mikaman 04.07.2009 18:22:33 (muokattu 04.07.2009 18:25:37) | |
---|
Itse oon kitaristi, mutta pianokin löytyy ja yhdellä kädellä sillä oon joitain melodioita soitellut. Soittelin Popedan "Tahdotko mut tosiaan" -biisin introa ja melodioita yhdellä kädellä ja kuulosti kovin hyvältä, niinkin. Eli vasemmalla kädellä sitten pitäisi vissiin seuraavaksi lähteä sointuja hakemaan, samalla kun soittaa melodiaa oikealla? Voisiko joku, laittaa vaikka linkin sointutaulukosta tai neuvoa tms. miten otetaan soinnut, tuohon biisiin. Ainakin nämä soinnut biisissä: Em / D / G C / Am / H C# / F#m / D / A / E "Hullut sekoo, viisaat tietää ja rapparit rakastaa... --Ja pojat soittaa kitaraa..." -Popeda: Da Da |
ekikoo 04.07.2009 18:48:08 | |
---|
Tossa ois tuollainen saitti mistä näkee sointuja jos jonkinlaisia http://nfo.net/MFILE/ Varmaan kannattaa sovitella sopiviksi sointukäännöksi noita sointuja sitten, eli esim. soinnun ylimmän sävelen voit laittaa alimmaksi tai toisinpäin, miten toimii... All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH! |
mikaman 04.07.2009 19:51:14 | |
---|
ekikoo: Tossa ois tuollainen saitti mistä näkee sointuja jos jonkinlaisia http://nfo.net/MFILE/ Varmaan kannattaa sovitella sopiviksi sointukäännöksi noita sointuja sitten, eli esim. soinnun ylimmän sävelen voit laittaa alimmaksi tai toisinpäin, miten toimii... Kiitos, hieno juttu! "Hullut sekoo, viisaat tietää ja rapparit rakastaa... --Ja pojat soittaa kitaraa..." -Popeda: Da Da |
Cornflake 04.07.2009 23:22:17 | |
---|
Bassolla (=vasurilla) soitetaan pelkät soinnun pohjasävelet. Oikean yläsormilla (nimetön, pikkis) soitat melodian ja jos et kerkeä niin laulat loput. Jotta lopputulos kuulostaisi asialliselta, soita soinnut oikean käden 1. - 3- sormilla. Testaa eri käännöksiä - yleensä se käännös, jonka pohjana soinnun perussävel on, ei toimi. Toisin kuin terssikäännös. t. nimimerkin vaimo I ain't gonna work on Maggie's farm no more |
mikaman 05.07.2009 11:44:14 (muokattu 05.07.2009 11:55:43) | |
---|
Cornflake: Bassolla (=vasurilla) soitetaan pelkät soinnun pohjasävelet. Oikean yläsormilla (nimetön, pikkis) soitat melodian ja jos et kerkeä niin laulat loput. Jotta lopputulos kuulostaisi asialliselta, soita soinnut oikean käden 1. - 3- sormilla. Testaa eri käännöksiä - yleensä se käännös, jonka pohjana soinnun perussävel on, ei toimi. Toisin kuin terssikäännös. t. nimimerkin vaimo Kiitos vain! Kitaristina oon päässyt aika helpolla teoriapohjalla, joten nuo terssikäännös tai sointukäännökset ei vielä oikein aukea :) Mä ajattelin opetella soittamaan tuon biisin sointujen kanssa (niin että vasurilla otetaan kolmisäveliset soinnut, kolmella sormella, mitkä tuosta taulukosta löytyi). Tuossa kun hieman tapailin niin kuulosti aivan hyvältä soittaa melodiaa "sointumaton" päälle. Ilmeisesti soinnut pitäisi ottaa niin että se jää soimaan pitkäksi aikaa (syntikka), eikä vasaramenetelmällä (piano). Jotenkin näin... Otaksun :) "Hullut sekoo, viisaat tietää ja rapparit rakastaa... --Ja pojat soittaa kitaraa..." -Popeda: Da Da |
baron 05.07.2009 13:38:13 | |
---|
mikaman: Kiitos vain! Kitaristina oon päässyt aika helpolla teoriapohjalla, joten nuo terssikäännös tai sointukäännökset ei vielä oikein aukea :) Ilmeisesti soinnut pitäisi ottaa niin että se jää soimaan pitkäksi aikaa (syntikka), eikä vasaramenetelmällä (piano). Jotenkin näin... Otaksun :) Pianomenetelmällä saat rytminkin säestykseen. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
mikaman 15.07.2009 11:49:14 (muokattu 15.07.2009 15:52:41) | |
---|
Hyvin jo onnistuu koko biisi. Vasemmalla kädellä soinnut ja oikealla kädellä melodia -menetelmällä soittaen. Kiitos neuvoista! Saattaa tuntua vähän hassuilta kysymyksiltä, mutta... Miten määräytyy se mistä kohtaa koskettimistoa soitetaan? Itse soitan ko biisiä niin, että... Vasen käsi (soinnut) soittaa hieman keskikohdan vasemmalla puolella. Oikea käsi (melodia) hieman keskikohdan oikealla puolella. Lähtökohtaisesti. Eli pianon koskettimiston keskikohta jää molempien käsien väliin. (Kitaralla ainakin voi ottaa samoja sointuja monesta eri kohtaa ja ne kuulostavat pieniä nyanssieroja lukuunottamatta samalta.) Entäs jos soittaisin bändissä tai säestäisin laulajaa vaikkapa samassa biisissä, niin miten soittaisin? Tuskin ainakaan melodiaa, samaan aikaan laulajan kanssa? http://www.youtube.com/watch?v=15lR-Fb4iOk&feature=relatedVoisiko joku valaista mitä juttua Jani soittaa tuossa pätkässä? Miksi kahdesta eri rivistä? Niinkun näyttäis ottaavan sointumattoa molemmista riveistä? Miksi näyttää soittavan voittopuoleisesti oikeaa puolta koskettimistosta? Toivottavasti riittää kärsivällisyyttä vastailla :) "Hullut sekoo, viisaat tietää ja rapparit rakastaa... --Ja pojat soittaa kitaraa..." -Popeda: Da Da |
mikaman: Hyvin jo onnistuu koko biisi. Vasemmalla kädellä soinnut ja oikealla kädellä melodia -menetelmällä soittaen. Kiitos neuvoista! Saattaa tuntua vähän hassuilta kysymyksiltä, mutta... Miten määräytyy se mistä kohtaa koskettimistoa soitetaan? Itse soitan ko biisiä niin, että... Vasen käsi (soinnut) soittaa hieman keskikohdan vasemmalla puolella. Oikea käsi (melodia) hieman keskikohdan oikealla puolella. Lähtökohtaisesti. Eli pianon koskettimiston jää molempien käsien väliin. (Kitaralla ainakin voi ottaa samoja sointuja monesta eri kohtaa ja ne kuulostavat pieniä nyanssieroja lukuunottamatta samalta.) Pianolla ei kannata soittaa sointuja pienen oktaavin alapuolelta, sieltä vain yksittäisiä bassoääniä. Muuten saa soittaa mistä oktaavista huvittaa tai omasta mielestä kuulostaa hyvältä. Jos bändissä soittaa niin sieltä mistä ei muut. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |