Aihe: Yamaha mikseri ja yhteensopivuus ?
1
spadde
22.07.2009 11:16:47
Elikkä näin aloittelijana olen tietoa vailla miten ja millä saisin yhdistettyä äänikortin ( focusrite saffire LE) ja mikserin ( Yamaha MG16cx) toisiinsa äänityskäyttöä varten. Kiitos!
4lp1
22.07.2009 21:10:23 (muokattu 22.07.2009 21:11:44)
Ottaako äänikortti 2 vai 4 kanavaa sisään? Näytti jännälle. En saanu pikaa selkoa.

Mikäli 2 kanavaa, niin silloin mikserissä on "mix out", "main out" tms. 'pää-äänilähtö, josta lähtee stereosignaali, ja johon vaikka isket kaapit kiinni. Kaksi 6,3mm:n liitäntää, toinen L ja toinen R. Loogista

Niistä piuhat äänikorttiin, linjasisääntuloihin, ja äänityssoftasta kanava x:lle inputiksi joko "stereo", jolloin saat kaikki signaalit yhdelle stereoraidalle, tai kanava x:lle inputiksi "mono 1" (tms, riippuu softasta), ja kanava x+1:lle inputiksi vastaavasti "mono 2".

E: Tietenkin sitten PAN-namiskalla päätät, meneekö ääni L vai R. Tai jonnekkin niiden välimaastoon, vähän kumpaankin. Näin vaikka rumpujen äänityksessä.

Näin se menee loogisesti, ja samanlaista setuppia käytän Lexicon Lambdan kanssa (Soundcraftin mikseri).

Mikäli 4, niin no, vaikea selittää, pitäs kattoo tarkempaa kuvaa mikseristä.
Pitkät hiukset ja kitara, loppu sujuu kuin itsestään.
Antti1
22.07.2009 21:33:49 (muokattu 22.07.2009 21:35:09)
spadde: Neljähän sinne menee tosiaan, yhteensä SPDIFin kautta kai kuusi? Nyt keksin laittaa neljästä insertistä interfaceen ja toimii. Kuitenkin kuusi olisi tarpeen rumpujen äänityksessä joka tapahtuu ensi viikolla ...

No ei paljoa auta, sä tarviit jonkun laitteen sitten joka antaa sen digitaalisen signaalin myös. Suosittelen vakavasti harkitsemaan parempaa äänikorttia/interfacea, jos niille kanaville on oikeasti käyttöä.

EDIT: Jatkossa sit muuten ainoastaan yhdelle, oikealle palstalle nämä kysymykset. Paras paikka tälle olisi ehkäpä studiopalstan aloittelijaketju.
Fuck this shit! It's gone too far!
4lp1
22.07.2009 23:15:50 (muokattu 22.07.2009 23:18:36)
Hmm.

Sitten mikseriin rummut kii, ja kaks mikkii suoraan raidoille (bassari + snare? Överitt? joku nero keksiköön mikä on se viksuin), joko mikserin kautta omista outputeista (onko tossa suorat linja-lähdöt osalle kanaville?), tai sit suoraan äänikortin mikkietusiin kiinni, ja loput rummut valmiiksi Ekutettuna stereona sisään, pannit kohdallaan yms.

Rumpujen äänitys onnistuu vallan mainiosti jo 2 kanavalla, eli stereona. Silloin vain pitää käyttää säätöön alussa enemmän aikaa, koska jälkikorjaus ei oo mahdollista.
Mutta on se tullut havaittua, että lisäkanaville on käyttöä. Eli, kun vain mahdollista, lisää kanavia. Joku Presonuksen Firepod (tai firestudio project) (400e->500e) lienee hyvä. 8 kanavaa. Riittää rummuille.
Antti1
22.07.2009 23:30:26 (muokattu 22.07.2009 23:30:50)
4lp1: Rumpujen äänitys onnistuu vallan mainiosti jo 2 kanavalla, eli stereona. Silloin vain pitää käyttää säätöön alussa enemmän aikaa, koska jälkikorjaus ei oo mahdollista.

VIRHE! Päinvastoin. Mitä enempi mikkejä, niin sitä enempi säätämistä luvassa. Jos niillä oikoo yhtään enempää, kuin yhdelläkään tehdessä, niin paskaa on luvassa jotakuinkin. Säätövaraa on enempi, mutta laatu ei siitä lähtötilanteesta millään paremmaksi muutu, erilaiseksi ainoastaan.

8 kanavaa. Riittää rummuille.

Riittäähän yksikin, jos tälle linjalle lähdetään. Sit taas toisaalta toisessa päässä ei myöskään raja tuu vastaan ihan äkkiä. Tolkkiko se Stratovariuksen edellistä lättyä varten ripusteli sen 32 kanavaa mikkejä ympäri huonetta. Kaikki riippuu ihan tarpeesta.

Mutta mä pärjäisin hienosti neljällä kanavalla ja se itseasiassa onkin aivan mainio setti. Hyvin aseteltu overhead/ambienssi, basari ja virppa. Tomit voi jäädä vähän laihoiksi, mutta kova runkkaaja kaivaa nekin automaatioilla esiin. Työlästä se tosin on ja lopputulos ei välttämättä kaikkein legendaarisin. Millaista musaa, millaista rumpusettiä ja millaisessa tilassa ollaan äänittämässä, jos osaisi vähän vaikka neuvoa paremmin?
spadde
23.07.2009 01:02:22 (muokattu 23.07.2009 01:04:02)
Sekä että sekä ei. Bonhamit on ollut kovassa käytössä hyvillä mielin, nyt on kuitenkin isompi kattaus tulossa rumpua sekä mikrofoonia joten tämän takia aikeita kuudelle mikille.. Setissä on kuitenkin neljä tomia, jonka takia olen hiukan epävarma neljän mikin kanssa, mutta ainahan sitä voi aloittaa isosta ja karsia tarpeen ja ehkä taitojenkin mukaan :D

Musa olis jokseenkin kasariheviä, rummut Sonor Delitet 10,12,14,16 ja 20. Tilana toimii hirsimökin alakerta, se ei tuota ainakaan minulle viellä päänvaivaa.
4lp1
23.07.2009 09:27:11
Antti1: VIRHE! Päinvastoin. Mitä enempi mikkejä, niin sitä enempi säätämistä luvassa. Jos niillä oikoo yhtään enempää, kuin yhdelläkään tehdessä, niin paskaa on luvassa jotakuinkin. Säätövaraa on enempi, mutta laatu ei siitä lähtötilanteesta millään paremmaksi muutu, erilaiseksi ainoastaan.

Ups, osaanko ilmaista itseäni? Siis koneelle tulevat 2 kanavaa. Mikseriin sitten vaikka 32, jos on sellanen tiski. (Toisaalta, sellasen tiskin omistajalla lulisi olevan fygeä enempiin inputteihin äänikortissa).

Riittäähän yksikin, jos tälle linjalle lähdetään. Sit taas toisaalta toisessa päässä ei myöskään raja tuu vastaan ihan äkkiä. Tolkkiko se Stratovariuksen edellistä lättyä varten ripusteli sen 32 kanavaa mikkejä ympäri huonetta. Kaikki riippuu ihan tarpeesta.

Mutta mä pärjäisin hienosti neljällä kanavalla ja se itseasiassa onkin aivan mainio setti. Hyvin aseteltu overhead/ambienssi, basari ja virppa. Tomit voi jäädä vähän laihoiksi, mutta kova runkkaaja kaivaa nekin automaatioilla esiin. Työlästä se tosin on ja lopputulos ei välttämättä kaikkein legendaarisin. Millaista musaa, millaista rumpusettiä ja millaisessa tilassa ollaan äänittämässä, jos osaisi vähän vaikka neuvoa paremmin?

Nii. Se on ihan tarpeista kii, sitä ei voi kieltäminen. Jos ei tomeja hakata, niin turha niitä äänittää. Jos taas koko biisirakenne pohjautuu tomifilleihin, niin sit vaan mikkiä peliin.
Antti1
23.07.2009 10:50:47
spadde: Musa olis jokseenkin kasariheviä, rummut Sonor Delitet 10,12,14,16 ja 20. Tilana toimii hirsimökin alakerta, se ei tuota ainakaan minulle viellä päänvaivaa.

Okei, no tossa on jo sit ongelma. Kasarimeininkiin kuuluu vahvasti sellainen lähimikitetty soundi, johon on lisätty vahva kaiku ja geitattu koko sörsseli. Ainakin mun mielestä.

Tommosella neljän tomin setillä ja lähimikittäessä mä lähtisin: basari, virppa ylä & ala, tomit x4 ja stereo-overit. Toi sun kuusi mikkiä on tossa äkkiä kovin paljon liian vähän. Jos sulla on overit monona, niin laidasta laitaan menevät tomifillit kuulostaa hölmöltä. Jos oot lähimikittänyt kaiken muun ja virppa sekä basari tulee overeista, niin se kuulostaa helposti vähän hölmöltä. Jos sä mikität virpan, basarin ja tomit, niin sulle ei jää pelteihin mitään jne. jne.

Mun mielestä 6 kanavaa on tuollaiselle setille ehdottomasti liian vähän, ellet sä tosiaan tee jonkinlaista välimiksausta jo mikserissä. Mä ottaisin basarin, virpan ja overit mieluusti erikseen. Melkeinpä tomit voi vetäistä tiskissä jo eq:n kanssa sopivaksi lätinäjytinäksi, panoroida leveäksi ja stereoraitana sisään. Sit enää herää kysymys miten sä ton teet, jos ja kun tiskistäsi ei lähde s/pdif-signaalia. Sä tarvitset vähintään jonkun ad-muuntimen siihen ulostulon ja interfacen väliin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)