Aihe: räkkikamaan siirtyminen
1 2 3 4 5 6
oiva tumpeloinen
15.07.2009 00:38:17
bonecrusher: Ja mikäänhän ei estä tämän lisäksi ostamaan erillisiä speduja tai muuta vastaavaa. Esim. Wahin voi ihan hyvin läntätä linjassa sisään. Samoin boosterit, EQ-spedut, mitä nyt ikinä keksiikin. Midilankun avullahan voit hoitaa vain tarvittavat "perusmausteet" sieltä G-majurista ja vaihtaa kanavaa, sen lisäksi sitten boostit ja wahit sinkkupedaaleista. Vähempi steppailua joka tapauksessa, kuin että ensin vaihdat kanavaa Rectosta, sitten poljet erinäisiä modulaatioita ja viiveitä käyntiin, ja vielä viimeiseksi otat wahin tossun alle.

Tuo on yksi tapa hoitaa homma. Mulla vain on jokin fiksaatio, että jos räkkejä aletaan kasaamaan, se samalla tarkoittaa pyrkimistä pois tanssitunneilta. Mun mielestä menee täysin hukkaan koko ajatus ohjelmoinnista, jos kuitenkin joutuu useamman napin painamaan kerralla. Tietenkin räkki voidaan kasata siten, että joitain haluttuja asioita voi käskeä myös erikseen päälle, ettei kaiken tarvitse olla preset-pohjaista, mutta jos jonkin soundin haluamiseksi joutuu väkisin painamaan vähintään kahta (tai useampaa) nappia, mennään mun mielestä vähän metsään. Poikkeuksena tästä mä näkisin wahin. Mut se on tosiaan mun fiksaatio, eikä siitä sen enempiä.
pekurides
15.07.2009 01:45:21

oiva tumpeloinen: Tuo on yksi tapa hoitaa homma. Mulla vain on jokin fiksaatio, että jos räkkejä aletaan kasaamaan, se samalla tarkoittaa pyrkimistä pois tanssitunneilta. Mun mielestä menee täysin hukkaan koko ajatus ohjelmoinnista, jos kuitenkin joutuu useamman napin painamaan kerralla. Tietenkin räkki voidaan kasata siten, että joitain haluttuja asioita voi käskeä myös erikseen päälle, ettei kaiken tarvitse olla preset-pohjaista, mutta jos jonkin soundin haluamiseksi joutuu väkisin painamaan vähintään kahta (tai useampaa) nappia, mennään mun mielestä vähän metsään. Poikkeuksena tästä mä näkisin wahin. Mut se on tosiaan mun fiksaatio, eikä siitä sen enempiä.

juu, midi on kova sana eikä vie ylimääräistä tilaa kun sisäänrakennettu.

Stereo piongpongin jne. lisäksi näkisin räkin etuina myös persoonallisuuden ja muokattuvuuden lisäksi etuina ,
myös "sisäänrakennettua" päätteen backuppia stereopäätteen muodossa jos toisen puolen putket vaikka poks.

sekä "fulstakki" käytössä pystyt erikseen säätämään kummankin kaapin volumet ja kompensoimaan korkeuserojen vaikutusta korvientasolla.

tästä tullaankin sopivasti siihen vielä että kummallekkin "kanavalle" voit myös viritellä hiukan erilaiset pörinät myös EQ säädöillä ja lopuksi ajella vaikka samaan aikaan kahdella eri etusella hakien lisää syvyyttä saundiin jne. muokkausmahdollisuuksia reilusti enemmän kuin perusnupilla.

Pelle Pelottimien värkkejä nämä räkkiviritykset:=)

ps. vittumaisia nää kyllä roudata varsinkin jos sattuu raskaampi 4Upäättäri....
Tunteella päin vittua.
junnnu
15.07.2009 01:53:38 (muokattu 15.07.2009 01:54:13)
Itse kanssa miettisin hetken noita räkkikamoja.

Mulla niitä oli hetken, ja niitä oli helppo päivitellä periaatteessa, mutta kallista ja painavaa hommaa...

Kun, esim vanha päätteeni painoi räkin kanssa enempi kuin nykyinen nuppi.
Itsellä kaatui räkkihommat tähän paino hommaan.

Pelkkää toistoa, mutta kommentoinpahan kuintenkin, sori.
Have ö miehekäs day! "Raha ei tuo onnea, mutta mielummin itken Jaguaarissa kuin bussissa"
jussip
15.07.2009 08:58:36 (muokattu 15.07.2009 09:05:01)
Multieffarin, ohjaimen sekä etu- ja pääteasteen kanssa pääsee jo pitkälle. Räkkikamoissa on monipuolisuus ja modulaarisuus toisella tasolla verrattuna perinteiseen nuppi ja purkkiyhdistelmiin. Mielestäni on helpompi vaihtaa yhtä osaa paletissa, eli päätettä, etusta tai effaria, the saundia etsiessä kuin vaihtaa radikaalisti nuppia, jonka mukana etu- ja päätevahvistin osasto menee kerralla uusiksi. Tällöin voi myös jäädä hämäräksi se oliko muutos kaikin osin toivottu. Hankala paikka, jos mielen pääte on VHT:n nupissa ja etunen vaikka Englissä. Räkkiversioina vastaava yhdistelmä on helposti toteutettavissa.

Räkkikamoissa on modulaarisuus viety pitkälle esimerkiksi Randallin ja Egnaterin vehkeillä. Randallin RT 2/50 päätteessä on midiohjauksella valittavissa ajetaanko päätteessä EL 34 vai 6L6 -putkia. RM4 -koteloon on taas valittavissa eri moduleeita omien tarpeiden mukaan. Taitaa tuohon käydä Egnaterin moduulit myöskin. Tästä en ole satavarma.

Multieffaria verrattessa lattiamiinoihin tulee mieleen myös mahdollisuus käyttää samasta efektistä eri asetusta. En sano, että se olisi kaikille tarpeen, mutta kesken biisin tulee polkimien asetuksia harvemmin säädeltyä.
Silppuri
15.07.2009 09:46:49 (muokattu 15.07.2009 09:48:52)

kimurantti1: Mitä tulee noihin räkkiefekteihin ja looppereihin, niin ei ne nyt aivan tolkuttoman hintaisia ole. Esim. sillä rahamääräällä joka on kiinni Jucciksen pedaalilaudassa saa jo hemmetin hyvän efektiräkin kasattua, joka samalla ohjaa vahvistimen kanavia sun muuta mitä nyt tarviikaan.

Vanhan majurin saa alle komensadan, räkki 50e, midi-pedaali (vaikka torilta) 100-150e ja piuhat. Ite myin irtopedaalit ja salkun pois ja g-majorin ostamisen jälkeen jäi rahaa ylikin!

Eri asia on sitten nuo räkkietuset ja päätteet, jotka tuntuvat olevan nupin hintaisia per kipale.

Myöskään se räkki ei välttämättä ole yhtään sen monimutkaisempi systeemi kasata, kuin mitä nuppi + pedaalilauta, jonka purkeista osa on kitaran ja vahvistimen välissä, ja osa efektilenkissä. Ainakaan jos kyseessä on etuaste/pääte/efektiprosessori/loopperi/midilankku -systeemi, niin sellaisen kasaaminen kyllä onnistuu keltä vain, joka on ala-asteen matikoista päässyt läpi. Rahaa erilliseen etuasteeseen ja päätteeseen kyllä menee enemmän kuin saman tasoiseen nuppiin, ja on aivan totta, että räkkikamat on sellaisia tyyppejä varten, jotka oikeasti tietävät mitä haluavat ja katsovat, ettei ole helpompaa tai parempaa tapaa toteuttaa hommaa.

Mä lähdin tuolle nuppi + g-major -linjalle juuri tästä syystä. Nyt keikalle ei tartte ottaa kainaloon ku nuppi, kaappi ja räkki. Aiemmin piti vetää pedaalilaudalle johtoja niin helvetisti että sai kaikki signaalin kuljetukset oikein (ja aina siellä oli yks rikkinäinen piuha jossain välissä). Nyt räkki siihen vahvarin viereen ja midi-piuha lavalle midi-pedaalille. Ja tiskille juomaan olutta ja katsomaan ku rumpali säätää... :)

Monimutkaisuus liittyykin sitten siihen etukäteen tehtävään ohjelmointiin. Eli siihen, että kaikki presetit on oikein ja oikeissa bankeissa ja että midi-pedaali vielä lähettää oikeita viestejä. Tähän kun lisätään vielä useiden midi-laitteiden ohjaaminen samalla polkasulla... Tämä hankaloittaa mm. treeneissä uusien soundien etsimistä, koska sen joutuu tekemään valikkojen kautta. Irtopedaaleilla se on aika paljon helpompaa. Mutta keikalla kaikki tapahtuu yhdellä polkasulla. Siis jos tuo ohjelmointi on tehty ajan kanssa...

E: Tuo säätö kannattaa tosiaan nimenomaan tehdä yksin omalla ajalla. Mikään ei oo vittumaisempaa, ku treeneissä se että joku ottaa ohjekirjan esiin ja "mites tähän sais vähän delytä...". Muut oottaa vieressä...
"I havent slept since I woke up."
superfly
15.07.2009 10:26:56
Tämä hankaloittaa mm. treeneissä uusien soundien etsimistä, koska sen joutuu tekemään valikkojen kautta.

Ja bändikaverit kiehuu raivosta kun taas toi yks säätää noiden valikkojensa kanssa.... :)
Killing internet dragons is serious business!
nikander
15.07.2009 10:28:33 (muokattu 15.07.2009 10:34:25)
jussip:
Räkkikamoissa on modulaarisuus viety pitkälle esimerkiksi Randallin ja Egnaterin vehkeillä. Randallin RT 2/50 päätteessä on midiohjauksella valittavissa ajetaanko päätteessä EL 34 vai 6L6 -putkia. RM4 -koteloon on taas valittavissa eri moduleeita omien tarpeiden mukaan. Taitaa tuohon käydä Egnaterin moduulit myöskin. Tästä en ole satavarma.

Pakko tarttua tähän kun kerrankin tiedän jotain....
Egnaterin modulit käyvät RM4-koteloon, mutta kaksikanavaisista moduleista voi käyttää ainoastaan toista kanavaa, eli kaiketi A-kanavaa. Randallin omat modulit ovat taas yksikanavaisia. RM4 lienee kuitenkin mahdollista modauttaa niin, että se ymmärtää kaksikanvaisia moduleja. Mutta jos tälle tielle lähtee, niin kannattaa saman tien hommata sitten Egnaterin oma M4.

Olen itse alkanut miettiä myös räkin kasaamista ko. palikoista.
McNulty
15.07.2009 11:10:02
jussip: Multieffarin, ohjaimen sekä etu- ja pääteasteen kanssa pääsee jo pitkälle. Räkkikamoissa on monipuolisuus ja modulaarisuus toisella tasolla verrattuna perinteiseen nuppi ja purkkiyhdistelmiin.

Tuo monipuolisuus on sekä plussaa että miinusta. Itseäni räkkikamoissa "ärsyttää" eniten juuri se, ettei niillä ole mitään perusluonnetta tai ominaispiirrettä, samalla tavoin kuin vaikka Marshallin Plexi-nupeilla jne. Pari kertaa olen törmännyt räkkikamoissa myös etuaste/pääteaste-yhdistelmiin jotka eivät vain toimi keskenään.

Mielestäni on helpompi vaihtaa yhtä osaa paletissa, eli päätettä, etusta tai effaria, the saundia etsiessä kuin vaihtaa radikaalisti nuppia, jonka mukana etu- ja päätevahvistin osasto menee kerralla uusiksi. Tällöin voi myös jäädä hämäräksi se oliko muutos kaikin osin toivottu. Hankala paikka, jos mielen pääte on VHT:n nupissa ja etunen vaikka Englissä. Räkkiversioina vastaava yhdistelmä on helposti toteutettavissa.

Tämä on kyllä täysin totta. Samasta syystä itse aikanaan siirryin multiefekteistä sinkkurasioihin. Helpompi vaihtaa kompura tai chorus yksistään kuin koko multirasia.

Räkkikamoissa on modulaarisuus viety pitkälle esimerkiksi Randallin ja Egnaterin vehkeillä. Randallin RT 2/50 päätteessä on midiohjauksella valittavissa ajetaanko päätteessä EL 34 vai 6L6 -putkia. RM4 -koteloon on taas valittavissa eri moduleeita omien tarpeiden mukaan.

Mie joskus kokeilin tuota Randallin MTS-sarjan moduulinuppia parilla erilaisella etuasteella ja pitää kyllä sanoa että se on "mallinnus potenssiin kaksi". Aitoja asioita eivät täysin vastaa, mutta toimii kyllä jos kaipaa monipuolista ja muunneltavaa nuppia.

Multieffaria verrattessa lattiamiinoihin tulee mieleen myös mahdollisuus käyttää samasta efektistä eri asetusta. En sano, että se olisi kaikille tarpeen, mutta kesken biisin tulee polkimien asetuksia harvemmin säädeltyä.

Tämänhän olen itse ratkaissut sillä, että ostin toisen delay-pedaalin pedalboardiin :) Saan siis tarvittaessa pari erilaista dilsaa tai vaikka kaksi päällekäin jos siltä tuntuu. Tuo T-Rexin Reptile kun kuulostaa erilaiselta mitä t.c.Electronicin Nova Dilsa.

Toisille tosiaan muistipaikat ovat tarpeen, itse pääsin niistä eroon samalla kun pääsin eroon siitä puuduttavasta menu-alavalikko-parametri-store-recall bullshitistä. Ai että kun on kiva säätää neljäätoista erilaista räkkipippeliä jotta saa lisättyä yhteen soundiin enempi middleä :)

Itseasiassa tuosta tulikin mieleen oma vanha räkkietuseni, eli Rocktron Piranha, josta löytyy nerokas "global" toiminto jolla saa jokaiseen tallennettuun patchiin tehtyä yhdellä ja samalla kerralla tarvittavan säädön. Esim. juurikin eri EQ-alueiden boostit/cutit, volumen nostot/laskut jne.
Olen paras muusikoiden.netin Bonecrushereista!
gotoh1234
17.07.2009 18:42:50
entäpä mikä mahtaa olla paras multi efekti tsydteemi mitä tiedätte
oiva tumpeloinen
17.07.2009 18:47:19
gotoh1234: entäpä mikä mahtaa olla paras multi efekti tsydteemi mitä tiedätte

Riippuu täysin, mitä haluat siitä. Haluatko siitä mallinnuksia ja säröjä (Podit ja vastaavat) vai pelkästään modulaatioita. Jälkimmäisessä tapauksessa kovin moni käyttää G-Majoria. Ei ole kyllä paras hommassaan, mutta jos rahallakin on jotain sanottavaa asiaan, niin ihan hyvä vaihtoehto. TC Electronicilta löytyy useampi vaihtoehto siihen. Eventidellä on käsittääkseni vielä laadukkaampia muljutuksia monen mielestä, mutta toisaalta hinta on vielä kovempi. Eli pitäisi vähän tietää käyttötarkoitusta ja budjettia ennen sen suurempia ehdotuksia.
McNulty
17.07.2009 20:14:39
oiva tumpeloinen: Jälkimmäisessä tapauksessa kovin moni käyttää G-Majoria.

G-Major ja G-Major 2 ovat hintansa ja siihen suhteutetun laadun kanssa lähes ylivoimaisia. Esim. G-Majoria saa 300 eurolla uutena, käytettynä 100-200e välistä. G-Major 2 sitten lähes tuplaten (~450e uutena, 300e hujakoilla käytettynä), ollen silti edullinen.
Olen paras muusikoiden.netin Bonecrushereista!
kimurantti1
17.07.2009 20:19:41
bonecrusher: G-Major ja G-Major 2 ovat hintansa ja siihen suhteutetun laadun kanssa lähes ylivoimaisia.

Samaa mieltä. Jos ei halua/viitsi/pysty laittaa rahaa studioluokan prosessoriin, niin G-Major on aika lyömätön. Ja vaikka jotkut tällä palstalla on valittaneet sen käyttöä vaikeaksi, on se mun mielestä kuitenkin helppokäyttöisimpiä prosessoreja markkinoilla.

Ei kai kukaan sellaisesta alla 200 euron vielä luovu? Mullakin jää tavallaan yksi nyt vähän ylimääräiseksi, mutta ihan turha sitä on myydä parin satasen takia veks, käyttöarvo on paljon suurempi, jos sitä sittenkin taas tarvii.
oiva tumpeloinen
17.07.2009 20:46:13
kimurantti1: Ei kai kukaan sellaisesta alla 200 euron vielä luovu? Mullakin jää tavallaan yksi nyt vähän ylimääräiseksi, mutta ihan turha sitä on myydä parin satasen takia veks, käyttöarvo on paljon suurempi, jos sitä sittenkin taas tarvii.

Mä mietin vähän samaa tuon hinnan puolesta, mutta en voi siitä oikein mitään sanoakaan, kun ei ole tullut seurattua hetkeen niiden menoa. Nopealta perstuntumalta sanoisin kuitenkin, että reiluun 200 euroon niitä on nähty menevän torilla.

Joka tapauksessa on tosiaan hintansa arvoinen peli. Siinä mielessä on ihan sama, maksaako se 200 vai 250. Se haukkuu molemmat rahat hyvin.
aristoteles666
18.07.2009 01:39:33

muistakaa kuitenkin että esim g-major voi olla vaikka kuinka hyvä soundinen mutta tärkeämpää on että se on tarkoituksenmukainen ja näppärä käyttää, tohon "studio luokan ääni" juttuun ei tarvi kiinnittää huomiota kitara kamoissa jos se ääni tulee kitara vahvistimen ja kaapin läpi, normaali kitara kaappi kun ei toista yli viiden kilohertzin, tai toistaa mutta 40 desibeliä hiljaisempana,
eli joku vanhakin laite käy hyvin jos se on muuten tarkoituksenmukainen.
Antti1
18.07.2009 02:12:07
aristoteles666: tohon "studio luokan ääni" juttuun ei tarvi kiinnittää huomiota kitara kamoissa

Ei se ihan näinkään ole. Jos soundi on 100% kohdallaan ja siihen väliin tungetaan vaikka huono ad/da-muunnos, niin se soundi ei ole enää sen jälkeen yhtä hyvä. Ihan sama vaikka sieltä kitarakaapista tulisi 1kHz siniaaltoa pelkästään, niin siltikin sen olisi syytä tulla ulos oikean kuuloisena. Siinäpä syy miksi monilta kultakorvilta jää tietyt laitteet käyttämättä, vaikka efektit itsessään olisivat kuinka hyviä tahansa.

Sit on toi käytettävyys, mutta se harvemmin räkkikamoissa on kynnyskysymyksenä. Säätää pitää jokatapauksessa ja kerran kun homma on pulkassa, niin niihin säätöihin ei tarvii enää koskea. Pieni valikkoseikkailu ei juuri missään tunnu, kun ne saa kuitenkin näppärästi yleensä talletettua muistipaikkoihin. Jos tarvii kovin monimutkaisia ja vaihtelevia efektointeja, niin saman verran ongelmia tulee ihan vaikka erillispolkimillakin. Siinä ne ovat vaan erilaisia: polkemista, looppereiden ohjelmointia, useamman efektin hankintaa ja joitain vaikka kaksin kappalein eri tarkoitusta varten --> kallista jne.
Fuck this shit! It's gone too far!
aristoteles666
18.07.2009 02:23:26 (muokattu 18.07.2009 02:27:24)

ette kai te käytä sarja looppia, käyttäkää rinnan looppia niin toikaan ei ole ongelma, ideana on että sieltä tulee vain efektit ja se "hieno" kitara soundi tulee ilman efektejä.

edit. käytettävyydellä tarkoitin että mitä enemmän siinä on parametrejä joita voi säätää, sitä parempi, ei että aina kaikkea tarvitsisi mutta parempi ne on olla kuitenkin, ja järkevä tapa kahlata valikoissa, esim yamahan spx 90 on edelleen hyvä laite tai zoomin 9030.
Antti1
18.07.2009 02:28:24
aristoteles666: ette kai te käytä sarja looppia, käyttäkää rinnan looppia niin toikaan ei ole ongelma, ideana on että sieltä tulee vain efektiti ja se "hieno" kitara soundi tulee ilman efektejä.

Mä en käytä ensimmäistäkään efektiä. :)

Joissain tapauksissa vain pääsee vuotamaan sieltä rinnakkaisloopista puhdasta kitaraa mukaan, joka sitten viivästyy jne. Moridin voi varmaan kertoa vaikka Recto-seikkailuistaan, jos tänne eksyy.

Ei myöskään se rinnakkaislooppi ole aina oikea vastaus ongelmiin, jotkin efektit ja härpättimet on tarkoitettu käytettäviksi ainoastaan sarjassa. Esimerkkinä vaikka tämä monien räkkimiesten suosima Sonic Maximizer. Rinnakkaisloopissa se on ainoastaan omituisen kuuloinen ja bassoille vaihe-eroa aiheuttava dynaaminen eq.
Fuck this shit! It's gone too far!
Silppuri
18.07.2009 11:15:33

aristoteles666: ette kai te käytä sarja looppia, käyttäkää rinnan looppia niin toikaan ei ole ongelma, ideana on että sieltä tulee vain efektit ja se "hieno" kitara soundi tulee ilman efektejä.

Mulla ei vahvistimessa ole muuta kuin sarjaluuppi. Sen tosin saa pedaalilla kytkettyä pois, joten ohjaan sitä gmajorin toisella releellä. Näin saa efektittömän soundin niin että tuo majuri ei pääse sitä pilaamaan. Se nimittäin tekee sen ihan oikeasti.

Alkaa muuten olemaan tuosta laitteesta sen verran keskustelua eri ketjuissa että saattaisi olla artikkelin paikka. Pitäisiköhän alkaa väsäileen... :)
"I havent slept since I woke up."
oiva tumpeloinen
18.07.2009 11:32:37
aristoteles666: ette kai te käytä sarja looppia, käyttäkää rinnan looppia niin toikaan ei ole ongelma, ideana on että sieltä tulee vain efektit ja se "hieno" kitara soundi tulee ilman efektejä.

edit. käytettävyydellä tarkoitin että mitä enemmän siinä on parametrejä joita voi säätää, sitä parempi, ei että aina kaikkea tarvitsisi mutta parempi ne on olla kuitenkin, ja järkevä tapa kahlata valikoissa, esim yamahan spx 90 on edelleen hyvä laite tai zoomin 9030.

Tottakai me käytetään sarjalooppia. Mut sen takia me käytetään prossuja, mitkä ei pasko soundia ollessaan ketjussa. Tulee välillä käytettyä esim pitch shifteriä (=whammy), niin eipä oo kovin herkän kuuloinen rinnan kytketyssä loopissa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)