Aihe: Open handed playing | |
---|
|
Kädet ristissä soittamiseen en meinaa millään löytää mukavaa korkeutta haikalle. Myöskin vasen käsi on tekniikkareenin puutteen vuoksi oikeaa selvästi huonompi. Niinpä aloin hijattain Simon Phillipsin ja Will Kennedyn innoittamana treenaamaan niin, että soitan vasemmalla kädellä haikan ja riden, ja oikealla virvelin iskut (open handed playing). Vasen käsi onkin jo kehittynyt huomattavasti. Kuitenkin olen törmännyt sellaiseen ongelmaan, että nopeaa komppia soittaessa aloittaessani single stroke-fillin oikealla kädellä, oikea käsi ei enää meinaa ehtiä crashilta takaisin virvelille. Kuuluisiko minun osata aloittaa fillit vasurilla? Tuntuu olevan tällä tavalla soittavat rumpalit harvinaisia tällä foorumilla. |
|
Ite soitin noin ekat 12 vuotta oikeakätisenä. nassikkana tuli vaan alotettua noin päin. http://www.youtube.com/watch?v=ORc9WIfjaKw&feature=channel_page Noin päin soitellen pääsin AMKiin asti joten kyllä se jotenki toimi. Mutta sitten viime vuoden lopulla tulin siihen tulokseen, että vasuri ei vaan oo tarpeeks vahva liidikädeks, jos se on heikompi käsi. Ei millään saa yhtä vahvaa ja steadya liidiä, ku oikeella, vaikka kuinka treenais. Tän ilmiön kuulee esmes Simon Phillipsin ja Billy Cobhamin liidikädessä aika selvästi. Will Kennedy on ehkä parhaiten pystyny skarppaan vasuriaan, mutta siitäkin kuulee sen vasuriliidin. Nyt on menny yli jo 9 kuukautta treenaten soittamaan "oikeinpäin". Kompit pysyy paljon iisimmin "in the pocket". Kaikki on jotenki niin paljon paremmin "kasassa" ja eheämpää, minkä myös on saanut kuulla kanssasoittajilta. Täytyy silti sanoa puolustukseksi, että open handedina soittaminen on kyll ihan oma maailmansa. Kaikissa kompit tulee toteutettua vähän eri tavalla ja tulee keksittyä kaikenlaisia hassuja juttuja. Mutta selkeimpänä esimerkkinä otetaan vaikka "Billie Jean". Sitä ei vaan yksinkertasesti pysty liidaamaan niin groovesti heikommalla kädellä, kuin vahvemmalla. Homma ei pysy vaan kasassa samalla lailla. Ja jatsin liidaaminen ei onnistu myöskään oikeen käden verosesti. Mäki uskoin kauan, että onnistuu nuo kaikki, ku vaan treenaa. Mutta ei vaan onnistu, heikompi käsi on aina heikompi käsi. niinku mikä se fyysinen gebardeeri siinä oli, ett keinut sä sisään vai et? |
arse 28.07.2009 02:37:52 | |
|
Jos kädet hakkaa ristikkäin toisiaan, mä hakisin niille ennemmin oikeat liikeradat kuin muuttaisin tekniikkaa noin radikaalisti. Ja jatka sitä haitsun siirtelyä, muutenkin kuin korkeussuunnassa. Mäkin venkslaan sitä jatkuvasti, 18 vuodessa on löytynyt sille montakin hyvää asentoa :) Kyllä mä voin suositella ihan reenimielessä väärinpäin soittoa, kaikki soitto on kuitenkin kotiinpäin ja hyvä on pistää itteään tekemään välillä vähän vähemmän luontevia juttuja. Mutta ei tartte tavaksi ottaa. My style is to follow the rhythm with snare (right hand) (free hand use for sure), left foot on both hi-hat and bass almost always which realistically by it self adds another layer or number (Hihat 1 bass drum 2), or rhythm lol! |
Niq 28.07.2009 09:28:05 | |
|
Vasuria saapi vahvistettua ihan helposti perinteisin keinoin: Rudimentteja vaan pirusti. Jos kädet tai kapulat lyö ristiinsoittaessa toisiinsa, niin lyöt liian isolla kyynärvarren liikkeellä tai haitsu on liian edessä ja/tai alhaalla. "I have a cunning plan" -Baldrick |
Cimble 29.07.2009 11:51:13 (muokattu 29.07.2009 11:55:16) | |
|
K.Suninen: Ite soitin noin ekat 12 vuotta oikeakätisenä. nassikkana tuli vaan alotettua noin päin. http://www.youtube.com/watch?v=ORc9WIfjaKw&feature=channel_page Noin päin soitellen pääsin AMKiin asti joten kyllä se jotenki toimi. Mutta sitten viime vuoden lopulla tulin siihen tulokseen, että vasuri ei vaan oo tarpeeks vahva liidikädeks, jos se on heikompi käsi. Ei millään saa yhtä vahvaa ja steadya liidiä, ku oikeella, vaikka kuinka treenais. No hyvä että olet älynnyt vähän tutkia eri vaihtoehtoja, tuosta kun ei löydä näppäryyttä hakemallakaan. Soitto ja tekniikka melko jumissa... Tai siis... no... öh... ;) Senkin sotilassoittaja ja AMK-nipo! :) "Minä olen jezmi. Me jezmit olemme varsin sinklanoitua kansaa." -Tulinpahan ohimennen kommentoineeksi kerran 90-luvulla eräässä treenikellarissa, jossa oli ns. jamit hyvässä vauhdissa. |
K.Suninen 29.07.2009 15:03:56 (muokattu 29.07.2009 18:09:17) | |
|
Tässä vielä esimerkkiä, kuinka heikolla ja vahvalla kädelä liidattu sama groove kuulosta hyvin erilaiselta. eli vanha kunnon Rosanna.. Phillipsin vasurilla(heikolla kädellä) liidattu versio: http://www.youtube.com/watch?v=hZzFxaQsjO4 Kun taas Porcaron vahvalla kädellä liidattu: http://www.youtube.com/watch?v=Gq4ychrRkQA Phillipsin versio on periaatteessa ihan oikein ja sujuva, mutta se kuulostaa huomattavasti "avonaisemmalta", koska vasuri haikassa ei pysty painottamaan oikean käden veroisesti haikan iskuja ja vahva oikea pystyy taas korostamaan ghost-nuotteja paljon vahvemmaksi. Ja lopputulos on, että kompin triolipohja kuulostaa melko tasaiselta säksätykseltä. Porcarolla liidaa vahva käsi ja sen ansiosta biitti kuulostaa triolimassan sijaan paljon sufflemmalta, mikä mielestäni sopii paljon paremmin kappaleeseen. niinku mikä se fyysinen gebardeeri siinä oli, ett keinut sä sisään vai et? |
|
Mut kyl Porcaro vetää paremmin kuin Porcado =D Kyllä noissa versioissa on hillitön ero, vaikka huomioitaisi se että toinen on studio ja toinen live. Aika jäykkä ja jopa epätarkka paikoitellen on Simonin näkemys tuolla kertaa, vaikka onhan se hillitön tekijämies sekin. |
markkuliini 29.07.2009 16:40:57 (muokattu 29.07.2009 17:23:21) | |
|
Puhutaanko täällä Chef Porcadosta?! Meitsin lemppareita! Edit: Chefin isähän on kans kuuluisa rumpali, nimittäin Porcadon Zoe. :D "Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani." |
|
markkuliini: Puhutaanko täällä Chef Porcadosta?! Meitsin lemppareita! Edit: Chefin isähän on kans kuuluisa rumpali, nimittäin Porcadon Zoe. :D Jee... Nauroin ääneen. Mutta asiaan: Jeffin Rosanna on niin vaikea soittaa rullaavasti, että aivan sama kuka sen vetää ja miten. Niin vaikeaa on saada se kuulostamaan yhtä hyvältä, kuin Jeffiin vetäisemänä. Soundit, piuhat ja kajarit. |
|
Tuntuu olevan tällä tavalla soittavat rumpalit harvinaisia tällä foorumilla. Siihen on varsin hyvä syy. Pyyhi takapuolta vasurilla ja mieti, miten hyvin sujuu. Rumpujen soittaminen huonopi käsi liidaten on paljon vaikeampaa:-) Soundit, piuhat ja kajarit. |
Kailis 29.07.2009 17:45:34 (muokattu 29.07.2009 17:52:16) | |
|
hollmi-5: Jee... Nauroin ääneen. Mutta asiaan: Jeffin Rosanna on niin vaikea soittaa rullaavasti, että aivan sama kuka sen vetää ja miten. Niin vaikeaa on saada se kuulostamaan yhtä hyvältä, kuin Jeffiin vetäisemänä. Melkein yhtä vaikeaa kuin saada Jeffin Rosanna kuulostamaan yhtä hyvältä kuin Rosannan Jeff. Vertoja vetää ehkä vain Roff Jesanna, jonka isä on siis Roe Josanna ja veljensä Misanna Roke ja Stesanna Rove. Tässä yhteydessä ei kannata edes mainita Phil-Sanna Rolips:ia. |
|
hollmi-5: Siihen on varsin hyvä syy. Pyyhi takapuolta vasurilla ja mieti, miten hyvin sujuu. Rumpujen soittaminen huonopi käsi liidaten on paljon vaikeampaa:-) mää osaan pyyhkiä vasurillakin!;) |
|
sakkemule: mää osaan pyyhkiä vasurillakin!;) Jätkä on treenannu ;-) Soundit, piuhat ja kajarit. |
|
Joo ois tosiaan kannattanu nukkua ensin yöunet ennenkun tänne kirjoittaa mitään. Mistäköhän ihmeestä mä keksin Porcadon?..Ei mutt se kuulostaa ihan hyvältä, taidanki alkaa käyttää miehestä tota nimitystä. niinku mikä se fyysinen gebardeeri siinä oli, ett keinut sä sisään vai et? |
|
Yksi muusikko vielä tähän ketjuun mukaan, kenellä on tuo vasuritekniikka hyvin hallussa - Carter Beauford. Mitä tuolta tuubista katselee hänen soittoa, tulee huomanneeksi että aika rennosti ja luontevasti tuntuu sujuvan! Itse mitä olen kokeillut ko. tekniikkaa reenata, niin olen tullu siihen tulokseen että eikun kädet kyynärpäitä myöten ristissä vaan=P No ei, kyllähän se sekin pitää tässä viel koittaa saada, ees jotteensakki luonnistumaan. |
|
Mitä nyt tulee Simon ja Jehvin eroon soittaa Rosannaa, luulen, ettei Simo ole edes yrittänyt imitoida biisin komppia ja svengiä identtiseksi, vaan omanlaisekseen versioksi. Simo on aika pitkään liidannut vasurilla ja luulen, että se on sille kyllä vahvempi - jos ei alussa, niin on ainakin pitkään jo ollut sitä. Buddy Rich muistokonsertti 1989, trio Bissonette - Chambers - Bellson, joista tuossa em. järjestyksessä ensimmäiseksi mainittu aloittaa pienen tauon jälkeen shufflen, josta ei ole epäilystäkään etteikö Jehvi olisi ollut tuon innoittaja. Oikeakätisinä Bisso ja Samperi soittavat siitä omanlaisensa tulkinnat - eivät Jehvin tavalla vaan omina versioina. Mielestäni hienoja versioita kaikki nuo. Lienee myös paljon muita hienoja tulkintoja kyseisestä kipaleesta, omaa yritystäni lukuun ottamatta - se on aina yhtä paska! |
Cimble 30.07.2009 08:01:51 (muokattu 30.07.2009 08:11:18) | |
|
Kailis: Mut kyl Porcaro vetää paremmin kuin Porcado =D Kyllä noissa versioissa on hillitön ero, vaikka huomioitaisi se että toinen on studio ja toinen live. Aika jäykkä ja jopa epätarkka paikoitellen on Simonin näkemys tuolla kertaa, vaikka onhan se hillitön tekijämies sekin. Olikohan 2003, kun tsekkasin Toton Tsadissa. Phillips soitti soolon, enkä voinut kuin ihmetellä. Nimittäin soitto oli hitusen epätarkkaa ja jotenkin jäykkää. Ja tuntui kun mieheltä ei olisi oikein lähtenyt ja ideat vähissä. Ihminenhän se on sekin ja päivästäkin kiinni, mutta tuollaiseksi guruksi melko yllättävä esitys. Phillipsin kohdalla muistakin eri lähteistä näkemieni materiaalien perusteella usein tuntuu erikoiselta Simonin vakavuus ja ikään kuin mies olisi jotenkin haluton soittamaan. Mielestäni se olemus ja tyyli vaikuttaa siihenkin, miten se groove rullaa ja tuleeko se sieltä jostakin, vai onko se vain robottimaista. Tykkäänpä Cheff Borkatosta enemmän myös Rosannan kohdalla. Kailis: Melkein yhtä vaikeaa kuin saada Jeffin Rosanna kuulostamaan yhtä hyvältä kuin Rosannan Jeff. Vertoja vetää ehkä vain Roff Jesanna, jonka isä on siis Roe Josanna ja veljensä Misanna Roke ja Stesanna Rove. Tässä yhteydessä ei kannata edes mainita Phil-Sanna Rolips:ia. Tuon Roe Josannan tiedän. Sen äitihän oli se melko tunnettu Hoosianna, jonka nimeä veisataan hurskauden hetkinä. Siinä veisussa ei ole Rosannan kaltaista turmelevaa rock-komppia, joten Diamond Phil Ellipsiä ja suomensukuista Geoffrey Porkka-Saparoa ei voi siinä verrata. Ainoastaan Roxanne voidaan the poliisin valvonnassa sovittaa Hoosiannaksi, ja laulajaksi Hanoi Rocksin Anne. Röl röl. :) "Minä olen jezmi. Me jezmit olemme varsin sinklanoitua kansaa." -Tulinpahan ohimennen kommentoineeksi kerran 90-luvulla eräässä treenikellarissa, jossa oli ns. jamit hyvässä vauhdissa. |
|
Närpiö: Mielestäni se olemus ja tyyli vaikuttaa siihenkin, miten se groove rullaa ja tuleeko se sieltä jostakin, vai onko se vain robottimaista. Robottimaisuus on seurannut häntä koko uransa ajan takapiruna, mutta robottimaisuuden lisäksi hän tuppasi svengata vielä 80-luvulla. Viime aikoina groove ei ole vain loksahtanut samalla tavalla "pocketiin". Mielenkiintoista on se, että joidenkin mielestä Phillips olisi Porcaroa parempi rumpali Totoon. He tuppaavat olla niitä robotteja itsekin. Mielestäni Porcaron ja Phillipsin svengistä ja soiton imusta ei voi puhua samana päivänä. Tahdit ääriään myöten täyteen onomatopoeettisesti honottaen: "Taa-gaa-uus-vaa-veer-hoo-jeen, taa-gaa-maii-teen-mee-rii-een, taa-gaa-vuo-tiin (miksi "vuotiin" eikä "vuotten"?) mai-teen-mii-rii-en". Tällaisiako nämä laulajat nykyään ovat? |
|
jazzmies: Robottimaisuus on seurannut häntä koko uransa ajan takapiruna, mutta robottimaisuuden lisäksi hän tuppasi svengata vielä 80-luvulla. Viime aikoina groove ei ole vain loksahtanut samalla tavalla "pocketiin". Mielenkiintoista on se, että joidenkin mielestä Phillips olisi Porcaroa parempi rumpali Totoon. He tuppaavat olla niitä robotteja itsekin. Mielestäni Porcaron ja Phillipsin svengistä ja soiton imusta ei voi puhua samana päivänä. Mulla on Camelin levy, jossa Simon soittaa oikein hienosti: Camel - The Single Factor Simon on välillä aivan huikea, mutta kieltämättä muutaman kerran olen itsekin ihmetellyt herran ratkaisuja joissakin biiseissä. Ja Totossa Simonin alkumetrit Jeffin jälkeen eivät maistuneet minulle ollankaan. Oli varmasti omaa korvienväliäkin pelissä, kun Jeffin poismeno oli aikamoinen isku ja yllättävää muutenkin, kun hän oli vielä nuori ja hyväkuntoisen näköinen mies. Soundit, piuhat ja kajarit. |
|
Simonin puolesta täytyy se sanoa että olen aina jotenkin tykännyt siitä paikasta mihin hän soittaa 2:sta ja 4:sta. Ei ehkä juurevinta soittoa maan päällä, mutta mulle on yleensä tullut hänen soitosta rauhallinen fiilis. Toisaalta ei ole kyllä Jeffin tasolla, mutta kukapa olisi. Ai niin, ensimmäinen kotiimme hankittu cd-levy (kun olin skidi) oli Mike Oldfieldin Crisis, jonka muuten tuotti ja rummutti Simon. Eli "me and Simon go way back". :) "Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani." |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|