Aihe: Ravintoedut keikoilla
1 2
TheEsa
14.07.2009 00:54:26
Käsitelläämpä hiukan aihetta.. minkälaisia kokemuksia löytyy?

Yleensä keikoilla keikkapaikka tarjoaa soittajille virvoikkeita. Juotavaa, kuten limpparit, kahvia, energiajuomaa ja kaljaa. Jotkut paikat toki tarjoavat kaikkea muuta paitsi kaljaa. Ruokaa on saatavilla myös monesta paikasta, mutta joskus jotkut siitäkin kieltäytyvät.

En tiedä muista, mutta itse koen jotenkin loukkaavana, jos soittajille ei tarjota yhtään mitään (poislukien ruoka tietenkin, jos paikassa ei ruokaa edes myydä).
Me ollaan kuitenkin tultu sinne soittamaan eli vähän niinkun töihin eikä asiakkaiksi.
Sekin ärsyttää kun jotkut sanovat että no voit sä nyt yhden oluen tai yhden batteryn saada..
http://www.freewebs.com/rock-ugly
Cornflake
14.07.2009 09:29:18
Sit voi tietty miettiä niinkinpäin, että kuinka monella työpaikalla tarjotaan bissee ja safkaa duunareille...
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Teijo K.
14.07.2009 10:21:23

Cornflake: Sit voi tietty miettiä niinkinpäin, että kuinka monella työpaikalla tarjotaan bissee ja safkaa duunareille...

Etenkin bissee. Kyllähän työpaikkaruokailu on monessakin paikassa järkätty tavalla tai toisella mutta työpaikkadokaaminen on vähän toinen juttu. Musta on ihan jees jos on ruokaa. Kaljat ja sellaiset koen vain vähän huijauksena, ikäänkuin ettehän te tartte rahaa niin paljoa kun saatte tätä kaljaa. Mikä taas ravintolalle on suht halpa tapa palkita. Mutta kuskina jää sitten useimmiten palkkiotta niillä kaljapalkkakeikoilla.
Aina saa kärsiä ja hävetä.
TheEsa
14.07.2009 11:31:58 (muokattu 14.07.2009 11:33:08)
Niin aivan. Mutta kyllähän monella työpaikalla on tosiaan järjestetty ruokailua ja kahvietua... Ja harvemmin toki itsekkään pystyn edes yhtä olutta ottamaan, koska ajan autoa. Senkin edestä sitten toivoisin saavani kahvia ja energiajuomaa.
Toki varmasti moni keikkajärjestäjä ajattelee että runsas alkoholin tarjoilu bändille vaarantaa keikan, josta he bändille maksavat. Alkoholista, kun humaltuu ja humalassa ei kaikki suju aivan niinkun pitäisi...

Mutta mielestäni on ihan ystävällinen ele keikkapaikalta tarjota yhtyeelle erilaisia virvokkeita.
http://www.freewebs.com/rock-ugly
Henri93
14.07.2009 11:41:23 (muokattu 14.07.2009 11:42:09)

Keikkapaikoilta yleensä mukaan on irronu ruokaa esim. pizzaa joskus ihan oikeeta ruokaa. Limsat yleensä kans kuuluu touhuun. Kaljaa ei onneksi edes meille ala-ikäsille oo tarjottu :D.
Nykyään monissa paikoissa ei käsittääkseni anneta kaljaa enää ku artisteilla meinaa karata mopo käsistä. Ja yks kaks olutta on ihan jees esiintyjälle, mutta monesti artistit nauttii enemmän ja sitten keikka on sen näkönen :D.

Miten on sitten roudarin, teknikon edut xD?

Itellä monesti kuuluu limsat ja ruuat touhuun. Sitten nykypäivinä on huomattu seki, että on leipiä yms. tarjolla. Kiitoksia talkootyöläisille :D, ku yleensä niitten eväskasasta irtoaa vähän palkolliselle routarille :D. Musta asiat on aika hyvin siinä mielessä, että eikait yleensä normi aloilla saa ruokia, juomia saatika välipalaa. Tietenki tervettä on ottaa pari leipää mukaan varalta :D. Mutta harvemmin noi on tullu syötyä. Mutta sitä en voi käsittää, että miten miksaajat juo sitä alkomahoolia ennenkeikkaa, ku eikö niillä kuulo heikkene aika runsaasti. Valomies voi sentää ajella listoja :D. No joo, mut musta järjestys on se, että työt ensin ja alkoholit sitten jos on pakko ottaa.

edit. Jaa sieltä tuli samaa settiä pitkälle :D
Kätevää kuin poni, helppoa kuin saippua
Lennu
14.07.2009 12:57:52

Ihan helppoa. Kun sovitte niitä keikkoja, niin ilmoitatte että x määrä tarvii lämmintä ruokaa ja kellä on ruokavamma yms. Kun sopii etukäteen, niin ainakin me on aina saatu.

Se bisse nyt on vähän semmonen, että sitä vältsisti ei irtoa, mutta kyllä siitäkin voi kysyä.

Kaikesta voi kysyä, ja pitää kysyä.
visentti on vihree nyrsijä.
Bonham
14.07.2009 14:18:05
TheEsa: Niin aivan. Mutta kyllähän monella työpaikalla on tosiaan järjestetty ruokailua ja kahvietua... Ja harvemmin toki itsekkään pystyn edes yhtä olutta ottamaan, koska ajan autoa. Senkin edestä sitten toivoisin saavani kahvia ja energiajuomaa.
Toki varmasti moni keikkajärjestäjä ajattelee että runsas alkoholin tarjoilu bändille vaarantaa keikan, josta he bändille maksavat. Alkoholista, kun humaltuu ja humalassa ei kaikki suju aivan niinkun pitäisi...

Mutta mielestäni on ihan ystävällinen ele keikkapaikalta tarjota yhtyeelle erilaisia virvokkeita.

Ei tässä mistään tarjoamisesta ole kyse; kaikki tarjoilut on sopimuksessa ja siten osa korvausta... ei ne limut ja bisset ja safkat sille baarille tahi muulle keikkajärjestäjälle ilmaisia ole.

Mun mielestä on tympeää bändiltä odottaa, että kaikki kannetaan eteen, jos mistään ei ole sovittu. Lienee se unelma rokkitähteydestä.
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
stnprkl
14.07.2009 14:55:02
Bonham: Ei tässä mistään tarjoamisesta ole kyse; kaikki tarjoilut on sopimuksessa ja siten osa korvausta... ei ne limut ja bisset ja safkat sille baarille tahi muulle keikkajärjestäjälle ilmaisia ole.

Mun mielestä on tympeää bändiltä odottaa, että kaikki kannetaan eteen, jos mistään ei ole sovittu. Lienee se unelma rokkitähteydestä.

Niin Bonhamille komppia ja se maaginen sana tässä yhteydessä on raideri, joka on osa sopimusta.

Se on sitten orkesterista kiinni, mitä siinä raiderissa pyytää. Sopimuksentekohetkellä sit keikkapaikka joko hyväksyy tai hylkää raiderin, kuitenkin niin että siitä keskustellaan ohjelmatoimiston kanssa.

Tossa raiderissa on yleensä melko tarkkaan lueteltu kaik tarpeet. Esim. pyyhkeet ja pullovedet on ihan kappalemäärillä kerrottu.

Tyypillinen raideri kotomaassa vois hyvinkin mennä näin.

"Lämmin ateria kymmenelle (kaks vegeä tai kalaa)
24 (0,5l) pulloa lähdevettä
Virvoitusjuomia
12 (0,3l) Sprite/7up tai vastaava
6 (0,3l) Cokis tai vastaava
6 (0,3l) Light Cokis tai vastaava
6 tölkkiä enenrgiajuomia (Battery/Red Bull)
1 kori III olutta (Karhu)
1 pullo laadukasta punaviiniä
1 Hedelmäkori
12 pientä pyyhettä (ei baaripyyhkeitä)
Kahvia ja teetä

Roudaukseen voileipiä ja kahvia."

Ton tyyppisillä sopimusliitteillä tässä maassa aika pitkälti operoidaan.
Viltsu audiokantaja
aldin
14.07.2009 21:28:27
Etenkin bissee. Kyllähän työpaikkaruokailu on monessakin paikassa järkätty tavalla tai toisella mutta työpaikkadokaaminen on vähän toinen juttu. Musta on ihan jees jos on ruokaa. Kaljat ja sellaiset koen vain vähän huijauksena, ikäänkuin ettehän te tartte rahaa niin paljoa kun saatte tätä kaljaa. Mikä taas ravintolalle on suht halpa tapa palkita. Mutta kuskina jää sitten useimmiten palkkiotta niillä kaljapalkkakeikoilla.

Typerää logiikkaa. Nimenomaan kaljat ravintola voi hyvin piffata kun ne ei maksa ravintolalle paljon. On vähän homompaa alkaa vaatia jotain voileipiä. HUOM: tämä koskee pieniä ja ja amatöörimaisia bändejä. Palkka on sovittu ja diili solmittu ja siinä yhteydessä voi laittaa että saa ilmaista kaljaa keikan jälkeen. Kuskin nakki ei ole paras mutta se kiertää.
Ja vielä: Kööpenhaminassa carlsbergin duunarit meinasivat ryhtyä lakkoon kun tuli puhe että heidän 6:a päivittäisestä luontaisetubissestä karsittaisiin. Eikä karsittu.
"There's absolutely NO money above the 5th fret!" (Duck Dunn)
Lennu
14.07.2009 22:54:41

Ja vielä: Kööpenhaminassa carlsbergin duunarit meinasivat ryhtyä lakkoon kun tuli puhe että heidän 6:a päivittäisestä luontaisetubissestä karsittaisiin. Eikä karsittu.

Ei liity mihinkään. Voin kertoa, että eräällä suurella Suomalaisella öljynjalostamolla belgialaiset reppuduunarit oli ihmeissään, kun eivät päässeet portista sisään puhallustestin jälkeen, kun olivat lounaalla nauttineet ruokajuomansa. Että kyllä se työnantaja päättää, mistä kohtaa antaa periksi. Parempi sopia kaikki etukäteen.
visentti on vihree nyrsijä.
markotetri
14.07.2009 23:42:40
stnprkl: Tyypillinen raideri kotomaassa vois hyvinkin mennä näin.

"Lämmin ateria kymmenelle (kaks vegeä tai kalaa)
24 (0,5l) pulloa lähdevettä
Virvoitusjuomia
12 (0,3l) Sprite/7up tai vastaava
6 (0,3l) Cokis tai vastaava
6 (0,3l) Light Cokis tai vastaava
6 tölkkiä enenrgiajuomia (Battery/Red Bull)
1 kori III olutta (Karhu)
1 pullo laadukasta punaviiniä
1 Hedelmäkori
12 pientä pyyhettä (ei baaripyyhkeitä)
Kahvia ja teetä

Roudaukseen voileipiä ja kahvia."

Jallu*?

Eikös PMMP:n riderissa ole tänä kesänä mainittuna myös tusinan verran Pilttipurkkeja per keikka... :P

Ei vaan, kyllähän ne aika pitkälti tuolta pohjalta menee, ammattibändeillä. Suomessa ei kuitenkaan ole varaa oikeastaan millään tasolla erikoistoiveisiin tai mahdottomien pyytämiseen.

Useimmiten alaikäisille sallituissa tapahtumissa järjestäjä neuvottelee bändiltä oluet ja viinakset kokonaan pois, kuten myös baarikeikalla N**ntalin K**vohuone. (Ei nyt mainita nimiä).
Artificiality is normal to the medium.
stnprkl
15.07.2009 00:12:52
markotetri: Jallu*?

Eikös PMMP:n riderissa ole tänä kesänä mainittuna myös tusinan verran Pilttipurkkeja per keikka... :P

Ei vaan, kyllähän ne aika pitkälti tuolta pohjalta menee, ammattibändeillä. Suomessa ei kuitenkaan ole varaa oikeastaan millään tasolla erikoistoiveisiin tai mahdottomien pyytämiseen.

Useimmiten alaikäisille sallituissa tapahtumissa järjestäjä neuvottelee bändiltä oluet ja viinakset kokonaan pois, kuten myös baarikeikalla N**ntalin K**vohuone. (Ei nyt mainita nimiä).

Jallu on menettäny vähän jalansijaa nois raidereis nykyisellään. Vodka taio kossu on jo pari vuotta tehny kovaa nousua listoille :)
Viltsu audiokantaja
Sami_T
15.07.2009 01:24:05 (muokattu 15.07.2009 01:29:02)

En tiedä muista, mutta itse koen jotenkin loukkaavana, jos soittajille ei tarjota

Ei sinne olla syömään ja juomaan tultu.

Poppareilla ehkä on jotain taiteellisia pointteja, ne on vähän erikoista väkeä muutenkin.

Mua kiinnostaa vain ja ainoastaan 1. homma toimii (=pidemmässä juoksussa raha) 2. raha.

Jos on safkaa ja kaljaa (ja jallua!) (ja sauna!) niin onhan se tietenkin mukava bonus.

edit: Niin ja jos on pitkä päivä tiedossa ja on syytä epäillä että ruokahommat on huonolla tolalla niin sitten vaan huudetaan sen verran enemmän hintaa että voi käydä syömässä/juomassa missä parhaaksi katsoo.
Itse olette lihava.
jorma666
15.07.2009 09:51:35
stnprkl: Jallu on menettäny vähän jalansijaa nois raidereis nykyisellään. Vodka taio kossu on jo pari vuotta tehny kovaa nousua listoille :)

Joo Jallu on vähän semmonen has been homma. Kossu/votka + jäger, noilla menee aika moni nykyään.

Tuosta ruokailusta vielä semmonen pointti ainakin näin roudarin kannalta, että joskus saattaa yksinkertasesti olla niin pitkä ja kiireinen päivä ettei ehdi lähteä mihinkään syömään. Sillon on kiva jos ruokaa saa paikanpäällä. Sama juttu niitten sopimuksessa mainittujen sämpylöitten kans: et pysähdykään ABC:lle ennen venuelle menoa vaan luotat sämpylöitten voimaan. Ja sitten kun niitä ei oo. Helvetin usein tulee Suomessa vastaan tapahtumajärjestäjiä, jotka ei tajua että saattaa olla myös jossain vaiheessa päivää nälkä eikä itellä ainakaan kaljanjuonti kesken työpäivän sitä poista.
we call it music - they call the cops
timus
15.07.2009 20:21:52
vhaivala: Joo Jallu on vähän semmonen has been homma. Kossu/votka + jäger, noilla menee aika moni nykyään.

Tuosta ruokailusta vielä semmonen pointti ainakin näin roudarin kannalta, että joskus saattaa yksinkertasesti olla niin pitkä ja kiireinen päivä ettei ehdi lähteä mihinkään syömään. Sillon on kiva jos ruokaa saa paikanpäällä. Sama juttu niitten sopimuksessa mainittujen sämpylöitten kans: et pysähdykään ABC:lle ennen venuelle menoa vaan luotat sämpylöitten voimaan. Ja sitten kun niitä ei oo. Helvetin usein tulee Suomessa vastaan tapahtumajärjestäjiä, jotka ei tajua että saattaa olla myös jossain vaiheessa päivää nälkä eikä itellä ainakaan kaljanjuonti kesken työpäivän sitä poista.

Just näin. Kyllä se ruoka ja holiton juotava on kuitenkin se olennainen osa, koska aikaa ei ole etenkään crewlla lähteä mitään lokaalipizzeriaa etsimään ja sitäpaitsi ei pitsa ole oikeaa ruokaakaan, paitsi ehkä load-out- ruokana ja yöeväänä -tosin kunnon tuhti täytetty patonki toimii paremmin.

ABC on muuten sieltä...

Kun ei kuitenkaan Suomessa oikein tuo oman cateringin mukana rahaaminen toimi noin kustannuspoliittisesti edes isoilla nimillä.
"The lyrics don't mean shit to be honest, in my opinion. It's all about the drums" -Larry Mullen Jr (U2).
miffe
16.07.2009 13:08:56
markotetri: seimmiten alaikäisille sallituissa tapahtumissa järjestäjä neuvottelee bändiltä oluet ja viinakset kokonaan pois, kuten myös baarikeikalla N**ntalin K**vohuone. (Ei nyt mainita nimiä).

Pohjanmaalla on useempia paikkoja, joissa ei teräviä saa ollenkaan. Oulaisten Empussa oli korvaukseksi järjestetty muuten sopparin ylittävä tarjonta.

Sitten Tampereella oli (korostan sanaa _oli_) Liverpool, jossa ei saanu kuin kaffetta ja leipää (tais _pari_ putelia limppaakin olla).

Nilsiän Tahkovuorella Rock-Piazza on kans sillä linjalla, että vain miedot hyväksytään.

Itselle ja tolle vakiorkalle tuntuu olevan vähän se ja sama, onko viinaksia tai ei. Olen vissiin aiemminkin maininnut, että suurin kitinä syntyy, jos ei ole pullotettua vettä. Siihen on myös lavalla oikeasti perusteltu syy, miksei sinne haluis (vesi)tuoppeja kantaa.
turkulainen
eetuss
16.07.2009 14:01:25

No mun mielestä artisteja pitää kohdella hyvin. Ei sitä voi verrata duunareihin. Ja artistin esitystä valmisteleva henkilökunta kuuluu samaan kategoriaan. Jotkut paikanpitäjät osaa olla todellisia mulkkuja tässä suhteessa. Yleisesti mun mielestä homma on todella itsestään selvää. Monesti meikäläisiä kohdellaan niin kuin ravintolahenkilökuntaa, eli limukkaa tulee hanasta sitä mukaa kuin haluaa.
Ei se tästä..
miffe
16.07.2009 15:05:49
Bonham: No asiallisesti pitää kohdella kaikkia työtään tekeviä... mutta esim tuo helvetillinen viinamäärä ridereissa on syvältä perseestä ja mun mielstä aikansa elänyt tapa

Mä olen positiivisesti yllättynyt muutamien festivaalien meiningistä juomien suhteen: tarjolla on, mutta vain mietoja. Jos osaa pyytää, niin riderissä olevat väkevät kyllä saat, mutta jos et älyy pyytää, niin ollos sit ilman.

Esimerkki: kello on noin neljä aamuyöllä (tunteja viimeisen esiintyjän lopettamisen jälkeen) ja käydään seuraava keskustelu.

Lavamanageri (kännissä): Löydettiin sit yks ylimääräinen jallupullo.
Minä (pöhnässä, väsynyt): Se on sit varmaan se, joka me unohdettiin hakea.
Lavamanu: Ai sori, olisiks hal...
Minä: Bändi lähti jo kuus tuntia sit ja mullon täs nää sun jo aiemmin tuomat juomat.

Nyt tietysti herää kysymys, mitä mä siellä festarialueella vielä tein, kun bändikin oli jo liuennut paikalta. No olin pummimassa kyytiä pois, tietenkin!

Ja ne keskustelussa mainitut juomat ovat tuolla jääkaapissa kylminä. Tarviis kait tehdä niillekin jotain.
turkulainen
Bonham
16.07.2009 15:33:37
miffe: Mä olen positiivisesti yllättynyt muutamien festivaalien meiningistä juomien suhteen: tarjolla on, mutta vain mietoja. Jos osaa pyytää, niin riderissä olevat väkevät kyllä saat, mutta jos et älyy pyytää, niin ollos sit ilman.

Esimerkki: kello on noin neljä aamuyöllä (tunteja viimeisen esiintyjän lopettamisen jälkeen) ja käydään seuraava keskustelu.

Lavamanageri (kännissä): Löydettiin sit yks ylimääräinen jallupullo.
Minä (pöhnässä, väsynyt): Se on sit varmaan se, joka me unohdettiin hakea.
Lavamanu: Ai sori, olisiks hal...
Minä: Bändi lähti jo kuus tuntia sit ja mullon täs nää sun jo aiemmin tuomat juomat.

Nyt tietysti herää kysymys, mitä mä siellä festarialueella vielä tein, kun bändikin oli jo liuennut paikalta. No olin pummimassa kyytiä pois, tietenkin!

Ja ne keskustelussa mainitut juomat ovat tuolla jääkaapissa kylminä. Tarviis kait tehdä niillekin jotain.

Tossa vähän kiteytyy se mikä mua hommassa tökkii; miksi sitä viinaa pitää olla niin paljon, ettei sitä kukaan jaksa/pysty juomaan??? Sit jengi roudaa sitä himaan... ei saatana
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)