Aihe: Kaava kylmiä väreitä herättäville biiseille | |
---|
Noku 15.07.2009 17:05:04 | |
|
Onko se vahva break osio joka kasvattaa hiljakseen dynamiikkaa ja lopulta räjähtää? Omia kokemuksia Dream Theater - Take the Time (2:33 alusta laskettuna) Foo Fighters - New Way Home (2:03) Ehkä paras esimerkki, hyvin vahva ja simppeli, vaikka ei tosin mikään hitti biisi olekaan Type O' Negative - Christian Woman (4:21) Ei radio soitto vaan se n. 9 min pitkä The Who - Baba O'Reily (2:15) Aika lattea esimerkki mutta kuitenkin Use Your Illusions albumeilla oli melkosen monta vastaavaa biisiä, kaikki tosin pitkiä ja tuskin toimisivatkaan ilman vahvoja break-osioita Guns N' Roses - November Rain (6:47) Guns N' Roses- Estranged (3:45) Guns N' Roses - Locomotive (6:25) Guns N' Roses - Coma (3:51) On varmasti myös muita hyviä esimerkkejä "Face Your Fears, Live Your Dreams" |
|
Blue Oyster Cultin Astronomy soolosta lähtien ja kliimaksi tulee siinä kun tulee "hiljaisempi" kohta jonka jälkeen nopea kohta alkaa ajassa 5.26. Kylä lähtee!!! http://www.youtube.com/watch?v=7xXEtO3bEe0 |
|
Kaava: Biisi kuulostaa hiton hyvältä -> kylmät väreet. Ihan sama onko se crescendo vai diminuendo vai paskasti nauhoitettu yksinlaulu. Isi kiittää. |
|
päänahka: Kaava: Biisi kuulostaa hiton hyvältä -> kylmät väreet. Ihan sama onko se crescendo vai diminuendo vai paskasti nauhoitettu yksinlaulu. Joo siis kylmiä väreitä on tullut huippuäänitetystä klasaribiisistä, kuin kelanauhurilla äänitetyltä rätisevältä kansanmusiikkikappaleen yksinlaululta. Kyllä se kylmien väreiden tulo liittyy johonkin pieneen juttuun mikä vain kolahtaa ja se voi olla mitä vain. Suurimmat väreet tulee tällä hetkellä Sibeliuksen Jääkärinmarssista, syitä siihen on monia, mutta voi Perkele, että tämä mies tärisee kyynelet silmissä sitä kuunnellessa. |
|
Lesko: Suurimmat väreet tulee tällä hetkellä Sibeliuksen Jääkärinmarssista, syitä siihen on monia, mutta voi Perkele, että tämä mies tärisee kyynelet silmissä sitä kuunnellessa. Ainoa kiva asia armeijassa olikin, kun aina paraateissa ja muissa juhlissa marssittiin Sibeliuksen tahtiin! Hoho. "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |
|
Jotenkin tuntuu että tuo Estranged on paljon pidempi biisi. |
jp8000 15.07.2009 20:59:03 (muokattu 15.07.2009 21:00:24) | |
|
Vasara: Jotenkin tuntuu että tuo Estranged on paljon pidempi biisi. Kestoaika on 9'21 "It was totally worth it" -homer simpson in the episode "fraudcast news" |
|
Pink Floydin Learning To Flyssa: soolon jälkeen alkaa laulu uudestaan ja sit kertsi pamahtaa ja kylmät väreet on taattu! Rushin Force Tenissä ihan se perus kertsi riittää kylmiin väreisiin. "We can circle around like hurricanes, Dance and dream like lovers" "Serenity now!" |
PomppoK 15.07.2009 22:21:28 (muokattu 16.07.2009 06:27:41) | |
|
Kauko Röyhkä & Narttu - Keskiyön juna : soolon jälkeinen osio ennen viimeistä kertsiä, vaikkakin syy väristyksiin on koko biisin - rokkibändin puitteissa - järisyttävän kova dynamiikka. Vuk - Flint in The Pines : vaikeeta selittää, mikä tässä oikeastaan järisyttää, mutta kait kyse on jotakuinkin siitä, miten biisi pysyy periaatteessa yhden tunteen/tunnemaiseman varassa, mutta siitä lähdetään alun pehmoisten suhinarummutusten ja hyräilyjen myötä "vieraannuttamaan" biisin edetessä, kunnes sitten toisessa kertsissä.. no, en viitsi pilata tämän enempää, kuunnelkaa! (tän pitäis olla Vukin Myspacessakin: www.myspace.com/vukmusic ) "Itseironia [on ilmiö], josta yleisesti tunnistaa valehtelun tai, jos halutaan tarkentaa, murheellisen kyvyttömyyden kertoa asioista, jotka painavat sydäntä kuin lyijypuntit." |
|
Vasara: Jotenkin tuntuu että tuo Estranged on paljon pidempi biisi. Mä käsitin että noi oli ne kohdat joissa värisee. Onhan Comakin pikkasen tota pidempi. Isi kiittää. |
|
päänahka: Mä käsitin että noi oli ne kohdat joissa värisee. Onhan Comakin pikkasen tota pidempi. Aah, totta. Meikä mokas! |
Jzci 16.07.2009 11:16:24 | |
|
Galder: Ainoa kiva asia armeijassa olikin, kun aina paraateissa ja muissa juhlissa marssittiin Sibeliuksen tahtiin! Hoho. Armeijassa ei ollut kivaa kun kokeelat eivät ymmärtäneet käsitettä kohotahti. Koitappa siinä marssia särmänä kun ykkönen on jossain aivan muualla kuin pitäisi. |
gösplstorm 17.07.2009 16:29:02 (muokattu 17.07.2009 16:33:12) | |
|
Useimmiten perinteisellä tavalla tehdyissä biiseissä on draamakaari samalla tavalla kuin vaikka teatterissa. Niinpä usein biisin "kultaisessa leikkauksessa" (olikohan se nyt kun biisin pituudesta joku 60 pilkku jotain prosenttia on kulunut) draama saavuttaa käännekohdan / purkautuu, jolloin usein värisee eniten. Teatterissa se menee kait jotenkin että ensin esitellään keskeinen ongelma tai haaste, sitten toimitaan ongelman ratkaisemiseksi, ja lopulta ongelma purkautuu kultaisessa leikkauksessa. Tietysti leikkauskohtaa voidaan tahallisesti siirtää, usein esim biiseissä kauemmaksi, jolloin draama tuntuu kestävän ikuisuuksia ennen purkautumista (..katharsista?). edit: niin ja tietysti ettei asia olisi näin selkeä, myös nuo kaksi osaa biisistä (noin 60 ja 40 prosentin osat) jakautuvat molemmat vielä uudelleen kultaisen leikkauksen sääntöjen mukaan ja niin edelleen, en ole tosin varma onko sitten enää käytössä sama jakosuhde. Kirjoittaja on asiastaan tietämätön hölmö. |
|
Gospelström: Useimmiten perinteisellä tavalla tehdyissä biiseissä on draamakaari samalla tavalla kuin vaikka teatterissa. Niinpä usein biisin "kultaisessa leikkauksessa" (olikohan se nyt kun biisin pituudesta joku 60 pilkku jotain prosenttia on kulunut) draama saavuttaa käännekohdan / purkautuu, jolloin usein värisee eniten. Teatterissa se menee kait jotenkin että ensin esitellään keskeinen ongelma tai haaste, sitten toimitaan ongelman ratkaisemiseksi, ja lopulta ongelma purkautuu kultaisessa leikkauksessa. Tietysti leikkauskohtaa voidaan tahallisesti siirtää, usein esim biiseissä kauemmaksi, jolloin draama tuntuu kestävän ikuisuuksia ennen purkautumista (..katharsista?). edit: niin ja tietysti ettei asia olisi näin selkeä, myös nuo kaksi osaa biisistä (noin 60 ja 40 prosentin osat) jakautuvat molemmat vielä uudelleen kultaisen leikkauksen sääntöjen mukaan ja niin edelleen, en ole tosin varma onko sitten enää käytössä sama jakosuhde. Hmm. Mun ymmärtääkseni teatterissa (äänen puolesta) ja musiikissa ei juurikaan kultaista leikkausta käytetä / sillä ei ole suurta osaa. Menee enemmänkin visuaalisen taiteen puolelle. Tosin moni tutkijoista näki jossain vaiheessa fiin (ei tue latinaa tämä, ~1.6180339887) joka puolella. :-) "Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut
IMIK #37 |
|
Fields of the Nephilim - Last Exit for the Lost: Liveveto: http://www.youtube.com/watch?v=G8NMayki4Uc Studioversio: http://www.youtube.com/watch?v=Jl4zkpMqzuw ~ Love broke out and I forgot it's war. |
|
Opeth - The Moor Osasinko :P |
|
Credence: Opeth - The Moor Osasinko :P Osasit. Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus! Suuret zen-viiksimestarit pystyvät tuhisemaan viiksiinsä, vaikka niitä ei olisi. Viikseys on heille ennen kaikkea ruumiista irrallinen olotila, ei niinkään viiksien itsensä fyysinen manifestaatio. -Heartwood |
ekikoo 18.07.2009 19:50:06 (muokattu 18.07.2009 19:52:16) | |
|
Mulla aina tuli (en oo vähään aikaan kokeillu) joka kerta kananlihaa vähän kun kuutelin Meidenin Paschendalea, outro tai mikä loppu onkaan, siellä on sellanen laini ku "see my spirit on the wind...-> those who died at Paschendale" niin siinä ainakin yksi. All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH! |
|
Kivat väreet saa kunnon nostatuksella: http://www.youtube.com/watch?v=I8F7YL_l9-4 6:06 ---> loppuun "Life is what happens to you while you're busy making other plans." - John Lennon |
|
Panteran Floodsin loppu. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|