Aihe: Rumpusoftavinkkejä kaivataan
1 2
Thothmes
20.07.2009 19:33:37
Tarvitsisin/haluaisin ohjelman, jolla pystyisi tekemään rumpuraidan biisiä työstäessä. Olen yrittänyt googletella, mutta oikein kätevää ratkaisua tähän asiaan en ole löytänyt, joten kertokaapa viisaammat. Luulisi tällaisia ohjelmia olevan pilvin pimein.

Haluaisin siis:

-koota mieleiseni kompit isku kerrallaan
-sanoa ohjelmalle että soita komppia nro 1 16 tahtia ja vaihda sitten komppiin 2 8 tahdin ajaksi
-ohjelman olisi hyvä oksentaa wav-tai vastaava tiedosto jonka voisi heittää Reaperiin ja alkaa äänittelemään bassoja ja kitaroita ja koskettimia päälle.

Helppokäyttöisyys on etu, koska olen käsi ohjelmien kanssa.

En aio maksaa pennin latia tästä ilosta, joten ehdottakaa ilmaisia softia, jotka täyttäisivät yllämainitut tuntomerkit.

Kiitoksia jo etukäteen.
aalataur
20.07.2009 21:50:12

Ilmaisista en oikein osaa sanoa, mutta ilmaiseksi tuskin saa mitään kovin huippulaatua? EZ Drummer on suhteellisen halpa, erittäin helppokäyttöinen ja toimiva. Ei sekään mikään huippu ole, mutta kuulostaa kuitenkin suunnilleen oikeilta rummuilta.

http://www.thomann.de/fi/toontrack_ez_drummer.htm
http://www.toontrack.com/products.asp?item=7

Avuksi tarvitset tietysti DAW:n rumpuiskujen tarkkaan ohjelmointiin, siihen suosittelen Reaperia.

http://www.reaper.fm/
Thothmes
20.07.2009 22:38:05
Uskoisin tältäkin saralta löytyvän ihan käypää kamaa myös ilmaiseksi. Softasyntikoiden puolelta löytyy erittäin monipuolista ja käyttökelpoista kamaa ilmaiseksi, miksei siis rumpupuolelta?

EzDrummer on varmaan pätevä, mutta tällä hetkellä minulla on hädin tuskin varaa edes ilmaiseen ohjelmaan, joten nyt pysytellään niissä.

Tarkoitus on siis saada aikaiseksi rumpuraidat, joista selviää vähän minkätyylistä soittoa oikealta rumpalilta mahdollisesti joskus haetaan ja joka auttaa hahmottamaan rytmiikkaa. Kovin korkeatasoista jälkeä ei siis kaivata.
JPQ
21.07.2009 00:13:06

Käyttökelpoiset akustiset rumupsouindit löytyy Independence FREE yellow toolsilta (kelpuuttaisin levyllekkin nuo) ja joku ohjelma tuota vstitä ohjaamaan.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
puusormi
21.07.2009 10:26:41

http://www.bluenoise.no/mydrumset.html

Ilmainen rumpusamplerisofta. Tuossa on siis aivan prosessoimattomat raakasamplet joita pitää itse sitten käsitellä audiosoftasta jos mielii ameriikan soundit saada tuotantoonsa. Mutta ilmainen ja nuo lähtösoundit ovat vähintään ns. pikkupajatasoa kyllä.
Saapiko lähettää terveisiä?
Thothmes
21.07.2009 14:24:36
Tuohan vaikuttaa äkkiä katsottuna oikein hyvältä, ja ääninäytteiden perusteella soundi on todella hyvä.

Tuo siis ilmeisesti plugari, jota pitää ohjailla samplerilla. Pystyykö Reasonilla siis tekemään sen vaiheen työstä, jossa kootaan kompit ja biisin rakenne? Sen jälkeen ilmeisesti itse soundit saadaan tuosta plugarista.
aalataur
21.07.2009 15:24:11

Yllättävän hyvät soundit tuossa. Kuulosti melkein paremmalta kuin EZ, koska EZ on kaikilla ja sen soundin tunnistaa kilometrin päähänkin.
puusormi
21.07.2009 15:43:32

jonir: Tuo siis ilmeisesti plugari, jota pitää ohjailla samplerilla. Pystyykö Reasonilla siis tekemään sen vaiheen työstä, jossa kootaan kompit ja biisin rakenne? Sen jälkeen ilmeisesti itse soundit saadaan tuosta plugarista.

Reason ei taida osata käyttää vst-instrumentteja? Mikä tahansa vsti:tä tukeva audiosofta käy..
Thothmes
21.07.2009 15:51:16
Reason ei taida osata käyttää vst-instrumentteja? Mikä tahansa vsti:tä tukeva audiosofta käy..

Eikun perkele kun näillä on kaikilla samanlaiset nimet. Tarkoitin siis Reaperiä. Silläkö onnistuu sitten jotenkin mukavasti se kompin kasaaminen ja sen soittaminen n tahdin ajan? Eikös se ole ko. ohjelman yksi perusajatus?

Tähän asti olen kaiken äänittänyt ihan oikeasti mikrofonilla äänittämällä, joten olen tällaisesta puolesta vähän pihalla.

Avusta kiittäen,

Joni
aalataur
21.07.2009 16:20:35

jonir: Eikun perkele kun näillä on kaikilla samanlaiset nimet. Tarkoitin siis Reaperiä. Silläkö onnistuu sitten jotenkin mukavasti se kompin kasaaminen ja sen soittaminen n tahdin ajan? Eikös se ole ko. ohjelman yksi perusajatus?

Tähän asti olen kaiken äänittänyt ihan oikeasti mikrofonilla äänittämällä, joten olen tällaisesta puolesta vähän pihalla.

Avusta kiittäen,

Joni

Kyllä PITÄISI onnistua.. koska olen ohjelmoinut Reaperilla EZ Drummeria ja Superior Drummeria. Mutta, latasin huvikseni tuon softan mistä tässä nyt on puhe, ja en saanut sitä toimimaan kunnolla Reaperissa. Jostain syystä vain snare ja basari löytyy midikartasta, hihat, pellit, tomit yms. puuttuvat ja niitä ei saa mistään kuuluviin. Lisäksi snare kuuluu oikeasta kajarista pelkästään ja basari vasemmasta... eli panoroinnit päin helvettiä.

Missä vika? Olen kopioinut .dll-tiedostot oikeisiin kansioihin niin kuin pitää.
puusormi
21.07.2009 21:24:13

aalataur: Kyllä PITÄISI onnistua.. koska olen ohjelmoinut Reaperilla EZ Drummeria ja Superior Drummeria. Mutta, latasin huvikseni tuon softan mistä tässä nyt on puhe, ja en saanut sitä toimimaan kunnolla Reaperissa. Jostain syystä vain snare ja basari löytyy midikartasta, hihat, pellit, tomit yms. puuttuvat ja niitä ei saa mistään kuuluviin. Lisäksi snare kuuluu oikeasta kajarista pelkästään ja basari vasemmasta... eli panoroinnit päin helvettiä.

Missä vika? Olen kopioinut .dll-tiedostot oikeisiin kansioihin niin kuin pitää.

Tuo laittaa muistaakseni eri soundit automaattisesti eri lähtöihin, eli sinun pitää reaperia vähän virittää.

Ensin luot raidan jolle lisäät mydrumsetrocks:n. Nimeä raita vaikkapa drum master:ksi. Reitityksestä vaihdat tälle raidalle 12 kanavaa. Ja otat tältä raidalta pois ruksin Master/Parent send.

Sitten luot 12 uutta raitaa ja laitat jokaiselle reititykseen Receive drum master:lta siten että ekalle raidalle tulee Audio 1 => 1/2 toiselle Audio 2=> 1/2 ja niin edelleen, viimeiselle raidalle Audio 12=>1/2. Nyt jokaiselle raidalle tulee yksi rumpumikrofonikanava (ikäänkuin sinulla olisi oikea rumpusetti mikitettynä).

Sitten vain miksaat kanavia oikeassa suhteessa, laitat eq:ta ja kompressoit mielesi mukaan. Kenties lisäilet kaikua ja teet kaikenlaisia teräviä temppuja joilla luodaan hienot rumpusoundit ja sinulla on ameriikan meininki produktiossasi.

Ja jos tuntuu että hyvien soundien tekeminen on todella vaikeaa, alat olla sen ongelman ytimessä jonka kanssa kaikki rumpuja miksaavat painivat: Hyvät soundit on vaikea tehdä.
-Cale
23.07.2009 18:46:24
puusormi: http://www.bluenoise.no/mydrumset.html

Ilmainen rumpusamplerisofta. Tuossa on siis aivan prosessoimattomat raakasamplet joita pitää itse sitten käsitellä audiosoftasta jos mielii ameriikan soundit saada tuotantoonsa. Mutta ilmainen ja nuo lähtösoundit ovat vähintään ns. pikkupajatasoa kyllä.

Muuten varmaan hyvä mutta kone kaatuu aina kun yrittää tuota avata :/ Tosin mulla onkin huono kone.
Kalmo
24.07.2009 18:27:07
jonir:
-ohjelman olisi hyvä oksentaa wav-tai vastaava tiedosto jonka voisi heittää Reaperiin ja alkaa äänittelemään bassoja ja kitaroita ja koskettimia päälle. .

Miksi ihmeessä waviksì? Eikö olisi paljon helpompaa metsästää suoraan VST, jolla voit muokkailla rumpujasi Reaperissä mielesi mukaan projektin edetessä.
Lyhyen etsintäni perusteella tosin vaikuttaa siltä, että rumpurintamalla ilmaisten softien tarjonta on yllättävän vähäistä. Kaikenmaailman efektejä ja syntikoita löytyy vaikka liian kanssa. Standalone -versioita taitaa olla vielä vähemmän kuin plugareita.

kvraudio.com -sivusto on hyvä metsästyspaikka.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Tupez
24.07.2009 22:21:06
Auttakaa ny mummoa mäessä... Sain kyllä Reaperiin lisättyä jokaisen rumpuraidan onnistuneesti, mutta miten itse rumpujen "nauhoitus" tapahttuu? Siis kuinka saan tietyn äänen soimaan juuri tietyn metronoin iskun aikana? Vai olenko nyt kästitänyt koko jutun täysin pieleen... Aiemmin olen omaa musiikkia tuonut kuuluvaksi vain Guitar Pron avulla ja nyt tekisi mieli tulla tänne isojen poikien keskelle nololemaan :D
puusormi
24.07.2009 23:29:21

Tupez: Auttakaa ny mummoa mäessä... Sain kyllä Reaperiin lisättyä jokaisen rumpuraidan onnistuneesti, mutta miten itse rumpujen "nauhoitus" tapahttuu? Siis kuinka saan tietyn äänen soimaan juuri tietyn metronoin iskun aikana? Vai olenko nyt kästitänyt koko jutun täysin pieleen... Aiemmin olen omaa musiikkia tuonut kuuluvaksi vain Guitar Pron avulla ja nyt tekisi mieli tulla tänne isojen poikien keskelle nololemaan :D

Klikkaat aktiiviseksi sen raidan jolla se rumpu-vst on ja valikosta Insert->Insert new MIDI item

Syntynyttä palikkaa tuplaklikkaamalla pääset editoimaan rummuniskuja.
kotoilija
29.07.2009 16:43:44
puusormi: http://www.bluenoise.no/mydrumset.html

Miten saan ton toimimaan Audacityllä? Olen laittanut Plug-Ins kansioon ja kun käynnistän Audacityn ja valitsen sieltä Luo valikosta sen rummun, niin se luo pelkästään uuden raidan. Miten saan tehtyä ne rumpuraidat?

Ja miten saan Hammerheadin rumpuridat Audacityyn helpoiten?
JPQ
29.07.2009 19:42:53

Cool-guitarist: Miten saan ton toimimaan Audacityllä? Olen laittanut Plug-Ins kansioon ja kun käynnistän Audacityn ja valitsen sieltä Luo valikosta sen rummun, niin se luo pelkästään uuden raidan. Miten saan tehtyä ne rumpuraidat?

Ja miten saan Hammerheadin rumpuridat Audacityyn helpoiten?

audacity ei minusta tuo kuin vst efektejä ei vst(i) instrumenttejä korjatkaa jos olen väärin muistava.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
kotoilija
29.07.2009 21:03:46
-Cale: Juu ei, tue siis...

No tukeeko Kristal? Tai joku ilmainen softa?
aalataur
29.07.2009 21:15:44

Cool-guitarist: No tukeeko Kristal? Tai joku ilmainen softa?

Reaper tukee. Tosin ilmaisuus on kiinni omasta moraalista. Itse testailin pitkään eikä oikein avautunut ohjelma, mutta nyt huomannut miten loistava se on ja maksoin. Trial toimii kuitenkin ikuisesti, vaikket maksaisikaan.

http://www.reaper.fm/
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)