Aihe: fender showmaster ja vireongelmat 1 | |
---|---|
![]() 24.07.2009 19:36:49 | |
Eli tässä mun showmasterissa on kyllä surkea vireenpitävyys, ja olen tässä alkanut miettiä virittimien tai koko kitaran vaihtoa. Mitä virittimiä kannattaisi laittaa noiden fenderin vakiorutkujen tilalle? mitkä pitäisivät varmasti vireen? Ja uutena skebana olen kattonut prs:ää ja washburnia, noista kokemuksia? http://www.thomann.de/fi/prs_se_custom_24_wb.htm X-50: http://www.washburn.com/electrics/x-series/ | |
![]() 24.07.2009 20:40:55 | |
varo: Eli tässä mun showmasterissa on kyllä surkea vireenpitävyys, ja olen tässä alkanut miettiä virittimien tai koko kitaran vaihtoa. Mitä virittimiä kannattaisi laittaa noiden fenderin vakiorutkujen tilalle? mitkä pitäisivät varmasti vireen? Aika usein vika ei ole virittimissä vaan huonossa satulassa. Talla kannattaa säätää niin, että se on reilussa kulmassa kanteen nähden, eikä suorassa. Niin, ja ne kielet kannattaa opetella laittamaan oikein eli tiiviisti ja nätisti tapin ympärille muutama kierros. Väliin ei saa jäädä mitään looppeja. | |
![]() 24.07.2009 21:01:47 | |
Krice: Talla kannattaa säätää niin, että se on reilussa kulmassa kanteen nähden, eikä suorassa Hmm. Miksiköhän näin? Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. | |
![]() 24.07.2009 21:42:29 (muokattu 24.07.2009 23:04:22) | |
Talla kannattaa säätää siten, että kielten korkeus otelautaan nähden (action) on sopiva ja soittaminen on mielekästä ja helppoa. Tallahan voi olla vaikka metrin korkeudessa bodystä jos kaulan kulma on kovin suuri. Se tallan korkeus ei siis ole mikään ratkaiseva asia vaan se riippuu monista asioista kitaran rakenteessa. Mutta niistä virittimistä: Jos musaliikkeestä löydät GOTOH -merkkissiä virittimiä niin niitä kannattaa testata. Ne on kohtuu laadukkaita, ja tietysti plussaa on aina se, että ruuvinreiät virittimissä osuu kodilleen. ...Joo, tosiaan... nääks.. | |
![]() 24.07.2009 23:15:27 (muokattu 24.07.2009 23:29:58) | |
Talla ihan pikkasen etukenossa niin vire pysyy paremmin (kielten kulma pieneneee vähän). Ja kieltä viritystappien ympäri mahdollisimman vähän (kumminkin sen verran ettei luista). Virittimien vaihto lukkovirittimiin tietenkin auttaisi, sillä silloin kieltä ei tarvitse kiertoo tappien ympäri juuri ollenkaan. Tällainen setti vaikuttaa laadukkaalta: http://www.thomann.de/fi/fender_schaller_locking_tuner_br.htm Mä en noista reikien koosta tiedä, mutta kai nuo passaa? Vai onko noissa korealaisissa Showmastereissa erilaiset reiät kuin jenkkimalleissa ja meksikolaisissa? Tietenkin tästä saisi valmiiksi laadukkaan ja vireenpysyvyyden kannalta paremman kitaran valmiiksi säädettynä :) http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=333200 edit: Ja satula kuntoon tietenkin. Saattaa joutua vähän viilaamaan kielten koloja leveämmäksi, ja lyijykynästä grafiittia liukasteeksi koloihin. | |
![]() 25.07.2009 00:54:52 (muokattu 25.07.2009 00:55:33) | |
Tietenkin tästä saisi valmiiksi laadukkaan ja vireenpysyvyyden kannalta paremman kitaran valmiiksi säädettynä :) http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=333200 Luulis ettei tuota tarvi kauan myydä, hyvä kitara, tiedän kun itellä on tuollainen. myyntiilmoituksesta lainattua "koska ei tuo kaula vaan sovi mun sormille" Mikäs tuossa kaulassa kun ei istu sun sormille? Mielenkiinnosta kysyn kun itellä on tuo sama (tosin puukuvio on se toinen). Itellä ainakin hyppysiin istunu ihan jeesh (mutt näihän se on ettei toiselle sopiva sitten jollekulle toiselle istukkaan niin hyvin). | |
![]() 25.07.2009 00:56:58 (muokattu 25.07.2009 01:00:06) | |
PappaSF: Luulis ettei tuota tarvi kauan myydä, hyvä kitara, tiedän kun itellä on tuollainen. myyntiilmoituksesta lainattua "koska ei tuo kaula vaan sovi mun sormille" Mikäs tuossa kaulassa kun ei istu sun sormille? Mielenkiinnosta kysyn kun itellä on tuo sama (tosin puukuvio on se toinen). Itellä ainakin hyppysiin istunu ihan jeesh (mutt näihän se on ettei toiselle sopiva sitten jollekulle toiselle istukkaan niin hyvin). En tarkalleen tiedä mistä johtuu, ehkä se leveys + c-profiili haittaa siinä. Gibsonit ja telecasterit istuvat kätösiin paremmin. Vaikka telecastereissa olisi c-profiilin kaula niin silti istuu paremmin käsiin. edit: Otinpa tuon maininnan pois ilmoituksesta, vähän turhaa selitelyä :) | |
![]() 25.07.2009 14:51:08 | |
Krice: Aika usein vika ei ole virittimissä vaan huonossa satulassa. Talla kannattaa säätää niin, että se on reilussa kulmassa kanteen nähden, eikä suorassa. Niin, ja ne kielet kannattaa opetella laittamaan oikein eli tiiviisti ja nätisti tapin ympärille muutama kierros. Väliin ei saa jäädä mitään looppeja. Eli mitäs tuolle satulalle kannattaisi tehdä? viilata vähän kielellä syvemmäksi vai..? Kielet olen kyllä laittanut ihan siististi aina, juuri sen pari kierrosta, mutta talla on lievästi takakenoinen. | |
![]() 25.07.2009 14:54:11 | |
varo: Eli mitäs tuolle satulalle kannattaisi tehdä? viilata vähän kielellä syvemmäksi vai..? Kielet olen kyllä laittanut ihan siististi aina, juuri sen pari kierrosta, mutta talla on lievästi takakenoinen. Lyijykynää satulauriin toimii melko useissa tapauksissa kun voi olla että ne kielet jumittuvat siihen. Eikä tuo satulan uusiminenkaan kallista olisi Mikääs vitsin allekirjoitus? | |
![]() 25.07.2009 14:56:12 | |
varo: Eli mitäs tuolle satulalle kannattaisi tehdä? viilata vähän kielellä syvemmäksi vai..? Kielet olen kyllä laittanut ihan siististi aina, juuri sen pari kierrosta, mutta talla on lievästi takakenoinen. Leveämmäksi ennemmin. Takakeno paha, etukeno hyvä. | |
![]() 25.07.2009 15:10:23 | |
varo: Eli mitäs tuolle satulalle kannattaisi tehdä? viilata vähän kielellä syvemmäksi vai..? Jos se on muovinen ja pehmeä, niin vaihto uuteen kannattaa. Grafiittisatula voisi olla hyvä. Mitä matalammat urat niin sen parempi, koska siinä on vähemmän kitkaa. Urien hiominen väljemmiksi auttaa myös. Minulla on Squierissa matalaurainen (kielet on oikeastaan vain puoliksi urissa) muovi/grafiittisekoite-satula, jonka olen hinkannut pohjasta käsin matalammaksi, hyvin pitää vire. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)