Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Teostolle vaihtoehto?
1 2 3 4
teline
30.05.2009 11:29:45 (muokattu 30.05.2009 11:30:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun tuo Teosto on hieman mafiamainen laitos ja en ole varma miten hoitavat ulkomailla asiat, niin mikäköhän taho olisi oikeasti paras valvomaan tekijänoikeuksia kansainvälisesti? Näitä juttuja kuulee, että joku hyvin startannut bändi on siirtänyt valvonnat ulkomaille ja rahnaa on tullut jopa roimasti enemmän.
 
Nyt tekijänoikeusgurut jelppikää! En usko että esim Teostoa konsultoidessani en saa kovinkaan luotettavaa tietoa ;)
 
E: Mr. Typo
 
En Kerro
jannu
03.06.2009 10:21:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hoho.
 
Se mafiamainen iso paha Teosto toimii yhteistyössä niiden muiden vaihtoehtojen kanssa. Tää on yhtä suurta mafiaa ja hevosenpäitä pitkin petejä. Alkoiko pelottamaan?
 
teline
05.06.2009 11:55:35 (muokattu 05.06.2009 11:56:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannu: Hoho.
 
Se mafiamainen iso paha Teosto toimii yhteistyössä niiden muiden vaihtoehtojen kanssa. Tää on yhtä suurta mafiaa ja hevosenpäitä pitkin petejä. Alkoiko pelottamaan?

 
Vähäsen joo.
 
En Kerro
kivi
19.06.2009 18:47:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

teline: Kun tuo Teosto on hieman mafiamainen laitos ja en ole varma miten hoitavat ulkomailla asiat, niin mikäköhän taho olisi oikeasti paras valvomaan tekijänoikeuksia kansainvälisesti? Näitä juttuja kuulee, että joku hyvin startannut bändi on siirtänyt valvonnat ulkomaille ja rahnaa on tullut jopa roimasti enemmän.
 
Aika moni bändi on mennyt Saksan GEMAlle, joka tunnetaan yhtenä tylyimmistä laitoksista, ja ainakin suojelee asiakkaidensa tietoja varsin tehokkaasti. Sitä olen itse harkinnut, jos kansainvälistä apua tarvitsisin.
 
Amerikan oikeuksia varten pitää hakeutua asiakkaaksi peräti kahteen järjestöön, BMI ja ASCAP jakavat mantereen kahtia pohjois-eteläsuunnassa.
 
Sinänsä yleensä syy ei kyllä varmaan oo hakeutua Teoston alta pois koska Teosto olisi liian mafia, vaan koska Teosto koetaan liian humaanina ja reiluna.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Thomy
21.06.2009 22:24:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

teline: Kun tuo Teosto on hieman mafiamainen laitos ja en ole varma miten hoitavat ulkomailla asiat, niin mikäköhän taho olisi oikeasti paras valvomaan tekijänoikeuksia kansainvälisesti?
 
Nokia. Sinne vaan meet biisiesi kanssa, ne kyllä jeesaa.
 
loosah
21.06.2009 22:42:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thomy: Nokia. Sinne vaan meet biisiesi kanssa, ne kyllä jeesaa.
 
Heh heh... Juu, ei tarvii teostosta turhaan jauhaa, jos on Nokian kanssa tekemisissä.
 
GIGO
stagestar
22.07.2009 03:41:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä en ymmärrä miten jotkut saa tuosta Teostosta tuollaisen mörkön.Mikä siinä nyt mättää ?
 
rok rok !!!
JPQ
28.07.2009 13:56:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stagestar: Minä en ymmärrä miten jotkut saa tuosta Teostosta tuollaisen mörkön.Mikä siinä nyt mättää ?
 
Mä en tiedä mutta jotain varmaan närästää se liittymis maksu. ja ne ehdot että musaa ei saa kait olla netissä luvalla kuin omalla kotisivulla varsinaisesti vai onko tuo kumottu jo tuo viimeinen.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Torniojaws
28.07.2009 14:43:19 (muokattu 28.07.2009 14:57:46)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: ja ne ehdot että musaa ei saa kait olla netissä luvalla kuin omalla kotisivulla varsinaisesti vai onko tuo kumottu jo tuo viimeinen.
 
Tuossa vast'ikäänhän se sääntö poistettiin.
 
Itseä häiritsee tuo, että oman musiikin painattamisesta CD-painossa pitää maksaa Teostolle ja rahat tulevat sitten joskus takaisin, miinus Teoston kulut. Ja onhan tuo 122 euron maksu aika korkea jos ei ihan heti kappaleet soi radiossa massamäärin, että saa rahat takaisin. Kuten nykyisellä soittolistapohjaisella radiolla tapaa käymään, varsinkin jos ei tee kaupallista musiikkia.
 
Vortech | Relativity | Relativity + Kollaps + SS-18 + Speedtrap @ Ykän Pub, Oulu, 31.7.2009 | Uusi Vortech-levy tästä!
kivi
28.07.2009 23:35:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torniojaws: Tuossa vast'ikäänhän se sääntö poistettiin.
 
Itseä häiritsee tuo, että oman musiikin painattamisesta CD-painossa pitää maksaa Teostolle ja rahat tulevat sitten joskus takaisin, miinus Teoston kulut. Ja onhan tuo 122 euron maksu aika korkea jos ei ihan heti kappaleet soi radiossa massamäärin, että saa rahat takaisin. Kuten nykyisellä soittolistapohjaisella radiolla tapaa käymään, varsinkin jos ei tee kaupallista musiikkia.

 
Keikkailemallahan ne rahat varmimmin takaisin saa. Radiosoiton varaan ei voinut laskea ennen, eikä voi nyt.
 
Muutenkin tässä musahommassa varsinkin on sellainen hauska piirre, että periaatteessa jokainen harrastajabändi voi ruveta käyttäytymään kuten musiikin ammattilainen; liittymään ammattiliittoihin ja perustamaan bändiyhtiöitä. Mutta ei kukaan liity vaikkapa metallialan ammattiliittoon sillä perusteella että ostaa kotiin pikku-MIG -hitsauskoneen autonsa korjaamiseen. Onhan se hienoa olla ihan kuin ammattilainen, ja mikäs siinä, mutta kun sitten valitetaan ettei se ammattiliitto toimikaan harrastelijan ehdoilla, et asettaapas se pahoja vaatimuksia.
 
Ei se Metallityöväen Liittokaan toimi sen kotinikkarin ehdoilla. Ne ehdot muttuu järkeviksi vasta siinä vaiheessa kun on kysymys oikeasta toimeentulosta.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
puusormi
29.07.2009 09:58:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torniojaws: Ja onhan tuo 122 euron maksu aika korkea jos ei ihan heti kappaleet soi radiossa massamäärin, että saa rahat takaisin.
 
Viime vuonna taisi olla 21 esitysilmoitusta baarikeikoilta joilla kullakin soitettiin n. 20-24 kappaletta joissa minä säv/san ja 1/3 sov. Bruttotilitys reilut 800e, verojen jälkeen jäi päälle 500e. Eli ei tarvii olla mikään Maija Vilkkumaa että saa omansa pois.
 
Saapiko lähettää terveisiä?
Björn E. Borg
03.09.2009 15:08:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stagestar: Minä en ymmärrä miten jotkut saa tuosta Teostosta tuollaisen mörkön.Mikä siinä nyt mättää ?
 
En minäkään.
 
Asia on minusta aivan äärimmäisen yksinkertainen.
 
Siinä vaiheessa kun sulla on jotain taloudellista intressiä musiikissa (siis että alat jostain syystä saada oikeasti rahaa sun tekemistä biiseistä) niin sitten sä liityt siihen Teostoon ja ne hoitaa sun rahojen kuppaamisen asianomaisilta tahoilta ja tilittää ne sulle asianmukaisesti.
 
Itse olen tehnyt musiikkia 30 vuotta enkä ole liittynyt Teostoon, koska en ole myynyt sitä juuri minnekään. Nappikauppa-tasolla siitä Teostosta tulee vain kuluja, mutta se on niin yksinkertaista ettei liity ennen kuin se on ajankohtaista.
 
Sax-pappa
03.09.2009 15:49:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Björn E. Borg: En minäkään.
 
Asia on minusta aivan äärimmäisen yksinkertainen.
 
Siinä vaiheessa kun sulla on jotain taloudellista intressiä musiikissa (siis että alat jostain syystä saada oikeasti rahaa sun tekemistä biiseistä) niin sitten sä liityt siihen Teostoon ja ne hoitaa sun rahojen kuppaamisen asianomaisilta tahoilta ja tilittää ne sulle asianmukaisesti.
 
Itse olen tehnyt musiikkia 30 vuotta enkä ole liittynyt Teostoon, koska en ole myynyt sitä juuri minnekään. Nappikauppa-tasolla siitä Teostosta tulee vain kuluja, mutta se on niin yksinkertaista ettei liity ennen kuin se on ajankohtaista.

 
Asia ei liity varsinaisesti musiikin myymiseen. Teostoon kannattaa liittyä, kun tekemääsi musiikkia aletaan jossain (radiossa, konserteissa jne) julkisesti esittää.
 
Björn E. Borg
03.09.2009 15:54:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Asia ei liity varsinaisesti musiikin myymiseen. Teostoon kannattaa liittyä, kun tekemääsi musiikkia aletaan jossain (radiossa, konserteissa jne) julkisesti esittää.
 
Niin, no kyllä mä sitä tarkoitin.
 
Lähtökohtaisesti minulla on jakamattomat oikeudet tekemääni musiikkiiin, eli sitä ei saa ilman minun lupaani esittää missään.
 
Jos luovun tästä oikeudestani niin toiset ikään kuin ostavat minulta oikeuden esittää sävellykseni. Minä itse tietenkin päätän millä hinnalla ja millä ehdoilla tuo tapahtuu.
 
käsi
04.09.2009 20:44:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus tuntuu siltä, että kun paikkakunnalla on joku melkein breikkaava bändi joka kuitenkin kapsahtaa suohon ja jää sinne paikkakunnalla, katkeroituneet soittajat jotka eivät tienaneet uransa aikana kuin pikkuisen taskurahoja alkaa haukkua teostoa, gramexia sun muita. - Ei siihen kannata liittyä, paska laitos, ei sieltä rahaa saa.
 
Ja tätä bändiä seurannut yleisö kehittyy, eli ikä kasvaa, ja omat bändit muodostuu ja kun näkevät paikkakuntansa idolin(josta ei sitten tullutkaan idolia) joka haukkuu teoston paskaksi, muodostetaan käsitys heti, että joo toeto on paska. Kukaan ei vaivaudu ottamaan faktoja esille.
 
En tajua edelleenkään miksi teosto on niin karmea laitos? Jos musiikilla haluat tienata ja se on sun pyrkimys, kyllä siihen kannattaa liittyä kun on sen aika. Liian aikaisin menee rahat hukkaan ja liian myöhään saattaa rahaa mennä hukkaan. Mutta ennen pitkään sinne kannattaa liittyä jos haluaa saada elantoansa musiikista.
 
Myönnän, yllä oleva esimerkki ei ole paras mahdollinen, mutta törmäsin tuon tapaiseen kuvioon ihan hetki sitten. Sille rahalle mitä teosta maksu on saa vastineta myös tiedon muodossa, ja tieto on valtaa ja siten myös rahaa.
 
treenaaminen on turhaa, katotaan sitten iltamissa
reos
05.09.2009 21:45:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

käsi: Joskus tuntuu siltä, että kun paikkakunnalla on joku melkein breikkaava bändi joka kuitenkin kapsahtaa suohon ja jää sinne paikkakunnalla, katkeroituneet soittajat jotka eivät tienaneet uransa aikana kuin pikkuisen taskurahoja alkaa haukkua teostoa, gramexia sun muita. - Ei siihen kannata liittyä, paska laitos, ei sieltä rahaa saa.
 
Ja tätä bändiä seurannut yleisö kehittyy, eli ikä kasvaa, ja omat bändit muodostuu ja kun näkevät paikkakuntansa idolin(josta ei sitten tullutkaan idolia) joka haukkuu teoston paskaksi, muodostetaan käsitys heti, että joo toeto on paska. Kukaan ei vaivaudu ottamaan faktoja esille.
 
En tajua edelleenkään miksi teosto on niin karmea laitos? Jos musiikilla haluat tienata ja se on sun pyrkimys, kyllä siihen kannattaa liittyä kun on sen aika. Liian aikaisin menee rahat hukkaan ja liian myöhään saattaa rahaa mennä hukkaan. Mutta ennen pitkään sinne kannattaa liittyä jos haluaa saada elantoansa musiikista.
 
Myönnän, yllä oleva esimerkki ei ole paras mahdollinen, mutta törmäsin tuon tapaiseen kuvioon ihan hetki sitten. Sille rahalle mitä teosta maksu on saa vastineta myös tiedon muodossa, ja tieto on valtaa ja siten myös rahaa.

 
Tämä nyt ei vieläkään muuta sitä tosiasiaa ettei sinne kannata liittyä ennen kuin siitä hyötyy enemmän kuin siitä on haittaa. Varmasti sitä tarkoititkin.
 
"Nokkela sanonta ei todista mitään." François-Marie Arouet "Nyt iloitsen siitä, että kokeilujen jälkeen on löytynyt siedettävä kipulääkearsenaali." Päivi Räsänen
käsi
05.09.2009 22:27:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

reos: Tämä nyt ei vieläkään muuta sitä tosiasiaa ettei sinne kannata liittyä ennen kuin siitä hyötyy enemmän kuin siitä on haittaa. Varmasti sitä tarkoititkin.
 
juu, juuri tuota tarkoitin myös. Sinne tuntuu olevan välillä porukalla liian kova kiire, ja sitten karusti huomaavat, ettei sieltä rahaa tulekkaan. Yksi osa bisnestä, ja hyvä olisi se ymmärtää. monille sieltä tulevat tulot mahdollistavat sen että voi tehdä musaa duunikseen. Toki tämä porukka on aika pieni. Sieltä tulava raha on yksi osa muusikon elantoa joka tapauksessa.
 
treenaaminen on turhaa, katotaan sitten iltamissa
proyo
10.09.2009 22:58:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aiheeseen liittyvä kysymys... Jos myyn sävellyksiäni artistille joka ei kuulu teostoon ja tämä artisti keikkailee, niin saanko rahat silti pois teostolta jos teen biisistä ilmoituksen.
 
Eli kiteytettynä, pitääkö kaikkien biisin tekoon osallistuneiden kuulua teostoon, jotta korvauksia maksetaan?
 
En ole liittynyt vielä kyseiseen puljuun, mutta suunnitelmissa on ollut pitkään. Syynä on ollut se, että mun sävellykset menee aika pitkälle harrastelijoille, enkä ole viitsinyt niitä alkaa kiusaamaan teostoasioilla.
 
Sax-pappa
11.09.2009 09:52:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

proyo: Aiheeseen liittyvä kysymys... Jos myyn sävellyksiäni artistille joka ei kuulu teostoon ja tämä artisti keikkailee, niin saanko rahat silti pois teostolta jos teen biisistä ilmoituksen.
 
Eli kiteytettynä, pitääkö kaikkien biisin tekoon osallistuneiden kuulua teostoon, jotta korvauksia maksetaan?
 
En ole liittynyt vielä kyseiseen puljuun, mutta suunnitelmissa on ollut pitkään. Syynä on ollut se, että mun sävellykset menee aika pitkälle harrastelijoille, enkä ole viitsinyt niitä alkaa kiusaamaan teostoasioilla.

 
Artistin ei tarvitse olla Teoston asiakas, eikä kannatakaan ellei myös luo musiikkia.
Artistia varten on Gramex. joka hoitaa korvaukset esiintyjille.
 
Teosto puolestaan edustaa musiikin tekijöitä: säveltäjiä, sanoittajia ja sovittajia.
 
Eli esiintyvien muusikoiden ei tarvitse olla Teoston asiakkaina.
 
Hargon
11.09.2009 10:06:06 (muokattu 11.09.2009 10:06:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

proyo: Aiheeseen liittyvä kysymys... Jos myyn sävellyksiäni artistille joka ei kuulu teostoon ja tämä artisti keikkailee, niin saanko rahat silti pois teostolta jos teen biisistä ilmoituksen.
 
Saat fyffeä, kunhan artisti tekee keikoiltaan ohjelmailmoituksen. Sillä, kuuluuko artisti Teostoon, ei ole tässä asiassa mitään merkitystä.
 
Toisekseen, mä jäin ihmettelemään, että mitä sä oikein myyt, kun "myyt sävellyksen"? Eli kääntäen, mistä se artisti sulle maksaa? Pelkästään jonkinlaisesta käyttöoikeudestako?
 
Suosittelisin käyttämään jotain muuta ilmaisua kuin sävellyksen myyminen. Ettei käy niin, että teillä on biisin Amerikan sinkkulistan ykkösenä ja sitten artisti ilmoittaa, että "sähän silloin myit minulle tämän sävellyksen, joten kaikki oikeudet ovat minulla".
 
Amerikassa käytetään joskus ns. work-for-hire -mallia, jossa biisintekijä myy KAIKKI oikeutensa biisin ostajalle, eli biisintekijä saa kertakorvauksen ja ostaja puolestaan mahdolliset tekijänoikeuskorvaukset. Biisintekijä ei siis tuon kertakorvauksen jälkeen saa senttiäkään, vaikka biisistä tulisi maailmanlaajuinen hitti. Mutta tällaisesta myymisestä ei sun kohdalla ilmeisesti ole kyse?
 
Allekirjoitus on lyhyt teksti, joka näkyy jokaisen viestisi lopussa keskustelussa. Se voi sisältää esim. jonkun lentävän lauseen tai jotain muuta persoonallista.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «