Aihe: Kaulan lakka hävinnyt 1 | |
---|---|
![]() 13.07.2009 23:48:56 | |
Hei! Olen kitaran huoltamisessa yms. hommassa todella noviisi ja ruohonjuuritasolla, joten ajattelin kysyä apua täällä. Eli kitarani on Ibanez RG370. Huomasin jokin aika sitten, että kaulasta on hävinnyt pieni alue lakkaa pois. En mielelläni pitäisi tuota suirua lakatta, joten olisi hyvä saada vinkkejä, kuinka korjata tuo rakoilu lakkapinnassa ilman hintavaa koko kaulan uudelleenlakkausta. Musiikkiliikkeessä sanottiin, että ei haittaa jos ei tunnu soittaessa. Varsinainen ongelma tuo ei ole soittaessa, mutta tuleehan se huomattua jatkuvasti. Tuo suiru siis lähinnä häiritsee silmää ja toisaalta saa sielun itkemään. Olisiko jotain helppoa ja suhteellisen edullista, mahdollisesti itse suoritettavaa toimenpidettä tuon lakkauksen pelastamiseksi? Mahtaisiko uuden lakan levittäminen tuohon suiruun esimerkiksi pumpulipuikolla tulla kysymykseen, vai onko se täysin vastoin järkeä? Alkuun siis hioisi kevyesti pintaa karheaksi ko. alueelta ja levittäisi lakan siihen päälle? Toivottavasti teksti on jotakuinkin selkeää tuottoajankohdasta huolimatta ja joku osaisi neuvoa ongelman tiimoilta. Olen todella pahoillani vähäisestä tietämyksestä, sekä mahdollisesta naurettavasta ideoinnista, mutta edes omaan järkeeni ei tunnu hyvältä jättää tuollaista suirua kaulaan likaa imemään. Pyydän myös anteeksi mahdollista virhettä keskustelualueen valinnassa. | |
![]() 14.07.2009 11:26:45 | |
->Tuollainen korjauslakkailu/maalailu on aina paljon vaikeampaa kuin kokonaan lakkaus. Jos siis tarkoitus on saada sellaista jälkeä aikaan, ettei korjausta huomaa. Jos hommaan ryhtyy ensikertalaisena ja ilman mitään kokemusta pintakäsittelystä, niin suurella todennäköisyydellä pääsee ojasta allikkoon - korjailujäljet ovat pahemman näköiset kuin itse vaurio oli. Näkemättä on paha antaa mitään neuvoja, onko lakkaa lohjennut pois vai kulunut, mutta noin yleensä ottaen hiotaan pinta tasaiseksi ja lakataan samalla lakalla kuin mitä kaulassa on käytetty. Kirjastoista yleensä löytää jotain soitinrakennus/huoltooppaita, joissa on käsitelty pintavaurioiden korjailu. Itse en alkais. Helpompaa ja mukavampaa tehdä uusi kaula kuin alkaa vanhoja korjailemaan ;) Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. | |
![]() 14.07.2009 11:57:18 | |
Loppupeleissä kosmeettiset seikat eivät ole tärkeitä, vaan ko. vaurion korjaaminen ja puun pinnan suojaaminen. Eli periaatteessa ei ole väliä, vaikka tuohon kohtaan jonkinmoinen "leikkausarpi" jäisikin, jos kevyt "korjauslakka" on pinnassa ja tiedän, että ko. ongelma on hoidossa. Uuden kaulan tekemiseen minulla ei ole kokemusta, välineitä, eikä aikaa, joten luultavasti päädyn amatöörin kikkakolmoseen. Osaisiko joku kertoa, millainen lakka tuohon olisi halpa ja hyvä? Sekä mahdollisia hyviä konsteja lakan levittämiseen? | |
![]() 14.07.2009 14:35:45 (muokattu 14.07.2009 14:37:23) | |
Nebiros: Osaisiko joku kertoa, millainen lakka tuohon olisi halpa ja hyvä? Mikä tahansa kulutusta kestävä, joka ei kiehu siinä edellisen päällä. Joku 2K-lakka, esim. polyuretaani tai akryyli. Voi kiehua, ei osaa sanoa ennen testiä. Sitten varmasti toimii vesiohenteiset, mutta kulutuksenkestävyys ei ole yhtä hyvä. Sekä mahdollisia hyviä konsteja lakan levittämiseen? Aiemman lakan hiominen mattapintaiseksi ja uusi päälle ruiskulla + kiillotusta yms. oman mielen mukaan. Noinniinku muuten vaikka pienempiin paikkailuihin spraypullo on ihan ok. Siitä ei tuu "yhtään mitään", jos yrität sen pelkän kolon korjata. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)