Aihe: räkkikamaan siirtyminen
1 2 3 4 5 6
Juicy
19.07.2009 13:48:40

Mun osaltani tää keskustelu tässä. Trollin ja paukapään provoajan leima otsaan.

http://omglol.kerrolisaa.com/1/6197.jpg
"...pala kaulan yhden elimen, pitkä tappi."
Einherjar
19.07.2009 14:15:47
aristoteles666: höpö höpö

Pitää muistaa, että tässä tapahtuu ihan täysin samoja asioita kun muuallakin signaaliketjussa. Jos jossakin välissä on "huono komponentti", se vaikuttaa koko loppuketjuun. Jos siis ad-muunnos (tai da-muunnos) on huono, niin koko lopputulos on huono.
Hyvä ad-muunnin muuttaa aaltoa vähän ja huono tekee siitä selvemmin erinäköisen. Siniaalto voi näyttää siniaallolta, mutta lähemmällä tarkastelulla voi huomata vaikkapa, että se siniaallon viiva ei olekkaan suora, vaan kulmikas (kuten portaikko sivulta katseiltuna).

johtuisikohan se siitä että siellä ei tapahdu mitään merkittävää, kytkekää nyt ne modatut pedaalit ja kitaranne tavallisiin stereoihin ja tulkaa uudestaan puhumaan hyvästä soundista.

Kyllä siellä tapahtuu merkittävää, mutta miksi ihmeessä minun pitäisi efektipedaalini lyödä stereoihin?
Kitaran ei ole tarkoituskaan olla suoralla toistolla. Ne kaikki epätasaisuudet tekevät sen hyvän soundin, mutta silti signaalia toistetaan koko taajuuskaistalla. Se elementin taajuuskäyrä on se joka sitten lopulta muokkaa viimeisenä sen soundin sellaiseksi rölölööksi mitä ulos tulee.
Kokeileppas joskus filtteröidä kitarasignaali 90hz-5kHz ja vertaa sitä sitten suodattamattomaan kamaan. Voi toki kokeilla tehdä tuon filtteröinnin jo ennen säröjä, kun eihän sinun teorian mukaan sillä pitäisi olla mitään väliä.

...jotenkin haisee rölliltä koko homma...
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
aristoteles666
19.07.2009 15:00:48

Einherjar:

Kyllä siellä tapahtuu merkittävää, mutta miksi ihmeessä minun pitäisi efektipedaalini lyödä stereoihin?
Kitaran ei ole tarkoituskaan olla suoralla toistolla. Ne kaikki epätasaisuudet tekevät sen hyvän soundin, mutta silti signaalia toistetaan koko taajuuskaistalla. Se elementin taajuuskäyrä on se joka sitten lopulta muokkaa viimeisenä sen soundin sellaiseksi rölölööksi mitä ulos tulee.
Kokeileppas joskus filtteröidä kitarasignaali 90hz-5kHz ja vertaa sitä sitten suodattamattomaan kamaan. Voi toki kokeilla tehdä tuon filtteröinnin jo ennen säröjä, kun eihän sinun teorian mukaan sillä pitäisi olla mitään väliä.

...jotenkin haisee rölliltä koko homma...

mitään merkittävää oli huono ilmaisu, olisi pitänyt sanoa siellä tapahtuu sellaista mitä ei haluta kuulla, siksi stereoihin kinni kun se sitten toistaisi koko kaistan ja se kuulostaa pahalta
Tinippa84
19.07.2009 15:08:34

bonecrusher: Meikäläisessä on varmaan jotain vikaa, kun olen saanut G-Majorista ja G-Major Kakkosesta hyviä soundeja ulos oli AD/DA-muunnos nyt ihan mikä tahansa. Ei vois vähempää kiinnostaa onko 24bit vai 457438bit jos se kuulostaa hyvältä

Joo, sama homma mulla varmaan.
Olen ite saanut loistavia soundeja Alesiksen Quadraverbistä. Siinä taitaa olla 16bit muunnos, mutta silti aivan loistava kone.
Retaliation Syndicate - Thrash/Death
Einherjar
19.07.2009 15:34:32 (muokattu 19.07.2009 15:52:01)
aristoteles666: mitään merkittävää oli huono ilmaisu, olisi pitänyt sanoa siellä tapahtuu sellaista mitä ei haluta kuulla, siksi stereoihin kinni kun se sitten toistaisi koko kaistan ja se kuulostaa pahalta

Sinä nyt unohdat että se signaali pitäisi saada sinne stereoihin vasta etuvahvistimen jälkeen, tai myöhemmin (riippuen soundeista). Lisäksi stereot ja kitaralaitteet eivät välttämättä toimi samalla signaalitasolla, joka aiheuttaa ylimääräistä hälinää ja häiriötä.
Kun kitaran vetelee suoraan d.i:llä pa:han, tulee ihan käyttökelpoista cleania soundia. Myös vahvistimen ja kaapin välistä napattu d.i-signaali on ihan käyttökelpoista. Tarvii toki eq:ta liikutella vähän, mutta sitä vartenhan ne nappulat siellä on...

Olen minä yhdet treenit vedellyt pa-kaapilla (kitara -> särö -> vahvari -> pa-kaappi), kun paikalla olleen kitarakaapin input-jakki meni rikki. Ei se mitenkään ylitsepääsemättömmän kauheaa ollut. Piti vain tarttua sävynsäätimiin ja ruuvata presenceä/trebleä, että sai soundin balanssiin. Kyllä ne ylimääräiset yläkerrat sinne bändin alle peittyy sitten lopulta.

Toki se kuulostaa kauhealta, jos vetelee suoraan samalla soundilla systeemistä toiseen koskematta mihinkään. Sitä vartenhan ne nappulat siellä on.

Edit:
...muista että kitara vahvistin/kappi ei ole mikään hifi vehje, 5 KHz:n jälkeen käyrä tippuu niin että 6 KHz:ssä ja siitä eteenpäin kaikki soi 40 Db :tä hiljempaa...

Tuohon sinä tunnut tarttuvan koko ajan, niin lisätään pari kommenttia...

Siellä 5kHz:n yläpuolellakin tapahtuu aika paljon. Ilman niitä ääniä on kaiutin hyvin äkkiä tumpun kuuloinen. Kannattaa vaikka kokeilla laittamalla efektilooppiin jakosuodin. Varsinkin cleanit äänet hyötyvät näistä korkeammista äänistä. Niiden toki ei tarvitse olla suoralla taajuusvasteella, mutta sen kyllä huomaa kultakorvatonkin jos niitä ei siellä ole.

Tuosta vielä pari käyrää, joista näkee, että elämää on myös 5kHz:n toisellakin puolella:
http://professional.celestion.com/g … ar/products/classic/detail.asp?ID=4
http://jensentone.com/p12r_d.php
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
aristoteles666
19.07.2009 16:01:40

Tinippa84: Joo, sama homma mulla varmaan.
Olen ite saanut loistavia soundeja Alesiksen Quadraverbistä. Siinä taitaa olla 16bit muunnos, mutta silti aivan loistava kone.

sitä minäkin tarkoitin pari sivua sitten mutta kirjoitin huonomuistisuuttani midiverb 4 joka sekin on hyvä mutta ihan eri vehje.
oiva tumpeloinen
19.07.2009 16:04:44 (muokattu 19.07.2009 16:05:05)
Einherjar: Tuohon sinä tunnut tarttuvan koko ajan, niin lisätään pari kommenttia...

Siellä 5kHz:n yläpuolellakin tapahtuu aika paljon. Ilman niitä ääniä on kaiutin hyvin äkkiä tumpun kuuloinen. Kannattaa vaikka kokeilla laittamalla efektilooppiin jakosuodin. Varsinkin cleanit äänet hyötyvät näistä korkeammista äänistä. Niiden toki ei tarvitse olla suoralla taajuusvasteella, mutta sen kyllä huomaa kultakorvatonkin jos niitä ei siellä ole.

Tuosta vielä pari käyrää, joista näkee, että elämää on myös 5kHz:n toisellakin puolella:
http://professional.celestion.com/g … ar/products/classic/detail.asp?ID=4
http://jensentone.com/p12r_d.php

Ei voi olla. Käppyrät sanoo sen soivan niin paljon hiljaisemmin. Sama koskee AD/Da-muunnosta. Ei yksinkertaisesti voi olla eroja, kun yläpäistä ei kuulu mitään kuin 40 db vaimeammin. Terveisin: kultakorva.
F_Lame
19.07.2009 16:12:44 (muokattu 19.07.2009 16:16:09)
Einherjar: Hyvä ad-muunnin muuttaa aaltoa vähän ja huono tekee siitä selvemmin erinäköisen. Siniaalto voi näyttää siniaallolta, mutta lähemmällä tarkastelulla voi huomata vaikkapa, että se siniaallon viiva ei olekkaan suora, vaan kulmikas (kuten portaikko sivulta katseiltuna).

Digitaalinen signaalihan on nimenomaan juuri tuollaista porrasmaista. Näytteenottotaajuus (sample rate) kertoo kuinka monta porrasta mahtuu sekuntiin ja bittien määrä sen kuinka monta ykköstä tai nollaa käytetään yhden portaan "sisällöön" merkitsemiseen. Käytännössä heikompi bit rate tarkoittaa huonompaa signaali/kohina suhdetta...vai?

E: Tietääkö joku miten hyvällä ad-muuntimella muunnettu digitaalinen signaali ihan oikeasti eroaa huonolla muuntimella muunnetusta? Oletetaan että kummassakin on sama näytteenottotaajuus ja bit rate.
"When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen
Antti1
19.07.2009 16:16:24
Mä osallistun sittenkin vielä tähän aiheeseen, jälleen kerran pyörrän pyhät puheeni. :)

F_Lame: Käytännössä heikompi bit rate tarkoittaa huonompaa signaali/kohina suhdetta...vai?

Ei, se on aivan eri asia. Bittisyvyys kertoo vain ja ainoastaan käytettävissä olevan dynamiikan maksimimäärän.
Fuck this shit! It's gone too far!
Satu ja Tuija
19.07.2009 16:24:27 (muokattu 19.07.2009 16:28:32)
Hitto, räkki kama on muuten yhdys sana. Kärtsin ihan ossina jollekkin foorumi poliisille. ;p
F_Lame
19.07.2009 17:03:32
Antti1: Ei, se on aivan eri asia. Bittisyvyys kertoo vain ja ainoastaan käytettävissä olevan dynamiikan maksimimäärän.

Voitko tarkentaa? Mun mun logiikan mukaan tuo nimenomaan käytännössä tarkoittaa heikompaa signaali/kohinasuhdetta?

Osaatko tuohon toiseen kysymykseeni hyvien ja huonojen ad-muuntimien eroista sanoa mitään?
"When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen
F_Lame
19.07.2009 17:24:08
Antti1: No periaatteessa joo, käytännössä ei. SNR koostuu monista monista muistakin osa-alueista alkaen laitteen häiriösuojauksesta ja komponenttien sijoittelusta. Sikäli on väärin sanoa bittisyvyyden tarkoittavan automaattisesti huonompaa kohinasuhdetta. Voihan se laite olla vaikka 100bit dynamiikaltaan, mutta huonon suunnittelun vuoksi kohinaa tulee niin paljon enempi suhteessa signaaliin, että SNR on 16-bittistä laitetta huonompi.

Ymmärsit sen verran väärin että en sanonut (tai ainakaan tarkoittanut) että signaali/kohinasuhde automaattisesti muodostuu näytteenottosyvyydestä ja että siihen ei muut seikat vaikuttaisi. Vaan, että muuten vastaavalla laitteistolla ja samanlaisen signaalin muuntamisessa, pienemmällä bittisyvyydellä seurauksena on enemmän kohinaa.

No mitäpä tuohon sanoisi. Vääntelevät taajuusvasteita, vaikuttavat kohinan määrään ja muuntimet vaikuttavat suuresti siihen miten laite käyttäytyy siinä säröytymisen rajamailla, jos sitä ajetaan liian lujaa. Osa säröytyy nätisti, osa sotkee signaalin siriseväksi puuroksi. Sit on vielä toi dynamiikka-aspekti, mutta se on aika yksinkertainen: isompi headroom on teoriassa aina parempi.

Ok. Koulussa kerrottiin ainoastaan mitä ad-muunnin teoriassa tekee. Sen vaan takia kyselin kun noiden ad/da-muunnoksien erilaisuuksista niin paljon puhutaan.
McNulty
19.07.2009 17:32:03
F_Lame: Sen vaan takia kyselin kun noiden ad/da-muunnoksien erilaisuuksista niin paljon puhutaan.

Soittaisivat enempi kuin höpisisivät...
Laitteita tosiaan kannattaa opetella käyttämään (ja käyttämään fiksusti) eikä niinkään tuijottamaan pelkkää speksilistaa mitä bittejä sinne on milloinkin listattu. Toki, ainahan omaa surkeuttaan voi selitellä erilaisten muuntimien huonoudella ja taivaankappaleiden asennoilla.

Kyllä ne omat korvat sitten kertovat mikäli joku toimii tai on toimimatta.
Ylimielistä besserwisseröintiä m.netissä jo vuodesta 2003 lähtien!
Antti1
19.07.2009 17:51:51
F_Lame: Vaan, että muuten vastaavalla laitteistolla ja samanlaisen signaalin muuntamisessa, pienemmällä bittisyvyydellä seurauksena on enemmän kohinaa.

Ei, ei ole yhtään sen enempää kohinaa, jos laitteisto on pelkkää bittisyvyyttä lukuunottamatta identtinen. Dynamiikka on ainoastaan rajoittuneempaa. Kohinaa on suhteessa enemmän, mutta se todellinen määrä pysyy ihan tasantarkkaan samana.

bonecrusher: Soittaisivat enempi kuin höpisisivät...
Laitteita tosiaan kannattaa opetella käyttämään (ja käyttämään fiksusti) eikä niinkään tuijottamaan pelkkää speksilistaa mitä bittejä sinne on milloinkin listattu. Toki, ainahan omaa surkeuttaan voi selitellä erilaisten muuntimien huonoudella ja taivaankappaleiden asennoilla.

Kyllä ne omat korvat sitten kertovat mikäli joku toimii tai on toimimatta.

Ei kai tässä nyt ole pätkän vertaa tuosta kyse? Onko se joltain pois, jos pyrkii myös sen pelkän kuulemisen lisäksi ymmärtämään mitä ne laitteet oikeasti tekevät? Onko se soittamisesta pois? Eikö kukaan laitteiden teknisiä puolia miettivä henkilö sun mielestäsi soita tarpeeksi? Mun mielestä ennemminkin sun ja muutaman muun tyypin kannattaisi korjata asennettaan täällä. Teknisestä puolesta keskusteleminen ei liity siihen soittamiseen mitenkään. Sensijaan se edistää tuota laitteiden järkevää käyttämistä ja kenties vähentää myös hukkaan heitettyä rahaa kamarumban tiimellyksessä, jos ymmärtää mitä on hakemassa.

Mun mielestä toi "soittakaa enempi" on aivan kertakaikkisen naurettava ja väsynyt argumentti, jonka turvin yritetään vaan skipata joillekin tärkeitä osa-alueita keskustelusta. Kenties, jos ei löydy mitään sanottavaa aiheeseen ja silti pitäisi saada olla oikeassa..?

Korvat kertoo kaiken oleellisen ja soundi lähtee soittajasta, joo. Siltikään ei ole pätkän vertaa väärin pyrkiä ymmärtämään miksi näin on. Jos kukaan ei olisi miettinyt, niin sunkaan soundi tuskin olisi tällä hetkellä kovinkaan kummoinen.
McNulty
19.07.2009 18:30:10
Hyvät herneet tosiaan. Minä en vain näe miten tuollainen "juupas eipäs"-hiekkalaatikoiden paskanjauhanta auttaa ketään räkkikamoihin siirtymisessä.

Mä en tiedä mikä "hyöty" on jauhaa jostain AD/DA-muuntimesta ilman, että sitä laitetta ei ole tässä ja nyt edes soitettu tai testattu, ilman että sitä on kuultu. Onko joku esim. vaihtanut G-Majorin AD/DA-muuntimia jolloin pystyttäisiin vertailemaan sen "alkuperäisen" ja modatun eroja, eli vastaamaan siihen mitä ja kuinka paljon moinen touhu muuttaa? Jos on, niin mielelläni lukisin ja kuulisin aiheesta enemmän. Se että tietää miten ko. laite toimii ei ole sidottu siihen, että tietää miten jokainen komponentti yksistään toimii tai mikä on toimintaperiaate.

Se että otetaan kaksi täysin toisistaan poikkeavaa laitetta ja todetaan toisen paremmuus ei vielä kerro ihan koko totuutta. Voidaanhan me vaihteeksi taas väitellä kumpi on parempi, Strato vaiko LP :)
Michi
19.07.2009 18:43:24
Hehehe, ihan pakko sanoa että viihdyttävin ketju ainakin tänä viikonloppuna ehdottomasti on ollu tää lukea otsikolla 'räkkikamaan siirtyminen' olevasta ketjusta jostain AD/HD -muunnoksesta ja sen vaikutuksesta soundiin.

Helkkari kun en ite tajunnu tuota sillon kun ekan kerran räkin kasasin, se vois olla vieläkin treeniksellä eikä tarviis tuskailla minkään nupin minkään soundin kanssa. Ku olis AC/DC -muunnos kunnossa.

Heahe ja ROTFL vaikkapa.
-Up The Irons!-
tommiot
19.07.2009 18:44:34
bonecrusher: Hyvät herneet tosiaan. Minä en vain näe miten tuollainen "juupas eipäs"-hiekkalaatikoiden paskanjauhanta auttaa ketään räkkikamoihin siirtymisessä.

Mä en tiedä mikä "hyöty" on jauhaa jostain AD/DA-muuntimesta ilman, että sitä laitetta ei ole tässä ja nyt edes soitettu tai testattu, ilman että sitä on kuultu. Onko joku esim. vaihtanut G-Majorin AD/DA-muuntimia jolloin pystyttäisiin vertailemaan sen "alkuperäisen" ja modatun eroja, eli vastaamaan siihen mitä ja kuinka paljon moinen touhu muuttaa? Jos on, niin mielelläni lukisin ja kuulisin aiheesta enemmän. Se että tietää miten ko. laite toimii ei ole sidottu siihen, että tietää miten jokainen komponentti yksistään toimii tai mikä on toimintaperiaate.

Se että otetaan kaksi täysin toisistaan poikkeavaa laitetta ja todetaan toisen paremmuus ei vielä kerro ihan koko totuutta. Voidaanhan me vaihteeksi taas väitellä kumpi on parempi, Strato vaiko LP :)

Täytyis joskus melkein vertailla noita muuntimia, koska G-Majorissahan on S/PDIF sisään ja ulos :) Mä kyllä luulen että joku on jo joskus kokeillut.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
Antti1
19.07.2009 18:49:25
bonecrusher: Hyvät herneet tosiaan.

Kyllä, jäähdyttelen oluen avulla atm. Sekä otsaani, että jo lauhtuneita hermojani.

Minä en vain näe miten tuollainen "juupas eipäs"-hiekkalaatikoiden paskanjauhanta auttaa ketään räkkikamoihin siirtymisessä.

Ei tarvitsekaan, mutta lainaanpa itseäni toisesta ketjusta saman aiheen tiimoilta: "Enkä mä tällä todellakaan tarkoita sitä, ettei aiheen sivusta saisi keskustella ja etteikö keskustelun olisi jopa hyväkin kehittyä johonkin suuntaan sen alkuperäisen ytimen ympäriltä. Noilla letkautuksilla ei oo vaan mitään tekemistä keskustelun kanssa."

Tarviiko tämän ketjun palvella yhtään ketään räkkikamoihin siirtymisessä? Eikö se riitä, että kuka tahansa saa tästä mitä tahansa informaatiota? Hyvän maun rajoissa tietenkin. Tämä kuitenkin liittyy edelleen erittäin vahvasti aihepiiriin nimeltä räkkikamat. Ehkä se ei ole nyt jäsentynyt järin rakentavasti tai netiketin mukaisesti, mutta kai niitä tiedonjyväsiä siltikin siellä joukossa on. Jokainenhan voi omalta osaltaan koittaa parantaa keskustelun laatua ja siihen ei "minä olen taiteellisempi, kuin te, kun mua ei kiinnosta" -tyyliset letkautukset auta pätkän vertaa. Päinvastoin.

Mä en tiedä mikä "hyöty" on jauhaa jostain AD/DA-muuntimesta ilman, että sitä laitetta ei ole tässä ja nyt edes soitettu tai testattu, ilman että sitä on kuultu.

Mitä järkeä on jauhaa räkkikamaan siirtymisestä, jos se ajatus on vain teoreettinen, eikä niitä kamoja ole, ei soitettu, tai kuultu?

Onko joku esim. vaihtanut G-Majorin AD/DA-muuntimia jolloin pystyttäisiin vertailemaan sen "alkuperäisen" ja modatun eroja, eli vastaamaan siihen mitä ja kuinka paljon moinen touhu muuttaa?

Ei varmaankaan ja se ei ole ollut ainakaan mun pointtini. Mä olen pyrkinyt tuomaan ilmi sitä seikkaa, ettei ole ollenkaan sama miten se laite hoitaa sen tehtävänsä. Se on toki ihan se ja sama mitä papereissa lukee, lopputulos ratkaisee. Jos 2-bit efektimasiina on johonkin juttuun parempi, kuin vaikka se Eventide, niin fine. On vaan hyvä käsittää, että puhutaan tapauskohtaisesti kuitenkin. Joku muu ei halua dynamiikan, taajuusvasteen tai minkään muunkaan kärsivän, jos soundinsa on jo noinniinkun muutoin täydellinen. Jos ei ole vaihtoehtona käyttää rinnakkaislooppia, niin alkaa tuo soundin värittyminen tulemaan jo merkitykselliseksi. Se on ihan yksi hailee mistä se aiheutuu, mutta tässä on tuotu esille jo yksi signaaliin vaikuttava seikka. Voidaan me keskustella vaikka sisääntulon jakeista, jos niitä on helpompi vertailla?

Se että otetaan kaksi täysin toisistaan poikkeavaa laitetta ja todetaan toisen paremmuus ei vielä kerro ihan koko totuutta.

Mikä tässä on todettu toista paremmaksi? Mä en oo ainakaan todennut mitään mielestäni. Sen mä olen vain pyrkinyt sanomaan, että laitteissa on ihan oikeasti eroja ja jotkut vempaimet vaan eivät säilytä sitä signaalia täysin alkuperäisenä. Olen myös todennut useassa eri yhteydessä G-Majorin olevan soundin pienestä paskomisestaan huolimatta erinomainen laite. Se, että haittaako se värittyminen, niin se on aivan makuasia ja lopputulos sen määrittää. Jos lopputulos on riittävän laadukas, niin silloin se riittää. Jos ei, niin silloin täytyy ruveta katsomaan jotain muuta tilalle.
McNulty
19.07.2009 20:55:36 (muokattu 19.07.2009 21:05:32)
Antti1: Tarviiko tämän ketjun palvella yhtään ketään räkkikamoihin siirtymisessä? Eikö se riitä, että kuka tahansa saa tästä mitä tahansa informaatiota?

Tuolla kaavalla voidaan jatkossa siis kirjoitella keittoreseptejä elektroniikkapalstalle, pomminteko-ohjeita Beatles-threadiin... ihan sillä varjolla että "jos nyt joku sais niistä jotain infoa irti". Toki on hyvä että topikin alla harjaillaan muitakin pintoja kuin pelkästään sitä aloittajan mainitsemaa aihetta, mutta toivoisin kuitenkin että keskityttäisiin oleelliseen mitä aloittaja kysyi tai esitti, eikä suotta näprätä jostain hifi-miesten detailinippelistä juupaseipäs-periaatteella.

Tämä kuitenkin liittyy edelleen erittäin vahvasti aihepiiriin nimeltä räkkikamat.

Ei sen enempää kuin vaikkapa digidelay-pedaalien kohdalla. Ei tuo AD/DA-muunnos ole yksistään räkkikamojen juttu. Jos se on niin kovaa valuuttaa niin miksi et kirjoita vaikka tuonne elektroniikkapuolelle juttua, johon sitten numerosarjat 666 & Co. voivat ottaa osaa? Ihan turha pilata "Ajattelin ostaa Ford Fiestan"-threadia luettelemalla Maserati MC12:n downforce-arvoja ja pohtimaan millä lintulaudalla saadaan takapäähän lisää pitoa... kun muutenhan kierrosajat Silverstonen International-pätkällä jäävät liian hitaiksi. Eiks niin?

Eli onko se AD/DA-juttu nyt se kaikista olennaisin asia tässä threadissa vai mitä jos muuten keskusteltaisiin räkkien kasaamisesta?

Jokainenhan voi omalta osaltaan koittaa parantaa keskustelun laatua ja siihen ei "minä olen taiteellisempi, kuin te, kun mua ei kiinnosta" -tyyliset letkautukset auta pätkän vertaa. Päinvastoin.

No näinhän täällä on tosiaan sanottu :) Välillä pitää oikein ihmetellä, mitä jotkut lukevat tai kuvittelet lukevansa, ja ennen kaikkea miten sen lukemansa ymmärtävät.

Mitä järkeä on jauhaa räkkikamaan siirtymisestä, jos se ajatus on vain teoreettinen, eikä niitä kamoja ole, ei soitettu, tai kuultu?

Ei mitään siinä vaiheessa, kun sokkona väitetään räkkikamojen olevan parempia kuin vaikkapa maamiinojen ja nuppi+kaappi yhdistelmien (tai päinvastoin). Näinhän täällä ei ole kukaan tehnyt, mutta sen sijaan AD/DA-muunnoksesta kyllä jaksetaan julistaa kuinka on paskaa laitetta markkinoilla ja miten se pilaa soundin jos speksilistassa ei lue bittien kohdalla vähintään 854785.

Sen mä olen vain pyrkinyt sanomaan, että laitteissa on ihan oikeasti eroja ja jotkut vempaimet vaan eivät säilytä sitä signaalia täysin alkuperäisenä.

Hei, hienoa. Onko tosiaan niin että eri laitteissa on eroja ja eroavaisuuksia? Wow! Silläpä juuri, olisi kiva kuulla kerrankin miltä sama laite kuulostaa kahdella eri komponentilla. Tällainen testi voidaan suorittaa esim. kitaralla johon voidaan vaihtaa mikkejä. Voidaan siis vertailla parantaako laitteen sisäinen komponentti lopputulosta. Tällaista ei vielä AD/DA-muumiot ole saaneet aikaiseksi (tietääkseni, ei ainakaan kukaan ole linkittänyt missä esim. G-Majorin AD/DA-muunnos olisi toteutettu "paremmin"). Kuinka paljon esim. G-Majorin soundi paranee jos se saa paremman AD/DA-muuntimen käyttöönsä? Anyone?

PS. Ainaisten tylsien autoesimerkkien tilalle voisi ottaa vaikka digijärkkärit. Kas kun ne megapikselit eivät kerro ihan kaikkea siitä laitteesta. Eikä yksistään se, millainen kenno tai prosessori laitteen sisällä on. Lopulta kyseessä on osiensa summa, johon vaikuttaa paljolti käytettävä optiikka, käyttäjänsä kera. Voisiko sama olla myös teidän AD/DA-touhujen kanssa?

PPS. vaikka se Eventide
Ainakin nettisivujen mukaan G-Majorissa ja G-Major 2:ssa on samalla tavalla 24-bit AD kuin Eventiden Reverb 2016:ssa sekä H8000FW:ssä. Eventidekö ei siis pasko soundia, mutta G-Majuri sen tekee?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)