Windreaper 18.07.2009 03:07:21 | |
---|
Ainiin ja vielä keikkailusta, synat menee pöytään järjestään monona (huomioin jo saundeja ohjelmoidessa). Siinä vaiheessa kun vasemman ja oikean kaiuttimen välissä alkaa olla useampi metri, pidän tärkeämpänä että kiipparit kuuluvat joka puolelle salia jokseenkin samanlaisena. Mutta nämä ovat niitä kuuluisia mielipidekysymyksiä. |
JPQ 18.07.2009 14:29:28 | |
---|
Windreaper: Ainiin ja vielä keikkailusta, synat menee pöytään järjestään monona (huomioin jo saundeja ohjelmoidessa). Siinä vaiheessa kun vasemman ja oikean kaiuttimen välissä alkaa olla useampi metri, pidän tärkeämpänä että kiipparit kuuluvat joka puolelle salia jokseenkin samanlaisena. Mutta nämä ovat niitä kuuluisia mielipidekysymyksiä. Sen takia minä (vaikken ainakaan vielä keikkaile mutta miksatessa ns ei liveäkin tykkään) tykkään mono soundeista pääosin että helpompi miksata. Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. |
ganesha 18.07.2009 17:27:07 | |
---|
ptpt88: No haloo??? Miksei voisi sitten käyttää kahta mikseriä joista toisen pistää stereona toisen mikserin läpi niin että kyllä on stereona eikä lopu kanavat kesken. Se ei ole pizzerian ongelma... jos keikalle joskus tulisi mentyä niin tietenkin roudaan omat äänisysteemit myöskin mukaan niin tietää varmasti että kaikki on niinkuin pitääkin! Tuo oli kyllä rehellisesti sanottuna erittäin idioottimainen kommentti... Itse asiassa pointtina oli leveästä pädistä se että eikös melkein kaikki (digisynat) ole stereona mutta silti riittää huimiakin eroja synien välillä. Ja sillä on TODELLAKIN eroa että onko vain tupla mono vai oikea stereo!!! huomaa, ettet juuri keikkaile. :D hankipa itsellesi keikka jonkun bändin kanssa ja tuo oma mikserisi lavalle. kerro sitten meille kaikille, miten hyvin keikka meni ja oliko miksaaja mehuissaan...:D joo, sillä on eroa onko dual-mono vai ns. oikea stereo. sitä en oo kyseenalaistanutkaan. budjettisyntikoiden omat efektimoulinexit vaan ovat usein aika kuraa, ja just näillä stereoefekteillähän se leveä soundi yleensä tehdään. ja budjettisynalla tarkoitan vermeitä jotka ovat hintaluokassa alle 2 tonnia. idioottimaista tai ei. en vain ymmärrä mikä itseisarvo se soundimaailman "leveys" oikein on, kun varsinkaan ns. bändimusiikissa missä on x määrä muitakin instrumenttejä (usein vielä ns. mikitetty tilaa mukaan) moisella ominaisuudella EI OLE PAHEMMIN KÄYTTÖÄ. :D olen sitten idiootti. fair enough. peace. viina. hanuri. ja naiset. |
ptpt88 18.07.2009 20:13:36 | |
---|
Windreaper: Ei pelkkä syna ole 750e arvoinen millään (programmerin kanssa ehkä...) - joku 400-450e ehkä maksimi hyväkuntoisesta, imo (ellei hinnat oo tosiaan noussu, noita sai joskus jonnekin 250-300e paikkeille). Myin mazalle kyl johonni 700-750e paikkeille (en muista ennää), mutta siinä oli programmeri, muistipalikka ja hyvä keissi. Tämän lisäksi olin vaihtanut aftertouch-sensorin (Ruotsissa oli vielä varaosia) ja koskettimistoon jouset sekä puslat. Virtalähteessä oli kans uudet suodatinkonkat. No itse asiassa se 750e hinta tulikin varmaan siitä että kyseinen syna oli huollettu... JX synissa tuntuu aika usein olevan koskettimistossa ongelmia, varsinkin aftertouchin kanssa... "I compose spontaneously. I try to capture the music without the influence of reasoning or the possibility of alteration. The only way to achieve this is not to think. Thought is a tool of analysis. It cannot be a tool of creation." |
JPQ 19.07.2009 00:26:27 | |
---|
ptpt88: No itse asiassa se 750e hinta tulikin varmaan siitä että kyseinen syna oli huollettu... JX synissa tuntuu aika usein olevan koskettimistossa ongelmia, varsinkin aftertouchin kanssa... kosketinongelmat oman jd800 mielenkiinnonkin tappoi nekin ymmärtääkseni yleisiä. Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. |
HK 19.07.2009 14:39:10 | |
---|
ganesha: budjettisyntikoiden omat efektimoulinexit vaan ovat usein aika kuraa, ja just näillä stereoefekteillähän se leveä soundi yleensä tehdään. ja budjettisynalla tarkoitan vermeitä jotka ovat hintaluokassa alle 2 tonnia. Kyllä mainitsemiesi hintaluokkien syntsien erot löytyy ensimmäisenä jostain aivan muualta kuin efektialgoritmeistä. Peltikorva puupäässä. |
Nakkiso 19.07.2009 16:15:09 | |
---|
ganesha: huomaa, ettet juuri keikkaile. :D hankipa itsellesi keikka jonkun bändin kanssa ja tuo oma mikserisi lavalle. kerro sitten meille kaikille, miten hyvin keikka meni ja oliko miksaaja mehuissaan...:D Meinaatko, että keikalle ei kannata mennä oman mikserin kanssa, mistä menee stereopari miksaajalle? Miksei? Kyllä mä teen aina niin. Jos äänilähteitä on enemmän kuin 2, niin se on ehkä aikalailla ainoa järkevä ratkaisu. Ei ole yksikään miksaaja valittanut. Ja miksi miksaaja ei tykkäisi siitä? Pitäisikö miksaajan säätää mun saundien balanssi kohdalleen? Ensinnäkin miksaaja ei voi tietää, että miten kovaa minkäkin saundin pitäisi tulla ja toiseksi miksaaja ei voi tietää, että mistä äänilähteestä mikäkin ääni tulee. Kun soitan motiffia keikalla, ääni saattaa tulla joko motiffista, stagesta, matrix-1000:sta tai evolverista. Jos joku saundi kuuluu liian kovaa tai hiljaa, niin onko se miksaajan homma ruveta tutkimaan, että mistähän toikin saundi nyt sitten tulee? Vielä sekin, että jos ei ole omaa mikseriä keikalla vaan vetää kaiken erikseen tiskiin, niin eri laitteitten balanssi on usein monitorissa eri kuin pa:ssa. Silloin koittaa vääntää balanssia sopivaksi itselleen monitoriin, eikä voi mitenkään tietää, että mitä ulos päin kuuluu... Pahoittelen avautumistani. http://www.myspace.com/ondskapernasomolmengora |
maza 19.07.2009 17:18:35 | |
---|
ptpt88: No itse asiassa se 750e hinta tulikin varmaan siitä että kyseinen syna oli huollettu... JX synissa tuntuu aika usein olevan koskettimistossa ongelmia, varsinkin aftertouchin kanssa... Taidat puhua just tuosta Windreaprin vanhasta JX-10:stä, jonka mä ostin. :) Ja kyllä, vehje on uudenveroisessa kunnossa ja hinta oli mielestäni varsin kohdallaan (sekä ostajan että myyjän kannalta). Hintaan sisältyi myös kunnollinen roadcase, programmeri ja jokunen muistikortti. |
ganesha 19.07.2009 20:54:48 | |
---|
Ja miksi miksaaja ei tykkäisi siitä? just sen takia kun se ei tiedä mistä mikäkin soundi milloinkin puskee. Pitäisikö miksaajan säätää mun saundien balanssi kohdalleen? siitähän sille maksetaan? :D olen mä itsekin harkinnut ohimennen oman mikseriräkin roudaamista lavalle, mutta koska miksaaminen ja soittaminen samanaikaisesti on melkoisen epäkäytännöllistä, olen luopunut ajatuksesta. olishan se siistiä roudata kaikki kiipat keikalle niin saisi just sen oikean soundin kuhunkin biisiin, mutta ehkä olen sit jo vanha ja väsynyt, koska nykyään olen tyytynyt tekemään kompromisseja: ei niistä keikoista, ainakaan omalla kohdalla, vielä niin paljon tuohta tule, että jaksaisi vaivautua. jos itse olet tyytyväinen omaan tapaasi toimia, niin okei. good for you. :D se on makuasia, sanoi koira ku pallejaan nuoli. ps. tuossa keväällä kun eräälle miksaajalle meinasin ehdottaa omaa mikseriä lavalle niin ilme ei ollut riemastunut, jostain syystä :D viina. hanuri. ja naiset. |
ptpt88 19.07.2009 22:35:47 | |
---|
ganesha: just sen takia kun se ei tiedä mistä mikäkin soundi milloinkin puskee.
siitähän sille maksetaan? :D olen mä itsekin harkinnut ohimennen oman mikseriräkin roudaamista lavalle, mutta koska miksaaminen ja soittaminen samanaikaisesti on melkoisen epäkäytännöllistä, olen luopunut ajatuksesta. olishan se siistiä roudata kaikki kiipat keikalle niin saisi just sen oikean soundin kuhunkin biisiin, mutta ehkä olen sit jo vanha ja väsynyt, koska nykyään olen tyytynyt tekemään kompromisseja: ei niistä keikoista, ainakaan omalla kohdalla, vielä niin paljon tuohta tule, että jaksaisi vaivautua. jos itse olet tyytyväinen omaan tapaasi toimia, niin okei. good for you. :D se on makuasia, sanoi koira ku pallejaan nuoli. ps. tuossa keväällä kun eräälle miksaajalle meinasin ehdottaa omaa mikseriä lavalle niin ilme ei ollut riemastunut, jostain syystä :D Kuulostaa aika naurettavalta... miksaaminen ja soittaminen ei onnistu yhtäaikaa? Sitähän tässä itse koko aikaa teen kaiket päivät. Jos menisin jonnekin keikalle niin itse kyllä valvoisin täysin omia systeemejä koska itsepä parhaiten tiedän minkälaista balanssia haen ja itsehän keikan ja omat saundit hoitaisin. "I compose spontaneously. I try to capture the music without the influence of reasoning or the possibility of alteration. The only way to achieve this is not to think. Thought is a tool of analysis. It cannot be a tool of creation." |
ptpt88 19.07.2009 22:39:52 | |
---|
maza: Taidat puhua just tuosta Windreaprin vanhasta JX-10:stä, jonka mä ostin. :) Ja kyllä, vehje on uudenveroisessa kunnossa ja hinta oli mielestäni varsin kohdallaan (sekä ostajan että myyjän kannalta). Hintaan sisältyi myös kunnollinen roadcase, programmeri ja jokunen muistikortti. Ei ollut tuo vaan se oli joku muualla euroopassa. Se oli siihen hintaan sellaisenaan ilman programmeria ja salkkua... Itse asiassa löysinkin sen jälleen =D http://www.student.foi.hr/~rlogozar/mbsn1/AnalogSynthsList.html Miltä näyttää? Hinnat on melko kovat, eikös? Ainakin on nuo kaikki huollettuja tai hyväkuntoisia. "I compose spontaneously. I try to capture the music without the influence of reasoning or the possibility of alteration. The only way to achieve this is not to think. Thought is a tool of analysis. It cannot be a tool of creation." |
Matti_Ikonen 19.07.2009 23:07:15 | |
---|
ganesha: huomaa, ettet juuri keikkaile. :D hankipa itsellesi keikka jonkun bändin kanssa ja tuo oma mikserisi lavalle. kerro sitten meille kaikille, miten hyvin keikka meni ja oliko miksaaja mehuissaan...:D Mä olen tehnyt juurikin näin. Hyvin on mennyt ja joskus jopa miksaajat on olleet mehuissaan, mikä on melkoinen ihme sinänsä ;) - MJI http://www.myspace.com/daisyband | http://www.myspace.com/nightsatan |
Jos katotaan noita kansainvälisten tähtien bändeissä vetäviä kosketinsoittajia, mitä usein esitellään keybard magazinessa, niin kyllä niillä on jokaisella oma mikseri, mistä menee stereopari miksaajalle. Pitäis olla kosketinsoittajalle oma miksaaja, että ehtis reagoimaan johonkin 4:n tahdin lead osioon mikä ei nyt tänä iltana jostain syystä kuulukkaan läpi. http://www.myspace.com/ondskapernasomolmengora |
M.i.k.key 20.07.2009 00:19:59 | |
---|
Nakkiso: Jos katotaan noita kansainvälisten tähtien bändeissä vetäviä kosketinsoittajia, mitä usein esitellään keybard magazinessa, niin kyllä niillä on jokaisella oma mikseri, mistä menee stereopari miksaajalle. Pitäis olla kosketinsoittajalle oma miksaaja, että ehtis reagoimaan johonkin 4:n tahdin lead osioon mikä ei nyt tänä iltana jostain syystä kuulukkaan läpi. Tietenkin kiipparit vedetään oman linjamikserin läpi miksaajalle. Soittaa asiat hyvässä balanssissa niin miksaajan on helppo tehdä hommansa. 2 kanavaa, L-R, oli kiipparikioskissa siten 1 tai 5 synaa. möllisty |
ganesha 20.07.2009 19:50:33 | |
---|
M.i.k.key: Tietenkin kiipparit vedetään oman linjamikserin läpi miksaajalle. Soittaa asiat hyvässä balanssissa niin miksaajan on helppo tehdä hommansa. 2 kanavaa, L-R, oli kiipparikioskissa siten 1 tai 5 synaa. tuohan se olis optimaalinen tilanne, toisaalta. jos miksaaja ei tunne biisejä ennestään niin niiden 5 eri synan seuraaminen on yhtä helvettiä :D onko teillä sitten kompuraa/limitteriä siinä linjamikserissä kans, vai kontrolloitteko volumespeduilla jokaista synaa erikseen? itsellä ainakin esim. VA-synien filttereiden kanssa tulee harmaita hiuksia, sit soundivaihdot vaikkapa särön läpi ajettuun hammond-soundiin lyö helposti murolle, ja kun ei oo joka kiipassa volaspedua eikä sormetkaan aina ehdi ajoissa volumenamiskalle, niin oon riisunut keikkasetin kahteen kiippaan ja miksaaja saa vääntää balanssit. toki yritän muistaa laittaa lapulle missä biiseissä kumpi syna enemmän äänessä. viina. hanuri. ja naiset. |
Windreaper 21.07.2009 02:03:59 | |
---|
Saundit laitetaan toki jo reeneissä keskenään balanssiin (sikäli mikäli kun digivehkeitä käyttää), jolloin siihen volanamiskaan ei tarvitse keikalla koskea. Kiippareiden (varsinkin jos niitä on useampi) tasojen säätöä ei mun mielestä kannata jättää miksaajalle (ei siitä tuu mitään ja aiheuttaa vain vitutusta). Pari kiipparia menee viel monona pöytään, 3 tai enempi niin linjamikseri väliin ja tasot etukäteen kohdilleen - äänimies kiittää. |
jurpontor 21.07.2009 12:49:53 | |
---|
ptpt88: Kuulostaa aika naurettavalta... miksaaminen ja soittaminen ei onnistu yhtäaikaa? Sitähän tässä itse koko aikaa teen kaiket päivät. Jos menisin jonnekin keikalle niin itse kyllä valvoisin täysin omia systeemejä koska itsepä parhaiten tiedän minkälaista balanssia haen ja itsehän keikan ja omat saundit hoitaisin. No kun... mitäs sä teet siinä vaiheessa kun toinen käsi soittelee padikuviota ja alat leadin soiton ja toteat että vittu, tää on oikeasti ainakin 12dB liian lujalla. Nenällä huitaset mikserin liukua? Kyllä se onnistuu kotistudiosysteemeissä niinku siellä sinunkin pajalla, kun on mahdollisuus ottaa uusiks jos tarvii, mutta: live has no rewind. "Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies |