Aihe: Akustista hakemassa hintaluokassa 1000-1500€ ja ihan pihalla
1
PekkaM
17.07.2009 11:59:02 (muokattu 17.07.2009 15:43:20)
Jep, tällainen tilanne.

Kitaransoitto ei ole pitkään aikaan motivoinut ja käytännössä olen ollut kohta vuoden soittamatta. Lähes kaikki soittokamat myyty lukuunottamatta yhtä sähkistä ja Pod XT:tä. Akustisenkin aikoinaan möin pitkin hampain koska se oli ohutkoppainen Yamaha jota ei mielestäni ollut kiva soittaa koska se ei kuulostanut ilman sähköjä kovin kummoiselta.

Pari vuotta on mielessä häämöttänyt ajatus ostaa kunnollinen akustinen "loppuelämäksi" mutta olen aika pihalla siitä, mitä haluan. Kuvaavaa on, että kaksi mielessä pyörivää merkkiä ja mallia ovat Martin D-16 sekä Ibanez EP9 (se Steve Vai-malli). Toinen on niin perus Dreadnought kuin voi olla mutta ilmeisen laadukas. Toinen on koristeellinen, muodoltaan tiedä mikä, Fishmanin elektroniikalla, virittimellä, soololovella ja ties millä.

Euphoriaa olen joskus soittanutkin mutta se oli kaverin juuri kaupasta hakema tehdaskielillä. Ulkonäkö nyt ei ole pääasia, mutta noista täytyy sanoa, että Ibanezi miellyttää silmää, Martin ei. Ibanezissa olisi myös tuo ylänauhojen saavutettavuus ihan eri luokkaa, jonka itselleni koen sen (ja vastaavien) suurimmaksi vahvuudeksi perinteiseen koppaan verrattuna. Iban elektroniikat ovat plussaa mutta uskon aika vakaasti, että viritintä lukuunottamatta en niille tulisi paljoa käyttöä löytämään. Akustisissa Martin on nimenä paljon enemmän uskoa luova mutta toisaalta Steve soittaa itse noilla EP9:illään, joten ei niiden pitäisi lähtökohtaisesti olla kai mitenkään alakynnessä, joskin taitaa soitella sähköillä.

Kokeilemaanhan näitä tietty pitää kauppoihin lähteä mutta ajattelin, että olisiko näkemyksiä tai muita saman hintaluokan vaihtoehtoja.

Suomikauppaa tarkoitus tukea mutta tuossa referenssiksi:
http://www.thomann.de/fi/ibanez_ep9rrb.htm
http://www.thomann.de/fi/martinguitars_d16gt_western.htm

edit: VÄÄRÄLLE ALUEELLE taisi tulla postattua, joten jatkot tuolla: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=180464&
tuomas30
21.07.2009 15:13:05 (muokattu 21.07.2009 15:13:31)
kyllä tää taitaa olla se oikea alue, ja tuo kitarakamat väärä. Tai näin ainakin mulle neuvottiin kun uutta kitaraa etsin, en saanut vastauksena muuta kun "kirjoita akustisten alueelle" kun yritin kirjottaa sinne
K.Hill
22.07.2009 09:40:59
Unohda Thomann ja mene Kitarapajaan jos uutta Martinia olet vailla! Kyseinen 16- sarjan kitara on pajalla melko saman hintainen kuin Thomanilla ja varmasti saat käteisalennusta. Pajalle tilaavat kilpailukykyiseen hintaan minkä Martinin vain haluat.Mutta jos voit 1500 uhrata, kannattaa kyttäillä esim. käytettyä D-28:aa tai muuta standard-sarjan Martinia esim m-netin torilta. Niissä on sentään perinteinen dovetail-kaulaliitos, noissa 16-sarjalaisisahan on eräänlainen "pulttikaula". 1500:lla saa jo Gibsoneitakin ainakin käytettynä. Mutta Martin ja Gibson ovat niin erilaisia, että se on sitten makuasia....
Mikael
22.07.2009 11:11:13

Parhaiten tosiaankin selviää asiat kun käytät yhden lomapäivän kävelemällä läpi stadin musaliikkeet ja kokeilemalla itse mikä parhaiten sopii käteen ja tuntuu korvilla kivoimmalta. Tietty joku asiaa tunteva kaveri messiin auttaa aina ja onpa sit seuraa myös terassilla mietintätuoppien äärellä :D Mikä vois olla parempi tapa kuluttaa hieno kesäpäivä Helsingissä?
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
masterhat
22.07.2009 23:08:40
Mikael: Parhaiten tosiaankin selviää asiat kun käytät yhden lomapäivän kävelemällä läpi stadin musaliikkeet ja kokeilemalla itse mikä parhaiten sopii käteen ja tuntuu korvilla kivoimmalta. Tietty joku asiaa tunteva kaveri messiin auttaa aina ja onpa sit seuraa myös terassilla mietintätuoppien äärellä :D Mikä vois olla parempi tapa kuluttaa hieno kesäpäivä Helsingissä?

runkata himas? läppä

toi kyl kuulostaa niin siistiltä idikseltä, et vois kyl lähtä metsästää ohut koppasta akkaria sun määrittämäl menetelmäl
''On moraalitonta antaa tyhmien ihmisten pitää rahansa''
wedevirtanen
26.07.2009 02:03:18 (muokattu 27.07.2009 01:34:42)
Suosittelen Furchia tähän hintaluokkaan ehdottomasti. Tue SUOMALAISTA musiikkikauppaa ja käy Jyväskylässä Musikantissa testaamassa Furcheja.

Testailin siellä esim. D22 SR ja D42 CR ja olivat varteenotettavia vaihtoehtoja. Myös OOM34 SR oli mahtava. Enkä turhaa reissua tehnytkään, koska viimeksi mainittu lähti mukaan. Myin mahtavan Taylor GS7:ni, joka toki asettuu mielestäni em. Furchien edelle, ollen tosin kalliimpikin. OOM34:een sitä ei voi pahemmin verratakaan, koska se on niin erityypin kitara. Näppäilyyn, folkin ja bluesin soittoon todella erinomainen soitin, johon päivän käytön jälkeen olen erittäin tyytyväinen. Todella kovaääninen kitara, jolla ei tohdi plektralla täysillä edes rämpyttää, ainakaan kerrostalossa, mutta soinnissa on kuitenkin herkkyyttä ja Furchiläistä luonnetta kosolti mukana. Saas nähdä säilyykö tämä kitara sitten lopun elämää. Oikeastaan syy miksi Taylorin vaihdoin oli pienoinen rahansäästö sekä suurempi mieltymys OOM:n pienempään koppakokoon.

Kirjaimet SR, CR tarkoittavat käytettyjä materiaaleja SR = kuusikansi, ruusupuuta sivut ja pohja. CR taas on seetrikannella.

Tilauksesta kannattaisi ehkä kokeilla D24 SR, joka varmastikin on mahtisoitin. Kokemusta nimittäin on 12- kielisestä mallista.

D24 sekä D22 ovat nähdäkseni kokonaan kokopuisia ja D42:ssa sivut ja pohja laminoitua ruusupuuta.

Olen tässä männä vuosina muutamana käynyt läpi kymmeniä kitaroita ja Furch tuntuu nyt ajateltuna olevan hintalaatusuhteeltaan niitä parhaita. Kaikki edellä mainitut malli mennevät haluttuun hintahaarukkaan.

Tuolla Musikantissa ovat hinnatkin kohdallaan, kun niitä vertailin muun Euroopan hintoihin.
Peace and love brothers and sisters!
PappaSF
29.07.2009 12:50:59
Mäci: Juuri näin! Keväällä ostin 000-16GT:n Pajalta ja ilman sen kummempaa tinkailua sain sen yli sata euroa halvemmalla kuin Thomannilta.Tuli vielä Martin t-paitakin samaan kauppaan:)

Näin se on, itekin suosin kotomaisia liikkeitä ja aina lähteny THomannia halvemmalla kitarat sekä vavhistimetkin. Noi nettikaupat eivät ole suinkaan läheskään halvempia kuin kotomaan musaliikkeet, nettikaupoissa hinta on mikä on ja kotomaan liikkeistä saapi sitä käteisalennusta ja jos on hyvät suhteet kehkeytyny näihin kauppiaisiin niin kyllä se näkyy sitten hinnoissakin eli saa vähän enempi rabattia jos nyt sitä on varaa antaa riippuen tuotteistakin jne.

Meni tää mun offtopikiksi joten sorry asian vierestä kirjoittaminen.
JeeVes
06.08.2009 11:05:06
Suosittelen ottamaan myös yhteyttä Liljeströmmiin ja kyselemään onko sillä jo valmiina jotain akustisia tohon hintaan. Tekee se mies nimittäin peijjoonin hyviä akustisia. www.liljeströmguitars.com
Best is yet to come!
PappaSF
06.08.2009 11:46:17
JeeVes: Suosittelen ottamaan myös yhteyttä Liljeströmmiin ja kyselemään onko sillä jo valmiina jotain akustisia tohon hintaan. Tekee se mies nimittäin peijjoonin hyviä akustisia. www.liljeströmguitars.com

Korjasin tuon linkin, kun siinä on ö kirjain niin ei toimi, laitoin sen o

Korjattu linkki alla

http://www.liljestromguitars.com/
Topi Nambur
06.08.2009 11:51:35
JeeVes: Suosittelen ottamaan myös yhteyttä Liljeströmmiin ja kyselemään onko sillä jo valmiina jotain akustisia tohon hintaan. Tekee se mies nimittäin peijjoonin hyviä akustisia. www.liljeströmguitars.com

Kotimainen, ammattirakentajan tekemä uusi akustinen kitara 1500 eurolla? Tuota en ihan hevillä enkä edes folkilla jaksa uskoa. Tiedän kyllä rakentajan, joka tekee erinomaisia kitaroita kahdella tonnilla, mutta 1500 kuulostaa jo todella halvalta.
Musik ist tönend bewegte Form, das auf fruchtbaren Boden fällt. Was? Quatsch! Nur wo Füchse und Hasen gute Nacht sagen.
Numb
06.08.2009 11:55:17

Ja linkkihän menee tietysti näin: http://www.liljestromguitars.com/
A waist is a terrible thing to mind.
hidaskäsi
07.08.2009 00:44:16
Itse ajattelen että kun Martineihin en ole koskaan ihastunut ja Gibsonin ym. omistaneena, että jos haluaa monipuolisen kitaran, saa parhainta laatua jos löytää hyvän kotimaisen kitarantekijän kitaroita. Suomessa tehdään hyviä kitaroita

Laitoin n. 3000 e ja ostin Lassi Nurmen L-mallin kitaran. (Kitarapajalla tehnyt kaikki korjaukset +omia kitaroita 20 vuotta). Kokeilin monia kitaroita aina tuonne 7000 euroon asti ja totesin etten vaan saa samanlaista kitaraa lähimainkaan samalla hintaa suurilta valmistajilta. Hinnan saa käytännöössä tuplata. Hankaluus on vain, että alle 2000 ei uutena oikein saa hyvää kotimaista eli vähän tuo budjettisi ylittyisi

Toiseksi 6-kieliseksi ostin käytettynä (700e) täältä torilta Kullaksen tekemän kitaran. Olen tyytväisempi kitaroihini kuin koskaan.

Suosittelen selaamaan torin ilmoituksia. On ollut tarjolla tänäkin vuonna hyvän kuuloisia paketteja (noin materiaaleista tms päätellen, paikan päällä täytyy tietenkin kokoeilla) ja alle kahden tonninkin kuten mm tuo jonka ostin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)