Aihe: räkkikamaan siirtyminen
1 2 3 4 5 6
gotoh1234
14.07.2009 02:53:19
elikkä alan itselleni koota räkkiä, mitä kaikkea iihen täytyy hommata
Räbbänä
14.07.2009 02:59:16 (muokattu 14.07.2009 03:05:17)
gotoh1234: elikkä alan itselleni koota räkkiä, mitä kaikkea iihen täytyy hommata

No ainakin perussaundien saamiseksi jonkinlainen päättäri ja etuaste. Settiä voi täydentään erilaisilla räkkiefekteillä, kuten kaikuja, delayta yms. efektejä sisältävällä G-majorilla. Isommille (ja pienemmillekin) kamamäärille suositellaan ehdottomasti roudaukseen sopivaa räkkikoteloa. Räkkiin saan melkein mitä vain. Vain mielikuvitus ja tili rajana. Tietenkin rojujen säätelemiseen keikatilanteessa olisi hyvä olla jonkinlaista polkusinta jolla saa niitä kaikkia mahdollisia poljettua päälle/pois. Midivermeitä vaikka kehiin.

Kunhan itse räkki on kasattuna niin varmaan jonknilaiselle kaapillekin olisi tarvetta. Omista tarpeista riippuen 1x12, 2x12 tai 4x12 kaiutinkaappia hommaukseen.

Edit: Tässä vaikka hiukan homma alulle.

Räkki:

Etuset:
http://www.thomann.de/fi/cat.html?gf=kitaraetuvahvistimet&oa=pra
Päättärit:
http://www.thomann.de/fi/cat.html?gf=kitarapaatteet&oa=pra
Midipedaalit:
http://www.thomann.de/fi/cat.html?gf=midi_pedaalit&oa=pra
Multivatkaimet (osasa kyllä omat vahvistinmallinnukset mukana, joten toiminee vaikka etusenakin)
http://www.thomann.de/fi/search.htm … 0&wgfid11=8711&wgfid12=7688

Kaapit:

1x12 kaapit:
http://www.thomann.de/fi/cat.html?gf=1x12_kitarakaapit&oa=pra
2x12 kaapit:
http://www.thomann.de/fi/cat.html?gf=2x12_kitarakaapit&oa=pra
4x12 kaapit:
http://www.thomann.de/fi/cat.html?gf=4x12_kitarakaapit&oa=pra
ballfish: Strato putkikoneessa kiinni ja Deep Purplea ilmoille ni johan tietää miksi seiskakasikieliset muniinpuhaltelu örrinmörrinhewi homostelijat ovat täysin hakuteillä oikeasta menosta ja rankkuudesta
fox
14.07.2009 02:59:31

gotoh1234: elikkä alan itselleni koota räkkiä, mitä kaikkea iihen täytyy hommata

esim. 4U räkki, niin jää vähän "jäähdytysväliä".. Muuten melko yksinkertaista, tarvitset päätevahvistimen ja etuasteen minimissään, tuohon 4U räkkiin mahtuu joku räkkiefektilaite myös. Mikäli näet tarpeelliseksi moisen.
Itse laitteet saat kyllä ihan omatoimisesti vaikka googlailla, sillä ne on melko lailla "henkilökohtaisia".
Toki, ennen kuin joku "fiksumpi" asiasta huomauttaa, tarvitset tietenkin laitteitten yhdysjohdot ja virtapiuhat.. ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Antti1
14.07.2009 07:36:32
Imo niin kauan, kuin ei itse tiedä tarpeitaan, niin räkkikamoihin ei välttämättä kannata koskea. Helpommalla ja vähemmällä itkulla selviää ilman.
Tinippa84
14.07.2009 08:18:14

Antti1: Helpommalla ja vähemmällä itkulla selviää ilman.

Ja voipi olla, että myöskin halvemmalla. Päätteet on kalliita...
Retaliation Syndicate - Thrash/Death
Silppuri
14.07.2009 08:23:20 (muokattu 14.07.2009 08:23:58)

Vähimmillään midiohjattava etuaste ja päättäri + midipedaali. Lisäks tietysti kaappi ja tarvittavat piuhat (midi-piuha, etuasteen ja päättärin välinen piuha ja kaappipiuha). Niin ja tietysti se räkki.

Enimmillään taas... :)

4HE räkkiä pienempää ei ainakaan kande hommata. Yleensä etuaste vie yhden unitin ja päättäri pari. Tän lisäks olis hyvä jättää tilaa tulevillekin laitteille (multivatkuttimet, virittimet, virtablokit, toinen etuaste, signal splitterit...)
"I havent slept since I woke up."
oiva tumpeloinen
14.07.2009 12:03:02 (muokattu 14.07.2009 12:04:43)
Silppuri: Vähimmillään midiohjattava etuaste ja päättäri + midipedaali. Lisäks tietysti kaappi ja tarvittavat piuhat (midi-piuha, etuasteen ja päättärin välinen piuha ja kaappipiuha). Niin ja tietysti se räkki.

Enimmillään taas... :)

4HE räkkiä pienempää ei ainakaan kande hommata. Yleensä etuaste vie yhden unitin ja päättäri pari. Tän lisäks olis hyvä jättää tilaa tulevillekin laitteille (multivatkuttimet, virittimet, virtablokit, toinen etuaste, signal splitterit...)

En menis kyllä liikaa jättämään tilaa räkin pohjalle lisäromuja varten. Räkkejä saa vaihdeltua tarpeen mukaan kohtuullisen vaivattomasti. On vain kovin turhauttavaa pitää 10U:n räkkiä, jos pohjalla oin kaksi tai kolme unitia tavaraa. Mä en ainakaan hankkisi räkkiä, mihin jää enemmän kuin pari unittia tyhjää tilaa, jos ei tiedä sen täyttyvän varmuudella nopeasti. Valmiille paketille en jättäisi sitäkään tyhjää.

Sinänsä kyllä ollaan oikeilla jäljillä, että alle 4 unitin räkit on lähinnä sitä varten, että nupin kanssa pidetään jotain muljutinta mukana. Niitä ei siis tosiaan kannata hommata, jos meinaa kaiken sulloa räkkiin. Mä olen kovin usein tykännyt 6 unitin räkeistä. Niihin mahtuu pääte, etunen ja vatkain. Mahdollisesti myös viritin ja romuista riippuen vielä joku lelu, tai sitten voi jättää ilmaraon sinne.

E: Antti1:n kanssa samaa mieltä noista räkkiromuista. Jos ei tiedä mitään niistä, niin ei kannata haalia niitä sen takia, että voi sanoa omistavansa räkkiromut. Ensin kannattaa vähän selvittää, mitä niillä voi tehdä ja mitä itse tarvitsee. Vasta sitten kannattaa miettiä ostamista.
fox
14.07.2009 13:17:43

oiva tumpeloinen:
E: Antti1:n kanssa samaa mieltä noista räkkiromuista. Jos ei tiedä mitään niistä, niin ei kannata haalia niitä sen takia, että voi sanoa omistavansa räkkiromut. Ensin kannattaa vähän selvittää, mitä niillä voi tehdä ja mitä itse tarvitsee. Vasta sitten kannattaa miettiä ostamista.

Teidän kanssanne täysin samaa mieltä. Toki sitä saa ostaa omilla rahoillaan mitä haluaa, mutta.. jos todellakaan ei ole mitään käsitystä mitä tarvitsee, tai muuta, pääsee ehdottomasti "helpommalla" perinteisellä vahvistinarsenaalilla. Joskus tuntuu, että vallankin noissa etusissa on ominaisuuksia ja säädettävyyttä "koko maailman kitaristien" tarpeisiin, joka voi sitten vallankin alkuvaiheissa soittouraa aiheuttaa omat murheensa.
Mutta jos räkkikamoja haluaa, niin siitä vaan! Tuppaavat vaan hyvät olemaan käytettyinäkin hinnakkaita.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Jucciz
14.07.2009 14:44:43
Vähän samoilla linjoilla parin edellisen kirjoittajan kanssa koko räkkiasiasta: mulla ei vielä koskaan ole tullut ensimmäisenä mieleen olla kateellinen jollekulle, joka roudaa kitarakamaräkkiä paikasta toiseen. Pikemminkin yleensä on käynyt vähän sääliksi. Ja tosiaan, jos ensimmäinen kysymys kuuluu "mitä kaikkea tarvitaan, että ylipäätään on toimiva räkki", voi olla, että kannattaa pysytellä ainakin toistaiseksi comboissa tai nuppikaapeissa.

Räkkikamat pitäisi ostamisen lisäksi osata mielellään ihan itse kytkeä, valita oikeanlaiset oheissälät, ja säätää kokonaisuus toimivaksi paketiksi - jotain, mikä voi olla huomattavasti työläämpi saavutettava kuin valmiilla vahvistimella ja vaikkapa pedaalilaudalla, etenkin jos pakettiin sotketaan vielä epälukuinen määrä etuasteita, prosessoreita, efektilaitteita, midi-ohjaimia, varavirtajärjestelmiä jne. ja ajetaan koko hoitoa vielä stereona (mistä ei live-tilanteessa 99,95%:ssa tapauksissa ole mitään lisäarvoa kenellekään).

Sit vielä se erittäin subjektiivinen pointti, että siistein ja tyylikkäinkin räkki näyttää ainakin mun mielestä tylsältä ja kylmän persoonattomalta digitaalijoulukuuselta verrattuna oikeaan, vahvistimen näköiseen vahvistimeen.
Silppuri
14.07.2009 15:45:43

Hankkiminen on tosiaan yks asia ja se säätäminen sitten toinen...

Jos tosiaan räkkisydeemit haluaa, niin kannattaa omatoimisesti lueskella foorumit läpi ihan perusteista (signaaliketjut ym.) alkaen ja opiskella, mitä esim. MIDI yleensäkin tarkoittaa. Sen jälkeen voi alkaa perehtymään eri valmistajien laitteisiin ja lukea kaikki manuskat läpi siitä, miten ne liitetään ja mitä midi-komentoja ja -kanavia tottelee, yms. yms. yms. Eli tosi ison opiskelun se vaatii, jotta ne saa toimimaan oikeasti hyvin yhteen ja että koko räkin hankkiminen edes kannattaa.

Niinku tuossa aiemmin sanottiinki, niin nupit ja kombot on ziljoona kertaa helpompi hallita, roudata, säätää, kasata ja käyttää kuin räkkivehkeet. Ainakin alussa. Eli syy hommata räkki ei saa olla pelkästään että pitää olla räkki koska yyyy tai xxxx kin sellaisella soittelee.

Kannattaa muistaa, että on myös välimuotoja. Eli nuppi + kaappi ja sen lisäksi räkissä jotain härpäkkeitä (esim. G-major, jolla voi ohjata melko useita vahvistimiakin jollain tasolla) ja ehkä lattialla joku pedaalikin. Tai sitten jos haluat efektit ja vahvistimet hallittua muulla tavalla, niin vaikka GT-10 -multipaavo lattialle ja releohjaukseen nuppi. Ei tarvi koko räkkiä! :)

Juccikselle vielä: Kyllähän noita yksittäispedaalejakin saa räkkirautaan kiinni noilla (järkyttävänhintaisilla) midi-ohjatuilla looppereilla, joilla saa tehtyä enemmän yhdellä polkaisulla. Ja signaaliketju pysyy analogisena koko ajan, vain releiden ohjausviestit ovat digitaalisia...
"I havent slept since I woke up."
Jucciz
14.07.2009 16:35:11
Silppuri: Juccikselle vielä: Kyllähän noita yksittäispedaalejakin saa räkkirautaan kiinni noilla (järkyttävänhintaisilla) midi-ohjatuilla looppereilla, joilla saa tehtyä enemmän yhdellä polkaisulla. Ja signaaliketju pysyy analogisena koko ajan, vain releiden ohjausviestit ovat digitaalisia...

Juu, tämä olikin tiedossa ja onhan se varsin kätevä sellaista tarvitsevalle. Itelle ei (onneksi) ole tarpeen pystyä polkaisemaan viittä eri pedaalia samalla kertaa päälle/pois: mun soittamassa musassa ei oo tarve päästä delay+vibe+phaser+kompurasta yhdellä polkaisulla säröön, jossa ei oo mitään modulaatioita tai aikaefektejä. Toisaalta... YMMV. :)
Fortune
14.07.2009 18:20:15
Toisaalta näin harrastetasolla säätäminen ja uuden oppiminen on kivaa, saa toteuttaa sisäistä insinööriään.

Itse aikanaan kasailin räkin ihan vain kokeillakseni, miten sellainen tapahtuu ja sen kautta opin paljon laitteiden midi-ohjauksesta ja ylipäänsä kitaran signaalitien toiminnasta.

Mutta kukin tyylillään tykinkuulillaan.
"Look behind you, a three-necked bass guitar!"
oiva tumpeloinen
14.07.2009 19:25:28
Fortune: Toisaalta näin harrastetasolla säätäminen ja uuden oppiminen on kivaa, saa toteuttaa sisäistä insinööriään.

Itse aikanaan kasailin räkin ihan vain kokeillakseni, miten sellainen tapahtuu ja sen kautta opin paljon laitteiden midi-ohjauksesta ja ylipäänsä kitaran signaalitien toiminnasta.

Mutta kukin tyylillään tykinkuulillaan.

Sinänsä ihan totta, että siperia opettaa. Mun tarkoituksena oli sanoa, että kyllä niitä kasaessa pitää kuitenkin ihan peruskäsitteet olla hanskassa. Jos et yhtään tiedä, mitä teet, on lopputuloksena mitä todennäköisimmin toimintasavut kohtuu aikaisessa vaiheessa. Muutenhan räkkiromut on ihan vapaata riistaa. Siinä tosiaan oppii nopeasti paljon, jos vain jaksaa opiskella niiden kanssa.
McNulty
14.07.2009 19:47:19
Mikäänhän ei estä rakentelemasta räkkiä vaikka putkinupin ja kaapin kaveriksi. Voihan sitä nupin kaveriksi poimia räkkiefektejä ja muita vatkaimia, joita sitten kontrolloi midilankulla. Ehkäpä jopa nuppi ymmärtää midiä niin tällöin saa samalla laudalla vaihdettua sekä efektejä että nupin kanavia.
Olen paras muusikoiden.netin Bonecrushereista!
gotoh1234
14.07.2009 21:19:55
bonecrusher: Mikäänhän ei estä rakentelemasta räkkiä vaikka putkinupin ja kaapin kaveriksi. Voihan sitä nupin kaveriksi poimia räkkiefektejä ja muita vatkaimia, joita sitten kontrolloi midilankulla. Ehkäpä jopa nuppi ymmärtää midiä niin tällöin saa samalla laudalla vaihdettua sekä efektejä että nupin kanavia.

joo itse olen miettinyt samaa , kun on itellä toi dual rectifier
oiva tumpeloinen
14.07.2009 21:27:17
gotoh1234: joo itse olen miettinyt samaa , kun on itellä toi dual rectifier

No mitä sä mahdollisesti kaipaat sinne räkkiin? Efektivatkaimen, matolaatikoita, virikoneen, loop switcherin, mitä?
McNulty
15.07.2009 00:24:54
gotoh1234: joo itse olen miettinyt samaa , kun on itellä toi dual rectifier

Aika helpolla pääset, jos investoit esim. t.c.Electronicin G-Majoriin. Siitä kun löytyy ihan asialliset modulaatiot, delayt ja reverbit. Sitten ehkä joku räkkikompura mikäli harrastat higain-touhuja ja haluat entisestään "kiristää" soundia sekä parametrinen EQ. G-Majurista löytyy toki tkompura ja equkin, mutta parempia ja reenistä/keikkailua ajatellen helpompikäyttöisiä kompuroita ja equja onpi tarjolla (mielummin säätää EQua potikasta, kuin lähteä menu-parametri-viidakkoon biisien välissä). Majurissa on myös tuneri, sitäkään ei siis välttämättä räkkiin tarvitse.

Eli hyvin vähällä lopulta selviää. G-Major, kenties joku compressor/limiter tai miksei vaikka toinen dilsa jos tykkää kovasti viiverikkaasta muljutuksesta, ehkä furmanin power conditioner/rack light, eq + midilankku. 4-6 unittia riittää helposti...

Ja mikäänhän ei estä tämän lisäksi ostamaan erillisiä speduja tai muuta vastaavaa. Esim. Wahin voi ihan hyvin läntätä linjassa sisään. Samoin boosterit, EQ-spedut, mitä nyt ikinä keksiikin. Midilankun avullahan voit hoitaa vain tarvittavat "perusmausteet" sieltä G-majurista ja vaihtaa kanavaa, sen lisäksi sitten boostit ja wahit sinkkupedaaleista. Vähempi steppailua joka tapauksessa, kuin että ensin vaihdat kanavaa Rectosta, sitten poljet erinäisiä modulaatioita ja viiveitä käyntiin, ja vielä viimeiseksi otat wahin tossun alle.
kimurantti1
15.07.2009 00:27:15 (muokattu 15.07.2009 00:38:03)
G-Majorilla ei sitten pysty vaihtamaan 3 kanavaisten Rectojen (eikä monien uudempien Mesojen) kanavia, ihan vaan muistutuksena. TC:n nettisivuilta supportista löytyy syy.

Mitä tulee noihin räkkiefekteihin ja looppereihin, niin ei ne nyt aivan tolkuttoman hintaisia ole. Esim. sillä rahamääräällä joka on kiinni Jucciksen pedaalilaudassa saa jo hemmetin hyvän efektiräkin kasattua, joka samalla ohjaa vahvistimen kanavia sun muuta mitä nyt tarviikaan. Myöskään se räkki ei välttämättä ole yhtään sen monimutkaisempi systeemi kasata, kuin mitä nuppi + pedaalilauta, jonka purkeista osa on kitaran ja vahvistimen välissä, ja osa efektilenkissä. Ainakaan jos kyseessä on etuaste/pääte/efektiprosessori/loopperi/midilankku -systeemi, niin sellaisen kasaaminen kyllä onnistuu keltä vain, joka on ala-asteen matikoista päässyt läpi. Rahaa erilliseen etuasteeseen ja päätteeseen kyllä menee enemmän kuin saman tasoiseen nuppiin, ja on aivan totta, että räkkikamat on sellaisia tyyppejä varten, jotka oikeasti tietävät mitä haluavat ja katsovat, ettei ole helpompaa tai parempaa tapaa toteuttaa hommaa.
McNulty
15.07.2009 00:32:38
kimurantti1: G-Majorilla ei sitten pysty vaihtamaan 3 kanavaisten Rectojen (eikä monien uudempien Mesojen) kanavia, ihan vaan muistutuksena. TC:n nettisivuilta supportista löytyy syy.

Totta. Lähinnä tuo edellinen postaukseni oli jatkoa sille minkä aloitin tuossa vähän ylempänä... eli jos sattuu omistamaan midiohjattavan nupin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)