mugena 13.07.2009 14:39:21 | |
---|
Ostin alle viikko sitten Tiny Terrorin ja nyt olen alkanut havaitsemaan kummallista sirinää reilummalla säröllä soitettaessa(yli klo 14). Täältä lueskelin, että ongelma saattaisi löytä putkista. Koska kyseessä on aivan ensimmäinen putkipelini, niin olen aivan noviisi tämän asian kanssa. Jos sirinä johtuu putkista, niin tulisiki minun vaihtaa etuaste- vai pääteasteputket? Onko tuo putkien vaihtaminen aivan rutiinihomma eikä tarvitse lähteä liikkeessä käymään? Myös tuo erilaisten putkien määrä hämmensi, enkä osaa yhtään sanoa, että millaiset täytyisi ostaa, jos täytyy. Joe Pine (60's talk show host who sported a wooden leg)
"So, with your long hair, I guess that makes you a woman."
Frank Zappa's response
"So with your wooden leg, I guess that makes you a table." |
Fender Stratocaster 13.07.2009 17:44:57 | |
---|
Etuasteputkien vaihdolla asettui ainakin itselläni tuo sirinä. Putkien vaihto ei todellakaan ole vaikea homma. Kunhan muistat ottaa vahvistimen pois seinästä. Kaksi etuasteputkea siis pitäisi hankkia. Tyyppi on 12AX7. Putkien valinta riippuu siitä minkälaista soundia haluat? Itselläni on Groove Tubesin 12AX7 R-putket rokkihommissa ja taipuu myös hiukan raskaampaan. Orange amplifiers - Voice of the world |
McNulty 13.07.2009 18:07:47 | |
---|
12AX7 etusputkia kutsutaan myös ECC83-nimellä. Mikään ei kuitenkaan estä kokeilemasta vahvistimen etuasteessa myös 12AX7-putkia miedompia versioita, eli ECC82 (12AU7) ja/tai ECC81 (12AT7). Etuasteputkia voi vaihdella ihan miten lystää, kunhan tosiaan muistaa antaa putkien jäähtyä tai ainakin suojaa sormensa pannukintaalla tms. Käyvät sen verran lämpöisinä. Itse suosittelen jäähdyttelyä, sillä putket saattavat vioittua mikäli niitä lämpiminä kovasti repii ja "tönii" :) Pääteasteputket täytyy sitten biasoida, vaikka voi sitä vahvistinta käyttää biasoimattomanakin. Se vain että soundi ei välttämättä ole optimaalinen ja putkien elinikä saattaa lyhentyä todella radikaalistikin. Olen paras muusikoiden.netin Bonecrushereista! |
Jucciz 13.07.2009 19:13:07 | |
---|
Etuasteputket harvoin käyvät niin kuumina, etteikö niihin voisi koskea ihan paljain sormin jo muutaman sekunnin päästä vahvistimen sammuttamisesta. Tai näin ainakin mun kokemuksien mukaan. Pääteputkien kannattaakin sitten antaa jäähtyä useampi minuutti tai sitten laitetaan jotain tekstiiliä väliin. 5751-putkea kannattaa myös ehdottomasti kokeilla etuasteessa 12AX7/ECC83:n tilalla, jopa ennemmin kuin ECC81- tai ECC82-putkea. |
mugena 13.07.2009 21:06:30 | |
---|
Jees, kiitoksia avusta. Pistin Uraltonelta tilaukseen 2x JJ ECC803S-putkea jotka toivottavasti parantavat saundia. Pidetään peukkuja että ehtivät ennen viikonloppua. Joe Pine (60's talk show host who sported a wooden leg)
Frank Zappa's response
duc 13.07.2009 21:42:04 (muokattu 13.07.2009 21:53:36) | |
---|
mugena: Jees, kiitoksia avusta. Pistin Uraltonelta tilaukseen 2x JJ ECC803S-putkea jotka toivottavasti parantavat saundia. Pidetään peukkuja että ehtivät ennen viikonloppua. Ei välttämättä paras putkivalinta, itse olisin JJ ECC83S:a suositellut... perustelut: kerrot soittavasi reilummalla säröllä, ja tuo ecc803 antaa vähemmän vahvistusta kuin ecc83. JJ:n ecc803 on myös suondiltaan ohuempi, kun taas ecc83:n soundi on paksumpi ja tummempi. |
Jucciz 14.07.2009 02:38:36 | |
---|
duc: Ei välttämättä paras putkivalinta, itse olisin JJ ECC83S:a suositellut... perustelut: kerrot soittavasi reilummalla säröllä, ja tuo ecc803 antaa vähemmän vahvistusta kuin ecc83. JJ:n ecc803 on myös suondiltaan ohuempi, kun taas ecc83:n soundi on paksumpi ja tummempi. Ei noiden soundi niin erilainen ole, että toisen ollessa täydellinen toinen on aivan käyttökelvoton. Eiköhän 803:t pelaa aivan hyvin tässä tapauksessa. |
duc 14.07.2009 08:56:34 | |
---|
Jucciz: Ei noiden soundi niin erilainen ole, että toisen ollessa täydellinen toinen on aivan käyttökelvoton. Eiköhän 803:t pelaa aivan hyvin tässä tapauksessa. No en käyttökelvottomaksi sanonut, mutta verrattaessa toisiinsa olis perus-ECC83 voinut olla parmepi valinta. Jos vähempigainista putkea haluaa, niin siihenkin valitsisin JJ ECC803:n sijaan vaikka Groove Tubesin 5751-M:n. Vaikka se maksaakin tuplasti... |
mugena 14.07.2009 10:06:01 | |
---|
Ei välttämättä paras putkivalinta, itse olisin JJ ECC83S:a suositellut... perustelut: kerrot soittavasi reilummalla säröllä, ja tuo ecc803 antaa vähemmän vahvistusta kuin ecc83. JJ:n ecc803 on myös suondiltaan ohuempi, kun taas ecc83:n soundi on paksumpi ja tummempi. Taisin ilmaista itseäni vähän heikosti. Siis mitenkään kovalla säröllä en soittele, mutta jo tuollaisen kevyen lead-särön kohdilla tämä sirinä siis alkoi. Eivätkä nuo niin kalliit olleet, joten jos ei saundi tyydytä niin eikun uudet hankintaan. Ovatko muuten miten herkästi rikkoutuvaa tavaraa? Itsekin postityöntekijänä tiedän miten jotkut kohtelevat lähetyksiä vähintäänkin kyseenalaisesti. Joe Pine (60's talk show host who sported a wooden leg)
Frank Zappa's response
mugena: Taisin ilmaista itseäni vähän heikosti. Siis mitenkään kovalla säröllä en soittele, mutta jo tuollaisen kevyen lead-särön kohdilla tämä sirinä siis alkoi. Eivätkä nuo niin kalliit olleet, joten jos ei saundi tyydytä niin eikun uudet hankintaan. Ovatko muuten miten herkästi rikkoutuvaa tavaraa? Itsekin postityöntekijänä tiedän miten jotkut kohtelevat lähetyksiä vähintäänkin kyseenalaisesti. Uraltonelta on ainakin ennen tulleet tilaukset kovissa pahvikuorissa ja hyvin pakattuna, ei pitäisi mennä rikki. Ja aika kestävää tavaraahan nuo putket ovat, kunhan ei tyhjiö pääse karkuun... |