Aihe: Konetaustojen käyttö
1 2
ruudex
24.07.2009 20:31:06
Tuntuu että kaikenlaisten koneellisten taustojen käyttö senkun lisääntyy koko ajan livemusassa ihan metallimusiikkia myöten joten kysymys miksi näin tapahtuu? Onko kyseessä raha eli että halutaan kulkea pienellä miehistöllä mutta saada suuri soundi vai mikä? Mielenkiinnolla seuraan missä kulkee raja koska itse esitys ei ole live musiikkia vaan onkin playback esitys. Riittääkö live-sanan käyttöön että on yksi elävä soittaja ja kaikki muu tulee joko nauhoilta, tietokoneesta tai sekvenssiristä? Itse en ole kovinkaan ihastunut vallitsevaan kehitykseen, koska levyversiot biiseistä voi kuunnella himassakin.
Antti1
24.07.2009 20:36:36 (muokattu 24.07.2009 20:38:06)
Pienillä bändeillä varsinkaan ei ole välttämättä läheskään aina edes teknisesti mahdollista toteuttaa kaikkia visioita, saati sitten että jätkät mahtuis lavalle, jos metallimiesten joukkoon ängetään vielä pari tyyppiä näpräilemään syntikkaa, efektejä ja samplereita. Tarviitaan jo vähän kokoa areenaan, ammattitaitoa PA-kaluston valintaan ja käyttöön, jotta tuo on mielekästä alunperinkään. Omilla Behringereillä itseään miksaileva randombändi ei välttämättä oikein pysty toteuttamaan ilman nauhoja kaikkea.

EDIT: Vai tarkoitatko sä siis tyyliin jotain, että rummut tulee nauhalta ja pari teinihevaria pyörii kitaroiden kanssa lavalla? Se on mullekin vähän vieras ajatus, mutta aina niitä hyviä soittajiakaan ei vaan löydy --> pakko käyttää mitä mahdollista on.
Fuck this shit! It's gone too far!
ruudex
24.07.2009 20:56:49 (muokattu 24.07.2009 20:59:59)
Antti1: Pienillä bändeillä varsinkaan ei ole välttämättä läheskään aina edes teknisesti mahdollista toteuttaa kaikkia visioita, saati sitten että jätkät mahtuis lavalle, jos metallimiesten joukkoon ängetään vielä pari tyyppiä näpräilemään syntikkaa, efektejä ja samplereita.

Hei, kyllä sinne sen vakio kokoonpanon mukaan mahtuu se kosketinsoittaja jos niitä soundeja haluaa. Ei se ole tilakysymys. Kyllä mä luulen että raha tässä taitaa puhua.

EDIT: Vai tarkoitatko sä siis tyyliin jotain, että rummut tulee nauhalta ja pari teinihevaria pyörii kitaroiden kanssa lavalla? Se on mullekin vähän vieras ajatus, mutta aina niitä hyviä soittajiakaan ei vaan löydy --> pakko käyttää mitä mahdollista on.

Tarkoitan sitä että mulle on periaattessa kaikki koneelta tuleva kama vierasta jos homman nimi on live musiikki. Tyypillisestihän synakama ajellaan koneista kun ei jakseta ottaa mukaan oikeaa ihmistä mutta kuitenkin ollaan sen verran ahneita että studiossa käytetään koskettimia vaikka rykmenttiin ei edes sellaisten soittajaa kuulu. Sitten livenä ollaan hieman kusessa kun pitäis jotenkin hoitaa homma livenä.
Mutta ei kai sillä ole väliä mitkä instrumentit sieltä koneelta tulee? Kone mikä kone. Mutta kuten sanoin missä mahtaa kulkea se raja että voidaan vielä puhua live musiikista?
Antti1
24.07.2009 21:06:33 (muokattu 24.07.2009 21:07:04)
ruudex: Kyllä mä luulen että raha tässä taitaa puhua.

Raha puhuu? Eihän se ole bändiltä mitenkään pois oli niillä sitten se kiipparinrenkuttaja, tai ei. Ei rumpali niitä syntikoita kuitenkaan kustanna. Teostohommat ja tienistien jakautumiset erikseen, mutta siinä tapauksessahan järkevintä olisi tehdä homma yksinään muutenkin.

Mä olen ite soittanut monta keikkaa jonne ei ole meinannut mahtua ilmankaan sitä kosketinsoittajaa, ei se tilakysymys ole ollenkaan mikään vitsi. Suomessa on todella paljon paikkoja, joilla ei ole tilojen puolesta mitään edellytyksiä ottaa livebändejä soittamaan, mutta silti niitä vain niissä mestoissa on.

Mutta kuten sanoin missä mahtaa kulkea se raja että voidaan vielä puhua live musiikista?

Mun mielestä niin kauan, kuin joku ihminen vaikuttaa siihen lopputulokseen millään tavalla. Vaikka vääntelis yksinään lavalla flangeria ja dilsaa taustanauhan päälle, niin kyllä se siltikin on livetilanne. Jos rokkibändin musa tulee nauhalta ja laulajaa lukuunottamatta muut vaan heiluu shown vuoksi, niin miten se eroaa vaikka perinteisestä räppipumpusta? Eikö se ole livemusaa, jos jätkät lavalla ainoastaan hölisee mikkiin? Mun mielestä on.
Fuck this shit! It's gone too far!
ruudex
24.07.2009 21:10:42
Antti1: Raha puhuu? Eihän se ole bändiltä mitenkään pois oli niillä sitten se kiipparinrenkuttaja, tai ei. Ei rumpali niitä syntikoita kuitenkaan kustanna. Teostohommat ja tienistien jakautumiset erikseen, mutta siinä tapauksessahan järkevintä olisi tehdä homma yksinään muutenkin.

Mä olen ite soittanut monta keikkaa jonne ei ole meinannut mahtua ilmankaan sitä kosketinsoittajaa, ei se tilakysymys ole ollenkaan mikään vitsi. Suomessa on todella paljon paikkoja, joilla ei ole tilojen puolesta mitään edellytyksiä ottaa livebändejä soittamaan, mutta silti niitä vain niissä mestoissa on.

Mun mielestä niin kauan, kuin joku ihminen vaikuttaa siihen lopputulokseen millään tavalla. Vaikka vääntelis yksinään lavalla flangeria ja dilsaa taustanauhan päälle, niin kyllä se siltikin on livetilanne. Jos rokkibändin musa tulee nauhalta ja laulajaa lukuunottamatta muut vaan heiluu shown vuoksi, niin miten se eroaa vaikka perinteisestä räppipumpusta? Eikö se ole livemusaa, jos jätkät lavalla ainoastaan hölisee mikkiin? Mun mielestä on.

Minusta kuvailemasi räppipumppu ei ole livemusaa vaan silkkaa playbackia. Tilanne voi olla live mutta itse tuotos ei.
puusormi
24.07.2009 22:34:47

Me on joskus laitettu taustanauhalta synaa ja jotain muutakin ihan siksi kun on innostuttu niiden kanssa kikkailemaan demotellessa ja on haluttu vähän samaa sovitusta livenäkin. Vedellään kyllä aika monesti ilman nauhoja samat biisit, vähän fiiliksestäkin kiinni. Triona (+valo/ääni-ihminen) on menty ihan siksi että kolmen/neljän jampan aikataulujen sovitukset ja ambitiot saa niin paljon helpommin kohtaamaan kuin jos porukka kasvaisi toisella kitaralla ja synalla. Puhumattakaan siitä että nyt pääsee keikalle peräkärri + h-autopohjalta, mahtuu pienimmällekin lavalle / baarin nurkkaan ja näistä minimaalisista keikkaliksoista jää sen verran handuun per nenä että omat kulut saa katettua ja vähän laitteistoakin ylläpidettyä.
Saapiko lähettää terveisiä?
Khimil
25.07.2009 00:37:05 (muokattu 25.07.2009 00:43:10)

Esimerkiksi Husky Rescue juuri viime viikonloppuna Ilosaaressa toimi helvetin hienosti, vaikka käsittääkseni osa syna/samplekamasta tuli taustanauhalta. Live-fiilis ei siitä kärsinyt yhtään.

Tässä keskustelussa on ikävä sävy. Mun mielestä siinä ei ole vikaa että livenä pystytään laajentamaan ilmaisunvaraa livetilanteessa, taustanauhan tuella.

Itsekin oon monesti miettinyt yhden hevipumpun kanssa, että olis siistiä saada jotain rumpukaikuja ja d'n'b -tyyppisiä rytmikikkoja setin taustalle.
Do that twice and you'll be banned from driving!
jorma666
25.07.2009 12:18:43
Täysin samaa mieltä! Esimerkiksi Nine Inch Nailsin "keikat" (vai pitäisikö sanoa esiintymiset) eivät ole liveä nähneetkään!
we call it music - they call the cops
Hippoman
25.07.2009 15:34:52
No niin, vihdoinkin ketju - ja etenkin sen aloittaja - joka sai jo oikeastaan vähän vittuuntumaan kaikessa kapeakatseisuudessaan. Okei, "Minä ja midi-toosa" on ajatuksena hieman luotaantyöntävä, mutta siis muuten, ei saatana... en paljoa enempää voisi eri mieltä olla. Jos nyt ajatellaan vaikka jotain industrial metal -yhtyettä, kokisin koneiden olevan melko iso osa yhtyeen ulosantia, oli kyse elävästä esiintymisestä tai ei. Näin nyt esimerkiksi. Heitänpä nyt nimenä vaikkapa lappeenrantalaisen The Republic of Desiren, joka vakuutti viime näkemällä noin niinkuin postimerkin kokoisella lavalla. Olivatko taustat painonsa arvoisia kullassa, kysyn minä. Ja vastaan: olivat.
Nyt vituttaa taas ihan helvetisti
Henri93
25.07.2009 16:31:42

Olin kattomassa painia livenä q-stockissa Oulussa ja rockkas kyl lujaa. Vaikka just oli tota industrial metallia tms. Musta se on siistiä ku tulee osa kamasta taustanauhalta tosin esim tämän päivän tulevalla esiintyjällä The Rasmuksella jotenki ne synät yms. tuntuu, että ne ei lähe siitä bändistä :D. Mut joskus toimii joskus vähän vähemmän. Mut sitten esim semmonen tilanne missä bändi seisoskelee paikallaan ja taustanauhalta pyörii jotaki välisoitto sälää esim. niin musta semmonen on aika outoa. Ite tykkään, et se pää paino liikkuu siinä live touhussa. Ja uskon, että pienillä bändeillä yks syy taustoihin on se, että pienempi porukka helpompi treenata, helpompi lähtä keikalle. Miettikääpä esim trio: Kolme soittajaa, kaks teknikkoa vs Mega pumppu: 5 soittajaa plus syntikkaa jousia + tekniikka. Tolle mega pumpulle saa olla pikkusen paljo isommat autot millä liikutaan, pikkusen paljo isompi tekniikka, pikkusen paljo kalliimpi laitteisto jne. Että on se siinä mielessä säästö kysymys. Mut kuka siinä säästää? Vastaus on: keikan järjestäjä ;)
Kätevää kuin poni, helppoa kuin saippua
Khimil
25.07.2009 16:39:49

ruudex: Hmm, eli näyttää siltä että live keikat on sitten erikseen. Minusta olisi reilua tuoda se myöskin esiin asiakkaille eli että ajellaan x-prosenttia taustakoneilla ja itseasiassa meidän bändi soittaa vaan tän verran mutta me luvataan hyppiä sen verran enemmän lavalla että se korvaa sen tai jotain muuta sen kaltaista. Kysymys kuuluu edelleen, eli koska live musiikki muuttuu playbackiksi, vai onko 80-luvun discolevyjen soittotilaisuuskin periaatteessa livemusaa koska elävä DJ pyörittää savikiekkoja?

Kelle asiakkaille??

Taidatkin olla tanssimuusikko, jota vituttaa kun kollegat soittelee lavalla yksinään taustanauhan kanssa ja tekee siis vähän paremman keikkaliksan..?
ruudex
25.07.2009 17:55:17 (muokattu 25.07.2009 18:04:25)
Hippoman: No niin, vihdoinkin ketju - ja etenkin sen aloittaja - joka sai jo oikeastaan vähän vittuuntumaan kaikessa kapeakatseisuudessaan. Okei, "Minä ja midi-toosa" on ajatuksena hieman luotaantyöntävä, mutta siis muuten, ei saatana... en paljoa enempää voisi eri mieltä olla. Jos nyt ajatellaan vaikka jotain industrial metal -yhtyettä, kokisin koneiden olevan melko iso osa yhtyeen ulosantia, oli kyse elävästä esiintymisestä tai ei. Näin nyt esimerkiksi. Heitänpä nyt nimenä vaikkapa lappeenrantalaisen The Republic of Desiren, joka vakuutti viime näkemällä noin niinkuin postimerkin kokoisella lavalla. Olivatko taustat painonsa arvoisia kullassa, kysyn minä. Ja vastaan: olivat.

Ouch, tuntuu ihan siltä että taisin sohaista muurahaispesään jota ei pitäisi tehdä. Oiskohan tää asia jotain sellaista josta ei haluta keskustella julkisesti ;)
ruudex
25.07.2009 17:57:03
Henri93: Olin kattomassa painia livenä q-stockissa Oulussa ja rockkas kyl lujaa. Vaikka just oli tota industrial metallia tms. Musta se on siistiä ku tulee osa kamasta taustanauhalta tosin esim tämän päivän tulevalla esiintyjällä The Rasmuksella jotenki ne synät yms. tuntuu, että ne ei lähe siitä bändistä :D. Mut joskus toimii joskus vähän vähemmän. Mut sitten esim semmonen tilanne missä bändi seisoskelee paikallaan ja taustanauhalta pyörii jotaki välisoitto sälää esim. niin musta semmonen on aika outoa. Ite tykkään, et se pää paino liikkuu siinä live touhussa. Ja uskon, että pienillä bändeillä yks syy taustoihin on se, että pienempi porukka helpompi treenata, helpompi lähtä keikalle. Miettikääpä esim trio: Kolme soittajaa, kaks teknikkoa vs Mega pumppu: 5 soittajaa plus syntikkaa jousia + tekniikka. Tolle mega pumpulle saa olla pikkusen paljo isommat autot millä liikutaan, pikkusen paljo isompi tekniikka, pikkusen paljo kalliimpi laitteisto jne. Että on se siinä mielessä säästö kysymys. Mut kuka siinä säästää? Vastaus on: keikan järjestäjä ;)

Hmm, näitä kannattaa miettiä..
ruudex
25.07.2009 18:00:47
Khimil: Kelle asiakkaille??

Taidatkin olla tanssimuusikko, jota vituttaa kun kollegat soittelee lavalla yksinään taustanauhan kanssa ja tekee siis vähän paremman keikkaliksan..?

Valitettavasti en ole, mutta jos live musan määritelmä tänäpänä on se että ajellaan 80% koneesta niin kysyn vaan että mitä se live itse asiassa tarkoittaa? Sitä että areenalla on elävä ihminen vääntämässä koneita vai jotain muuta? Ei kenenkään kannata tässäkään asiassa valehdella itselleen. Edelleen odotan vastausta alkuperäiseen kysymykseen?
Sami_T
26.07.2009 06:04:05

ruudex: Tuntuu että kaikenlaisten koneellisten taustojen käyttö senkun lisääntyy koko ajan livemusassa ihan metallimusiikkia myöten joten kysymys miksi näin tapahtuu?

Se on nyt just viime aikoina noussu poppareiden tietoisuuteen että niin voi tehdä ja niin voi tehdä aika pienellä rahalla. Uus juttu, pitää kokeilla.

Korvamonitorointi kans nostaa suosiotaan ja jotkut ajattelee että siihen liittyy jotenkin se että pitää olla klikki ja taustanauhoja.

Niin ja lempparibändini xxx veti kans jousia / jotain säksätystä nauhalta.

Eli se on vähän niinku muodissa. Vähän niinku särökitara joskus 60-luvulla. Pitää kato olla (säröö silloin tai se nauha nykyään). Ilmiö tulee menemään ohi. Osittain.

Onko kyseessä raha eli että halutaan kulkea pienellä miehistöllä mutta saada suuri soundi vai mikä?

Kts. edellinen vastaus.

Mielenkiinnolla seuraan missä kulkee raja koska itse esitys ei ole live musiikkia vaan onkin playback esitys. Riittääkö live-sanan käyttöön että on yksi elävä soittaja ja kaikki muu tulee joko nauhoilta, tietokoneesta tai sekvenssiristä?

"It depends".

Jos menee katsomaan Klamydiaa tai Souvareita keikalle niin taustanauha vois olla aika eksoottinen kokemus.

Pet Shop Boysin tai Kraftwerkin keikalla taas yksikin "elävä" soitin vois kuulostaa aika erikoiselta siinä kokonaisuudessa.

Itse en ole kovinkaan ihastunut vallitsevaan kehitykseen, koska levyversiot biiseistä voi kuunnella himassakin.

Jaa-a.
Itse olette lihava.
puusormi
26.07.2009 11:20:34

Sami_T: Eli se on vähän niinku muodissa. Vähän niinku särökitara joskus 60-luvulla. Pitää kato olla (säröö silloin tai se nauha nykyään). Ilmiö tulee menemään ohi. Osittain.

Meinaat että taustanauhat katoaa rokkareilta yhtä nopsaan kuin särökitarat?
Saapiko lähettää terveisiä?
Henri93
26.07.2009 14:02:31

Meinaat että taustanauhat katoaa rokkareilta yhtä nopsaan kuin särökitarat?

Taitaa käyä niinku sähkökitaroille, että siitä tulee itsestään selvyys ;). No toivotaan että ei kummiskaan. Mutta Heaven and Hellillä oli qstockissa kosketinsoittaja, mut se soitti sivuverhon takana, miksaus kopissa :D. Onko se sitten jotenki aidonpaa ;). Musta ois ollu sama asia, että se ois tullu taustalta tai sitten se kaveri ois voinu tulla lavalle. Vissiin ei vaan ollu niin iso kiho ku Dio ja Tommy on tms.
Kätevää kuin poni, helppoa kuin saippua
Khimil
26.07.2009 15:24:20 (muokattu 26.07.2009 15:25:14)

ruudex: Valitettavasti en ole, mutta jos live musan määritelmä tänäpänä on se että ajellaan 80% koneesta niin kysyn vaan että mitä se live itse asiassa tarkoittaa? Sitä että areenalla on elävä ihminen vääntämässä koneita vai jotain muuta? Ei kenenkään kannata tässäkään asiassa valehdella itselleen. Edelleen odotan vastausta alkuperäiseen kysymykseen?

Ota huomioon, että konemusiikissa ajellaan livenä 100% koneesta. Esimerkiksi Röyksopp em. Ilosaaressa veti kahden konemuusikon, basistin ja laulusolistin voimin. Livefiilis oli täydellinen ja ne biisit väännettiin ilmoille sieltä koneista aivan eri meiningillä, kuin jos olisi kotona ollut levyä kuuntelemassa.

Ei kannata valehdella itselleen?? Kysymys on rahasta??

Kysymys on esittävästä taiteesta. Mun mielestä kaikki keinot on sallittuja, ilman kummallisia rajavetoja liven tai ei-liven välillä.
jorma666
26.07.2009 19:52:32
ruudex: Ouch, tuntuu ihan siltä että taisin sohaista muurahaispesään jota ei pitäisi tehdä. Oiskohan tää asia jotain sellaista josta ei haluta keskustella julkisesti ;)

Tulisko sulle parempi mieli, jos joku soittais ne taustanauhajutut livenä nauhalle? Sillonhan sillä ei tavallaan oo merkitystä kuuluuko taustanauhat keikkailuun, jos nauhalta tuleva matsku on kuitenki joskus ollu live.
we call it music - they call the cops
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)