Aihe: Isotehoinen putkivahvistin kotikäyttöön?
1 2 3
novo
25.07.2009 08:55:05
Njaah, khyl mie pärjään hyvin ENGL Thunderin kanssa kotioloissa Framuksen 212-kaapin kanssa. Sitten taas Laney GH50L tuntuu olevan liian tehokas reenikselläkin, joten sitä en edes uskalla kokeilla kotona.
voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii...
msm40
25.07.2009 09:06:21
Täytyy myös muistaa että osa hupia on elementtien lepatus joka ei luonnollisesti kotioloissa onnistu. Herkät elementit auttavat tässäkin. Ite olen paukutellut menemään monilla putkivahvareilla kotioloissa ja suurimman osan saa toimimaan mutta esmes. Mesan Rectot sekä Pleximarsun tyyliset vaatii kyllä volaa auetakseen. Toisessa ääripäässä on sitten Diezelin Einstein joka toimii todella hyvin jo kerrostalovolalla. Englit toimii ihan jees pienellä ja Fenkuista saa kivat puhtaat pienelläkin. Kyllä, olen myös sitä mieltä että jos perse kestää niin kotia kunnollinen vahvari mikä toimii siedettävästi myös pienellä volalla.
All you really need is a Tele...
HTMono
25.07.2009 09:16:33
novo: Njaah, khyl mie pärjään hyvin ENGL Thunderin kanssa kotioloissa Framuksen 212-kaapin kanssa. Sitten taas Laney GH50L tuntuu olevan liian tehokas reenikselläkin, joten sitä en edes uskalla kokeilla kotona.

Täältäkin löytyy Englin Thunder kerrostalosta. Eikä ole mitään ongelmaa. Sen verran hyvin toimiva master volume että volumen saa säädettyä sopivaksi. Eihän se soundi tietysti ole yhtä iso ja siisti kun kovaa soittaessa mutta pesee kyllä 6-0 kaikka Hämiskutoset jne "kotivahvarit".
If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves.
pekurides
25.07.2009 09:52:42

erilliset etuaste/pääteaste räkkivermeet toimivat yllättävän hyvin himavoluumilla myöskin, johtunee varmaan siitä että pystyt päätteen tehoja erikseen myös säätämään.

mulla oli tuollainen VHT2150 (200w)ja inputin desipelileikkurin hi/lo lo asennossa toimii kivasti pikkuvolalla.

siihen kun ENGL E570 lyö eteen niin jääpi podit ja cubet jonnin verran saundissa :=)
(....ja myös hinnassa)
Tunteella päin vittua.
P-man
25.07.2009 10:23:29

erilliset etuaste/pääteaste räkkivermeet toimivat yllättävän hyvin himavoluumilla myöskin, johtunee varmaan siitä että pystyt päätteen tehoja erikseen myös säätämään.

Tuo ominaisuus löytyy myös monista nupeista.
Esim: Engl Blackmore, Steve Morse, InVader ja Marshall JVM.
Nuo kyseiset vahvistimet toimivat hyvin kotisoitossa.
Antti1
25.07.2009 11:05:09
msm40: Toisessa ääripäässä on sitten Diezelin Einstein joka toimii todella hyvin jo kerrostalovolalla.

Tätä listaa jatkaakseni myös Diezel VH4 toimii ihan passelisti kotioloissakin. Se on nykyisillä 6550-putkilla varustettuna 140W masiina. Ihan yhtä helposti se soundi ei kuitenkaan avaudu, kuin Einsteinissa, mutta riittävästi pieksemään halvimmat kotiromut 6-0. Se on vaan niin perkeleen iso ja painava, etten mä jaksa ainakaan sitä treeniksen ja kodin välillä roudailla ollenkaan.

ENGLit on kautta linjan tosiaan melko "helppoja" vahvareita; niissä ei mun kokemuksen mukaan varsinaisesti enää sen elementtien lepatusvoimakkuuden jälkeen tapahdu mitään, jonka vuoksi äänenvoimakkuutta edes kannattaisi nostaa.

Yhtäkään putkivahvaria mä en kuitenkaan ole ikinä testannut, joka toimisi paremmin hiljempaa, kuin kovempaa soittaessa. Monissa higain-vempaimissa se raja on tosiaan siinä vaiheessa, kun kaappi alkaa kunnolla liikuttamaan ilmaa. Päätesäröä tavoittelevat vintagemiehet voivat joutua luukuttamaan sitten vielä melkolailla lujempaakin, mutta se on asia ihan erikseen ja kovin harva kotona toteuttaa kunniakkaasti edes keinokuormilla yms.
Fuck this shit! It's gone too far!
Spiral
25.07.2009 11:18:08

Hyvä aihe!

Sikki-sixin pätkää kävin joskus aiemminkin jo ihastelemassa, ja samantien lähdin katselemaan Tompalle Rockerverbin hintoja. Pirun hyvän kuuloista.
Mitä tuo "kotivolume" noissa klipeissä tarkoittaa?
msm40
25.07.2009 11:39:38
Spiral: Mitä tuo "kotivolume" noissa klipeissä tarkoittaa?

Sen verran kovalla kun uskallat kerrostalossa soittaa... Eli hiljaa.
All you really need is a Tele...
jussimus
25.07.2009 11:50:42
msm40: Sen verran kovalla kun uskallat kerrostalossa soittaa... Eli hiljaa.

Ite tarkoitan aina kotivolumella tai kerrostalovolumella sellasta volumea, joka on suht suht lähellä puheäänen voimakkuutta.
Antti1
25.07.2009 11:53:30 (muokattu 25.07.2009 11:55:24)
jussimus: Ite tarkoitan aina kotivolumella tai kerrostalovolumella sellasta volumea, joka on suht suht lähellä puheäänen voimakkuutta.

Ja etäisyys oli mikä? Se vaikuttaa kitaravahvarinkin tapauksessa aika olennaisesti onko kajari metrin vai viiden päässä korvasta.

EDIT: Mulla kotivolat on vähän musiikin kuunteluvoimakkuuksia lujemmalla, jos siis etäisyys kitaravahvareista ja näistä lähikentässä pääasiassa kuuntelemistani kajareista on molemmissa abouttiarallaa metri. Joskus istahdan vähän kauemmaskin ja avaan hiukan enempi hanaa vahvarista. Ei siltikään mitenkään lujaa, puhe kuuluu selkeästi rämpytyksen yli.
jussimus
25.07.2009 11:55:48
Antti1: Ja etäisyys oli mikä? Se vaikuttaa kitaravahvarinkin tapauksessa aika olennaisesti onko kajari metrin vai viiden päässä korvasta.

Etäisyys on mulla puol metriä-kaks metriä, ja vahvari on lattialla.
Antti1
25.07.2009 12:01:14 (muokattu 25.07.2009 12:02:44)
jussimus: Etäisyys on mulla puol metriä-kaks metriä, ja vahvari on lattialla.

Niinno, tuokin on ihan oleellinen pointti. Mulla on tolleen metrin päässä, istuessa about tossa tissin korkeudella ja kallistettu suoraan korvia kohti. Tommosen vahvaritelineen nokassa se on.

EDIT: Tämä tapaus tosin ei oo putkivahvistin ja isotehoinen, vaan mallintava combo. Kyse oli kuitenkin vain siitä kotivoimakkuudesta ja samahan se on vaikka sen matkaradiolla määrittäis. Jos mulla on Diezel kotona, niin sen alla on sitten 4x12", joka on samalla korkeudella abouttiarallaa yläelementtien ja taitetun yläosan kohdalta.
jussimus
25.07.2009 12:05:54
Antti1: Niinno, tuokin on ihan oleellinen pointti. Mulla on tolleen metrin päässä, istuessa about tossa tissin korkeudella ja kallistettu suoraan korvia kohti. Tommosen vahvaritelineen nokassa se on.

EDIT: Tämä tapaus tosin ei oo putkivahvistin ja isotehoinen, vaan mallintava combo. Kyse oli kuitenkin vain siitä kotivoimakkuudesta ja samahan se on vaikka sen matkaradiolla määrittäis. Jos mulla on Diezel kotona, niin sen alla on sitten 4x12", joka on samalla korkeudella abouttiarallaa yläelementtien ja taitetun yläosan kohdalta.

Mä en muuten koskaan soita skittaa istuen, en edes kotona :)

Btw, aiemmin vetelin himassa Boss ME-50 + Blackheart Little Giant combo-yhdistelmällä, ja tällä hetkellä vetelen Line6 Spider Valve combolla, joka on siis mallintava täysputkivahvistin.

Molemmat setupit ovat toimineet erittäin hyvin kotioloissa.
Izer
25.07.2009 12:23:38
Itselläni on kokemusta Mesan Expressistä ja Lone Starista kotioloista ja minusta molemmat toimivat oikein hyvin. Expressihän tosin on "vain" 25 wattinen. Molemmat saa säädettyä hiljaiselle ja soundit ovat kyllä minusta paremmat kuin trankuilla, ei vain ole enää paluuta. Toki soundista puuttuu sitä botnea ja esim. straton puhtaista puuttuu sitä parhainta klängiä minkä lujemmalla saa. Mutta kyllä ne soundit silti hämmästyttävät hiljemmallakin.

Jotain pientä keinokuormaa, kun laittaa vahvarille niin saa soundeista myös enemmän kotona irti.

Soitan kyllä kerrostalo-oloihin joidenkin mielestä varmaan suht lujaa, johtuen hyvistä eristyksistä ja opiskelija-talossa asumisesta ;)
Ridin' with the wind!
Antti1
25.07.2009 12:50:28
Izer: Jotain pientä keinokuormaa, kun laittaa vahvarille niin saa soundeista myös enemmän kotona irti.

Tämä riippuu kyllä niin kovasti vahvarista taas. Jotkut vahvarit hyötyy tuosta sen verran, että saa karistettua ne mahdolliset volumepomput mastervolan alkupäästä pois. Osa sitten taas soundaa selkeästi paremmalta. Sit on poikkeuksena vaikka tämä VH4, jonka soundi muuttui botnettomaksi, keskiäänet jotenkin ontoiksi, yläpää surisevaksi ja dynamiikkaa katosi hurjasti. Tämä siis vaikka vaan 3dB vaimennuksella (isommilla vielä kehnompi) ja mitään päätesäröjä ei todellakaan ollut hakusessa.
PappaSF
25.07.2009 13:05:26
Oikein piristävä aihe tämä joten laitan minäkin jotain.

Putkivehkeellä 50W mennään täällä päässä kotona ja toimii hyvin kotisoittovolyymillä ja soundit on kohdillaan.

Vehje on Hughes & Kettner Switchblade 50W kombo ja mitä on testi kokemuksia myös yhdistelmästä Switchblade 100W nuppi + Kaappi 4 x 12 (vai oisko ollu 4 x10) kajareilla niin hyvin sekin toimii kotivolyymeillä.

Keinokuormaa tuon kanssa ei tarvi, olen sitä kokeillu ja huomasin että on mulle turha laitos.
rainmaker
25.07.2009 14:31:53
120 wattisella putkivehkeellä (6505+) olen nyt viimeaikoina himassa soitellut. Ihan kivalta soundaa ja täysin eri fiilis on soitella ku jollain mallintavalla purnukalla. Tietysti se kovalla soitettaessa tuleva äänenpaineen tuntu jää pois, mut eipä sitä saa niillä mallintavillakaan tai muilla enemmän kotisoitteluun tarkoitetuilla laitoksilla.

Toisaalta taas tuosta 18 wattisesta plexi-marsu-näkemyksestä ei kyllä kotivolumeilla oikein saa niin hyvää soundia ku kyseisestä vermeestä lähtee, kun vähän volumea avaa. Vaikka on keinokuormat ja kaikki, mut ei oikein soi kunnolla hiljasella tuo. En tiiä mikä on.
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
Ziggy Bubba
25.07.2009 15:14:32 (muokattu 25.07.2009 15:52:05)

Tuota "kerrostalovolyymin" tarkkaa määrää on hankala selittää. Se on jotakuinkin, kuten Antti1 selitti, jossain vähän normi musan kuuntelun yläpuolella. Sen verran hiljaa tulee kuitenkin soiteltua, että kaikissa noissa mun laittamissa klipeissä on kuultavissa myös plekun räminä suoraan kitarasta... Illemmalla tulee usein vähän tiputeltua äänentasoja, silti homma toimi oikein passelisti. Välimatkaa miehellä ja vaffarilla on jotain metri tai pari.

Nauhurina ja mikkinä on noissa kaikissa klipeissä konkkamallinen Zoom H2, se tietty ottaa tilasta aika paljon ääntä joka tapauksessa. Mikki seisoo n. 8 sentin päässä kaapin kankaasta - mikkiständinä toimii yleensä noin 8 CD-levyä :)

E: Switchbladea on tullut testailtua vastaavilla volyymeillä, oikein hyvältä soundasi sekin. Tuo kombo oli pitkään omalla ostoslistalla.. Tuo on yksi harvoista tosissaan monipuolisista himavolyymeillä toimivista vahvareista, jotka ei kuitenkaan aivan älyttömiä maksa. Mesan Lone Staria olen kanssa pitkään halunnut testailla, mutta ei ole osunut kohdalle.
The Crookmachine Project
PappaSF
25.07.2009 15:54:17 (muokattu 25.07.2009 15:55:39)
Nauhurina on noissa kaikissa klipeissä konkkamallinen Zoom H2, se tietty ottaa tilasta aika paljon ääntä joka tapauksessa. Mikki seisoo n. 8 sentin päässä kaapin kankaasta - mikkiständinä toimii yleensä noin 8 CD-levyä :)

Itellä on Shuren 57 ja nyttemin ostin vielä shure 58, shute 57 on kankaassa joko ihan kiinni tai 2-3 milliä irti, suoraan kartion keskellä ja tuo shure 58 on hieman kauempana vieressä n. 45 asteen kulmassa irti kankaasta n. ehkä 5-10 milliä.

Itellä ei kuulu plekuäänet hiljaisilla volyymeillä kun noin äänittää tuon Tallennin/mikserin kautta tietsikan äänikortin Line in.

Mikit on noita dynaamisia ei konkkamikkejä.

Mesan Lone Star tai Stiletto, niissä on aikas makeet äänet mitä kokeillu, tosin hinta on jo switchbladeakin reilumpi, siinä n. tuolla jossain yli 2000 luokkaa kait jos en väärin muista.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)