Aihe: Kitaran petsaus
1 2 3 4
HeNe.334
16.06.2009 13:05:51
Minä eilen petsasi vesipetsillä siniseks yhen PRS projektin
Sininen rupesi toimimaan kunnolla vasta aika tummana.
Tuli silti lakan kanssa aika nätti.
cASh
02.07.2009 08:35:51
Mun HOSCOn Tele-body saa kans kohta mustan vesipetsin. Päälle Dicco nitroselluloosalakkaa.. Pitää vaan antaa vissiin kuivua melko kauan ennen lakkausta koska Dicco ei hirveesti tykkää vedestä.
mikkojen
03.07.2009 22:45:50
Anna kuivua vaan niin kauan ettei ainakaan sormiin jää väriä kun vetelet pintaa pitkin. Parempi antaa olla yön yli ja vasta sen jälkeen aloitella lakkaushommat. Ainakin itse olen niin tehnyt eikä mitään ongelmia ole hommassa eteen tullut.

cASh: Mun HOSCOn Tele-body saa kans kohta mustan vesipetsin. Päälle Dicco nitroselluloosalakkaa.. Pitää vaan antaa vissiin kuivua melko kauan ennen lakkausta koska Dicco ei hirveesti tykkää vedestä.
carpe diem - memento mori
Nick Curry
06.07.2009 19:59:12
Sinistäkin petsiä voi käyttää, mutta se käyttäytyy eri puulajeilla eri tavoin. Se,mikä koivulla näyttää ultramariinilta, on vaahteranssa lähinnä preussinsininen ja lepässä melkein violetti. Itse olen petsannut yhden rujohkon Les Paul-projektin siniseksi, mutta lakkaus on kesken enkä lähetä vielä kuvia. Punaiset ja cherry sunburstit onnistuvat kokemukseni mukaan kauniimmin.
cASh
10.07.2009 14:59:55
Noniin.. nyt on body petsattuna. Mielestäni tosi hyvännäköinen tuli! Nyt se saa kuivua viikonlopun yli rauhassa ja maanantai-iltana aloitan lakkaushommat. Kauempaa katsottuna kitara näyttää melko mustalta mutta läheltä näkee hyvin puun syyt ja muut värierot. Vielä kun tuo lakkaus onnistuisi hyvin :/ Pensselihommiksi menee.
mikkojen
14.07.2009 12:03:23
cASh: Noniin.. nyt on body petsattuna. Mielestäni tosi hyvännäköinen tuli! Nyt se saa kuivua viikonlopun yli rauhassa ja maanantai-iltana aloitan lakkaushommat. Kauempaa katsottuna kitara näyttää melko mustalta mutta läheltä näkee hyvin puun syyt ja muut värierot. Vielä kun tuo lakkaus onnistuisi hyvin :/ Pensselihommiksi menee.

Joo, anna kuivaa rauhassa vain niin aina parempi.

Tuossa pari tuherrusesimerkkiä siitä miltä pensselillä läträtyn Diccon saa näyttämään:
126-tele: http://muusikoiden.net/dyn/users/59963.jpg
vanhan suzuki-straton modaus: http://muusikoiden.net/dyn/users/60685.jpg (vasemmalla lähtötilanne, oikealla lopputulos)
cASh
14.07.2009 19:56:51
mikkojen: Joo, anna kuivaa rauhassa vain niin aina parempi.

Tuossa pari tuherrusesimerkkiä siitä miltä pensselillä läträtyn Diccon saa näyttämään:
126-tele: http://muusikoiden.net/dyn/users/59963.jpg
vanhan suzuki-straton modaus: http://muusikoiden.net/dyn/users/60685.jpg (vasemmalla lähtötilanne, oikealla lopputulos)

Ai että kun on kyllä hyvää jälkeä! Kyllä sitä näköjään pensselilläkin saa hienoa kun vaan osaa..

Ite just tein välihionnat ekaa kertaa ja pikkasen meni läpi takapuolelta! Prkl! No ei nyt pahemmin onneks mut silti tietty harmittaa. Täytyy nyt miettiä vedänkö pinnan takaa kokonaan puhtaaks vai mitä täs ny keksii.

Miten oot mikkojen tehny noi välihionnat Diccon kanssa? Kuiva- vai vesihionnalla? Kun jostain kuulin että Diccoa ei hirveesti kärsis vesihioa muuta kuin sitten viimeisessä vaiheessa ennen loppukiillotusta kun on jo paljon kerroksia.. Itse hioin Mirkan Carat Flex- paperilla (karkeus 400) mutta taisi olla turhan karkea.

Noo.. virheistä oppii!
cASh
15.07.2009 14:57:35
mikkojen: ...

Kiitos näistä kommenteista ja neuvoista! olen taas paljon viisaampi :)

Se on paha kun ei näistä pintakäsittelyhommista hirveesti ole kokemusta ja vielä kun pensselillä yrittää jotain sutia.. Lakkasin kaulan myö tuolla Diccolla ja kerkesin senkin jo kiillottamaan pulituurilla mutta lopputulos ei ollut tarpeeksi hyvä niin hioin muutaman kerroksen pois ja aloin lisäämään lakkaa uudestaan. Oli liian epätasainen kiilto ja vaikka hiottua pinta tuntui hyvältä ja sileältä niin kiillotuksen jälkeen valoa vasten kaulassa näkyi muutamia laikkuja jotka oli himmeämpiä. Luulen että tuo johtui juuri siitä että olen vetänyt liian paksuja kerroksia. Nyt tuon rungon kanssa vasta opin oikean tekniikan eli juuri kuten sanoit että mahdollisimman ohuita kerroksia ja paljon. Niin ohuita että lakka melkein kuivaa jo pensselin vedon perässä. Hermot vaan meinaa välillä mennä :D Toisaalta noita ohuita kerroksia voi vedellä useita saman päivän aikana..

Tuosta läpihiomisesta vielä sen verran että voinko yrittää korjata sitä petsillä siihen lakan päälle koska väistämättähän sitä menee myös ehjään kohtaan? Se nyt ei kovin kummoinen virhe tosiaan ole. Kaverikin sanoi että anna olla ja vedä lakkaa vaan päälle.. Itseä se kuitenkin vähän vaivaa. :) Tai mites jos suihkauttaa kaukaa pari ohutta kerrosta mustaa sprayta ja jatkaa lakkaamista? Kiitos jo etukäteen..
mikkojen
15.07.2009 16:23:28
cASh: Kiitos näistä kommenteista ja neuvoista! olen taas paljon viisaampi...

Ollos hyvä vain. Ja hyvähän se vain on jos omista kokemuksista on toisillekin apuja!

Tuo pulituuraus on siitä pottumaista hommaa että sitä tosiaan saa tehdä melkein maailman tappiin saakka. Eli jos jokin kohta ei tule yhtä kiiltäväksi muun pinnan kanssa niin eikun jatkamaan vain kiillottomasta kohdasta. Mutta kerta ehdit jo hiomaan lakkaa siltä kohden pois ja uutta laittamaan niin eiköhän se noinkin onnistu!

Ja totta, juuri tuollaisia kerroksia että lakka melkein kuivaa jo pensselin vedon perässä! Itse olen juuri tuollaisia kerroksia yrittänyt laittaa ja siinä vaiheessa kun pinta on sen verran kuiva että uskaltaa hieman käsin koskea niin sitten uutta päälle.

Veikkaisin että petsi ei tule pysymään siinä lakan päällä. Itse en ainakaan ole saanut pysymään. Mutta kokeile johonkin ylijäämäpuupalaan ensin tuota toista konstia, eli vedä pohjalle ensin diccoa pari kerrosta, sitten mustaa sprayta ja lopuksi vielä diccoa päälle. Siinähän sen näkee kuinka aineet toimii / reagoi keskenään. Sillä jos tuo lakka sieltä alta (tai päältä) kiehahtaa niin ei harmita niin paljoa kun teet ensin testipalaan testin, kuin että lakka kiehahtaisi kitaran pinnassa!
MPU
15.07.2009 20:57:12
Ainakin akryylimaalit toimivat Diccon kanssa. Alkydimaaleista en tiedä. Motipin maaleilla tein valkean ja mustan basson ja molempien päällä Dicco toimi oikein hyvin.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
mikkojen
15.07.2009 21:15:57
MPU: Ainakin akryylimaalit toimivat Diccon kanssa. Alkydimaaleista en tiedä. Motipin maaleilla tein valkean ja mustan basson ja molempien päällä Dicco toimi oikein hyvin.
Marko

No siinä tapauksessa cASh:in kannattaa vetäistä varovasti akryylimaalia spraypullosta tuon paikkakohdan päälle.

Itsekin tein viime kesänä yhteen projektiin siten, että petsasin ensin mustaa pohjalle (hioin "extramustan" värin pois niin että vain syyt jäivät mustaksi) ja sen jälkeen vihreää päälle bodyn sekä etu- että takapuolelle. Tarkoitus oli tehdä burstiväritys niin, että väri tummuisi vihreästä sivuille mentäessä mustaksi. Ensi alkuun petsasin myös sivut mustaksi, mutta kun tuntui että se petsi ei peittänyt kaikkea sitten millään niin suihkin loppujen lopuksi sivut mustalla spraylla ja lopuksi armoton diccotus päälle. En vain tippaakaan enää muista mitä sprayta se oli, mutta ilmeisestikin akryylimaali oli kyseessä. Ja se toimi diccon kanssa aivan moitteettomasti.
cASh
16.07.2009 09:05:25
MPU: Ainakin akryylimaalit toimivat Diccon kanssa. Alkydimaaleista en tiedä. Motipin maaleilla tein valkean ja mustan basson ja molempien päällä Dicco toimi oikein hyvin.
Marko

Nonni! Kiitos tästä! Pitääpäs hakee purkki mustaa Motipin maalia.. Ajattelin jo mustaa tussia mutta ehkä tuo maali on kuitenkin parempi vaihtoehto.
Nick Curry
24.07.2009 13:28:48
Juzzu: Keltaista siinä on, tuskin edes tuplavärjättynä. Tai voihan sitä ensin olla vähän tummennettu loimua ja sitten hiottu ennen keltaisen laittoa, mutta epäilen...

Juttelin viime Finnish Metal Expon aikana Ruokankaan osastolla putiikin edustajan kanssa aika pitkään juuri tästä aiheesta. Komean kolmiulotteisen hohdon salaisuus oli miehen mukaan seuraava:

Loimukoivukansi hiotaan hienolla (en muista kuinka) hiomapaperilla ja kostutetaan, jotta puun syyt nousisivat esiin. Tämän jälkeen uusi hionta ja pohjalakkaus ruiskulla. Pohjalakka hiotaan tonnisella tai hienommalla paperilla ja päälle ruiskutetaan värilakkakerrokset. Taas kuivatellaan ja hiotaan, minkä jälkeen usea kerros pintalakkaa, joka saa kuivua joitakin viikkoja. tämän jälkeen pintalakka hiotaan mahdollisimman hienolla paperilla ja kiillotetaan. Aikaa ja vaivaa tämä vaatii, mutta lopputulos näyttää sitten hyvältä. Lakka on kuulemma polyuretaanilakkaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)