Aihe: DIY Hiwatt dr103 surisee
1
st. H.O.C.
29.07.2009 13:23:26
Ongelmana on DIY Hiwatin 100hz taajuinen surina. Vahvistin on "early 70s four inputt" ja rakennettu pääosin Mark Hussin skemojen mukaan http://mhuss.com/Hiwatt/tech2.html

Eroina alkuperäiseen johtuen osien saatavuudesta on verkkomuuntaja http://uraltone.com/kauppa/product_ … p;XTCsid=mfgmet0mm1qjvvnrocipm07kc4

ja ulostulomuuntaja http://www.tube-town.net/ttstore/pr … ll-Uebertrager-JCM800-100-Watt.html

myös suotokonkat (skeman mukaiset 3 kpl 220uf 350v) ovat saatavuuden takia 100+100uf.

Vahvistin on siis toiminut muutoin hyvin jo 1.5 vuotta, mutta samainen surina on ollut koko ajan ongelmana. Surina ilmenee erityisesti bright-volumen lisäämisen myötä, mutta myös normal-kanavassa. Pienimmillään surina on volumeasetuksilla normal n. klo 15 ja bright n. klo 11. Osaisiko joku auttaa mistä lähteä etsimään vikaa? Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!

Linkki vielä ääninäytteeseen http://jusaalt.pp.fi/sounds/
kojones
29.07.2009 13:32:59
Häiritseekö soittaessa? Mulla oli samanlainen hurina, sen verran hiljainen ettei haitannut. Samat muuntajatkin.
maza
29.07.2009 13:34:46

Perusjuttuja. Suojattua piuhaa, lisää suodatusta ja niin edelleen. Hehkujen nosto n. 50 voltin potentiaaliin 100 ohmin vastusten kautta on myös aika hyvä hurinalääke.
st. H.O.C.
29.07.2009 13:44:21
Häiritseekö soittaessa? Mulla oli samanlainen hurina, sen verran hiljainen ettei haitannut. Samat muuntajatkin.

Sanotaanko niin, että kyllähän ton kanssa pärjäilee, mutta bright-kanavan käyttö esim linkkaamalla on melkein mahdotonta, koska mastervolumen lisäyksen myötä myös hurinan määrä kasvaa.
Tubeman
29.07.2009 14:09:32 (muokattu 29.07.2009 14:10:49)
st. H.O.C.: Sanotaanko niin, että kyllähän ton kanssa pärjäilee, mutta bright-kanavan käyttö esim linkkaamalla on melkein mahdotonta, koska mastervolumen lisäyksen myötä myös hurinan määrä kasvaa.

Suotoelkot on kertomasi mukaan jääneet kapasitansseiltaan puoleen mitä ne pitäisi olla,kokeiles nostaa arvot oikealle tasolle.

Laite lienee itse tehty? Mitens on muuntajien ja kuristimen sijoittelu,onko ohjeissa ollut suositusta niiden sijoittelussa chassikseen?
"Fieldistorilla ei tule olemaan tulevaisuutta koska ne kohisevat ja taajuusalue on olematon" (ote artikkelista fetistä 50-luvulla)
st. H.O.C.
29.07.2009 14:17:52 (muokattu 29.07.2009 14:20:29)
Suotoelkot on kertomasi mukaan jääneet kapasitansseiltaan puoleen mitä ne pitäisi olla,kokeiles nostaa arvot oikealle tasolle.

Ne elkot (100uf + 100uf) on kytketty plussat yhteen, ja olen olettanut että siitä tulee yhteensä 200uf. olenko siis ollut täysin väärässä?

laite on tosiaan itse tehty, muuntajien sijoittelu ja muutoinkin layout vastaa täydellisesti alkuperäistä, koitin olla mahdollisimman tarkka. Kuristinta laitteesta ei löydy ollenkaan.
harryk
29.07.2009 15:09:43

Paljonko sieltä anodikäämstä tulee jännitettä ja paljonko tasurin jälkeen? Jos sinulla on kaksi 100 uF:n/350V elkoa rinnakkain, ei niiden jännitekesto ole enempää kuin tuo 350V/elko vaikka yhteinen kapasitanssi onkin tuo 200 uF. Jos tasurin jälkeen tulee 400-450 V elkojen päälle, ihmettelen, etteivät ne ole jo räjähtäneet tuollaisen ylijännitteen takia. Harry
kojones
29.07.2009 15:55:03
st. H.O.C.: Sanotaanko niin, että kyllähän ton kanssa pärjäilee, mutta bright-kanavan käyttö esim linkkaamalla on melkein mahdotonta, koska mastervolumen lisäyksen myötä myös hurinan määrä kasvaa.

Jepu. Mulla oli suojattua piuhaa kaikki signaalitien johdotukset anodille meneviä lukuunottamatta, mutta tuota hehkujen nostoa potentiaaliin ei tullut kyllä kokeiltua. Toisaalta orkkiksessakaan ei ollut, että enpä tiedä sitten.
st. H.O.C.
29.07.2009 16:08:27
Se jäi sanomatta et elkot on 500v jännitteen kestoltaan. Ja vielä kuva selventämään, kun en osaa oikein selittää. Eli ympyröidyt elkot on korvattu kukin 100+100uf 500V kannukonkalla, kytkemällä +navat yhteen.

http://jusaalt.pp.fi/sounds/power%20layout%20copy.jpg
Tubeman
29.07.2009 19:14:23
st. H.O.C.: Ne elkot (100uf + 100uf) on kytketty plussat yhteen, ja olen olettanut että siitä tulee yhteensä 200uf. olenko siis ollut täysin väärässä?

laite on tosiaan itse tehty, muuntajien sijoittelu ja muutoinkin layout vastaa täydellisesti alkuperäistä, koitin olla mahdollisimman tarkka. Kuristinta laitteesta ei löydy ollenkaan.

Saamari kun silmät harittaa ouzon takia .. Olin huomaavinani elkojen kytkennässä jotain kummaa,katsokaapas te selvemmät toverit näenkö harhoja?
"Fieldistorilla ei tule olemaan tulevaisuutta koska ne kohisevat ja taajuusalue on olematon" (ote artikkelista fetistä 50-luvulla)
blaekie
29.07.2009 20:51:14 (muokattu 29.07.2009 20:52:18)

st. H.O.C.: Se jäi sanomatta et elkot on 500v jännitteen kestoltaan. Ja vielä kuva selventämään, kun en osaa oikein selittää. Eli ympyröidyt elkot on korvattu kukin 100+100uf 500V kannukonkalla, kytkemällä +navat yhteen.

http://jusaalt.pp.fi/sounds/power%20layout%20copy.jpg

Minkälainen rakenne noissa sun kannukonkissa on ? onko se miinusnapa/kuori eristetty varmasti rungosta ? , jos ei, voi kapasitanssit olla mitä sattuu, samoin kuin sarjaan kytkettyjen jännitteenkestot, varsinkin tuossa vasemmalla puolella. (siinä on haettu sarjaan kytkennällä 700 voltin jännitteenkestoa)
Nii onkii ... vai oliko sittenkään ..
ilmaseppa
29.07.2009 22:58:00 (muokattu 29.07.2009 22:59:37)
Tällainen hurina tulee yleensä aina etuasteesta ja ei ole välttämättä virtalähteen suodatuksen puutetta. Etunen saa jostain verkkovirtaa induktiivisesti. Vaihtoehtoina on verkkomuuntaja tai vielä todennäköisemmin hehkut. Hurina yleensä vähenee jos hehkujen jokin piste on maadoitettu suoraan tähtipisteeseen. Lisäksi hehkujen kaapeli kannattaa olla melko tiukaksi kierretty. Jos hehkun piuhat menevät etusen signaalipiuhojen lähellä, kannattaa mahdollisuuksien mukaan taittaa johdot muutaman sentin matkalta kulkemaan kohtisuoraan toisiinsa nähden. Näillä olen kyllä itse pärjäillyt jotenkin.
Seppä Ilmarinen
st. H.O.C.
30.07.2009 13:25:07
Problem solved!

Oli jääny hahkujen "referenssimaa" kytkemättä, nyt se on hoidettu kahdella 100ohm vastuksella. Surinat on käytännössä tiessään ja Hiiwatti toimii kuin unelma. 1.5 vuotta se sitten otti et senkin sai kuntoon:) Kiitoksia kaikille vastanneille!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)