Antti1 18.07.2009 17:10:13 (muokattu 18.07.2009 17:18:27) | |
---|
Mä tarvitsen nyt syksyllä uutta konetta, jolla pitäisi pystyä pyörittämään kohtuullisen sulavasti raskaampaakin grafiikkaa (kouluhommia, teollista muotoilua) ja mahdollisesti siinä sivussa äänittelemään. Äänityskäytön vaatimuksista mä oon aika hyvin selvillä ja kaikki järkevät nykykoneet kyllä hoitaa ne jo ihan kunnolla. Se on lähinnä tommonen sivukuriositeetti erittäin satunnaiseen käyttöön. Kysymysmerkiksi jää vaan tuon grafiikan pyörittelyn ja 3D-renderöinnin yms. vaatimukset. Näytöltä itsessään mä en vaadi kovin kummia, mä saan kuitenkin kotona liitettyä parempaan näyttöön sen koneen sitten. Varmaan nykykoneissa kuitenkin ihan ok näyttöpaneeleitakin alkaa olemaan? Tärkeämpää olis yhteensopivuus softien kanssa (miten macilla lienee tämä puoli?), toimintavarmuus (ei ole varaa ostaa uutta, jos lahoaa päivän takuuajan jälkeen), hyvä akun kesto ja myös vähän tulevaisuuteenkin kestävät tehot/muistin määrä jne. Löytyykö teiltä jotain suosituksia mulle koneeksi? Se ei saisi olla kamalan kallis, mutten tässä nyt hintaa määrittele sen kummemmin. Ehkä hintakatto laitetaan johonkin tonnin paikkeille, opiskelijabudjetilla kun liikutaan. Tuo rajailee myös Macit aika tehokkaasti pois..? Pitäis olla mun mielestä pro-malli, jottei oo aivan liian pientä näyttöä ja ne ei mahdu millään tohon hintahaarukkaan. Fuck this shit!
It's gone too far! |
Kalmo 18.07.2009 17:17:43 | |
---|
3D mallinnus, etenkin raskaana ammattihommana on sen verran spesifiä touhua, ettei tämä, enimmäkseen amatöörimuusikoiden miehittämä, foorumi varmastikaan ole oikea paikka konesuositusten kyselyyn. Jos kerran äänittelysi ovat satunnaisia, on tuo videopuoli se, minkä mukaan sinun kannattaa kone ostaa, kyllä niihin äänityshommiin sitten viritys löytyy. Kai yleisohjeena voisi sanoa, että niin järeä kone, kuin lompakko ikinä sallii. Kuinka järeän sitten löydätkin, 3D-mallinnus keksii käytön joka muskelille. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
Antti1 18.07.2009 17:19:34 | |
---|
Osaisitko sinä, tai joku muu kenties ohjata mut johonkin oikealle foorumille kysymään tätä asiaa? Mä oon ihan pihalla nykyään tietokonemaailmasta täällä netin puolella, en tiedä missä osattaisiin auttaa. Fuck this shit!
It's gone too far! |
tender.insanity 18.07.2009 17:21:38 (muokattu 18.07.2009 17:22:41) | |
---|
Antti1: Osaisitko sinä, tai joku muu kenties ohjata mut johonkin oikealle foorumille kysymään tätä asiaa? Mä oon ihan pihalla nykyään tietokonemaailmasta täällä netin puolella, en tiedä missä osattaisiin auttaa. Muropaketin rautapuoli: http://murobbs.plaza.fi/ EDIT: Tai siis läppäripuoli. Sitähän tässä haettiin. |
Antti1 18.07.2009 17:23:38 | |
---|
Kiitokset teille molemmille. Fuck this shit!
It's gone too far! |
Harrastelija 18.07.2009 19:04:03 | |
---|
Kun nyt Dell on alkanut tuomaan koneita, myös läppäreitä suomeen, löytyy varsinaisia tehopakkauksiakin, tosin ne on yli sen tonnin rajan. Mitä 3D mallinnukseen tulee, siinä käytellään yleensä jotain Cad:ia ja nyky läppäreilläkin se onnistuu jopa ammattikäytössä. Kunhan muistia löytyy 2-4 gigaa ja hyvä näytönohjain. Nimenomaan näytönohjain kannattaa läppärin kohdalla katsoa melko tarkkaan, koska sitä ei ihan tuosta vaan vaihdeta. Prossutehot alkaa olla tonnin luokassa ihan riittäviä jo melkein katsomattakin. Totta kai riippuu projekteistakin joita tekee, mutta ei se ihan niin spesiaalihommaa ja tehoa vievää nykyvehkeillä enää ole kun joitain vuosia sitten. Harrastelija Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen. |
Antti1 18.07.2009 22:08:51 | |
---|
Harrastelija: Mitä 3D mallinnukseen tulee, siinä käytellään yleensä jotain Cad:ia ja nyky läppäreilläkin se onnistuu jopa ammattikäytössä. Mmm, no tästä mun täytyy olla kyllä eri mieltä. CAD on huomattavasti yleisempi softa 2-ulotteisia juttuja tehdessä. Kun siihen nappaa kolmannen akselin mukaan, niin käyttö hankaloituu vähän turhan paljon tolla softalla. eikä se oo ainakaan ilman mitään lisäosia kovinkaan kummoinen softa siihen. Mut jokatapauksessa, täytynee katsastaa noi Dellin koneet. Mulla ei oo niiden läppäreistä mitään kokemuksia. Fuck this shit!
It's gone too far! |
Harrastelija 18.07.2009 22:51:06 | |
---|
Onhan noi kaikki 3DMaxit ja muut vastaavat, riippuen paljon siitä mitä mallintaa ja mitä ohjelmarypästä siihen käyttää. Tekekö animoitua vai stabiilia kuvaa jne. Kaikki ne tehonsa vaatii ja niihin ei mitkään Intelin grafiikkasirut jaetulla muistilla riitä, se on selvä. Eli näytönohjaimessa mielellään 250 megaa -1giga omaa muistia. Cadin otin esimerkiksi yleisyyden vuoksi, siitäkin on eri variaatioita tietty sen mukaan tekeekö teknistä vai arkkitehtuuria. Perus Cad pyörii tällä omallakin nuhapumpulla ihan ok, tosin en paljon muuta kun alkeisiin koitin saada tossa keväällä yhtä tuttua hiukan kiinni. Harrastelija Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen. |
Juicy 18.07.2009 23:21:27 | |
---|
Nyt pitäisi melkein tietää, mitkä tulee olemaan ne käytössä olevat softat, jotta niiden sivuilta voisi käydä katsomassa mitkä on laitevaatimukset. Ottaa sitten vähän tehokkaamman, jos eivät mitkään kovin hurjat ole. "...pala kaulan yhden elimen, pitkä tappi." |
Antti1 18.07.2009 23:27:09 (muokattu 18.07.2009 23:30:48) | |
---|
Juicy: Nyt pitäisi melkein tietää, mitkä tulee olemaan ne käytössä olevat softat, jotta niiden sivuilta voisi käydä katsomassa mitkä on laitevaatimukset. Ottaa sitten vähän tehokkaamman, jos eivät mitkään kovin hurjat ole. No tossa on yksi ongelma: se riippuu kovasti siitä mitä me aletaan koulussa veivaamaan ja todennäköisesti voi myös muuttua siitäkin vielä omien mieltymyksien mukaan. Ja ne tehovaatimukset on tosiaankin just niin suuret, kuin koneesta sattuu irtoamaan, tai mitä kaikilta valoefekteiltä, pinnan rakenteilta yms. vaatii. Ei ne softat sinänsä oo se kynnyskysymys mun mielestä, riippuu ihan mitä niillä tekee. Voin toki olla väärässäkin ja korjatkaa jos näin on. Jokatapauksessa haluan sen "kaikkein tehokkaimman" koneen, joka mun budjettiin mahtuu. Vaan mikä se on, siinäpä oiva kysymys. EDIT: Mutta jos haluat jonkun softan, niin vaikkapa tuo 3DMax tulee todennäköisesti olemaan käytössä ennemmin tai myöhemmin. Sen vaatimuksina on giga kovotilaa asennuksen lisäksi, giga keskusmuistia, parigigainen prossu ja sitärataa. Ei mitään ihmeellistä. Käytännön vaatimukset sit taas riippuu tosiaan pelkästään käytöstä ja ylärajaa ei ole. Fuck this shit!
It's gone too far! |
HarriP 19.07.2009 00:49:00 | |
---|
CGTalkissa on hyvä Tech & Hardware foorumi: http://forums.cgsociety.org/ josta kannattaa katsoa infoa tai vaikka postata kyssäri. 3D-renderöinti syö CPUta niin paljon että oikeastaan ihan sama kuinka kovatehoinen prossu koneessa on, se on joka tapauksessa liian hidas. :) Läppäreiden TFT-paneelit on mennyt kai lähinnä huonompaan suuntaan, kandee katsoa mitä ostaa (S-IPS tai vastaava mieluummin kuin halpis-TN). |
HarriP: CGTalkissa on hyvä Tech & Hardware foorumi: http://forums.cgsociety.org/ josta kannattaa katsoa infoa tai vaikka postata kyssäri. 3D-renderöinti syö CPUta niin paljon että oikeastaan ihan sama kuinka kovatehoinen prossu koneessa on, se on joka tapauksessa liian hidas. :) Läppäreiden TFT-paneelit on mennyt kai lähinnä huonompaan suuntaan, kandee katsoa mitä ostaa (S-IPS tai vastaava mieluummin kuin halpis-TN). esim. eräs acer voin sanoa tässä vaikka olen ehkä jo sanonut oli todella sininen kuvaltaan migreeni tasolle asti ja väreistä osa pahasti näkyvällä rasterilla. en käyttäisi mihinkään itse. jopa pahempi kuin halpa benquun pöytä näytön kellanvihreän oksettavuus. Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. |