Aihe: Isotehoinen putkivahvistin kotikäyttöön?
1 2 3
Ziggy Bubba
25.07.2009 16:14:19

Ei tuo plekun pauke nyt mitenkään älyttömästi nauhotellessa läpi kuulu, kunhan muistaa ottaa pari askelta vahvarilta kääntää sille selkänsä. Enemmän häiritsee efektipurkkien lujaa kolisevat kytkimet biisejä nauhotellessa :) Jos jaksaisi sopivan mikkiständin hommata, niin saisi jonkun passelin dynaamisen mikin tuohon kiinni... Toisaalta tuo H2 on vaan pirun kätevä ja vähän säätämistä vaativa. Tuota kun ei tartte juurikaan "tähtäillä", kuten vaikka sitä perinteistä SM57:aa.

Kerrostaloyksiössä vahvarin koolla on muuten myös paljon merkitystä. Tuo Rockerverb on omiin tiloihin sopivan pieni nuppi, joka sopii hyvin tuon pystyyn nostetun Orangen 2x12 kaapin päälle.
The Crookmachine Project
Spike
25.07.2009 16:59:09
rainmaker: 120 wattisella putkivehkeellä (6505+) olen nyt viimeaikoina himassa soitellut. Ihan kivalta soundaa ja täysin eri fiilis on soitella ku jollain mallintavalla purnukalla. Tietysti se kovalla soitettaessa tuleva äänenpaineen tuntu jää pois, mut eipä sitä saa niillä mallintavillakaan tai muilla enemmän kotisoitteluun tarkoitetuilla laitoksilla.

Ihan siedettävältä saundaa myös oma 6505 makkarissa, mut mieluummin soittelee vaikka microcubella rx:llä, toi peavey vaatii oikeasti sitä hanikan avaamista ennen kuin saundaa hyvälle. Ainoastaan treenikselle voin suositella.
Look! I can play E5! I must be a fucking Mozart!
PappaSF
25.07.2009 17:16:52 (muokattu 25.07.2009 17:17:45)
... Toisaalta tuo H2 on vaan pirun kätevä ja vähän säätämistä vaativa. Tuota kun ei tartte juurikaan "tähtäillä", kuten vaikka sitä perinteistä SM57:aa.

Tuo kyll pitää hyvin paikkansa (ainakin mun kohdilla) että joutuu sihtailemaan shuren dynaamisia mikkejä tarkkaan ennen kuin se oikea asento lötyy mikä sitten tyydyttää omaa korvaa kun äänittää.
Terry Pantheras
25.07.2009 19:18:43
100 wattisen Soldano SLO100:n crunch-kanava kuulostaa myös puhevolyymeillä aivan uskomattoman hyvältä, mutta lead-kanava kuulostaa tosi ohuelta sirinältä ja sitä pitää avata jonkin verran ennen kuin saa siitä oikean kuvan. Ja se sit onkin parasta mitä kuunaan olen vahvistinrintamalla kokenut.

Aiemmin omistin Framus Dragonin ja se toimi myös varsin hyvin hiljaisellakin. Tuli testattua myös 50 w Rockerverbiä ja sekin toimi kyl hyvin hiljaisella volalla.

Itse olen tyytynyt kotisoitossa ihan vanhaan Flextone 2:en ja ylläripylläri Soldanon x88r-mallinnukseen (modern high gain)...
MASTEROID ~~ stoner rock - doom - heavy - death metal ~~
rainmaker
25.07.2009 20:08:03
Spike: Ihan siedettävältä saundaa myös oma 6505 makkarissa, mut mieluummin soittelee vaikka microcubella rx:llä, toi peavey vaatii oikeasti sitä hanikan avaamista ennen kuin saundaa hyvälle. Ainoastaan treenikselle voin suositella.

No niin no, eipä tuota nyt ainoastaan makuuhuonekäyttöön suositella voi, mut toimii ihan kelvollisesti myös siinä tarkoituksessa.
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
Antti1
26.07.2009 17:47:28
Siinä teille mallia miltä isotehoinen putkivahvistin voi todella hiljaisella kuulostaa: http://www.rig-talk.com/forum/download/file.php?id=7148

Asetukset vielä, jotta saatte ihmetellä: http://www.rig-talk.com/forum/download/file.php?id=7164&mode=view

Noilla asetuksilla tuo vahvari on _todella_ hiljaisella. Kyseessä siis Diezel Einstein, jos joku ei älyä.
Fuck this shit! It's gone too far!
LaXu
26.07.2009 18:08:02
Mulla on tuossa kämpän pohjoisseinää vasten nököttämässä 50 wattinen Diezel Einstein 1x12 combo ja 100W Egnater Tourmaster 4100 nuppi + Tube Town 2x12 kaappi. Jokunen vuosi aiemmin mulla oli 15W nuppi varustettuna Power Scaling master volumella.

Nyt on tullut todettua, että mun juttu on tehokkaat vahvistimet hyvällä master volumella (jollainen tuo Power Scalingkin oli, loppupeleissä vahvari muuten oli vaan liian "vintagesoundinen" mun makuun). Näitä 50-100W mörssäreitä ei tartte vääntää kovalle lainkaan, että ämyreistä irtoaa korvia miellyttävää mökää. Sen sijaan esim. aiemmin omistamani Marshall DSL50 ei tuntunut antavan kuin hiiren pierua ennen kuin vola oli jossain neljän paikkeilla, eli siis ikkunoita helisyttävällä tasolla.

Tuossa Egnaterissa on vielä Power Grid ominaisuus, jolla tehoja voidaan kanavakohtaisesti vaihtaa 20, 50 tai 100W (10, 20 tai 50W jos globaali tehonpuolituskytkin käytössä). Tehojen tiputtaminen ei tuossa kuitenkaan juurikaan vaikuta äänenvoimakkuuteen, vaan kyseessä on ehdottamasti ennemminkin soundin ja tatsin muuttuminen. Turha toivoakaan, että 10W asetuksella sitä masteria voisi veivata juurikaan ylemmäs kuin 100W:lla. Mutta esim. 20W asetuksella alapäästä tulee pyöreämpi ja keskialue tuntuu korostuvan, tatsista tulee hieman löysempi verrattuna 100W asetukseen. Itse siis käytänkin noita pienempitehoisia asetuksia bluesiin ja klassiseen rokkiin ja hevanderi sekä kliinipuolella tarjoillaan sitten se 50-100W.

Diezelissä master volumea saa välillä hiplata mestarivarkaan tatsilla, muuten menee helposti turhan kovalle. Egnaterissa sen sijaan masteri on paljon helppokäyttöisempi, ei pärähdä kovalle jos vähän hipaisee. Missä tahansa vahvistimessa löytyy kuitenkin tietty äänentaso, jonka alla se kuulostaa selvästi huonommalta. Kokeilkaas tätä: master volume nollille, sitten alatte kääntää sitä hiljalleen ylöspäin. Jossain kohti pitäisi kuulua pieni hypähdys volassa ja samalla huomannet, että soundissakin on selvästi enemmän potkua. Tätä voi tyypata ihan vaikka kotistereoillakin. Tietyn äänentason alla mikään äänilaite vaan ei kuulosta niin hyvältä kuin tuon äänitason (sanotaan sitä vaikka "hyvän soundin minimitasoksi") yläpuolella. Toisessa ääripäässä tulee tietysti sitten se "korviin sattuu" alue, joka ei sekään ole kovin toivottava, vaikka kuinka kyykkäisi putkipääte kivasti yms.

Monesti tuo minimitaso on kuitenkin juuri ikävästi hieman naapurien sietokyvyn yläpuolella ja alkaa yhdestä jos toisesta seinästä kuulua kolkutusta. Se on jännä, miten kovalla olevaa televisioita tai kotisterkkaa siedetään kyllä, mutta minkäänlaisen instrumentin soittoa samalla volalla ei voi hyväksyä. Tähän paras lääke on hyvä äänieristys kämpässä, mutta jos se ei onnistu niin hyvät suhteet naapureihin auttavat varmasti, kuin myös inhimillisiin aikoihin soittaminen ja kaiutinkaapin/combon sijoittaminen pois lattialta (vaikka tuolin tai kaljakorin päälle) sekä mielellään pois seinien läheltä, joiden takana asuu naapureita. Jos kämpässä on esim. lämpöpatterien putkia esillä, niin niiden eteen joku verho tms voi hieman auttaa - tarkoitus siis välttää kaikkia paikkoja, joista ääni voi kantautua naapuriin.
McNulty
26.07.2009 18:08:41
Antti1: Siinä teille mallia miltä isotehoinen putkivahvistin voi todella hiljaisella kuulostaa: http://www.rig-talk.com/forum/download/file.php?id=7148

Asetukset vielä, jotta saatte ihmetellä: http://www.rig-talk.com/forum/download/file.php?id=7164&mode=view

Noilla asetuksilla tuo vahvari on _todella_ hiljaisella. Kyseessä siis Diezel Einstein, jos joku ei älyä.

Kyllähän se totta on että oikeasti hyvä vahvistin kuulostaa hyvältä myös hiljaa soitettuna. Siitä vahvistimen laadusta kertoo jotain sekin, että master volume toimii fiksusti ja koko säätöalueeltaan. Liian monesti törmää niihin, jotka ovat heti alkuun pirun kovaäänisiä ja puolivälin jälkeen ei potikka enää vaikutakaan mihinkään.

Veikkaanpa, että Einsteinissa kuten muissakin Diezeleissä on tosiaan vastinetta euromäärälle jonka niihin sijoittaa. Soitti sitten omaksi iloksi vanhoilla mummoilla ladatussa kerrostalossa tahi Wembleyllä Foo Fightersin ja Metallican lämppärinä.

Toki hyviä vahvistimia on muitakin, mutta kun nyt kerran Diezelistä oli AnttiYhdellä puhe niin...
Ylimielistä besserwisseröintiä m.netissä jo vuodesta 2003 lähtien!
harryk
26.07.2009 21:27:35

Jos haluaa hyvät puhtaat isotehoisesta vahvistimesta hiljaisella volyymilla, ei se yleensä ole ongelma missään putkipelissä. Haasteita/ongelmia syntyy yleensä kun halutaan esim. pleximarsun leadsärösaundit makuuhuonevolyymeilla. Pleximarsussa särösaundi syntyy Vaiheenkääntäjässä/pääteasteessa jota pitää käskeä kovaa ennenkuin ne legendaariset särösaundit irtoavat. Näissä peleissä ainoa tehokeino on käyttää power scaling/VVR-tekniikoita jotka tiputtavat pääteasteen anodijännitteitä riittävän alas, jotta pelin teho pienenee. Yleensä tämä vaikuttaa ääriasennoissa myös ulostulevaan saundiin jonkun verran

Ns. uuden sukupolven putkikitaravahvistimet kuten Soldano, Diezel, Mesa Boogie ym. perustavat säröosastonsa puhtaasti etuasteessa tehtäviin saundeihin, jolloin niistä saa siedettävät/hyvät särösaundit ulos ilman järjetöntä päätetehoa. Tällöin niiden pääteasteet ovat yleensä aika puhdasta tehoa tuottavia varsinkin pienillä tehoilla.

Mielestäni suurin haaste on saada aikaan toimiva vahvisitinkokonaisuus, jossa etuasteen ja pääteasteen yhteispelillä saadaan aikaan "hyvä kokonaissaundi", joka on kummankin asteen yhdessä tuottama kokonaissaundi. Loppupäätelmä on se, että isotehoisella ja hyvällä etuasteen hyviä särösaundeja tuottavalla vahvistimella pärjää missä vain, mutta perinteisellä päätesäröön perustuvalla vahvarilla kuten pleximarsu ilman VVR:ää, on pulassa ainakin makuuhuonevolyymeilla. t. Harry
Nacher
27.07.2009 15:05:38 (muokattu 27.07.2009 15:09:02)
Itse olen jokaista putkipeliäni soitellut ahkerasti myös kotioloissa, ja tosiaankin valtaosa niistä toiminut oikein mallikkaasti. ENGL Invader 150W oli kyllä vähän ongelmallinen peli hiljaisella. Referensseiksi päätyneet nykyiset nuppini, eli ENGL Special Edition ja Rockerverb 50W. Molemmat tosiaan erinomaisen hyviä hiljaisella. Epäilevät tuomaat käykööt kuuntelemassa ääninäytteestäni noita ENGL SE sampleja, jotka äänitetty kerrostaloasunnossa. Tuossa SE:ssä kun tosiaan on 50 ja 100w moodit, niin itseasiassa tuo 100w moodi kuulostaa kotivolumellakin jo tukevammalta ja paremmalta. Muutenkin olen itse ihan sitä mieltä, että vaikka isot putkipelit eivät kotona täysin oikeuksiinsa pääsisikään, soivat monet silti paremmin kuin mikään halvemman hintaluokan trankkupeli tuolla volumella. Etenkin podit ja cubet jättävät kauas, kauas taakseen. Tuossa rockerverbissä muuten keksin vihdoin kokeilla, mitä se speaker damping vipu takana tekee, ja tuntui ainakin hiljaisella tukevoittavan / tiukentavan soundia. Pitääpä kokeilla, vaikuttaako se samoin luukutellessakin. Ovelasti vain piiloitettu sinne takapaneeliin pieneksi vivuksi, niin meni muutama kuukausi löytää se.

ps. Spiral, jos Rockerverbi kiinnostaa niin voin tarjota kyllä testisession toki täällä Turkusessa. Ostaa noita saa myös briteistä vähän halvemmalla kuin tompalta.
PappaSF
27.07.2009 15:22:33 (muokattu 27.07.2009 15:24:19)
Vielä pitää mun lisata se seikka, että aika monen suusta kuulee "rahan tuhlausta jos kotiin hankkii 50W tai 100W putkivehkeen" kun sen kaikkia ominaisuuksia (lue volumit kaakossa) ei voi käyttää hyväkseen.

Toki se kaijutin elementti elää kovemmilla / kovilla voluumeilla ja tuottaa vieläkin parempaa ääntä (kait :-) )

Mutta ite trankku + hybridinkin omistaneena totean, ettei ole putkipelin voittanutta soundissaan (tämä on mun mielipide ja soundit ym. ovat makuasioitakin).

Itse en ainakaan koe tuhlanneeni rahaa vaikka on 50W kotosalla, mielummin soittelen hyvillä soundeilla, jotka saan tuosta huomattavasti helpommin pihalle kuin entinen tuskailu soundin suhteen ja kun tuo nyt pelaa hienosti myös "makkari-volyymeillä" niin ei voi kun olla tyytyväinen.

Omassa on kivaa se, että myös säröpuoli toimii pienillä voluumeillä (eli ei tarvi ajaa voluumia kaakkoon että saisi säröä).

Tosi kivaa lukea täällä näin montaa tyytyväistä putkivehkeen omistajan positiivista kirjoitusta putkivehkeiden hyvästä toimivuudesta myös kotisoitosta.

Oishan näitä putkivermeitä kait enempikin kotikäytössä mutta maksavat trankkuja ja hybrideitä enempi, tosin kuvittelenko vai en että hinta olisi osittain tullu ales ainakin joissakin merkeissä/malleissa.

Lisäksi taitaa olla lisää näköpiirissä putkivehkeitä joissa soundit saa talteen sellaisiin muistipaikkoihin ja efektejäkin niissä on (tosin, ite vähän miettiny sitä tarviiko putkivehkeessä olla muuta kuin hyvä kaiku ja delayja niiden perussäätöjen lisäksi, muuthan voi purkista ottaa sitten tai räkistä efektiloopissa).

Sorry, meni ainakin osa ohi topikin.
Ziggy Bubba
27.07.2009 15:38:32 (muokattu 27.07.2009 15:52:24)

PappaSF: Vielä pitää mun lisata se seikka, että aika monen suusta kuulee "rahan tuhlausta jos kotiin hankkii 50W tai 100W putkivehkeen" kun sen kaikkia ominaisuuksia (lue volumit kaakossa) ei voi käyttää hyväkseen.

Monet tuntuvat myös kokevan kunnollisen ja kalliin putkivahvarin himaan hommaamisen olevan tuhlausta juuri yllä mainitusta syystä. Itellä on treenikäyttöä vahvarille kuitenkin suht harvoin (n. kerran viikossa max), eli en koe kovin mielekkääksi hirveiden rahasummien sijoittamisen vahvariin, jota ei pääse juuri ikinä edes soittelemaan.

Treenikämpillä (ja keikoilla) tulee usein myös paljon ongelmia tilan akustiikan ja kaapin sijoittelun kanssa, joiden takia vahvarin messevä soundimaailma ei täysin pääse oikeuksiinsa. Useimmat korvatulpat eivät myöskään suoranaisesti lisää kuuntelunautintoa...

Himassa noista laadukkaista soundeista taas voi nauttia juuri silloin kuin itelle sopii. Hyvistä kamoista tulee itelle myös mukavasti lisäinspiraatiota nauhoitushommiin. Lisättäköön vielä, että sopusuhtaisen kokoinen ja tyylikäs putkivaffari on myös mitä mainioin sisustuselementti :)

E: Heviin suuntautuvissa hommissa on itellä treeniksellä käytössä kaverin Marsu 8080 Valvestate ja Bad Monkey, jotka riittävät tuohon käyttöön oikein hyvin. Jos taas tiedossa on nauhoittelua tai muuten vaan pidempää/vakavampaa soittelusessiota, niin Orangen ja 2x12 kaapin saa suht kätevästi autolla paikalle.
The Crookmachine Project
Harrastelija
27.07.2009 16:53:48
PappaSF: Vielä pitää mun lisata se seikka, että aika monen suusta kuulee "rahan tuhlausta jos kotiin hankkii 50W tai 100W putkivehkeen" kun sen kaikkia ominaisuuksia (lue volumit kaakossa) ei voi käyttää hyväkseen.

Toki se kaijutin elementti elää kovemmilla / kovilla voluumeilla ja tuottaa vieläkin parempaa ääntä (kait :-) )

Mitäs tuhlausta se on jos saa sellasen soundin kun haluaa kotivolyymeillakin? Yleensähän on kuitenkin painotettu ettei etenkään isommat putkistyrkkarit ole kotisoitteluun soveltuvia. Tämä ketju nyt muuttaa aika lailla sitä yleistystä onneksi parempaan suuntaan (ja saa samalla miettimään uusia rahantuhlaus kohteita).

Omalla kohdalla ongelmaksi kuitenkin jää, että usein noissa ei ole linja tai kuuloke lähtöjä joten myöhemmin illasta/yöstä soittelulle tulee väkisin rajoituksia vaikka päivällä voisikin soittaa. Ja itse nykyisin just ne ajat sopii parhaiten.

Siksi edelleen hakusessa pienempi putkivehje aikanaan josta nuo tarvittavat mykistävät lähdöt löytyy.

Harrastelija
Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen.
jussimus
27.07.2009 17:03:08
Isotehoinen putkivahvari kotikäyttöön (ja myös pändikäyttöön): Line6 Spider Valve. Sillä saa ruuvattua kotivolumeille sopivat, erittäin hyvät kliinit, mättösäröt ja kaikkea siltä väliltä. Ja tehoa on tarpeeksi vaikka stadionille, jos niikseen tulee. Eikä tartte mitään purkkeja eteen eikä väliin. Suosittelen lämpimästi tutustumaan!
PappaSF
27.07.2009 17:14:45 (muokattu 27.07.2009 17:16:02)
Omalla kohdalla ongelmaksi kuitenkin jää, että usein noissa ei ole linja tai kuuloke lähtöjä joten myöhemmin illasta/yöstä soittelulle tulee väkisin rajoituksia vaikka päivällä voisikin soittaa. Ja itse nykyisin just ne ajat sopii parhaiten.

Siksi edelleen hakusessa pienempi putkivehje aikanaan josta nuo tarvittavat mykistävät lähdöt löytyy.

Harrastelija

Ite olen soitellu n. klo 23.00 aikoihin ihan makkari volyymeillä. Päädyin tähän koska toimii hienosti ja yhtä hyvin kuin j aparemmin kuin pienemmilläkin putkivehkeillä, joista en oikein löytäny itselleni sopivaa soundillisesti tai säädöiltään.

Edit: sorry jos mä tavallaan kehun tätä omaa komboa, yritän olla mahd. neutraali ;)
Shredator
27.07.2009 19:41:37

No avataas oma suu tästä aiheesta...Itse soittelen Mark IV:llä (85w) kerrostalossa sellaisella reippaalla puhevoluumilla ja soundit on nannaa. Markin soundi aukeaa aika nopeasti mastervolumen ollessa 1 kohdilla. Tämän lisäksi vaimennan ulostuloa G-Majorin avulla. Vaikka se monen mielestä syö soundia, itse en tätä allekirjoita. Kyse on loppujen lopuksi säätämisestä. Soundit pitää vain sovittaa sen räkkivetkuttimen kanssa yhteensopiviksi.

Täytyy sanoa, että jos vaan varaa on, niin ehdottomasti putkaria myös kotikäyttöön. Itselläni ei ole ollut vuosiin paluuta mallintaviin tai trankkuihin. Soundi on putkipeleissä yksinkertaisesti niin paljon parempi, jopa pienillä voluumitasoilla. Täytyy kuitenkin myöntää, että esim kerrostalosoitteluun olisi ehkä putkinupin sijasta parempi vaihtoehto räkki, josta löytyy putkipääte sekä putkietuaste. Silloin voluumitason saa pidettyä helpommin kurissa. Nauhoituskäytössä putkinupit ovat puolestaan vertaansa vailla.
I love the sound of 32th notes in the morning...
miiks
27.07.2009 23:05:23
Shredator: No avataas oma suu tästä aiheesta...Itse soittelen Mark IV:llä (85w) kerrostalossa sellaisella reippaalla puhevoluumilla ja soundit on nannaa. Markin soundi aukeaa aika nopeasti mastervolumen ollessa 1 kohdilla. Tämän lisäksi vaimennan ulostuloa G-Majorin avulla. Vaikka se monen mielestä syö soundia, itse en tätä allekirjoita. Kyse on loppujen lopuksi säätämisestä. Soundit pitää vain sovittaa sen räkkivetkuttimen kanssa yhteensopiviksi.

Täytyy sanoa, että jos vaan varaa on, niin ehdottomasti putkaria myös kotikäyttöön. Itselläni ei ole ollut vuosiin paluuta mallintaviin tai trankkuihin. Soundi on putkipeleissä yksinkertaisesti niin paljon parempi, jopa pienillä voluumitasoilla. Täytyy kuitenkin myöntää, että esim kerrostalosoitteluun olisi ehkä putkinupin sijasta parempi vaihtoehto räkki, josta löytyy putkipääte sekä putkietuaste. Silloin voluumitason saa pidettyä helpommin kurissa. Nauhoituskäytössä putkinupit ovat puolestaan vertaansa vailla.

Mua himottais kans tollanen Mark nelonen, vaikka pääosin kotisoittelija oonkin. Minkälainen kaappi sulla on sen kanssa? Lähteekö tuosta kotivolyymeillä esim. ne kuuluisat Petrucci-leadit?
Spiral
28.07.2009 13:38:03

Nacher: ps. Spiral, jos Rockerverbi kiinnostaa niin voin tarjota kyllä testisession toki täällä Turkusessa. Ostaa noita saa myös briteistä vähän halvemmalla kuin tompalta.

Kiitos tarjouksesta!
PItää varmaan vaan odottaa että saa rahaa tilille ennenkuin päästää GASin valloilleen. :)
zuppermuhle
28.07.2009 18:08:02
Miten jätkät saa noin hifin kuuloisia nauhoituksia kerrostalovoluumeilla? Itsellä kuuluu plektran napsutukset ja muut pörinät koko ajan.
"Who is your daddy and what does he do?"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)