Aihe: Oktaavimandoliini
1 2 3 4 5 6 7
yussipee
14.07.2009 21:53:41

Tervehdys!

Mensuuri on 55.5, mitä se sitten soittimesta tekeekään. Materiaalina oli ainakin punaseetriä, muuta en juuri nyt saa päähäni. Tosi asiantuntevaa :) Kuvia on tässä:

Body: http://www.aijaa.com/v.php?i=4502736.jpg
Koko vempele: http://www.aijaa.com/v.php?i=4502758.jpg
Kaulan liitos: http://www.aijaa.com/v.php?i=4502776.jpg
Pohja: http://www.aijaa.com/v.php?i=4502804.jpg
Nuppi: http://www.aijaa.com/v.php?i=4502826.jpg
Sivulta: http://www.aijaa.com/v.php?i=4502848.jpg
Talla: http://www.aijaa.com/v.php?i=4502862.jpg

Miltäs näyttää? Sehän se on tärkeintä. Mitäs siitä soundista :)

Jussi
Topi Nambur
14.07.2009 22:04:22
yussipee: Tervehdys!
Mensuuri on 55.5, mitä se sitten soittimesta tekeekään. Materiaalina oli ainakin punaseetriä, muuta en juuri nyt saa päähäni. Tosi asiantuntevaa :) Kuvia on tässä:

Miltäs näyttää? Sehän se on tärkeintä. Mitäs siitä soundista :)
Jussi

Mensuuri 55.5 cm tekee soittimestasi oktaavimandoliinin. Lakkaus näyttää halkeilleen - mistähän johtuu? Olen periaatteessa kiinnostunut, joskin ostin juuri hinnakkaan kitaran. Kokeillahan tuota peliä pitäisi, ennen kuin siitä voi mitään lopullista sanoa.
Musik ist tönend bewegte Form, das auf fruchtbaren Boden fällt. Was? Quatsch! Nur wo Füchse und Hasen gute Nacht sagen.
Topi Nambur
14.07.2009 23:56:24
yussipee: Tuosta halkeilusta en oikein osaa sanoa, pahalta se ei mielestäni näytä, enemmänkin elämistä. Kuulemma puleerata se kannattaisi jossain vaiheessa. Kiva peli. Kielet tosin pitäisi vaihtaa. Hieman epäselväksi on jäänyt, voinko losauttaa siihen ihan teräskielisen kitaran kielet, vai onko oltava spesiaalikielet. Kiva olisi tuota muullakin soitatuttaa ja saada kommenttia.
Minkäs hintaisia nuo Trinity Collegen pelit muuten ovat?

Jussi

Kyllä siihen kitarankieletkin sopivat. Jos tilaa oktaavimandoliininkieliä, niin niiden pitää olla pallopäisiä. Kuvasta päätellen silmukkapäiset kielet eivät pysy kielenpitimessä.

Millbrookissa Trinity Collegen oktaavimandoliini kera laukun maksaa 695 euroa.
Musik ist tönend bewegte Form, das auf fruchtbaren Boden fällt. Was? Quatsch! Nur wo Füchse und Hasen gute Nacht sagen.
yussipee
15.07.2009 00:01:34

Pitää sitten mätkäistä tuohon ne pallopäät. Onhan oktaavimandoliineilla hintaa, vaikka olisivatkin Kiinassa tehtyjä. Saati sitten kotimaiset. Tosin ymmärtäähän se, kun noita käsin näverretään. Tosin pian maniskojakin voi varmaan imea netistä ilmaiseksi.

Jussi
oipe
09.10.2009 22:53:23
Moi, tuolla alussa oli juttua, että aloittelijat on jossain muualla kuin täällä, siks kirjoitan tänne kun en oo vielä aloittanutkaan : ) Kiinnostais maniskan rämpyttelyä oppia. Mä oon ymmärtänyt, että oktaavimandoliini viritetään samoin kuin mandoliinikin, G,D,A,E. myös Bouzuki viritettään noin, eikö. Eli, jos osaa soittaa mandoliinia, osaa muitakin ko. vehkeitä.(tämä siksi, että mandoliinille on ainakin yksi aloittelijan opas, suomenkielellä). Jostain luin, että oktaavimandoliini olis vähän kuin bouzuki lyhemmällä skaalalla, täällä taas kehuttiin oktaavimandoliinia paremmaksi. Madoliini taas on hankala soittaa mun nakkisormilla, siinä kun on niin pienet nauhanvälit, siks ajattelin, että oisko oktaavimandoliini jotenkin luonnikkaampi soitettava, sopis kätöseen paremmin. Vielä kehuttiin monipuolisemmaks (kapo 5. nauhalle niin on mandola). Millbrookista sais 395e, halvin. Onko kokemuksia. Entäs Saksan liikkeessä olevista.
Topi Nambur
11.10.2009 18:27:26 (muokattu 13.10.2009 13:41:41)
oipe: Mä oon ymmärtänyt, että oktaavimandoliini viritetään samoin kuin mandoliinikin, G,D,A,E. myös Bouzuki viritettään noin, eikö.

Niin, paitsi oktaavin mandoliinia alemmaksi. Muitakin virityksiä käytetään, esimerkiksi GDAD ja ADAD.

Eli, jos osaa soittaa mandoliinia, osaa muitakin ko. vehkeitä.(tämä siksi, että mandoliinille on ainakin yksi aloittelijan opas, suomenkielellä). Jostain luin, että oktaavimandoliini olis vähän kuin bouzuki lyhemmällä skaalalla, täällä taas kehuttiin oktaavimandoliinia paremmaksi.

Irlantilainen bouzouki on enemmän komppi- kuin melodiasoitin, mutta kyllä sillä melodisointikin käy - etenkin, jos käyttää kapoa. Ja ainahan voi soittaa melodiakomppia tai sointu- ja melodiasoiton yhdistelmää.

Madoliini taas on hankala soittaa mun nakkisormilla, siinä kun on niin pienet nauhanvälit, siks ajattelin, että oisko oktaavimandoliini jotenkin luonnikkaampi soitettava, sopis kätöseen paremmin. Vielä kehuttiin monipuolisemmaks (kapo 5. nauhalle niin on mandola). Millbrookista sais 395e, halvin. Onko kokemuksia. Entäs Saksan liikkeessä olevista.

Kärsitkö makrodaktyliasta?;-) Täytyy olla melkoiset sormet, jos ne eivät mahdu mandoliinin nauhaväleihin. Mike Marshalilla on huomattavan paksut sormet, mutta perin näppärästi hän mandoliinia pilittää.

Sormikoon ja mensuurin optimisuhde selvinnee kokeilemalla. Jos asut Helsingissä, Millbrook on hyvä paikka kokeilla mandoliiniperheen eri jäseniä. Siellä on tyrkyllä jopa Eastmanin himottavan hyvä kitarakoppainen mandosello. Johnsonin edulliset bouzoukit ja oktaavimandoliinit, jotka mainitset, ovat laadultaan perin vaatimattomia.

Sitten jotain Saksan kaupoista. Hampurilainen Folkfriends myy monenlaisia mandosoittimia, mutten osaa sanoa mitään niiden laadusta. Ikävä kyllä niissä peleissä on yleensä sisäänrakennettu mikrofoni tilpehööreineen valmiina, mikä pistää epäilemään soittimien akustisia ominaisuuksia. Osoite on http://www.folkfriends.de/
mll
12.10.2009 22:07:11
Kärsitkö makrodaktyliasta?;-) Täytyy olla melkoiset sormet, jos ne eivät mahdu mandoliinin nauhaväleihin. Mike Marshalilla on huomattavan maksut sormet, mutta perin näppärästi hän mandoliinia pilittää.

Täytyy kyllä olla aikamoiset nakit jos ei mandoliinia pysty lainkaan soittamaan...

Toisaalta monissa tehdasmaniskoissa on kyllä todella kapea kaula. Ehkäpä kyse on enemmänkin kaulojen kapeudesta, eikä suinkaan mandoliinin sopimattomuudesta suurille nakeille. En kyllä osaa sanoa, mistä löytyisi leveämpikaulaisia pelejä. Teettämällä saa aina.

Sormikoon ja mensuurin optimisuhde selvinnee kokeilemalla. Jos asut Helsingissä, Millbrook on hyvä paikka kokeilla mandoliiniperheen eri jäseniä. Siellä on tyrkyllä jopa Eastmanin himottavan hyvä kitarakoppainen mandosello. Johnsonin edulliset bouzoukit ja oktaavimandoliinit, jotka mainitset, ovat laadultaan perin vaatimattomia.

Millbrookia suosittelen myös. Ei noita mistään muualta oikein saa. Millbrookissa on kyllä hieman kyseenalainen palvelu. Ne eivät oikein suostu säätämään soittimia kunnolliseen soittokuntoon, näin ovat oppilaani kertoneet.
oipe
13.10.2009 00:09:50
Sori, jos/kun tuli sanottuu väärin. Kyllä mä jotenkin pystyn niitä kieliä paineleen, ei mun sornet mitkään hirveet oo, sievät pikku kätöset, mut ne nauhanvälit tuntuu niin oudoilta, kun se vähä mitä oon soittanut oon soittanu kitaralla. Mä en oo kokellut maniskaa kun liikkeessä pikasesti, oktaavimandoliinista näin juttua täällä ja siitä tuli ko. kysymykset mieleen, ko. peliä en oo nähnyt milloinkaan. Tärkein tieto oli se, että mandoliinin soitto-oppaalla voi opetella myös soittamaan oktaavimandoliinia, kiitos paljon. Täältä Jns.ta ei noita pelejä löydy, mut eihän se oo kun tilata tollanen ja kokeilla, on sitä tähän ikään jo kokeiltu kaikkee muutakin. ( paitsi omaa äiteetä.)
mll
13.10.2009 08:21:25
oipe: Sori, jos/kun tuli sanottuu väärin. Kyllä mä jotenkin pystyn niitä kieliä paineleen, ei mun sornet mitkään hirveet oo, sievät pikku kätöset, mut ne nauhanvälit tuntuu niin oudoilta, kun se vähä mitä oon soittanut oon soittanu kitaralla. Mä en oo kokellut maniskaa kun liikkeessä pikasesti, oktaavimandoliinista näin juttua täällä ja siitä tuli ko. kysymykset mieleen, ko. peliä en oo nähnyt milloinkaan. Tärkein tieto oli se, että mandoliinin soitto-oppaalla voi opetella myös soittamaan oktaavimandoliinia, kiitos paljon. Täältä Jns.ta ei noita pelejä löydy, mut eihän se oo kun tilata tollanen ja kokeilla, on sitä tähän ikään jo kokeiltu kaikkee muutakin. ( paitsi omaa äiteetä.)

Kyllähän mandoliinioppaalla pystyy varmaankin kaikkia noita maniskan sukuisia soittimia soittamaan. Erot tulevat sitten sormituksissa. Oktaavimandoliinin pidemmällä mensuurilla ei pysty oikein käyttämään samaa sormituslogiikkaa kuin mandoliinilla, ei ainakaan minun sormillani.

Mitenkäs paljon sinulla on rahaa pistää tuohon soittimeen?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)