Aihe: Gibson melody maker
1 2 3 4 514 15 16 17 1820 21 22 23 24
kuolio
23.02.2009 19:05:39 (muokattu 23.02.2009 19:10:06)

Kas tässä yksi lisää, törkkäsin P90n etumikiksi, sopii hyvin yhteen tuon orggismikin kanssa.

http://i72.photobucket.com/albums/i … sun%20muita%20luuttuja/DSCN1368.jpg
http://i72.photobucket.com/albums/i … sun%20muita%20luuttuja/DSCN1365.jpg
Ach! Ne saivat minut!
HTMono
23.02.2009 19:14:59
palomaeki: http://img18.imageshack.us/my.php?image=img9939.jpg

http://img523.imageshack.us/my.php?image=img9940.jpg

Tuossa parit kuvat...
En osaa käyttää kameraa saatika konetta elikä tuossa takana nauravat mulle nyt. . .

Tuo on muuten ihan törkeen tyylikäs! Voispa pistää lopulta itellekki tilaukseen, samperi kun oon valittanu jo pitkään että pitäs saada. NYT.

Oliko iso homma tuo kolon suurentelu, tarvitsiko tehdä ihmeitä?
If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves.
palomaeki
23.02.2009 20:07:39 (muokattu 23.02.2009 20:10:11)
heikkimononen: Tuo on muuten ihan törkeen tyylikäs! Voispa pistää lopulta itellekki tilaukseen, samperi kun oon valittanu jo pitkään että pitäs saada. NYT.

Oliko iso homma tuo kolon suurentelu, tarvitsiko tehdä ihmeitä?

Vähän taltalla ja vasaralla hakkasin...
Ei paljoa tarttenu tosin.

Se kolo on jo melkein tarpeeks leveä semmoisenaan eli sen verran vaan ottaa reunoista että tuo p90 siihen uppoaa kiinnikkeineen...
5 - 10 min homma kun sille alkaa.

Jää kuitenkin tuon alkuperäisen pleksinpätkän alle jos alkaa vanhaa mikkiä tekemään mieli. (:

Kova keikkarassihan tuo on, bursti melko aneeminen mutta ite tykkään kuites.
Pinta vaan melko äkkiä kulahtaa... rokenroul!
kitara on kiva.
MarkoA
25.02.2009 17:08:33
Todella tyylikkäästi menee tuo musta P90 melodyn varteen! Hienoa.
Myytävänä BOSS SD-1 modaamaton - torilta tiedot
Progorava
27.02.2009 18:47:03 (muokattu 27.02.2009 18:49:58)
MarkoA: Kah! Jätkä teki tyylillä. Näin modattuna nuo muokkaukset puolustaa paikkaansa. Kerro nyt vielä miltä se kuulostaa? Eroaako paljon 2x paksummasta mahonkikepukasta, vai peittääkö humpparit soundia?

tässä pari parempaa kuvaa:

http://i296.photobucket.com/albums/mm174/mmynok/myynti/DSC_4554.jpg

http://i296.photobucket.com/albums/mm174/mmynok/myynti/DSC_4561.jpg

soundaa kyllä hienolta. Soundit pysyy paksuna mutta selkeänä vaikka body onkin ohut.

routtaukset tein dremelillä jyrsin-terällä. potikat on gibsonin omat. 3 asentoinen kytkin ja kaulamikin puolitus tuli laitettua samalla.

3-kerros pleksin tekemiseen käytin vain victorinoxin "leathermania" ja hienoa hiomapaperia. työnjälki kestää hyvin lähemmänkin tutkiskelun.

puuttuu enää intonaatiosäädöllä varustettu wraparound-talla mutta se lähtee tilaukseen piakkoin..
Putkinäkö, putkiaivot ja Putkivahvarit...
sihvoh
26.07.2009 15:54:46 (muokattu 26.07.2009 20:41:01)
Itse tein pitkästä aikaa pienen muutoksen omaan Melody Makeriin. Aiemmin tuli hommattua Lindy Fralinin P90-setti ja oli tarkoitus pistää ne molemmat kiinni. Aluksi pistin vain sen tallamikin (7.8 KOhm resistanssi) paikoilleen sen alkuperäisen tilalle.

Ihan OK se periaatteessa oli, mutta jotenkin liian raaka soundi pitemmän päälle ja MM jäi vähän paitsioon.

Nyt tuli kieliä vaihtaessa mieleen, että kokeilen sitä (6.8 KOhm resistanssi) kaulamikkiä tuohon tallamikin paikalle luettuani vanhaa infoa, että yli 7 KOhm resistanssilla olevat vanhat Gibson P90 olivat yleensä liian jykeviksi havaittuja. Lisäksi pistin paremman kondensaattorin (0.022 uF) siihen tone-piiriin.

Ja JES, kyllä muuttui tolkuttoman paljon paremmaksi tuolla muutoksella. Nyt on erottelua, soundi on nyt oikeasti sellainen vanha AC/DC tai Leslie West tyyppinen. Volume-säätö toimii huomattavan paljon parempi muuttaen soundia kliinistä pikkuisen rupiseen. Aina eivät nuo isommalla resistanssilla olevat mikit ole parhaita ratkaisuja. Elikkä tuo on siis Lindy Fralin P90 "dogear" kaulamikki johon on käämitty 15% lisää lankaa.

Olisi vielä tarkoitus laittaa myös jokin kaulamikki tuohon ja jotakin yksikelaista on tullut ajateltua, mutta mitä... sitä pitää miettiä - ehkä Lindy Fralinin P90 ilman sitä 15% lisäkäämiä tai jokin muu?
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
sihvoh
27.07.2009 11:39:41 (muokattu 27.07.2009 11:43:53)
Tuosta kaulamikin lisäämisestä tuli mieleen kysymys, onkos kukaan kokeillut tuohon Telecasterin kaulamikkejä? Jotenkin MM tuo mieleen Gibsonin version Telecasterista mahonkirungolla ja -kaulalla, joten voisi toimia ihan hienosti... vai olenko väärässä asian suhteen?

Olisikohan esim. SD Hot for blues sopiva mahonkiseen soittimeen?

Tai olisikohan se originaali tallan sinkkumikki hyvä kaulamikkinä? Näyttää olevan 4.77 KOhm resistanssiltaan. Tuostahan oli se kaksimikkinen versio, joten jos jollain on sellainen, voisi ehkä valaista asiaa sen toimivuudesta.
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
Andy Six
27.07.2009 12:14:33
Samu S.: Hienoja modauksia teillä Melody Makereissa! Itse ostin tuollaisen mustan, hauska kitara kaikin puolin. Katsotaan jos itsekin innostuisi modailemaan, kyllähän tuo vähän kaulamikkiä huutaisi. P90 kaulalle olisi juurikin mainio ratkaisu...

Kuvia, jos jotakuta kiinnostaa vielä yksi musta MM... http://samun.1g.fi/kuvat/gibson_melody_maker/

On sulla Samu hieno MM.... Ihan vois luulla,että toi on mun...=) Mulle on tulossa myös valkoinen MM,toivottavasti ennen viikonloppua...
Kuudella Kielellä Koetan...
palomaeki
05.08.2009 05:07:18 (muokattu 05.08.2009 05:10:24)
palomaeki: http://img18.imageshack.us/my.php?image=img9939.jpg

http://img523.imageshack.us/my.php?image=img9940.jpg

Tuossa parit kuvat...
En osaa käyttää kameraa saatika konetta elikä tuossa takana nauravat mulle nyt. . .

Tuhdimpihan tuo on noin kuin tuolla pikkusinkulla ja tuo messinki toi sen pienen klangin (ainakin noin psykoakustisesti...) joka tuosta puuttui.

Melkein tekisi mieli ostaa toinen ja pitää se stankkuna muttaniin... näillä mennään!

Noniinnoniin!

Mulla ois tuommonen isommasta Bigsbystä B5-malliseksi leikottu vanhavanhavanha Bigsby ja kuumottais se säätää tuohon Melodymaakariin.

Mitä tuolle tallalle vaan voi tehdä?
Ei taida tuon wraparoundin kanssa oikeen yhteen mennä vai mitä mieltä ootte?

Se tuli myös mieleen että mahtaako jäätä Bigsby liian alas tuohon tallaan nähden tuossa tasakannessa?

edit. onko kellään muulla muuten ihan soitosta/keikoista noin kulahtaneita omansa? onko mulla jollainlailla omituisen ohut tuo maali vai häh?
kitara on kiva.
Andy Six
05.08.2009 18:10:27
palomaeki: Noniinnoniin!

Mulla ois tuommonen isommasta Bigsbystä B5-malliseksi leikottu vanhavanhavanha Bigsby ja kuumottais se säätää tuohon Melodymaakariin.

Mitä tuolle tallalle vaan voi tehdä?
Ei taida tuon wraparoundin kanssa oikeen yhteen mennä vai mitä mieltä ootte?

Se tuli myös mieleen että mahtaako jäätä Bigsby liian alas tuohon tallaan nähden tuossa tasakannessa?

edit. onko kellään muulla muuten ihan soitosta/keikoista noin kulahtaneita omansa? onko mulla jollainlailla omituisen ohut tuo maali vai häh?

Kyllä MM:än pinta kulahtaa noin soitosta..Itsellä ollut 3 kuukautta kotikäytössä,ja tietyistä kohdista alkaa jo puu paistaa...Se on osa MM:än mojoa,tuo kulahtaminen,ainakin mun mielestä....
sihvoh
08.08.2009 21:38:46 (muokattu 08.08.2009 23:03:40)
Tuossa aiemmin harkitsin liisätä Melody Makeriin kaulamikin. Nyt sitten toteutin ajatuksen loppuun saakka. Idea oli saada Melody Maker monipuoliseksi pistämällä siihen nykyisen tallamikin (Lindy Fralin P-90 neck +15% lankaa) kaveriksi jotakin täysin erilaista.

Aikani podin vaihtoehtoja ja päätin tehdä tästä "MelodyCasterin" lisäämällä Telen kaulamikin ja mikinvaihtokytkimen. Muutoin homma pysyi edelleenn samana, elikkä yksi volume ja yksi tone.

Mikin valinta vei aikaa ja ensin ajattelin jotain SD Hot for Blues -tyyppistä laittaa, mutta sitten sattui silmiin eBayssa tämmöinen GFS fat pole Tele kaulamikki, joka itse asiassa on periaatteessa Straton kaulamikki Telen kaulamikin kuorissa ja leveillä navoilla. Ei muuta kuin tilaukseen kun ei paljoa edes maksanut.

GFS mikki eBayssa: http://cgi.ebay.co.uk/GFS-Alnico-Fa … 0967&_trksid=p4634.c0.m14.l1262

Lisäksi piti tietysti ostaa plexi-levyn kappale jotta sai uuden plexin tehtyä noille. Aiemmin mulla oli tuo P-90 dogear maillisena sen kuoren kera tuossa, mutta nyt päätion jättää kuoren veks ja pistää mikin ilman kuorta paikoilleen, koska se on ihan hyvän näköinen silläkin tavalla.

Lopputulos näyttää tältä:

http://www.saunalahti.fi/~sihvoh/Test/Melody_Maker_Deluxe._01.jpg
http://www.saunalahti.fi/~sihvoh/Test/Melody_Maker_Deluxe._02.jpg

Ja kyllä kannatti kun pääsi kokeilemaan lopputulosta. Tallamikillä saa aikaan tosi hyvät AC/DC yms... rokkisoundit. Kaulamikissä on melkeinpä täydellinen Straton napsu ja soundi :-) Ja yhdessä noista lähtee tosi hyvä perussoundi. Eli tämä on nyt sellainen all-around rock/blues-soitin ettei paremmasta väliä.

Hieman pähkäilin mihin laitan mikinvalintakytkimen, mutta kun kokeilin mihin käsi osaa helposti, oli tuo potikoiden väli täydellinen sijoittelupaikka sille :-)

EDIT: Ja (liian) tarkkasilmäisille tiedoksi, että pleksin reunat hiotaan vielä tarkemmin kun on hienoa vesihiontapaperia käytettävissä...
Andy Six
16.08.2009 11:39:08
Mulle "Mömmö" on eka kitaramalli joka tuntui heti kaulaan ripustettua kaikin tavoin hyvältä....Hinta/laatu-suhde on vähintääkin hyvä.Eihän mömmö mikään näyttelykapine ole,mutta aika verraton peli etenkin suoraviivaiseen(En minä muunlaista osaakaan)rockin runnomiseen...
Mika Kangas
17.08.2009 17:45:37
Nyt jonkin aikaa tolla soitelleena olen eniten arvostanut se keveyttä.Tulee välillä ihmeteltyä miten sitä on soitellut joskus Fenkun stratolla joka tuntui aikamoiselta riippakiveltä MM:ään verrattuna.Mikkiä en ole vaihtanut koska arvostan kitaroita niiden alkuperäisissä asuissa.Eli toisin sanoen siis mikkirahat on käytetty muuhun enkä niitä osaa edes vaihtaa :).
Ainoa mikä tökkii edelleen on toi lapa.Se vaan kieliä vaihtaessa tuntuu niin perhanan ahtaalta.Eikä mulla edes ole mitkään paksut nakit.
Andy Six
17.08.2009 20:25:46
Mika Kangas: Nyt jonkin aikaa tolla soitelleena olen eniten arvostanut se keveyttä.Tulee välillä ihmeteltyä miten sitä on soitellut joskus Fenkun stratolla joka tuntui aikamoiselta riippakiveltä MM:ään verrattuna.Mikkiä en ole vaihtanut koska arvostan kitaroita niiden alkuperäisissä asuissa.Eli toisin sanoen siis mikkirahat on käytetty muuhun enkä niitä osaa edes vaihtaa :).
Ainoa mikä tökkii edelleen on toi lapa.Se vaan kieliä vaihtaessa tuntuu niin perhanan ahtaalta.Eikä mulla edes ole mitkään paksut nakit.

Joo,sama homma tuon alkuperäisen arvostamisessa...Eikä kysymys ole siitä,etten osaa modata.Pelkään,että jos osaisin,saattaisin tehdä modauksia joita ei voisi enää "purkaa" ja sitten katuisin niitä...Mulle riittää ihan tehdasosat kitaroissa...
sihvoh
23.08.2009 21:59:29
...Joo,sama homma tuon alkuperäisen arvostamisessa...Eikä kysymys ole siitä,etten osaa modata.Pelkään,että jos osaisin,saattaisin tehdä modauksia joita ei voisi enää "purkaa" ja sitten katuisin niitä...Mulle riittää ihan tehdasosat kitaroissa...

Mun mielestä MM taas on nimenomaan hyvä aihio, jota voi modata. Itse varmaan sain yhden ensimmäisistä, mitä Eurooppaan saatiin toimitettu ja hinta oli 311 EUR, eli jos tuota nyt vähän modaa, niin ei siinä kamalasti rahallisesti kärsi.

Ja tuon kaulamikin lisäämisen jälkeen keppi on ollut paljon enemmän käytössä, koska sillä soittaa nyt "mitä vaan"...

Jos mulla olisi vuoden 1965 MM niin sen jättäisin rauhaan, mutta tuollainen seitsemästä (7!) palasta tehty kitara ei ole varmasti mikään keräilyharvinaisuus edes 50 vuoden kuluttua, joten sitä voi modata mielestäni tuntematt kovia tunnontuskia... mutta jokainen saa tehdä kitarallaan mitä haluaa - vaikka pistää palamaan ;-)
Progorava
24.08.2009 01:25:24
sihvoh:Jos mulla olisi vuoden 1965 MM niin sen jättäisin rauhaan, mutta tuollainen seitsemästä (7!) palasta tehty kitara ei ole varmasti mikään keräilyharvinaisuus edes 50 vuoden kuluttua,

täh? 7:stä palasta? minkä tilkkutäkin olet saanut? mulla on ollut 2 viime vuoden melodyä ja molemmissa oli body ja kaula yhdestä palasta. toinen on seinällä edelleen eikä lähde kiertoon ihan helpolla...
Putkinäkö, putkiaivot ja Putkivahvarit...
Andy Six
25.08.2009 09:23:26
sihvoh: Mun mielestä MM taas on nimenomaan hyvä aihio, jota voi modata. Itse varmaan sain yhden ensimmäisistä, mitä Eurooppaan saatiin toimitettu ja hinta oli 311 EUR, eli jos tuota nyt vähän modaa, niin ei siinä kamalasti rahallisesti kärsi.

Ja tuon kaulamikin lisäämisen jälkeen keppi on ollut paljon enemmän käytössä, koska sillä soittaa nyt "mitä vaan"...

Jos mulla olisi vuoden 1965 MM niin sen jättäisin rauhaan, mutta tuollainen seitsemästä (7!) palasta tehty kitara ei ole varmasti mikään keräilyharvinaisuus edes 50 vuoden kuluttua, joten sitä voi modata mielestäni tuntematt kovia tunnontuskia... mutta jokainen saa tehdä kitarallaan mitä haluaa - vaikka pistää palamaan ;-)

Niinpä...Joskus tuntuu näitä ketjuja lukiessa,että modaaminen on jotenkin pakollista,että kitara ei oo mitään,jollei heti vaihda puolia osista.....
s8na
25.08.2009 09:27:27

CeeCeeÄr: Niinpä...Joskus tuntuu näitä ketjuja lukiessa,että modaaminen on jotenkin pakollista,että kitara ei oo mitään,jollei heti vaihda puolia osista.....

Yksimikkisestä kiinteätallaisesta lankkukitarasta tuskin irtoaisi paljon juttua ellei sitä modaisi :)
Andy Six
25.08.2009 09:31:59 (muokattu 25.08.2009 09:36:35)
s8na: Yksimikkisestä kiinteätallaisesta lankkukitarasta tuskin irtoaisi paljon juttua ellei sitä modaisi :)

Koska tää nyt on keskutelua,joka ei johda mihinkään,sovitaanko että saa modata jos tykkää,ja saa soittaa modaamattomalla,jos se itselle riittää....Onhan se toki kitaran käyttötarkoituksesta kiinni....=)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)