Aihe: Firma pystyyn bändiä varten, neuvoja kaivataan 1 | |
---|---|
![]() 26.07.2009 19:05:12 | |
Moi! Tilanne näyttää nyt siltä että pitäisi pistää firma pystyyn bändiä varten jotta saadaan keikkaliksat laskutettua ja hoidettua kamahankinnat jne. fiksummin. Koitin penkoa tietoa mutta vaikeata on kun asiaa on liikaa eikä tietoa että mihin asioihinpitää kiinnittää huomiota ja kuinka hoitaa (raha)asiat oikein/parhaiten. Tekeydympä nyt vähän tietämättömälksi ja esitän yleisluontoisen kysymyksen kun en muuta osaa, eli: Miten pääsen homman juonesta kiinni? -Tomi | |
![]() 26.07.2009 19:19:32 | |
Kamahankintoja varten firma on vähän "turha", koska bänditoiminta on alv0 ja kamat sisältää alvia 22%, eli mitään verohyötyjä ei saa. Jos firman ainut tarkoitus on keikkojen laskutus ja palkkojen maksu ja tietotaso on tuota luokkaa, niin suosittelen jotakin laskutuspalvelua. Muutamia vaihtoehtoja mainitakseni; http://www.riskcraft.fi/keikkaliksa.html http://www.j-audio.fi | |
![]() 27.07.2009 15:09:54 | |
SF3YLO: Kamahankintoja varten firma on vähän "turha", koska bänditoiminta on alv0 ja kamat sisältää alvia 22%, eli mitään verohyötyjä ei saa. Siis häh? Kyllähän maksetun alvin voi anoa palautettavaksi jos sitä on tilitetty liikaa. Eli jos bändi ostaa 1220 eurolla tavaraa josta maksaa alvia 220e eikä sille kerry yhtään arvonlisäverollistä myyntiä niin tuota maksettua 220e:tä voi anoa palautettavaksi. Arvonlisäverollista myyntiähän voisi kertyä vaikka siitä että bändi vuokraa kamppeitaan toisinaan. Saapiko lähettää terveisiä? | |
![]() 27.07.2009 20:11:03 | |
esaias: mutta vaikeata on kun asiaa on liikaa eikä tietoa että mihin asioihinpitää kiinnittää huomiota ja kuinka hoitaa (raha)asiat oikein/parhaiten. Ettei käy kuten omalle taannoiselle bändiosakeyhtiölleni, kannattaa muistaa että verottajan silmissä yhtiön pitää tuottaa siinä työskenteleville alan kohtuullinen palkka, tai sitten pitää olla valmiiksi selitys, miksei näin ole. Tämä on aika hyvä lähtökohta miettiä yhtiöittämisen tarvetta muutenkin - jos se ei riitä päätoimiseksi toimeentuloksi, on kyseessä vain kallis harrastus johon kannattaa suhtautua kuten harrastukseen. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 29.07.2009 09:32:44 | |
Itse olen tämän saman ongelman kanssa häärinyt nyt tovin jos toisen. Olen opiskelija joten jos pistäisin yrityksen pystyyn menettäisin tulonsiirtoni eli tukeni. Järkevämmäksi vaihtoehdoksi, ja mitä olen muidenkin pelkkien bändien kuullut käyttävän, on osoittautunut osuuskunnan pystyyn pistäminen. Oy tavoitehan on tehdä voittoa, jota varten on tietyt liikevaihto, kokous, yms. vaatimukset, mutta osuuskunnan on vain tarkoitus kattaa kulunsa. Jos osuuskuntaan sai (muistaakseni) 7 jäsentä, ei mahdolliset opiskelijajäsenet menetä tukiaan. Mulla tosin jäi siitä kiinni että haluan perustaa yrityksen omiin nimiin tai max. 2-3 mun lisäks. Tällä hetkellä hoidamme bändin laskutuksen, reeniksen vuokran, (mahdollisesti myös tulevat hankinnat) kämppikseni firman kautta ja he ottavat käsittelykuluina 5% sisään tulevasta rahasta. Firmalla on oma virtuaalitili meille joten ei kaikkia rahoja nostaa pois koko ajan.Asiallinen diili mun mielestä. Paikallisen TE-keskuksen puoleen kannattaa kääntyä näissä asioissa sillä he osaavat kyllä neuvoa (ainakin pitäisi osata :D) Noista yllämainituista laskutuspalveluista sen verran että omat kokemukset toisesta noista ovat varsin huonot; joustavuus nolla, ahneutta ja muuta paskaa. Mutta nämä ovat vain minun kokemukset! | |
![]() 29.07.2009 17:46:38 | |
puusormi: Siis häh? Kyllähän maksetun alvin voi anoa palautettavaksi jos sitä on tilitetty liikaa. Eli jos bändi ostaa 1220 eurolla tavaraa josta maksaa alvia 220e eikä sille kerry yhtään arvonlisäverollistä myyntiä niin tuota maksettua 220e:tä voi anoa palautettavaksi. Arvonlisäverollista myyntiähän voisi kertyä vaikka siitä että bändi vuokraa kamppeitaan toisinaan. En menisi vannomaan asiaa noin yksinkertaisesti. Myönnän heti, että tästä puolesta minulla ei ole tarkkoja faktoja, mutta muistelisin että tähän on jokin alaraja, eli jos saatavia on tyyliin yli 10000 tai 20000e. Tuskin verottaja lähtee maksamaan 220e. Pääsääntöisestihän tuo alv pitäisi pystyä "perimään takaisin" seuraavina kuukausina/vuosina tulevista myynneistä. Takaisinmaksu systeemi on vain suuria hankintoja varten. | |
![]() 29.07.2009 18:49:58 (muokattu 29.07.2009 18:51:32) | |
SF3YLO: Takaisinmaksu systeemi on vain suuria hankintoja varten. Takaisinmaksusysteemi on sen varmistamiseksi että alvia peritään oikea määrä, eikä alvivelka suuntaan tai toiseen kasva kohtuuttomaksi. edit: minä olen saanut alvia takaisin haettua metsän istutuksen yhteydessä muitaakseni noin 3500e:n ostosta sen reilút 600e. Saapiko lähettää terveisiä? | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)