, jossa valot vaihtaa rauhallisesti (esim. 30 - 60 sek välein) kohdettaan (ja mahdollisesti väriä ja goboa) biisin aikana. Haluaisin vaan musaohjauksella hoitaa sen, että biisien välissä valot on paikallaan ja ehkä säätää valotilanteiden vaihtumisnopeutta. Mutta siis perusajatus että ainakin 10 sekuntia valaistus pysyy vakiona. Pannaan se ohjaus sitten vaikka siitä kirotusta basarista, mutta niin että tilanteen vaihto vaatii esim. 40 basarin iskua. Onnistuiskohan näin?

Otatte tommosen http://www.thomann.de/fi/showtec_showmaster_24.htm tiskin. Ja sitten tiskistä tekee valmiita chaseja joka biisiin sopiviksi. Sitten lyö sinne johonki sivu pöydälle vaikka rumpalille ja se vaihtelee noita liukuja ja rytmejä.

Onko siis rumpalin tarkotus "vaihdella liukuja ja rytmejä" biisin aikana? Toivottavasti ei. Ja jos ei, niin entä jos biisin tempo heittää parilla siitä, mitä se on valmiiksi tehtynä ollu? Tuleeko kertsiin ajateltu valoräjähdys pari sekuntia liian aikaisin / myöhään?
Pipo ja kengät eivät viihdy samassa päässä. (AVS)
Henri93
31.07.2009 01:39:55

Haluaisin vaan musaohjauksella hoitaa sen, että biisien välissä valot on paikallaan ja ehkä säätää valotilanteiden vaihtumisnopeutta. Mutta siis perusajatus että ainakin 10 sekuntia valaistus pysyy vakiona. Pannaan se ohjaus sitten vaikka siitä kirotusta basarista, mutta niin että tilanteen vaihto vaatii esim. 40 basarin iskua. Onnistuiskohan näin?

No mää nyt puhun lähinnä näistä kiinan vempeleistä joissa ei oo muutako se herkkyys säädin jos edes sitä ja neki toimii niinku toimii. Toiseksi se että se ns. rauhottuu se valoshow ku on musa ohjauksella ei toimi oikeen ku se nimittäin saattaa räpsähtää siitä että joku hipasee pöytään tms.
Sitten kiinnostais, et minkälaitteen saat laskeen niitä basarin iskuja. Erikseen on sitten tämmöset ns bmp vai oliko se pmb tms :D. mittarit jotka laskee sitä keskiarvoista liikehdintää, mutta musta aika kakkaa semmonenki. Mut siis se mitä tossa yritin jo sanoa rintapekille, että kun saat ton faden käyttöön niin ne vaihot on semmosia ns ajattomia eli sen takia toi tiski toimii mainiosti kun taas musa ohjaus on semmosta epämäärästä, mutta jos et usko niin testaa ja näe se itse ;) ja ei silti oo olemassa yhtä ainutta oikeeta tyyliä, et kukin tyylillään. Mut tää on vaan tämmöstä mun omaa mietiskelyä omien ns. kiinan romu keikkojen osalta.

-hensu
Kätevää kuin poni, helppoa kuin saippua
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)