aalataur 27.07.2009 11:40:31 | |
---|
Varmaan hyvin tyhmä kysymys, mutta mikä on järkevin paikka ko. laitteille signaaliketjussa? |
Numb 27.07.2009 12:00:26 | |
---|
Gate loppupäähän ja kompura alkupäähän. A waist is a terrible thing to mind. |
Hanok 27.07.2009 12:04:53 | |
---|
Numb: Gate loppupäähän ja kompura alkupäähän. No se vähän riippuu... Kyllä gate varmaan kuitenkin kannattaa olla ainakin ennen kaikuja ja viiveitä, etteivät hännät katkea rumasti. |
Othoz 27.07.2009 12:07:32 (muokattu 27.07.2009 15:05:40) | |
---|
|
Jucciz 27.07.2009 13:07:38 | |
---|
Kompura alkupäähän ja gate roskiin. Sen sijaan piuhat, putket, sähkönsyöttö ja kitaran häiriösuojaukset kuntoon. |
kunnasja 27.07.2009 13:11:35 (muokattu 27.07.2009 13:13:23) | |
---|
Jucciz: Kompura alkupäähän ja gate roskiin. Sen sijaan piuhat, putket, sähkönsyöttö ja kitaran häiriösuojaukset kuntoon. Komppaan tuota tokaa lausetta. Mutta kyllä se geitti on silti ihan hyvä laite, jotkut käyttää nääs säröä ;) Sijoittelusta signaaliketjussa... Riippuu laitteesta. Rocktronin Hush:ille ainakin annetaan tarkat ohjeet - joskaan en nyt muista pitikö se laittaa ennen etuastetta vai efektiluuppiin, itselläni kapistus kun on etuseen sisäänrakennettuna. Kokeilu on myös monen tiedon äiti. |
PJS 27.07.2009 13:52:40 | |
---|
Kompuraa voi myös harkita säröjen jälkeen, ikäänkuin lihavoittamaan saundia jos joku pedaali tuntuu ohutsaundiselta... Luulisin. Gaten laittaisin ennen viimeiseksi ennen kaikulaitteita. Ja kylhän gate voi olla ihan tarpeen jos on todella ärhäkät higain meiningit. muutenkin laitteet musan mukaan. Peace! |
washburn 27.07.2009 14:50:43 | |
---|
Tuota.. Varmaan jos haluaa tanakampaa settiä, voi kompura olla hyvä ennen säröjä. Mutta jos omistat hyvän säröpurkin, joka omaa hyvän dynamiikan ja haluat sitä myös hyödyntää, niin laittaisin kompuran vasta särön jälkeen. Tai itse ainakin oon päätynyt tähän. Live long and prosper. |
tommiot 27.07.2009 14:52:58 | |
---|
washburn: Tuota.. Varmaan jos haluaa tanakampaa settiä, voi kompura olla hyvä ennen säröjä. Mutta jos omistat hyvän säröpurkin, joka omaa hyvän dynamiikan ja haluat sitä myös hyödyntää, niin laittaisin kompuran vasta särön jälkeen. Tai itse ainakin oon päätynyt tähän. Mä en oo oikein hiffannu mihin ihmeeseen kompuraa tarvii särösaundeilla. Säröhän itsessään kompressoi jo niin vahvasti... How do mix ?! ¯(°_o)/¯ |
McNulty 27.07.2009 15:01:10 | |
---|
Moridin: Mä en oo oikein hiffannu mihin ihmeeseen kompuraa tarvii särösaundeilla. Säröhän itsessään kompressoi jo niin vahvasti... Entisestään tiivistämään soundia ja antamaan sen pienen potkun, aivan samoin kuin clean-soundilla sen attack-napsun kanssa. Ylimielistä besserwisseröintiä m.netissä jo vuodesta 2003 lähtien! |
Krice 27.07.2009 15:09:12 | |
---|
bonecrusher: Entisestään tiivistämään soundia ja antamaan sen pienen potkun Minusta aktiivimikit on parempi ratkaisu hevimusikaaliin tuossa mielessä. |
PappaSF 27.07.2009 15:47:48 | |
---|
aalataur: Varmaan hyvin tyhmä kysymys, mutta mikä on järkevin paikka ko. laitteille signaaliketjussa? Itellä on kompura heti wahin jälkeen ja sitten muut. Noisgatea ei ole (paitti tuossa mun multiefektissä löytyy sekin) (multiefektiä käytän suoraan skitta->multtari->tietokone pelkästään, tuon putkivahrin kanssa käytän erillispedaaleita). Jotkut käyttää Noisgatea suoraan efektiloopissa, mutta johtuiskos tämä siitä, että heillä delay, rerverb ja mahdo jotain muita efektejä on myös efektiloopissa tai sitten ne löytyy vahvisimesta itestään). Varmaankin erillisiä polkusimia käytettäessa Noisgate olisi hyvä olla ennen delay ja reverbiä siellä loppupäässä. |
oiva tumpeloinen 27.07.2009 16:09:04 | |
---|
Noise gaten paikka selvinnee varmaan parhaiten kuuntelemalla, mistä kohti setupia kohina tulee. Heti sen perään laittaa sen portin, niin pitäisi ongelmien kadota. Helpoin paikka käyttää sitä on mun mielestä kyllä kitaran perässä. Tosin se voi olla kaikista toimivin ihan ketjun lopussa, jos sen vain saa säädettyä hyvin, ettei signaali katkea liian aikaisin. Tuokin riippuu paljon käytettävästä gatesta. |
PappaSF 27.07.2009 16:23:25 (muokattu 27.07.2009 16:24:09) | |
---|
...Helpoin paikka käyttää sitä on mun mielestä kyllä kitaran perässä... (lainasin vaan osan kirjoituksesta :-) Hyvä että tämäkin vaihtoehto myös tuli esiin, koska esim. Boss GT-10 pariin muistipaikkaan (soundit ym.) säädin NoiseGate (NoiseSupression), juuri tuohon heti kitaran inputtiin, ennen tätä kopression aiheutti pientä suhinaa kerä särkijöiden kun ei soitellut mutta tuolla se suhina lähti). Olisihan tuon voinut GT-10 efektijärjestyksessä laittaa vaikka vikaksi mutta tosiaan toimi tuollakin tavoin ja vissiin vaikuttaa "vähemmän muiden efektien soundin syömistä" jos näin voi sanoa kun laittaa tuon ekaksi heti kitaran jälkeen. |
McNulty 27.07.2009 16:25:06 | |
---|
Krice: Minusta aktiivimikit on parempi ratkaisu hevimusikaaliin tuossa mielessä. Niin no, paremmuus on suhteellista... Aktiivimikeissä on vain se, että niiden tarjoama kompressio on aina vakio. Erillisellä kompuralla pääsee säätämään atakkia yms. tarpeiden mukaan. Toki, jokainen gain-aste lisää kompressiota, oli pedaali tai mikki. Ylimielistä besserwisseröintiä m.netissä jo vuodesta 2003 lähtien! |
kunnasja 27.07.2009 19:03:02 | |
---|
Passiivimikit ja tanakka särö ilman kompuraakin toimii. Särön laadusta riippuu niin paljon, samoin mikeistä. Atakkiakin on kutiteltavissa samalla paketilla. Aktiivi vs. passiivi -keskustelua ei ainakaan väittelymielessä kannata tässä käydä, koska kyse on makuasioista. |
Shredator 27.07.2009 19:46:36 | |
---|
bonecrusher: Niin no, paremmuus on suhteellista... Erillisellä kompuralla pääsee säätämään atakkia yms. tarpeiden mukaan. Toki, jokainen gain-aste lisää kompressiota, oli pedaali tai mikki. Mitä kompuraa suosittelisitte tälläiseen särösoundin tiukentamiseen? Joku MXR:n pedaali vai esim DBX:n räkkikompura? I love the sound of 32th notes in the morning... |
Shredator: Mitä kompuraa suosittelisitte tälläiseen särösoundin tiukentamiseen? Joku MXR:n pedaali vai esim DBX:n räkkikompura? Miulla on itsellä käytössä ajoittain Keeleyn 2-knob kompura. Hyllyltä löytyy myös MXR:n vanha script-logoinen Dyna Comp. Ennen Keeleytä käytin MXR Super Compia hevitouhuissa. Räkkikompuratkin pelittää... vaikka minulla ei niistä yhtä paljoa olekaan kokemusta kuin pedaalimallisista. Ylimielistä besserwisseröintiä m.netissä jo vuodesta 2003 lähtien! |
Ziggy Bubba 27.07.2009 20:05:42 (muokattu 27.07.2009 20:06:06) | |
---|
Hevihommissa en ole kokenut kompuraa tarpeelliseksi, EMG:n mikit ja Tubescreamer tiukentavat soundia ihan tarpeeksi. Pienemmillä säröillä ja puhtailla taas kompura tuppaa olemaan lähes koko ajan päällä, sillä kun saa soundiin napakkuutta ja sustainia mukavasti. Nauhoitushommissa kompuran avulla on myös kätevä vetää soundia sopivasti kasaan, jää turhat clippaukset ja piikit pois. Gatea tulee harvoin käytettyä, mutta modernissa - ja usein pätkivässä - demppailuhevissä sen avulla aikaan tarvittavan "kliinisen" soundin. Vaan harvoinpa ne pienet kohinat on mitään haitannut. |
Krister 27.07.2009 20:18:12 | |
---|
PJS: Kompuraa voi myös harkita säröjen jälkeen, ikäänkuin lihavoittamaan saundia jos joku pedaali tuntuu ohutsaundiselta... Luulisin. Gaten laittaisin ennen viimeiseksi ennen kaikulaitteita. Ja kylhän gate voi olla ihan tarpeen jos on todella ärhäkät higain meiningit. muutenkin laitteet musan mukaan. Muutaman kerran on tullut vastaan tyyppeja, joilla käytössä 2 kompuraa: ennen ja jälkeen säröjen. Pystyy valitsemaan kumpi sijainti on tarpeellisempi sillä hetkellä. Sama idea, kun wahin ja särön keskinäisestä sijoittelusta: Halutaanko wahittaa säröä, vai säröttää wahia. Elä oo tommonen. Pääset hermoistas vähemmälläkin |