Johann Onn 20.05.2009 15:49:49 | |
---|
Jos vaikka haluaa testata, kuulostako joku miljoona kertaa käytetty sointukulku, omaperäisemmältä toisessa skalassa, hankaksi menee jos niitä ei tunne. Tietysti, aina on se mahdolisuus, että monet on tehneet jo saman. Esim. E-duuriskaala pohjaisesta -> E-bysanttilaiseen = vähän eri sfääreissä ollaan. |
BobHope 20.05.2009 19:31:41 | |
---|
Johann Onn: Jos vaikka haluaa testata, kuulostako joku miljoona kertaa käytetty sointukulku, omaperäisemmältä toisessa skalassa, hankaksi menee jos niitä ei tunne. Tietysti, aina on se mahdolisuus, että monet on tehneet jo saman. Esim. E-duuriskaala pohjaisesta -> E-bysanttilaiseen = vähän eri sfääreissä ollaan. Kyllähän sitä yhtälailla voi soittaa mitä tahansa asteikkoa mihinkä tahansa tietämättä mistään teoriasta tai asteikkojen nimistä mitään. Pointtihan on vaan siinä että kun ne opettelee niin on helpompi keskustella asiasta muiden ihmisten kanssa kun on yhteinen terminologia. (Ja tottakai sinänsä sen opetteleminen, miltä jokun asteikko/sointukulku/mikävaan kuulostaa on oleellista mutta periaatteessa eihän siihenkään mitään institutionaalista teoriaopetusta tarvita, yritys ja erehdys jne... Teoriaopintojen kautta vaan pääsee "helpommalla") Martensiitti on metastabiili rakenne |
Charge 20.05.2009 20:36:16 | |
---|
Itse en tajua kuin tuon perus c-duuri asteikon, ja sen, että muut asteikot6 menevät samalla periaatteella. No mutta joopasejoo. Autappa aloittelevaa muusikkoa ja kerro mielipidettä biiseistä www.mikseri.net/fadoac |
baron 20.05.2009 21:22:04 | |
---|
Charge: Itse en tajua kuin tuon perus c-duuri asteikon, ja sen, että muut asteikot6 menevät samalla periaatteella. No mutta joopasejoo. No miten sä tajuat sen? Eli miksi se on niinkuin on? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
ANtTIKRISTUS 20.05.2009 21:59:53 | |
---|
dyydfromhell: Mutta miksi ei opettelisi teoriaa? Mä oon huomannu noita omia piisejä ruksaillessa, että mitä enemmän ymmärtää musiikin teoriaa, sen vieraammalta oma kama tuntuu. Alkaa ajatteleen, et hei tää juttuhan meni sen ja sen skaalan mukaan siitä sävellajista jne... silloin ku ei ymmärtänyt teoriasta mitään, ei mitään tuollaista tullut ajateltuakaan, kaikki tuli puhtaasti fiilispohjalta. Mitä enemmän ymmärtää teoriaa, sen enemmän alkaa ymmärtämään kuinka ne omat jutut uppoaa jo jonkun ennalta keksimiin malleihin. En kuitenkaan ala neuvomaan, miten kenekään tekisi musaa tehdä. Tehkää sillä tyylillä, mikä itselle tuntuu luontevimmalta. Tarvittiin siinä teoriantuntemusta paljon, vähän tai ei yhtään. Mutta jos vuosien mittaan hankkiman tietotaidon avulla alkaa "rakentamaan" musaa, niin sen kuulee.. jotenkin tuntuu, että tämä kohtalo on vienyt monta vuosikymmeniä kohkannutta bändiä, jotka ovat uransa alkuvaiheilla saaneet merkittävimmät klassikkolevyt aikaiseksi. |
dyydfromhell 20.05.2009 22:41:15 | |
---|
Mä oon huomannu noita omia piisejä ruksaillessa, että mitä enemmän ymmärtää musiikin teoriaa, sen vieraammalta oma kama tuntuu. Alkaa ajatteleen, et hei tää juttuhan meni sen ja sen skaalan mukaan siitä sävellajista jne... silloin ku ei ymmärtänyt teoriasta mitään, ei mitään tuollaista tullut ajateltuakaan, kaikki tuli puhtaasti fiilispohjalta. Mitä enemmän ymmärtää teoriaa, sen enemmän alkaa ymmärtämään kuinka ne omat jutut uppoaa jo jonkun ennalta keksimiin malleihin. En kuitenkaan ala neuvomaan, miten kenekään tekisi musaa tehdä. Tehkää sillä tyylillä, mikä itselle tuntuu luontevimmalta. Tarvittiin siinä teoriantuntemusta paljon, vähän tai ei yhtään. Mutta jos vuosien mittaan hankkiman tietotaidon avulla alkaa "rakentamaan" musaa, niin sen kuulee.. jotenkin tuntuu, että tämä kohtalo on vienyt monta vuosikymmeniä kohkannutta bändiä, jotka ovat uransa alkuvaiheilla saaneet merkittävimmät klassikkolevyt aikaiseksi. Totta. On siinä kädet sidotut jonkin verran, mutta se voi avata mahdollisuuksia myös kun tajuaakin että on muutakin kuin duuri ja molliskaalat. alkaa ymmärtämään kuinka ne omat jutut uppoaa jo jonkun ennalta keksimiin malleihin. Joo tollehan ei paljoo mitään voi, aika paljo on nimittäin keksitty jo ja teoriahan on vain nimenny ne kaikki omat kuviot. Minulle teoria ainakin avasi paljon ovia kun tajusi miksi jutut menee näin. Kyllä ilman teoriaakin pärjää, mutta täytyy olla jo aika luova jos aikoo tehä uutta niillä tiedoilla mitä on ennen ku astuu teorian maailmaan... |
theguru_ 02.06.2009 15:02:02 | |
---|
Tottakai pitää osata teoriaa! I switched my output cables around and now when
I turn the pan pot to the left, all the sound comes out of the right speaker. Is there a way I can save this as a preset? |
latuska90 02.06.2009 18:11:34 (muokattu 02.06.2009 18:23:41) | |
---|
Onhan tämäkin mun sävellys soitettu ilman minkäänlaista teoriaa apuna käyttäen: http://maihinnousu.net/s/?song_id=3344 Olis muuten mielenkiintoista kuulla mitä teoriaa tästä kappaleesta löytyy. Sävellajit, skaalat, tahtilajit yms. Itse kun en tiedä. 8D Edit: Tästä tullaan kyllä tekemään parempi versio, jossa on kunnon laulu kunnollisilla sanoituksilla. Sekä kappaleen rakennetta tullaan muuttamaan hieman. "Valkoinen mies on viisas sen sähkön kanssa, mutta mitäs sitten tehdään kun sähkö loppuu?" - Albert Järvinen |
JanneI 02.06.2009 19:44:46 | |
---|
latuska90:Olis muuten mielenkiintoista kuulla mitä teoriaa tästä kappaleesta löytyy. Sävellajit, skaalat, tahtilajit yms. Mene musiikkiopistoon niin kuulet. Jos kerran kiinnostaa. |
guitjapa 02.06.2009 21:49:08 | |
---|
Moi! Tämmöinen tuli tässä mieleeni, että onko tärkeää osata paljon teoriajuttuja säveltäessä? Esim. Intervalleista ei ole mitään hajua, nuottien nimet tullen ja normaalit perus kolmisoinnut osaan. Aika arvotkin tajuan, että ihan tämmöiset just perusjutut on hallussa. Kuitenkin olen jotakin jopa aikaiseksi saanut, tuosta voi kuunnella Mitään teoriaa ei tarvitse osata, jos korva kertoo kaiken. Teoriahan on vain sitä varten,että voi kertoa kanssasoittajilleen verbaalisesti mitä halutaan. Teoria = analyysi siitä mitä tehdään. Eli mahdollismman paljon kun osaa teoriaa voi siirtyä olennaiseen. |
guitjapa 02.06.2009 21:55:59 | |
---|
Niin, lisäyksenä tuohon edelliseen, että ylempi osa viestiä on lainausta siitä alkuperäisestä kysymyksestä. En osannut näemmä lainata tekstiä (no, eihän sitä silloin ole pakko uskoa sanomaakaan). |
Charge 03.06.2009 15:12:45 | |
---|
guitjapalle: Laita semmoiset hakaset siihen lainattavan tekstin alkuun ja loppuun. Minäkään en ensin osannut, mutta lähtihän se sitten :) Autappa aloittelevaa muusikkoa ja kerro mielipidettä biiseistä www.mikseri.net/fadoac |
godofslipknotfodog 04.06.2009 09:37:14 (muokattu 04.06.2009 09:39:03) | |
---|
Jorbagha: Ei, teoriaa ei ole pakko osata. Varsinkaan jos se tuntuu tylsältä. Mutta jos olet kinnostunut oppimaan uusia asioita musiikista uusilla tavoilla, teoria on ihan hyvä väylä. Jos ei muuhun niin ainakin sen ymmärtämiseen että "tää on hanurista, mä skulaan vaan hewiä". Eikä se muuten mitään teoriaa ole, se on käytäntöä - jos vain annat sen olla. Tosi hyvä kommentti. Ite osaan jonku verra teoriaa jos niitä tahteja sun muita voi teoriaksi kutsua. ''No miten sä tajuat sen? Eli miksi se on niinkuin on?'' hehehe :D. |
sepi_rockboy 15.06.2009 21:23:49 | |
---|
Mun mielestä teorian osaaminen on ihan välttämätön juttu! Miten nyt säveltää jos ei oo asteikkoo tai tahtilajii päässä??? Fiilispohjalta säveltäminen täyttä mututuntumaa säveltämisen laajuudesta. omat sävellykset on onnistunut oikein hyvin teorian pohjalta: 1. sävellajin valinta 2. tahtilajin valinta 3. harmonian pohjan luominen 4. melodian säveltäminen harmonian pohjalta 5. sanat näillä eväillä ku rupee säveltämään niin a' vot! |
Charge 20.06.2009 17:07:23 | |
---|
Minulla taas säveltäminen alkaa sanoista, joihin tulee laulumelodia, jonka ympärille kaikki muu rakentuu. Autappa aloittelevaa muusikkoa ja kerro mielipidettä biiseistä www.mikseri.net/fadoac |
diori 14.07.2009 11:23:16 | |
---|
2. tahtilajin valinta 5. sanat 3. harmonia 1. sävellajin valinta 4. melodia |
Otsikko on kysymyksenä vähän semmoinen, että tartteeko opetella lukemaan, jos aikoo vain kirjoittaa. One kind of music only - the good kind |
tender.insanity 17.07.2009 17:26:11 | |
---|
Miksi pitäisi osata teoriaa? Ei suurin osa vanhemmistakaan osaa kasvattaa lapsiaan ja silti ovat niitä tehneet. Ratkaisu: nuottikuuroilta sormet katkipoikki ja idiootit sterilointiin. |
JPQ 17.07.2009 19:27:25 | |
---|
rintapek: Otsikko on kysymyksenä vähän semmoinen, että tartteeko opetella lukemaan, jos aikoo vain kirjoittaa. Ei nyt ihan mutta melkein. koska kyllähän sekin teoriaa on vaikka ehkä omalaatuista että pitää päässään tms paikassa tallessa asiat jotka kuulostaa mielestään hyvältä vaikkei ne ns virallsieen teoriaan sopisikaan. Viittaan siis siihen perus länsimaiseen teroiaan jota opetetaan. Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. |
baron 17.07.2009 22:34:44 (muokattu 17.07.2009 22:35:35) | |
---|
JPQ: Ei nyt ihan mutta melkein. koska kyllähän sekin teoriaa on vaikka ehkä omalaatuista että pitää päässään tms paikassa tallessa asiat jotka kuulostaa mielestään hyvältä vaikkei ne ns virallsieen teoriaan sopisikaan. Viittaan siis siihen perus länsimaiseen teroiaan jota opetetaan. Keksitkö ihan oikeesti jotain joka ei sovi teoriaan ja kuulostaa hyvältä? Teoria on siitä joustavaa että jos joku keksii jotain uutta hyvän kuuloista, teoria korjataan. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |